handdator

Visa fullständig version : vadutveckling: promenad med vikter


Matthew_90
2010-03-06, 11:44
Långa frekventa promenader i minimala skor upplever jag som en bra träningsform för vaderna. Det borde rimligtvis ger mer stimulans att utföra dem med en viktad ryggsäck? -> bättre resultat?

Någon som har erfarenheter av detta?

dt06mj2
2010-03-06, 12:39
Borde väl vara bättre att ha ryggsäcken på magen i så fall, om man vill belasta vaderna mer?

Varför annars inte gå på tå?
Jag har börjat göra det till en vana när jag går hem från gymmet varje dag.

Sniggel
2010-03-06, 13:17
Att väga mycket och ha bråttom i lång uppförsbacke (30 minuters tid) tror jag kan göra en del för vadutveckling om man gör det regelbundet.

luderlasse
2010-03-06, 14:27
själv har jag gjort lumpen, då var det långa promenader med extra vikt å mina vader såg och ser ut som sugrör likförbannat,

rolf
2010-03-06, 14:58
själv har jag gjort lumpen, då var det långa promenader med extra vikt å mina vader såg och ser ut som sugrör likförbannat,

+1. :d

nínían
2010-03-06, 16:15
[löpning>promenad]

Jag skolade om mig till att löpa med fotisättning på framfötterna istället för med hälisättning för ett par år sedan. Fördelen (framfota)löpning har gentemot promenad är att gravitationen i kombination med din kroppsvikt (jag väger ~90kg) påverkar vadmuskulaturen mycket positivt. Detta i samband med att du endast har en fot i marken åt gången, vilket även gör att den får arbeta betydligt mer intensivt. På köpet får du god kondition, och stärker ben och muskler på ett helt annat sätt. Du sparar tid och det är roligare och mindre långtråkigt.

Så köp ett par skor utan någon häldämpning och revidera löpsteget. I början får du räkna med att det kommer kännas som att vaderna håller på att explodera efter första kilometern, men kroppen vänjer sig. Välj ett löpspår som erbjuder alla typer utav terräng (upp, ned & neutral).

Sen undrar jag vad minimala skor har med saken att göra förutom att det är oskönt och irriterande. :confused:

mihmut
2010-03-06, 16:21
[löpning>promenad]

Jag skolade om mig till att löpa med fotisättning på framfötterna istället för med hälisättning för ett par år sedan. Fördelen (framfota)löpning har gentemot promenad är att gravitationen i kombination med din kroppsvikt (jag väger ~90kg) påverkar vadmuskulaturen mycket positivt. Detta i samband med att du endast har en fot i marken åt gången, vilket även gör att den får arbeta betydligt mer intensivt. På köpet får du god kondition, och stärker ben och muskler på ett helt annat sätt. Du sparar tid och det är roligare och mindre långtråkigt.

Så köp ett par skor utan någon häldämpning och revidera löpsteget. I början får du räkna med att det kommer kännas som att vaderna håller på att explodera efter första kilometern, men kroppen vänjer sig. Välj ett löpspår som erbjuder alla typer utav terräng (upp, ned & neutral).

Sen undrar jag vad minimala skor har med saken att göra förutom att det är oskönt och irriterande. :confused:

du springer på tårna? låter ballt

Salus
2010-03-06, 16:29
du springer på tårna? låter ballt

Rulla på hälarna är för newbies.

Slartibartfast
2010-03-06, 16:33
[löpning>promenad]

Jag skolade om mig till att löpa med fotisättning på framfötterna istället för med hälisättning för ett par år sedan. Fördelen (framfota)löpning har gentemot promenad är att gravitationen i kombination med din kroppsvikt (jag väger ~90kg) påverkar vadmuskulaturen mycket positivt. Detta i samband med att du endast har en fot i marken åt gången, vilket även gör att den får arbeta betydligt mer intensivt. På köpet får du god kondition, och stärker ben och muskler på ett helt annat sätt. Du sparar tid och det är roligare och mindre långtråkigt.

Så köp ett par skor utan någon häldämpning och revidera löpsteget. I början får du räkna med att det kommer kännas som att vaderna håller på att explodera efter första kilometern, men kroppen vänjer sig. Välj ett löpspår som erbjuder alla typer utav terräng (upp, ned & neutral).

Sen undrar jag vad minimala skor har med saken att göra förutom att det är oskönt och irriterande. :confused:

+1

Mina vader är fortfarande skrattretande och kommer alltid att vara, men jag fick mera utveckling på några få månaders framfotalöpning än 10 års styrketräning.

nínían
2010-03-06, 18:14
du springer på tårna? låter ballt

Nej, inte på tårna. ;)

Landningen sker på främre trampdynan istället för på hälen. Hälen nuddar jag aldrig marken med.

Torsk_ole
2010-03-06, 18:43
Nej, inte på tårna. ;)

Landningen sker på främre trampdynan istället för på hälen. Hälen nuddar jag aldrig marken med.

Hur fungerar det på långdistans?

Någon med erfarenhet?

Karvig
2010-03-06, 20:09
Hur fungerar det på långdistans?

Någon med erfarenhet?

http://www.posetech.com/athletes/elite-pose-athletes.html

way
2010-03-06, 20:41
Vad är "pose method"?

TheHerminator
2010-03-06, 21:08
Jag kör bara vanliga promenader i rask takt samt några vadövningar på gymmet :P gått bra för mig.

fiskebulle
2010-03-06, 21:16
Vad är "pose method"?

Länkzor (http://lmgtfy.com/?q=Pose+Running)

way
2010-03-06, 21:32
Länkzor (http://lmgtfy.com/?q=Pose+Running)

*grr27*