handdator

Visa fullständig version : Bränna underhudsfett...


childman
2010-03-06, 18:19
... samtidigt som man går upp i vikt. Är det är möjligt?

Vill få en något deffad kropp. Inte för jag är otränad, utan få till det där lilla extra ni vet (?).
Men samtidigt känner jag att jag måste gå upp i vikt...
Väger endast 70-72 kg på mina 179-180 cm över jordytan. *flex*

Inge Enveten
2010-03-06, 19:45
Nä det är inte möjligt

Eddie Vedder
2010-03-06, 20:45
Att INTE bränna fett är omöjligt. Kroppens fettförbränning och fettinlagring sker 24 timmar om dygnet hela ditt liv. Precis som alla uppbyggande/nedbrytande processer i kroppen.

Vad som avgör om du blir märkbart fetare/hårdare inom en given tidsperiod (t.ex. ett par månader) är om balansen mellan fettinlagring och fettförbränning är negativ (d.v.s . mer förbränt än inlagrat).

Lovisa
2010-03-07, 10:30
... samtidigt som man går upp i vikt. Är det är möjligt?

Vill få en något deffad kropp. Inte för jag är otränad, utan få till det där lilla extra ni vet (?).
Men samtidigt känner jag att jag måste gå upp i vikt...
Väger endast 70-72 kg på mina 179-180 cm över jordytan. *flex*

Jag har i alla fall lyckats. När jag började träna vägde jag ca 4 kilo mindre än nu, men hade mer underhudsfett.

Jag ar INTE bantat eller deffat eller nåt, bara satsat rejält på styrketräningen. Den ökade muskelmassan ger högre energibehov. Om man då äter balanserat och proteinrikt så att kroppen "har råd" med att bygga muskler, kan man ändå bränna fett samtidigt.

Är ingen näringsexpert, talar bara av egen erfarenhet.

Lovisa
2010-03-07, 10:40
Kan ju tillägga att min kost bygger på mycket proteiner (mer än 4 gram per dag och kilo kroppsvikt) och långsamma kolhydrater. Jag följer alltså inte de kostråd som säger att man skall äta mycket protein och fett men lite KH.

Varför? För att jag tycker att det smakar päck med mycket fett. Och jag vet inte, men det känns som vi tjejer är genetiskt mer programmerade för att välja kolhydrater framför fett. Och så länge som kolhydraterna är långsamma (inget socker eller vitt mjöl, t ex) tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt.

King Grub
2010-03-07, 10:42
Jag har i alla fall lyckats. När jag började träna vägde jag ca 4 kilo mindre än nu, men hade mer underhudsfett.

När du började träna, ja. Det är inte samma sak som att göra det "samtidigt", om du inte ser en lång mätperiod som "samtidigt".

Anders The Peak
2010-03-07, 10:57
... samtidigt som man går upp i vikt. Är det är möjligt?

Vill få en något deffad kropp. Inte för jag är otränad, utan få till det där lilla extra ni vet (?).
Men samtidigt känner jag att jag måste gå upp i vikt...
Väger endast 70-72 kg på mina 179-180 cm över jordytan. *flex*

Under de första månaderna upp till ett år ser man den här typen av förändring av kroppssammansättningen hos samtliga som börjar träna.

Det är också beskrivet i FYSS dvs ökad muskelmassa samtidigt som fettmängden minskar markant och det bör inte vara något konstigt med det som jag ser det.

mihmut
2010-03-07, 10:59
jag har iaf lyckats öka i styrka samtidigt som jag minskat underhudsfett. om det automatiskt betyder mer muskler vet jag inte men jag antar det..

tror det är mycket lättare om du är klen/otränad, eller om du har haft mycket massa men slaskat ett tag och tappat. lätt att få tillbaks den alltså samtidigt som man deffar

Eddie Vedder
2010-03-07, 15:40
tror det är mycket lättare om du är klen/otränad

Ja så är det tveklöst och är man helt färsk inom styrketräning gör man något extremt fel om man INTE blir starkare. Oavsett om man bantar.

Att öka styrka behöver inte betyda ökad muskelmassa, vilken ålder har du själv och hur många års träningsbakgrund?

Pillert
2010-03-07, 15:40
Enligt denna uträckning (kan inte ta på triceps och rygg och andra konstiga mätpunkter på egen hand) så har jag 7.5%.

Saken är att jag inte har tydligt "sixpack", ser endast konturer.
Har verkligen lite fett på kroppen i jämförelse med andra tidpunkter. Det största fettvecket jag kan frammana på kroppen är till exempel 20mm (magen).

Har vägt mig på kompisens våg (skickar ström genom kroppen) enligt den har jag 17.9%, och jag har endast gått ner 3% genom att dippa 15kg mellan olika tidpunkter (där jag har deffat försiktigt emellan).
Dessa vågar gäller väl endast personer som inte styrketränar? Fast å andra sidan så räknar den även ut muskelprocent.

Vinter
2010-03-07, 15:46
Enligt denna uträckning (kan inte ta på triceps och rygg och andra konstiga mätpunkter på egen hand) så har jag 7.5%.

Saken är att jag inte har tydligt "sixpack", ser endast konturer.
Har verkligen lite fett på kroppen i jämförelse med andra tidpunkter. Det största fettvecket jag kan frammana på kroppen är till exempel 20mm (magen).

Har vägt mig på kompisens våg (skickar ström genom kroppen) enligt den har jag 17.9%, och jag har endast gått ner 3% genom att dippa 15kg mellan olika tidpunkter (där jag har deffat försiktigt emellan).
Dessa vågar gäller väl endast personer som inte styrketränar? Fast å andra sidan så räknar den även ut muskelprocent.

Frågan är väll hur välutvecklat sixpack du har i så fall? :) Hur länge har du tränat mage och hur?

Pillert
2010-03-07, 15:51
Frågan är väll hur välutvecklat sixpack du har i så fall? :) Hur länge har du tränat mage och hur?

Ja du det är ju en mycket bra fråga, har kanske slarvat med det lite.

En annan sak som stör mig är att mina blodkärl inte gärna uppträder, de ligger liksom fortfarande "inbakade" fast att jag har gått ner i vikt.

Edit: Kan tillägga att jag väger 69 kg på 178cm.

mihmut
2010-03-07, 16:08
Ja så är det tveklöst och är man helt färsk inom styrketräning gör man något extremt fel om man INTE blir starkare. Oavsett om man bantar.

Att öka styrka behöver inte betyda ökad muskelmassa, vilken ålder har du själv och hur många års träningsbakgrund?

jag är 21 nu och har tränat sen jag var ca 17 tror jag, men jag körde riktigt dåligt i början så kanske 1,5 år seriöst.

hur som helst hade jag en del massa men jag kom precis hem från 6mån resande så mycket har jag tappat på väldigt kort tid. jag turbodeffar nu men klarar ändå att öka vikten med 2-4% varje pass, speciellt på de kroppsdelar jag var som starkast i.. så det är ju kul! ;)