handdator

Visa fullständig version : Kaloriintag?


Word
2010-03-04, 23:20
Tänkte bara höra med er som kan. Jag försöker att äta så mycket jag kan, tränar ca 6 gånger i veckan både styrka och kondition i syfte att bli större. Jag orkar inte riktigt räkna kalorier på allting som jag äter då jag inte vet vad det väger exakt. Hur många kalorier och proteiner tror ni jag får i mig enligt nedan? Får jag i mig för lite?

En typisk dag:

En stor skål med fil + flingor/havrefras osv. samt en banan + ev annan frukt.
1 timme senare 2 stekta ägg fördelat på 4 mackor. + juice
3 timmar senare 4 mackor med husmans pålägg.
Träning
1 återhämtningsdryck på 250 kalorier och 20g protein.
1 halvtimme senare en 125g makrill/tonfisk burk fördelat på två mackor.
2 timmar senare Mat, en riktigt stor tallrik oftast i form av kyckling,pasta,bönor,sås,sallad + mjölk

Går aldrig hungrig.

p-runesson
2010-03-04, 23:36
Tänkte bara höra med er som kan. Jag försöker att äta så mycket jag kan, tränar ca 6 gånger i veckan både styrka och kondition i syfte att bli större. Jag orkar inte riktigt räkna kalorier på allting som jag äter då jag inte vet vad det väger exakt. Hur många kalorier och proteiner tror ni jag får i mig enligt nedan? Får jag i mig för lite?

En typisk dag:

En stor skål med fil + flingor/havrefras osv. samt en banan + ev annan frukt.
1 timme senare 2 stekta ägg fördelat på 4 mackor. + juice
3 timmar senare 4 mackor med husmans pålägg.
Träning
1 återhämtningsdryck på 250 kalorier och 20g protein.
1 halvtimme senare en 125g makrill/tonfisk burk fördelat på två mackor.
2 timmar senare Mat, en riktigt stor tallrik oftast i form av kyckling,pasta,bönor,sås,sallad + mjölk

Går aldrig hungrig.

Svårt att veta om du äter för lite eller för mycket med tanke på vi inte vet din vikt.. Men med tanke på 6 dagar med styrke och konditionsträning så skulle jag gissa att du äter för dåligt, speciellt protein och fett..

Word
2010-03-04, 23:50
Haha ja det har du rätt i. Jag är trött. :) Jag väger 80-82kg och är 180 lång.

internethjälten
2010-03-05, 00:36
det du äter är ingenting, ät mer och ät riktig mat.

kimpaa88
2010-03-05, 01:17
Mindre mackor/fil mer riktig mat!
Svårt att säga vad det blir i kalorier, men är troligen för lite protein i vilket fall som helst.

Icefire
2010-03-05, 10:56
det du äter är ingenting, ät mer och ät riktig mat.

Mindre mackor/fil mer riktig mat!
Svårt att säga vad det blir i kalorier, men är troligen för lite protein i vilket fall som helst.

Så bröd, ost, kött, fil, müsli skulle vara låtsasmat? Vad är det för fel på det?
Jag kan till viss del hålla med om att man bör äta lagad mat, men det gör han ju faktiskt en gång om dagen. Om man inte orkar stå och laga mat flera ggr per dag fungerar det alldeles utmärkt med mackor, fil osv.
Dessutom använder han ju bra och matiga pålägg som ägg och makrill.

Så jag tycker tvärt emot er att det ser bra ut i det stora hela. Sen kan det säkert bli bättre, jag är ingen expert.

sur puppa
2010-03-05, 12:29
För lite proteiner skulle jag säga generellt. Lägg till proteindrinkar om 20-30 g protein mellan målen. Målet bör vara minst 2 g/kroppskilo - gärna mer..

Sen är det svårt att säga hur mycket kalorier du får i dig per dag. Det är dessutom inte så jätteintressant. Jag har en polare som bulkar på runt 800 kcal mindre än jag bulkar på men han går ändå upp snabbare än mig. Vilket +-0 man har är högst individuellt. Det finns måhända ett genomsnitt, men alla svenskar är ju inte exakt 179,8 cm långa..

Ät såpass att du går upp ett kg i månaden. Då har man bra marginal på bulken, och det blir inte så fasligt jobbigt att deffa bort det. Klarar du inte gå upp 1 kg i månaden så ät mer. Ett tips är att använda vegetabiliska oljor på maten (t.ex. hälla det över maten, blanda in det i gröten, hälla det i gainern osv).

Numse
2010-03-05, 12:40
Som de andra sagt, du äter väldigt lite.. att du inte går ner i vikt är ett under :/

tsp
2010-03-05, 12:44
Jag skulle gissa på 110-140g protein.