handdator

Visa fullständig version : Ramlat & pajjat ländryggen!


Tunroth
2010-03-05, 10:05
Känner mig otroligt tom, i onsdags när jag skulle plugga teori, så halkade jag på sista trappsteget (stentrappa) och fick kanten på trappen rakt in i armbågen & vid höger höftben/ländrygg.
Armbågen går nu att använda utan problem, men ryggen, smärta!
Nedradelen av ryggen & en bit upp är svullen (högersida) gör ont så fort jag vickar på höften, eller försöker vända överkroppen åt vänster.

Har "snott" morsans värktabletter (varit hos läkaren, som sa att jag kunde ta av hennes)
Smörjt in med Linnex, zon.
Använt vetekudde.
Varit på massage (som kan skador)
Vilat från skolan

Det stora problemet är att det är SM i styrkelyft på söndag. Och jag vill verkligen vara med, eller rättaresagt, JAG SKA!

Finns det något tips om vad jag kan göra? så det "läker snabbare"? - eller åtminstånne blir mildare!
tex streching, smörja, massera, vila, vad???
'

Snälla hjälp mig!

Ungrim
2010-03-05, 10:17
Nu är ju jag långt ifrån någon expert på ämnet, men har du testat köra lite lätt uppvärmning, Mycke krämpor kan ju släppa om man börjar använda musklerna i fråga och få upp lite värme i dem

Tunroth
2010-03-05, 10:24
Suttit och läst runt lite grann, och slog mig faktiskt att
*Smärtan gjorde sjukt ont i onsdags
* I går "rörde" jag på mig, 5 min promenader här & var. känndes "bättre". Men såfort jag kom till datorn, kom smärtan igen.
* Vaknade i natt av att oavsett "ställning" så värkte ryggen. rejält!
* idag, dator, frukost, stilla sittande = pain.

Så det kan är som så att jag ska röra på mig mer för att få i gång blodcirkulationen?

Ungrim
2010-03-05, 10:37
Så det kan är som så att jag ska röra på mig mer för att få i gång blodcirkulationen?

Absolut, om vi nu inte snackar benbrott eller dyligt.

Martin Löwgren
2010-03-05, 15:24
Undvik stillasittande och lev som vanligt.

Tunroth
2010-03-05, 17:03
Tack, jag känner faktiskt att det hjälper, ju mer jag rör på mig, ju lättare kan jag böja mig, blir jag still, "stelnar" ryggen, och det gör ondare!

Ungrim
2010-03-09, 09:18
Hur gick det i söndags??

Tunroth
2010-03-09, 20:43
Lördags så testade knäböj och mark, lättlätt, bara för att se om jag kunde göra rörelserna, det gick, men det kändes.

Väl på söndagen,
knäböj 100 - 120 (jag har uselbalans & teknik) klarade det med lätthet! (hade nog säkert klarat över 150 om jag träffat lika bra)
Bänk.... AJJJJJJJJ! Brygga= gick knappt! men 52.5-57.5
Mark - 130, 142.5 (sv. Rekord IGEN ;) ) 150 - stången gled ur..

Detta ledde till SM guld & en plats i Nordiska *flex*

Ungrim
2010-03-09, 20:46
Se där, Då får man väll ta och grattulera då!

Mr.Sarkastisk
2010-03-09, 20:47
Lördags så testade knäböj och mark, lättlätt, bara för att se om jag kunde göra rörelserna, det gick, men det kändes.

Väl på söndagen,
knäböj 100 - 120 (jag har uselbalans & teknik) klarade det med lätthet! (hade nog säkert klarat över 150 om jag träffat lika bra)
Bänk.... AJJJJJJJJ! Brygga= gick knappt! men 52.5-57.5
Mark - 130, 142.5 (sv. Rekord IGEN ;) ) 150 - stången gled ur..

Detta ledde till SM guld & en plats i Nordiska *flex*

GZ! :cool: