handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp att komma igång.


Itzy
2010-03-06, 03:50
Hej!

Jo skulle behöva lite hjälp då jag ganska nyligen börjat tränat igen efter ett ganska långt uppehåll.

Jag är lite virrig av mig och har svårt att göra saker om jag inte vet att jag gör dom rätt eller inte, därför vänder jag mig till er och lite hjälp uppskattas verkligen!

Såhär ligger det till..

Just nu tränar jag på samma scehema som jag gjorde innan och det var

1.Bröst&Triceps

2.Rygg biceps

3.Mage&Axlar

Tränar inte ben för tillfället då jag skadade mitt högerben ganska rejällt i en skidolycka men det börjar jag om 2 månader ungefär.

Jag sitter mest och undrar på vilka övningar jag kan kombionera. Låt oss säga tex. Jag kör bröst och biceps och börjar med typ bänk sen kör jag typ - Lutande bröst press - hantel flyes - Cable cross over - Kan jag typ kombinera dessa övningar?
Jag har verkligen ingen arning vilka som är bra och inte bra att kombinera. Alltså så att inte jag gör en övning som tar på exakt samma ställe som någon annan då är det kanske inte så smart.

Samma med Axlar där jag kör

Sittande Axel press - Stående millitär press - Hantellyft åt sidan - Hantellyft framåt.

Rygg kör ja - Marklyft - Chins - Sittande rodd - Latsdrag - Kan hända att jag kör " Goodmornings " Med.

Är dessa övningar bra att kombinera ? Hoppas ni förstår hur jag tänker och skulle vara så tacksam för hjälp !

Lite andra frågor jag suttit och funderat på..

Funkar max OT för mig som nyligen börjat igen tro?

Ser mitt upplägg av muskelgrupper bra ut?

Har ni några tips på andra övningar som ni tycker passar bättre eller något så nämn dom gärna!

Väldigt tacksam för svar!

Tack på förhand.

AlmostRipped
2010-03-06, 10:28
Själva upplägget med muskelgrupper funkar väl bra, du får försöka köra ben så fort du kan, vet inte vad du har för skada men kör någon rehabträning eller något...

Du behöver inte köra så många övningar heller, jag skulle köra mindre övningar.. 2-3 per muskelgrupp räcker gott och väl framförallt eftersom du kör biceps/rygg och triceps/bröst då många övningar tar på båda ganska hårt... Sen vet jag inte hur du hade tänkt att köra men ditt schema funkar bra om du kör med en vilodag emellan passen i början.

Angående axlar så undvik hantellyft framåt, på rygg skulle jag skippa rodden och köra på marklyft, chins och latsdrag.

Tänk på att kosten är viktig del i träningen med...

Itzy
2010-03-06, 14:15
Tack för ditt svar!
Varför tycker du jag ska skippa hantellyft framåt och skippa rodden?

Martin Löwgren
2010-03-06, 14:30
Varför tycker du jag ska skippa hantellyft framåt

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134925

luderlasse
2010-03-06, 15:59
angående max ot så kan det för en som inte vant kroppen vid hård träning vara tungt

http://traningslara.se/blogg/olika-traningsmodeller-max-ot/ om du är intresserad av vidare info