handdator

Visa fullständig version : Knäböj - om man inte orkar?


bollio
2010-03-06, 17:48
Börjar komma upp i tunga vikter nu och har ingen passare. Jag undrar vad jag ska göra om jag absolut inte får upp vikten?

Kasta mig bakåt? Tippa skivstången åt sidan så vikterna faller av?

Är lite läskigt.

Mack10
2010-03-06, 17:49
du kan ju använda dig av ett power rack, eller nåt sorts räcke som du kan lägga stången på om du inte orkar upp

Baan
2010-03-06, 17:54
Powerrack. Om du kört ett tag bör du också veta vad du klarar av. Det borde alltså inte vara något större problem att inte ha passare. Man måste inte köra väldigt väldigt nära fail heller.

Folke50
2010-03-06, 17:58
Droppa stången
Kör i powerrack
Lita på ditt psyke, man har nästan ALLTID med än vad psyket säger :)

C.Ljungberg
2010-03-06, 18:08
Går ju alltid att tippa stången bakåt om du inte fäller ryggen allt för mycket när du böjer. Om du nu skulle fälla ryggen så det inte går att rulla av så är nog ett powerrack att föredra.

bollio
2010-03-06, 18:20
Finns inget powerrack på gymet. Så försöka kasta stången bakåt är mitt bästa val?

130kg finsk sisu
2010-03-06, 18:21
Träna med polare. Både roligt och säkrare. Att träna tunga böj själv är farligt och förkastligt.

Martin Löwgren
2010-03-06, 18:25
Träna med polare. Både roligt och säkrare. Att träna tunga böj själv är farligt och förkastligt.

+1

Och om man nu vägrar att göra de så släpp stången bakåt och släng dig framåt.

Emil_Larsson
2010-03-06, 18:28
Failat en gång i knäböj. Tappade båltrycket i bottenläget så blev fast. Vräkte bak stången och kastade mig framåt, gick fint. Inget jag gärna upplever igen dock.

/Peace.

bollio
2010-03-06, 18:34
Inte alltid jag har någon att gå med. Får försöka att inte köra så tungt i framtiden och om det skulle gå illa så försöker jag kasta mig framåt och släpper vikten bakåt. Tack för svaren.

Alexton
2010-03-06, 18:40
Annars kan man väl alltid be någon trevlig person att passa om man vill köra extra tungt eller börjar närma sig gränsen vad man vet att man klarar. Folk verkar alltid glada att hjälpa till.

Pjotor
2010-03-06, 21:54
Håller med sisu och Martin: skaffa någon som kan passa åt dig, om du inte har ett powerrack. Hör med gymägaren om ett powerrack, eller åtminstone ett böjrack, kan finnas med på inköpslistan.

Jag älskar mitt böjrack!

tumme
2010-03-07, 01:19
Testa att ställa 2 bänkar bredvid dig. Kommer se dumt ut men om du ramlar frammåt slipper du faceplanta iaf.

Yip_man
2010-03-07, 08:02
släpp stången och njut när din svank får agera hoppbacke åt den räfliga eleiko stången...

mpersson
2010-03-07, 08:16
Be någon, folk brukar alltid ha skoj åt det.

Gorilla
2010-03-07, 09:34
Testa att ställa 2 bänkar bredvid dig. Kommer se dumt ut men om du ramlar frammåt slipper du faceplanta iaf.
+1. Du kan dessutom slänga lite vikter under så de kommer upp i önskad höjd. Ett ghettopowerrack.

feyin
2010-03-07, 10:17
När jag failade fick jag balansera stången på ryggen och trycka med händerna på knäna så jag orkade ställa mig upp igen. Det var hardcore!

mikaelj
2010-03-07, 10:34
Börjar komma upp i tunga vikter nu och har ingen passare. Jag undrar vad jag ska göra om jag absolut inte får upp vikten?

Gör inte färre än 3-5 repetitioner. Det borde ge dig en förvarning i näst sista repetitionen i form av sämre form. Eventuellt slutar du en rep för tidigt, men slipper å andra sidan att få stången över dig.

playern
2010-03-07, 10:48
Börjar komma upp i tunga vikter nu och har ingen passare. Jag undrar vad jag ska göra om jag absolut inte får upp vikten?

