handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om det här? Är det för lite?


GrayHaven
2010-03-06, 17:33
Hej.

Jag är 25 år, man typ 182 cm och väger 102 kg och vill komma ner till 80 ungefär, har inte så mycket koll på kost o så men har försökt läsa mig till lite om diet och läst grubs guide flera gånger osv.

Har försökt göra ett upplägg med lite kolhydrater och mycket protein osv.

Men vad tror ni är det alldeles för lite?

Frukost
50g Keso
50g bacon
50g yoghurt
50g ägg
0,5 grapefrukt

Kcal 370 kcal
Protein 33g
fett 21g
kolhydrater 13g

Lunch
50g avokado
150g kycklingfile
100g ost
10g paranötter
20g bacon

Kcal 645
Protein 83g
fett 33g (Blir mindre)
kolhydrat 4g
fibrer 3g

Middag

50g Keso
50g Yoghurt
50g Skinka
50g Kesella
1 proteindrink med sojaprotein (blir sjukt dålig i magen direkt av typ whey och dom).

Kcal 170 kcal
Protein 25g
fett 6g
kolhydrater 5g

totalt:
Kcal 1185
Protein 141 g i maten sen tänkte jag få i mig protein av proteindrink upp till 200 g
Fett 60 g
Kolhydrat 22g

Skall egentligen få i mig 2650 kcal
underskott: 1465 kcal/dag
borde väl gå ner iaf 1 kg/vecka om man bara kollar kalorier in - ut?

Försöker som sagt få i mig så mycket protein som möjligt men jag äter inte fisk/skaldjur, har ni tips på bättre proteinkällor?

Har tyvärr inte såmycket tid att träna så det blir mest 1-1.5 timmar promenad varje dag.

Tacksam för synpunkter och tips!

gudding
2010-03-06, 18:10
Det ser ju bra ut i teorin, dock inte så mycket mat du kanske ska lägga på lite mer.. men jag skulle nog ha problem med att följa det då det är såpass många produkter per måltid men fördelningen procentuellt ser bra ut tycker jag.

Sen gissar jag nog på att ditt basala energibehov ligger kanske lite högre..

Vilken aktivitetsfaktor räknade du med?

jag skulle bytt ut yoghurten mot mer kött / keso eller någon annan proteinrikkälla (om vi nu snackar lågkolhydratsdiet ) Du borde även kunna slänga på lite mer mat..

Tips, gör värsta woken, eller stek ett flertal grönsaker och tillsätt lite passerade tomater eller dylikt, servera och ät med kött. Jag tröttnar aldrig.

GrayHaven
2010-03-06, 18:33
Tja!
Tack, ja yoghurten smällde jag in där "bara för att" det känns som bra frukost o middag hehe :)

Det jag hade funderingar kring på WOK är ju att det skulle bli förmycket kolhydrater?

Vad finns det för bra proteinkällor mer än kött som inte har såmycket kolhydrater?

gudding
2010-03-06, 20:09
WOK är ju enbart grönsaker med någon proteinkälla, andel kolhydrater beror väl på vilken typ utav grönsaker du väljer. Kolla livsmedelsverkets hemsida för info.

Några proteinkällor utav 100000 t.ex:
tonfisk, makrill, tofu, kyckling, lax, kalkon, torsk, flundra, äggvitor ,proteinpulver, keso lätt, kesella 1%, kassler, ryggbiff och lövbiff och allt annat kött...

Du behöver inte skippa kolhydrater, de är liksom inte farliga. de bits inte.
Om du ska banta, liksom gå ner i vikt utan någon större styrketräning tycker jag inte att du behöver strama åt kolhydraterna så pass mycket.

Du får inte göra det för svårt för dig så du tappar ork.

Mitt förslag nu skulle vara att strunta i superstrikta schemat, försöka använda sunt förnuft. Börja med att sluta festa, sluta äta skräpmat, laga maten istället för att köpa den färdigproducerad. Tacka nej till kakan som serveras vid fredagsfikan på jobbet.

Finns det ett gym i närheten av ditt jobb? Skaffa kort där. Ta med dig matlåda, på lunchen (12:00 ??) spring direkt till gymmet. Gå intensivt på löpbandet, i 40 min eller gå utomhus. In igen, ät maten. Jag har ingen aning om hur din situation ser ut men jag hoppas du förstår konceptet.

Min personliga åsikt är alltså att inte gå för hårt in i början för att man lätt tappar motivationen, detta är givetvis helt individuellt, känner du att du klarar ditt kostschema så kör på det.

EDIT: Skit i proteindrinkarna och ät vanlig mat istället, det mättar mer, jag lovar.