handdator

Visa fullständig version : Träningupplägg för 5dagars


AcidSleeper
2003-09-27, 08:32
Återigen kommer ett inlägg om träningsupplägg, men alla är ju här för att hjälpa varandra så jag slänger in en till! :D

Mitt träningschema ser för närvarande ut såhär:
Mån: Bröst, Biceps.
Tis: Mage, Vader.
Ons: VILODAG
Tors: Axlar, Triceps.
Fre: Rygg, Framsida Ben, Baksida lår.
:hbang:

Jag är nu i en fas där jag skulle nu vilja utöka mitt 4 dagars schema till ett 5 dagars och undrar om det är några som har några förslag.
Jag vill dock ej träna på söndagar, har alldeles för mycket att göra dessa dagar!

:thumbup: Hoppas på många förslag :thumbup:

kharon
2003-09-27, 08:59
Jag skulle inte klara av att köra rygg och ben samma dag så jag föreslår att du lägger ett skillt benpass.

Legance
2003-09-27, 11:43
hehe ne håller med rygg o ben går knappast ihop sig :) det är ju dom 2 mest energikrävande passen ben och rygg

Ervin
2003-09-27, 11:47
jag skulle lägga upp det så här.

Mån: Bröst, Biceps.
Tis: Mage, Framsida Ben. Vader.
Ons: VILODAG
Tors: Axlar, Triceps.
Fre: Rygg, Baksida lår.

så har jag iaf :D

Allan
2003-09-27, 11:58
Varför ska du träna fem dar i veckan? Ska du tävla eller...?


allan

AcidSleeper
2003-09-27, 13:30
Originally posted by Allan
Varför ska du träna fem dar i veckan? Ska du tävla eller...?


allan
Jag hade tänkte sätta in ett till bröst lr biceps pass tillsammans med underarmar lr liknande.... ser att jag liksom glömde lägga till det i första inlägget!! :em:

Någon som tror det skulle vara något?

Allan
2003-09-27, 14:01
Jag har lite svårt att förstå det här upplägget. Återigen - det är under vilan du växer. Och bara för att du inte tränar biceps på ryggdagen betyder inte det att biceps vilar. Eller att triceps får vila på bröstdagen. Kort sagt - alldeles för mycket träning.
Jag vet inte alls hur länge du tränat men är du inte oerhört avancerad kommer du att växa jättebra på tre eller fyra pass per vecka.
Vila innebär vila - inte att man tränar något annat den dagen. Men det är klart - du kanske tränar det här som komplement till en annan idrott och då kanske det kan funka.
Som bodybuildingupplägg kommer det med största sannolikhet skapa överträning och nedbrytning av muskulaturen. Du kommer att ha svårt att kunna på höga vikter och hög intensitet (eller muskelkontakt om man föredrar det) eftersom kroppen hela tiden befinner sig i belastningsfas.
Du kanske har kört så här ett tag och fått hyfsade resultat - i dina ögon. Risken finns då att du blandar samman den normala styrkeutveckling som vilken tjugoåring som helst har naturligt.

Less is more, är en gammal sanning.

Men vad vet jag - funkar du på det här så må det väl vara...


allan

Legance
2003-09-27, 17:13
Håller med allan i det här fallet förstår inte varför du ska träna så mkt själv kör ja uppdelat

bröst, axlar
vila
rygg
vila
ben,mage,vader

tricep kör ja 1 övning ibland efter bröst,axlar och bicep 1 övning efter rygg

har kört detta schemat 2 månader nu och har ökat mer i styrka än nånsin

z_bumbi
2003-09-27, 18:20
Originally posted by AcidSleeper
Återigen kommer ett inlägg om träningsupplägg, men alla är ju här för att hjälpa varandra så jag slänger in en till! :D

Mitt träningschema ser för närvarande ut såhär:
Mån: Bröst, Biceps.
Tis: Mage, Vader.
Ons: VILODAG
Tors: Axlar, Triceps.
Fre: Rygg, Framsida Ben, Baksida lår.



Förutom att jag håller med om att 3-4 dar verkar vettigare så...

Mån Rygg, underarmar, grepp
Tis Axlar, triceps, kort kondition
Ons Vila
Tors Lår
Fre Bröst
Lör Mage, vader, kondition. Lättare pass med längre kondition
Sön Vila

eller
Mån Rygg, underarmar, grepp
Tis Axlar, triceps, kondition
Ons Vila
Tors Lår
Fre Bröst
Lör Vila
Sön Vila
Mån Mage, vader kondition
Tis Rygg
Ons Vila

Och så rullar det på med tre fasta viladagar.
En kanske bättre lösning om man vill dela upp kroppen på fler dagar.

sOFFe
2003-09-27, 19:24
DAG1: Biceps, Triceps, (+Underarmar).

DAG2: Axlar.

DAG3: Ben, Vader.

DAG4: VILA!

DAG5: Bröst, Mage.

DAG6: Rygg.

DAG7: VILA!


Så delar jag upp det, och det funkar fint för mig!

Legance
2003-09-27, 19:41
sOFFe tycker det ser ut som om dina armar får lite väl mycket stryk om du kör så.... men men

sOFFe
2003-09-27, 20:30
Hur då menar du?

Allan
2003-09-27, 20:35
Jag tror att han menar att med det upplägget belastar du triceps dag 1, dag 2 och dag 5. Och biceps får jobba dag 1 och dag 6. Personligen har jag inte förstått meningen med att ha en separat armdag - i min bok skulle det orsaka ytterligare vilodagar. Nu har jag ingen aning om hur avancerad du är, men upplägget ligger på en ganska hög nivå.
Nå, det kanske funkar för dig. Själv skulle jag bli övertränad på ett par veckor.

allan

sOFFe
2003-09-27, 21:14
OK, då fattar jag.
Jag har provat många olika upplägg under den tid jag tränat (13år) ,så jag är väl veteran, och detta är det som funkar bäst för mig.
:bpump:


EDIT: Anledningen till att jag kör Armarna på en separat dag är att om jag kör tex. Biceps samma dag som Bröst, eller Rygg, så blir träningspasset så långt att jag tappar fart på slutet, och får svårt att ta ut mig i setten.

AcidSleeper
2003-09-28, 17:14
Tacksam för alla svar....
Med tanke på alla inlägg som kritiserar 5dagars så skippar jag det och satsar på 4dagars istället.
Jag funderar lite på att köra ett upplägg från boken Effektiv Bodybuilding av Ove Rytter.

Måndag: Bröst, Triceps, Axlar, Mage
Tisdag: Rygg, Biceps, Framsida Ben, Vader
Onsdag: VILA
Torsdag: Bröst, Triceps, Axlar, Mage
Fredag: Rygg, Biceps, Underarmar, Framsida Ben, Baksida Ben

Detta kan vara något, tror iaf jag! Vad tror ni?

HookersUnited
2003-09-28, 17:26
Att du underskattar vilan.

Castro
2003-09-28, 18:00
Ööööh...så nu skall du alltså skära ner på träningen, men ändå köra igenom kroppen 2 ggr per vecka?? :confused:

Det är ju inte bara träningsdagarna som räknas. 4 eller 5 gör inte lika stor skillnad som att köra igenom kroppen 1 eller 2 ggr per vecka. Jag tycker personligen att det där schemat verkar tuffare än en vanlig 5-dagarsplit.

Jag har iofs en polare som just börjat styrketräna och han har väl kört i princip varje dag i en månads tid nu. Han har ökat på bra, men han har även ont lite här och var och snart kommer han att gå ner sig rejält i överträningsträsket, men det är nog lika bra att får känna på det. Det är så man lär sig bäst, trial and error.

AcidSleeper
2003-09-28, 19:14
Jag får väl testa och se hur det går... men jag tror jag ska testa detta schema en månad och se hur det går...
Om det inte går så bra kommer jag att ändra på det att jag kör igenom kroppen 1gång per vecka...

Men som som man sa: Trial and Error or Sucess :D

JAM
2003-09-28, 22:19
Hmm, håller med Castro om att det verkar lite ologiskt att först förkasta idén om 5-dagarssplit bla pga att det blir för lite vila, för att sedan vilja prova att köra igenom kroppen TVÅ gånger/vecka... Det blir ju ännu mindre vila...
:confused: