handdator

Visa fullständig version : Vad har ni blivit mest hjälpta av vid skada


softa
2010-03-06, 14:13
Hej!
Jag är ute efter råd eller tips på vart man ska gå om man har pajat ryggen eller fått nån annan tränings skada (För att göra tråden mer allmän)

Vad tycker ni är bäst enligt era egna erfarenheter. Alltså att hitta vad problemet är (diagnos) och fixa problemet (vård/rehab etc).
Låt oss fokusera på problem med rygg/nack muskulaturen, senorna, ligamenten och allt vad det heter ...

Jag vet ju inte ens vad som är paj på mig. Verkar inte vara kotorna men vad vet jag.
Jag har gått till både läkare och sjukgymnast och dom har varken hittat felet eller kunnat hjälpa mig. Har inte råd att testa allt som finns.
Det finns ju en uppsjö av olika:
Ortoped
Sjukgymnast
Naprapat
Kiropraktor
Kinesolog
Akupunktur
Olika massage
mm.

Märkte att ni har ett speciellt subforum för tränings skador. Flytta gärna inlägget.

Hedztrem
2010-03-06, 14:21
Jag har haft en axelskada som vägrade ge med sig (tog något år att bli bra). Prövade kiropraktiker samt sjukgymnast och akupunktur. För min del ansåg jag kiropraktikern var betydligt bättre fast det absolut bästa beslutet jag tog var att ge upp träningen helt och hållet ett tag (min smärta kändes enbart vid träning).

Det tillsammans med rehab med väldigt låga vikter var min lösning iaf. Fast nu är ju ryggen en helt annan grej så detta inlägg är väl ingen större hjälp men kände jag ville dela med mig. =)

Martin Löwgren
2010-03-06, 14:28
Har du testat läkare och sjukgymnast och de lagt ned tid på en ordentlig undersökning har jag svårt att tro att någon annan yrkesgrupp kommer finna någon förklaring till din problem.

Testa Naprapat eller Sjukgymnast med OMT/OMI vidareutbildning om du inte känner att du fått en tillräckligt noggran undersökning av de två tidigare terapeuterna.

emi23j
2010-03-06, 14:48
har du testat läkare och sjukgymnast och de lagt ned tid på en ordentlig undersökning har jag svårt att tro att någon annan yrkesgrupp kommer finna någon förklaring till din problem.

Testa naprapat eller sjukgymnast med omt/omi vidareutbildning om du inte känner att du fått en tillräckligt noggran undersökning av de två tidigare terapeuterna.

+1!

softa
2010-03-09, 08:53
Aa eftersom jag vid det laget hade full rörlighet så kunde dom inte hitta ngt.
Vad säger ni om ortoped då?

Martin Löwgren
2010-03-09, 09:00
Aa eftersom jag vid det laget hade full rörlighet så kunde dom inte hitta ngt.
Vad säger ni om ortoped då?

Ortoped är kirurger på rörelseapparaten. Vill du lägga dig på operationsbordet för dina besvär?

Loke
2010-03-09, 09:08
Vad menar du med "hittade inget"? Att dom inte hittade någon källa till problemet eftersom du har bra rörlighet är inte så konstigt. Alla ryggproblem beror inte på dålig rörlighet, man kan absolut använda ryggen fel ändå.

Därmot vore det konstigt om du har smärta utan att de hittade vilken muskel den kommer ifrån. De petar på ryggraden tills du skriker till, och då vet man var smärtan sitter.

Att sen faktiskt hitta en lösning på smärtan, det är svårare, och min erfarenhet är att ingen av dessa grupper är speciellt bra på det.

sur puppa
2010-03-09, 09:28
Två skador.

En axelskada som hållt i sedan en bilolycka när jag var nio år gammal (tror en muskel blev uttöjd på något vis). Vilket har gjort att axlarna blivit eftersatta.

- Löstes genom idoget uppbyggande (lungt i början), och numera kan jag göra chins! Vilket inte gick alls förut då det kändes som att axeln skulle slitas av.

Falsk ishias.

- Löstes genom en blandning av crosstrainern och marklyft. Problemet var (tror jag) att muskulaturen i ländryggen var dålig vilket resulterade i dålig hållning och tryck på kotorna. Tog ganska låga vikter när jag tränade upp ryggen. Och ryggen blev faktiskt bra av det, och idag har jg inga problem alls med falsk ishias.

Vet att dessa inte är träningsrelaterade i den mån att de är orsakade av träning (överansträngde dock ryggen en gång - vilket resulterade i mer än en månad borta från gymmet men det gav sig till slut). Men hur som helst visar mitt fall att man kan, dock kanske inte alltid, lösa problem med rygg och andra ställen med målmedveten och anpassad träning. Sen är jag onödigt mycket emot läkare och sjukvård, vilket säkert är min egen rena idioti. Bäst är det nog att lyssna till vad läkarna säger. Dock vet jag av vänners erfarenhet att dessa ofta är lika oförstående inför problemen som man själv kan vara.

softa
2010-03-09, 09:31
Ortoped är kirurger på rörelseapparaten. Vill du lägga dig på operationsbordet för dina besvär?

Bara för undersökningen altså.

@Loke Det var ungefär så det lät på dom.
Gör inte riktigt ont på det sättet att jag skulle ba skrika till ... Det är snarare något som vägrar läka, som jag känner av lite smått hela tiden. Skulle inte ens brytt mig om inte jag pajat på samma ställe hela tiden. Senast gången kunde jag inte röra mig normalt i 6 månader. Inget extremt men det vägrar läka och jag vågar inte börja träna innan det har läkt eller att jag vet vad det är så jag kan ta dom rätta försiktighets åtgärderna.

softa
2010-03-09, 09:40
@Surpuppa och Hedztrem.
Men menar ni att era skador har också läkt, på detta vis? Så att smärtan och känsligheten också försvunnit efter att ni byggt upp musklerna runt skadan etc.?

Martin Löwgren
2010-03-09, 09:41
Bara för undersökningen altså.



Den gör inte en ortoped bättre än en Naprapat eller Sjukgymnast med ortopedisk medicin vidareutbildning utan ortopeden tittar endast om det finns något han kan göra dig rent kirurgiskt.

Kek
2010-03-09, 09:50
Följde med min Mamma på något skit som hette "inner power" någon gång. Handlar typ om att lära sig andas för att syresätta kroppen ett bra sätt. I sina behandlingar använde han sig även av akupunktur och nyttig och hälsosam kost. Var många snubbar som var där som hade fått hjälp med lite allt möjligt ryggproblem, bensår, knäskador, dålig rörlighet osv. Huruvida det egentligen funkade eller om det var bullshit vet jag inte men men.

Själv har jaginte blviit behandlad för någonting förutom möjligtvis mindre streckningar och lite sånt vilket inte direkt är särskilt mycket att behandla.

dream_theater_
2010-03-09, 09:51
Kryckor..

Loke
2010-03-09, 09:55
Jag har haft liknande problem, smärta i ryggen som återkommer hela tiden. Alla män i familjen har haft liknande problem. Besök hos läkare, sjukgymnast och naprapat gjordes. Mycket stretchande, en hel del rehabträning, inget hjälpte.

Så en dag fick jag jobb som grovarbetare på ett bygge och var tvungen att göra tunga lyft från mycket låg höjd (tänk plattsättare). Jag stretchade hela dagarna, men det gjorde egentligen inte lyften mer skonsamma. Efter två veckor hade jag så ont att jag låg hela helgen på mage i soffan. När det sedan gått över hyffsat efter en vecka fortsatte jag igen på jobbet. Då gick det lite bättre. Faktum är att smärtan tillslut gick över helt och jag kunde utföra jobbet i många månader till.

Sen dess har problemen aldrig kommit tillbaka, jag kan nu lyfta tungt utan några problem.

Exakt vad det var som löste problemen vet jag inte, men jag vet att ingen sjukgymnast eller liknande skulle våga låta en patient genomgå något sådant. Att min "metod" löste problemen har iaf gjort mig misstänksam mot de stabilitetsövningar som sjukgymnast och naprapat rekommenderade, jag tror helt enkelt det är för lätt träning för att göra någon skillnad på i övrigt unga och friska människor.

prOtotype
2010-03-09, 10:23
Jag har haft liknande problem, smärta i ryggen som återkommer hela tiden. Alla män i familjen har haft liknande problem. Besök hos läkare, sjukgymnast och naprapat gjordes. Mycket stretchande, en hel del rehabträning, inget hjälpte.

Så en dag fick jag jobb som grovarbetare på ett bygge och var tvungen att göra tunga lyft från mycket låg höjd (tänk plattsättare). Jag stretchade hela dagarna, men det gjorde egentligen inte lyften mer skonsamma. Efter två veckor hade jag så ont att jag låg hela helgen på mage i soffan. När det sedan gått över hyffsat efter en vecka fortsatte jag igen på jobbet. Då gick det lite bättre. Faktum är att smärtan tillslut gick över helt och jag kunde utföra jobbet i många månader till.

Sen dess har problemen aldrig kommit tillbaka, jag kan nu lyfta tungt utan några problem.

Exakt vad det var som löste problemen vet jag inte, men jag vet att ingen sjukgymnast eller liknande skulle våga låta en patient genomgå något sådant. Att min "metod" löste problemen har iaf gjort mig misstänksam mot de stabilitetsövningar som sjukgymnast och naprapat rekommenderade, jag tror helt enkelt det är för lätt träning för att göra någon skillnad på i övrigt unga och friska människor.

Hade du litat på en sjukgymnast som gett dig övningar som gjorde att du hade så ont att du låg på mage i soffan hela helgen?

siimon89
2010-03-09, 10:33
Nu har jag aldrig haft mer allvarlig skada än benhinneinflammation och sprickor på diverse ställen. Men däremot har foam rollern och tennis/studsbollen hjälpt mig enormt mycket för att mjuka upp stelheter och knutar som skapat smärtor för mig.

Detta ska självklart inte misstolkas och man ska absolut inte köra foam rollern så fort man har värt någonstans. Misstänker man att skadan beror på annat än stelheter och knutar bör man självfallet låta bli och uppsöka professionell hjälp.
En sån sak som ryggen ska man alltid vara extra försiktig med.

När det gäller de gånger jag uppsökt naprapat och sjukgymnaster har naprapaten varit det som hjälpt mig överlägset mest.

softa
2010-03-09, 10:41
Tackar!
Intressant ...
Verkar på många här att det bästa medicinen är någon form av träning ändå (rehabsyfte). Kanske jag har varit för försiktig.
Sitter just nu och kollar upp foam roller. Har hört det nämnas förut, men aldrig brytt mig ...
Också intressant ...

siimon89
2010-03-09, 10:56
Tackar!
Intressant ...
Verkar på många här att det bästa medicinen är någon form av träning ändå (rehabsyfte). Kanske jag har varit för försiktig.
Sitter just nu och kollar upp foam roller. Har hört det nämnas förut, men aldrig brytt mig ...
Också intressant ...

När jag hade benhinneinflammation uppsökte jag en sjukgymnast. Då fick jag ett träningsprogram som skulle utföras 3gånger/veckan. Men efter ett par månader utan resultat från det hittade jag något som kallas för stötvågsbehandling hos en naprapat.
Det kostade 1000kr för tre besök. Genom en pistolliknande sak "snärtades" en kula fram och tillbaka mot området där jag hade smärta. Det gjorde fan ont men sen läktes skadan och jag har sedan dess lyckats hålla den mer eller mindre i schack :D

Om du är intresserad av en foam roller men inte vill lägga ut x-antal kronor, så ta en gammal 1,5-2l. PET-flaska, fyll med vatten upp till toppen precis innan det svämmar över. Stäng igen korken och kör igång! Det är hårdare och effektivare än en foam roller på t.ex. benen. Däremot på ryggen bör du nog använda en riktigt foam roller eftersom denna är mjukare.
Sen kan du även ta en tennisboll och använda på på knepigare ställen eftersom den ger lite mer precision. Billigt och bra!

Det är iallafall vad jag personligen upplevt som fungerat bra på mig:)

sur puppa
2010-03-09, 11:55
@Surpuppa och Hedztrem.
Men menar ni att era skador har också läkt, på detta vis? Så att smärtan och känsligheten också försvunnit efter att ni byggt upp musklerna runt skadan etc.?


Det är ju svårt för mig som inte har någon relevant utbildning på området, men allt jag vet är att problemet (smärtan) har försvunnit för min del. Jag tror att det beror på att jag byggt upp muskulaturen i problemområdet, utan att för den sakens skulle byggt upp den med den massiva överansträngning som man gör normalt inom gymning. En sådan överansträningsträning (alltså att köra fullt ut) tror jag hade förvärrat problemet enormt. Men nu kan jag köra det när problemet försvunnit men jag är väldigt vaksam och känner efter mkt när det gäller axeln o ryggen.

wargen
2010-03-10, 09:02
Jag tycker att TENS-apparater är mkt bra som rehab.

Martin Löwgren
2010-03-10, 10:07
Jag tycker att TENS-apparater är mkt bra som rehab.

TENS är enbart smärtlindring - inget annat.