handdator

Visa fullständig version : Vita listan


machine gun
2010-03-06, 16:59
En av Kolozzeums konkurrenter har börjat med något som de kallar "Vita listan". I den kategorin placeras kosttillskott som sägs vara garanterat fria från dopingklassade ämnen. Jag undrar om det finns någon liknande sammanställning någon annanstans, med fler produkter listade? På listan jag syftar på finns, av naturliga skäl, främst produkter från webshoppens egna märke.


Såhär beskrivs det:

Vita Listan är vårt egna initiativ för att göra det tryggare för tävlande att använda kostillskott. Kosttillskotten under den här kategorin ska vara säkra att använda inom dopingkontrollerad idrott. Vi säkertställer detta genom att se över kvalitetsprocedurerna, råvarornas ursprung, kontamineringsrisk och en rad andra faktorer. De produkter som finns med på Vita Listan analyseras även regelbundet på förekomst av de vanligaste dopingklassade substanserna.

Vita Listan kommer successivt att utökas i takt med att vi gått igenom befintlig kvalitetsdokumentation för fler produkter eller dokumenterat nya produkter enligt vårt kontrollprogram.


Jag tävlar i en idrott där dopingkontroller förekommer och jag har även blivit dopingtestad (jag var ren). Det vore ju vanskligt att råka få i sig något dopingklassat ämne av misstag genom experimenterande med diverse kosttillskott. Och bara för att det inte ska bli en diskussion om det, så finns det en rad ämnen som är lagliga att saluföra som kosttillskott, men som är dopingklassade om de tas i samband med tävling.

Sverker
2010-03-06, 18:10
Det ska inte behöva finnas. Tillverkare av kosttillskott bör följa God tillverkningssed alternativt vara certifierade. Då ska rutinerna garantera att råvarorna, tillverkningen och den slutliga produkten vara helt ren och bara innehålla det som deklareras på förpackningen.

Jag ser inga större risker eftersom det till varje produkt finns en verksamhetsansvarig som ansvarar för produkten.

machine gun
2010-03-06, 18:20
Det ska inte behöva finnas. Tillverkare av kosttillskott bör följa God tillverkningssed alternativt vara certifierade. Då ska rutinerna garantera att råvarorna, tillverkningen och den slutliga produkten vara helt ren och bara innehålla det som deklareras på förpackningen.

Jag ser inga större risker eftersom det till varje produkt finns en verksamhetsansvarig som ansvarar för produkten.

Varje idrottare är skyldig att veta att de inte stoppar i sig någonting som är dopingklassat. Jag skulle gärna se en lista med produkter där tillverkarna själva gått ut med information om att de kontrollerar sina produkter. Som sagt, många lagliga kosttillskott innehåller substanser som är dopingklassade i tävlingssammanhang och det vore ju olyckligt om tillverkningsmetoderna orsakade kontaminering av andra produkter i sortimentet.

Det har ju hänt att produkter som testats visat sig innehålla mer än vad som står på förpackningen.

C.Ljungberg
2010-03-06, 18:27
Det ska inte behöva finnas. Tillverkare av kosttillskott bör följa God tillverkningssed alternativt vara certifierade. Då ska rutinerna garantera att råvarorna, tillverkningen och den slutliga produkten vara helt ren och bara innehålla det som deklareras på förpackningen.

Jag ser inga större risker eftersom det till varje produkt finns en verksamhetsansvarig som ansvarar för produkten.


Jag ser mycket stora risker med det eftersom det är upp till varje person att ha koll på vad man stoppar i sig.. Om inte så var fallet skulle ju alla dopa sig och skylla på sin påse whey-80 som står hemma på hyllan och komma undan utan avstängning.

machine gun
2010-03-06, 18:30
Jag ser mycket stora risker med det eftersom det är upp till varje person att ha koll på vad man stoppar i sig.. Om inte så var fallet skulle ju alla dopa sig och skylla på sin påse whey-80 som står hemma på hyllan och komma undan utan avstängning.

Precis min poäng, men du sa det mkt tydligare!

haa
2010-03-06, 18:31
Det ska inte behöva finnas. Tillverkare av kosttillskott bör följa God tillverkningssed alternativt vara certifierade. Då ska rutinerna garantera att råvarorna, tillverkningen och den slutliga produkten vara helt ren och bara innehålla det som deklareras på förpackningen.

Jag ser inga större risker eftersom det till varje produkt finns en verksamhetsansvarig som ansvarar för produkten.

Kosttillskottsbranschen är tyvär inte den ärligaste branschen på marknaden, och det i flera sammanhang!

Sverker
2010-03-06, 18:32
Men samtidigt ta med sig tillverkaren av kosttillskottet i fallet.
Det är för stora risker med där för att någon seriös tillverkare skulle chansa.

machine gun
2010-03-06, 18:41
Nu är man visserligen skyldig att kontrollera sånt själv, men egentligen kan man ju tycka att seriösa tillverkare borde ange om en produkt innehåller (lagliga) substanser som är dopingklassade, t.ex. synefrin el likn. Alltså specifikt ange att substansen är dopingklassad vid tävling (att ämnet ingår ska ju framgå av innehållsförteckningen).

C.Ljungberg
2010-03-06, 19:04
Håller med machine gun, En seriös tillverkare borde ange eventuella risker men tillverkarens syfte är att sälja sin produkt och tjäna pengar. Om produkttillverkaren går ut och säger att man kan torska vid en dopingkontroll om man intar deras produkter så försvinner nog en stor del av dom där köparna.

Sgart
2010-03-06, 19:29
Jag förstår tanken. Men samtidigt tänkte jag så här:

Själva tanken med listan vore ju att man inte kan lita på att butiker endast tar in produkter som INTE ger utslag på test inför tävling.

Men å andra sidan, ska man lita på en lista nån annan gjort på internet?

Känns på något sätt som att man är tillbaka på ruta 1 då?

machine gun
2010-03-06, 19:37
Håller med machine gun, En seriös tillverkare borde ange eventuella risker men tillverkarens syfte är att sälja sin produkt och tjäna pengar. Om produkttillverkaren går ut och säger att man kan torska vid en dopingkontroll om man intar deras produkter så försvinner nog en stor del av dom där köparna.

Fast man kanske vinner en annan målgrupp ;)

Skämt åsido, så är det egentligen förjävligt att det säljs kosttillskott som innehåller dopingklassade ämnen överhuvudtaget.

machine gun
2010-03-06, 19:40
Jag förstår tanken. Men samtidigt tänkte jag så här:

Själva tanken med listan vore ju att man inte kan lita på att butiker endast tar in produkter som INTE ger utslag på test inför tävling.

Men å andra sidan, ska man lita på en lista nån annan gjort på internet?

Känns på något sätt som att man är tillbaka på ruta 1 då?

Man får nog utgå från att man inte kan lita på att man kan stoppa i sig vadsomhelst om man inte vill råka ut för "misstagsdoping" som det så fint kallas.

Nej, det är sant att man inte kan lita på internet. Men om det, som i detta fall, är tillverkarna själva som gått ut med listan och gör tester av sina produkter regelbundet, så går det säkert att få tillgång även till testprotokollen.

machine gun
2010-03-06, 19:43
Jag vet att det inte finns, men vid närmare eftertanke vore ju det bästa om det fanns någon form av lista utfärdad av en myndighet i stil med Livsmedelsverket el likn