Kasta mig bakåt? Tippa skivstången åt sidan så vikterna faller av?

Är lite läskigt.

Herre gud har man bra vinklar så man ligger i lod linje som en ol lyftare så är det bara att lägga stången bakom sig

wargen
2010-03-10, 09:08
Man måste inte köra väldigt väldigt nära fail heller.
Jo!

Shakemynuts
2010-03-10, 10:37
Powerrack ja! Härlig grej det där. Mitt gym har 1 bänkpress och 2 smith-maskiner bara.
Undra om jag inte borde lägga in ett förslag på att byta ut 1 av smitharna mot ett powerrack.

siimon89
2010-03-10, 10:45
Powerrack ja! Härlig grej det där. Mitt gym har 1 bänkpress och 2 smith-maskiner bara.
Undra om jag inte borde lägga in ett förslag på att byta ut 1 av smitharna mot ett powerrack.

Ja! Fria vikter ger bättre träning än smithmaskin.

Nitrometan
2010-03-10, 10:55
Lita på ditt psyke, man har nästan ALLTID med än vad psyket säger :)
Men här säger du ju att man inte ska lita på sitt psyke då man klarar mer än psyket säger.


I övrigt håller jag med sisu.

tntballe
2010-03-10, 11:12
Men här säger du ju att man inte ska lita på sitt psyke då man klarar mer än psyket säger.


I övrigt håller jag med sisu.

Problemet är att många som tränar själv gör det för att dom inte har möjlighet att träna med andra. Och för alla ensamma själar så tycker jag att man ska spara osäkra lyft till dom gånger man har möjlighet till hjälp.

Langster
2010-03-10, 11:58
När man inte orkar - Shut up and squat! - 5 reps till.

Nä, det är jobbigt med böj utan pass eller rack, jag brukar undvika den övningen i det läget. Annars, lita på din instinkt som sagt, har du en liten känsla av att du kanske inte klarar nästa rep, så är det bäst att inte försöka.

Johan_P
2010-03-10, 12:21
Som många skriver: powerrack.

Jag failade och droppade på 160 kg en gång, dock på stängerna i powerracket. Det blev ett jävla duns och har för mig stången fick bytas ut. Inte att rekommendera.

Men annars kan det vara en bra grej att lära sig att droppa, så väl om det händer kan man göra det någorlunda riskfritt. Men absolut bästa är att ha passade på de tyngre vikterna.

Matsa
2010-03-10, 13:35
Men här säger du ju att man inte ska lita på sitt psyke då man klarar mer än psyket säger.


I övrigt håller jag med sisu.

Jo men om man då litar på sitt psyke så garderar man väl åt rätt håll?

Tobbe Arnesson
2010-03-10, 13:43
Do, or do not. There is no try.
http://tnt.happymtb.org/misc/yoda.jpg

young_george
2010-03-10, 13:47
Ett annat alterantiv är att köra frontböj.

Där brukar det vara betydligt lättare att släppa iväg stången om det brakar åt helvete

dupper
2010-03-10, 13:55
Som många säger. powerrack.
Så går du så djupt du bara kan, så ligger stången där den ska och du kan rulla framåt/bakåt, vad du nu föredrar.

MEGA_MAN
2010-03-10, 14:29
Att släppa stången bakom sig är inga problem om man gjort det ett par gånger. Dock är risken att det blir en vana vilket inte är uppskattat den dagen man har passare. Släppte själv alltid stången förr, undviker det dock idag på grund av att jag inte vill bygga in en vana.

Annars är det bara att göra som i andra settet:http://www.youtube.com/watch?v=gMFRDzKa6-8

Idag gör jag hellre såhär eller kör i rack:
¨http://www.youtube.com/watch?v=c0h--11lMjw

Men som tidigare sagt så är det bara att be om hjälp. Själv tycker jag bara det är trevligt med folk som vill träna hårt och inte är rädda för lite gemenskap. Så be om hjälp!

MEGA_MAN
2010-03-10, 14:58
Edit: Lite trött när jag skrev...
gMFRDzKa6-8

c0h--11lMjw

virre.
2010-03-10, 19:14
MEGA MAN: Är det tullbrogymmet Falkenberg?

MEGA_MAN
2010-03-10, 19:29
MEGA MAN: Är det tullbrogymmet Falkenberg?

Stämmer bra:D

Nu blir man lite intresserad... Vem är du? KAn ju svara i min journal/pm så slipper vi spamma sönder tråden;)

mattilainen
2010-03-10, 22:07
jag får alltid en extra push när jag håller på att tappa hållningen i böjen så jag på något vis ändå får orken att hålla kvar den och samtidigt komma upp. Som tur har jag nästan alltid jag kör böj en passare. Får hoppas det går bra när jag failar :p

Shakemynuts
2010-03-12, 18:19
Frågade på gymmet idag om man kunde komma med förslag på ny utrustning till gymmet, så fråga killen vad jag ville ha för något. Power rack sa jag då och han sa att det hade diskuterats och att de då ville ta bort ena smithmaskinen isåfall. Nice, exakt vad jag hade tänkt föreslå, sa jag och tacka och gick.

Håller tummarna nu! Hade helt glömt bort denna underbara ställning. :D

Ean
2010-03-12, 18:22
Frågade på gymmet idag om man kunde komma med förslag på ny utrustning till gymmet, så fråga killen vad jag ville ha för något. Power rack sa jag då och han sa att det hade diskuterats och att de då ville ta bort ena smithmaskinen isåfall. Nice, exakt vad jag hade tänkt föreslå, sa jag och tacka och gick.

Håller tummarna nu! Hade helt glömt bort denna underbara ställning. :D

You go! Tänkt göra samma faktiskt! Fattar inte hur gym tänker ibland när de köper in utrustning. Hur mycket kostar ett power rack eller en bänkpress jämfört med maskinerna eller banden för +100.000 kr? *duh*

Fredrik_S
2010-03-12, 19:58
Be absolut INTE en random person i gymet att passa dig. Tunga benböj är ingenting en person som inte har absolut koll kan passa på ett säkert vis.

Mago
2010-03-12, 20:21
Be absolut INTE en random person i gymet att passa dig. Tunga benböj är ingenting en person som inte har absolut koll kan passa på ett säkert vis.

+1
Det kan sluta riktigt illa..

Idag på gymmet för kanske 1-2h sedan så skulle jag köra mitt andra sett i smalbänk.
Gick relativt tungt och jag behövde någon som kunde passa.
Ser en person bakom mig som står och kör bicep, han står och stretchar. Jag frågar då om han skulle kunna passa. Han blänger lite mystiskt på mig som om han inte skulle vilja passa men säger; Okey? Med en frågande ton.
Det dröjjer ett tag och han fortsätter passa, jag vänder mig om några gånger för att kolla när han är klar, men han fortsätter att stretcha. jag börjar fundera om han vill jävlas med mig.
Tillslut efter en pinsam tystnad ett tag, så frågar jag; Skulle du passa eller?
Han svarar; Jo jo..
Men han fortsätter att stretcha. Då säger jag till honom; Ursäkta kan du passa nu. Då går han fram till mig och frågar, hur menar du passa, menar du att jag ska tahand om dig eller?
Jag tar detta som ett skämt och skrattar till och säger ; Haha, nej nej du ska bara hjälpa mig om jag tappar den.
Hur menar du då? får jag som svar.
Ja, du ska ta den om jag inte orkar? säger jag.
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, säger han.
Då inser jag att den här grabben inte skämtar och verkar vara helt ute på rosa moln. Så jag säger att jag frågar någon annan.
Efter jag fått pass av en annan kommer han fram och säger, "JAHA! jag missförstod dig, jag trodde jag skulle vara någon slaggs barnvakt åt dig eller något, aja man känner sig lite dum men, jag kan "passa" nästa gång du kör"
-Hehe nja, jag frågar samma kille igen, men det är lungt.

:laugh: