handdator

Visa fullständig version : Har denna "styrkeövning" något namn?


Endorah
2010-03-06, 13:25
Medan jag frågar om namnet på denna övning så kan jag även tipsa folk som att göra den eftersom den är så sjukt bra i mitt tycke. Jag lärde mig denna på mellanstadiet i grundskolan. Så för hemmatränare som inte har tillgång till hantlar kan göra den här väldigt lätt. För de som är starkare kan göra denna som uthållighetstest eller nått :thumbup:

Jag gör denna övning nästan till allting inom överkropp. Jag tar 2 kuddar (ska inte vara för tungt) och så håller jag ut armarna i 90 grader i förhållande till hela min kropp. Så håller jag armarna så i ca 1-2 minuter. När jag kollar mig i spegeln efter så ser jag så jäkla vältränad ut :D Ådror syns på kroppen vid axlar och armar osv. Jag vet att det finns många som gör denna övning, men jag undrar främst vad den heter och gärna exakt vad den tränar? tränar den hela överkroppen?
För övrigt ett litet tips till de som vill träna axlar eftersom jag ser många som vill ha tips med det :D

Linusheenriksson
2010-03-06, 13:30
lät ut som en väldigt dålig övning, det ända du över upp är kanske balansen? sträcker ut musklerna lite grann.. du blir inte hulken av att se dig i spegeln, köp ett gymkort discokid!

King Grub
2010-03-06, 13:31
Statisk träning, bygger inget. Du blir bra på att hålla ut armarna i 90 grader, inget annat.

Skjaves
2010-03-06, 13:32
Det som sker är att området får lite mer blodgenomströmning och temporärt ser större ut. Du blir inte grov av att stå med 2 kuddar utåt i 2 minuter.

Danne2k
2010-03-06, 13:32
Öhmm, typ som hantellyft fammåt fast statiskt? Tränar väl i huvudsak framsida axlar..
Kanske lite mellersta axlar + bröst om du kör statiskt i 1-2 min.

Tränar knappast hela överkroppen.

Sniggel
2010-03-06, 13:33
Vet inte vad den heter men det är statisk träning av främst axlarna.
Statisk träning finns det oftast inte så mycket nytta med. Dynamisk träning har effekt på både dynamisk och statisk styrka och uthållighet medans statisk enbart tränar den statiska (enkelt förklarat).
Dynamisk träning är alltså när du förflyttar en vikt istället för att hålla den stilla.

Att du ser ådror och eventuellt uppumpade muskler beror på att kroppen försöker försörja musklerna med blod eftersom den känner av syrebristen du skapar när du står där med kuddarna. När du är klar med övningen blir det fri passage till musklerna och därför fylls de med blod och ådrorna ökar i storlek.

Den visuella effekten är högst tillfällig.

Endorah
2010-03-06, 14:29
men jävla skit då *gah!**gah!*

Har gjort den här asofta och tyckt att den varit asbra för att jag sett så mycket starkare ut i typ en minut efter övningen. Aja, tack för att ni sa det nu så jag kan sluta göra den :D

Honken
2010-03-06, 15:46
Att statisk styrka inte har någon effekt över dynamisk styrka håller jag inte med om. Mina chins och roddar har förbättrats något enormt sedan jag började med front lever holds.

Sniggel
2010-03-06, 16:01
men jävla skit då *gah!**gah!*

Har gjort den här asofta och tyckt att den varit asbra för att jag sett så mycket starkare ut i typ en minut efter övningen. Aja, tack för att ni sa det nu så jag kan sluta göra den :D

Det är många som tränar på ett sätt som gör att de ser stora och känner sig stora efter ett pass. Dvs att träna "för pump", eller att träna för att få träningsvärk (då känner man musklerna lättare).
Detta istället för att träna efter principer som ger mer permanenta effekter (myofibrillisk hypertrofi kan du kanske ta och googla på om du vill).

way
2010-03-06, 20:48
Hur är det med att tex stå i 90 grader (knäböjs position) för fotbollsspelare?

creperiet
2010-03-06, 21:54
Hur är det med att tex stå i 90 grader (knäböjs position) för fotbollsspelare?

Hur det är? Menar du eventuella träningseffekter du kan få?

Eventuellt lite statisk uthållighet i framsida lår. Vad ska man med det till i fotboll?

way
2010-03-06, 22:06
Hur det är? Menar du eventuella träningseffekter du kan få?

Eventuellt lite statisk uthållighet i framsida lår. Vad ska man med det till i fotboll?

Precis. Så detta är inte något som gör att man orkar springa under längre tid eller så?

fiskebulle
2010-03-06, 22:12
Det låter mer som en lurendrejerigrej som man kan göra på krogen.
*Ta en valfri sedel som offret är villig att arbeta för
*Säg: Du får den här sedeln om du kan hålla den med fingertopparna rakt utåt i 10 minuter.
*Offret (om dum) kommer då ta sedeln och stå där och strax bli väldigt trött i armen.
*????
*Profit

creperiet
2010-03-07, 08:47
Precis. Så detta är inte något som gör att man orkar springa under längre tid eller så?

Ytterst osannolikt. Det avgörs mest av ett ekonomiskt rörelsemönster, ett väl utvecklat hjärt- lungsystem och kroppsmassa, inte av någon ickespecifik övning.