handdator

Visa fullständig version : En tråd för de långa.


fiskebulle
2010-03-04, 21:45
Har märkt att det finns en hel del långa människor på forumet som kanske kan skänka lite upplysningar för mig.

Vanligtvis så tränar jag i ett gym med enbart skivstång/ställning/bänk och en kabelapparat för rodd/latsdrag så jag har inte stött på så mycket maskiner egentligen. Denna och förra veckan så har jag varit hemma i Linköping och har varit runt och förberett mig för sommaren med att kolla in diverse gym i stan.

Något som irriterar och förhindrar är dels bristen på fria stänger och bra sortering av vikter, men även maskinerna(och till viss del bänkar). Varför är de så små? Jag håller ideligen på och ställer om inställningarna för maskinerna, men även i deras yttersta lägen så passar det ofta riktigt dåligt. Vad är dealen med detta? Är alla maskinfabrikat gjorda för hobbits eller finns det andra märken som passar bättre för folk som har lite höjd över backen?
Är inte särskilt gigantisk egentligen, ca. 197cm.

Tl;dr: Finns det gymmaskinsfabrikat som gör utrustning mer lämpade för längre?

Tack på förhand.

Ungrim
2010-03-04, 21:55
Har märkt att det finns en hel del långa människor på forumet som kanske kan skänka lite upplysningar för mig.

Vanligtvis så tränar jag i ett gym med enbart skivstång/ställning/bänk och en kabelapparat för rodd/latsdrag så jag har inte stött på så mycket maskiner egentligen. Denna och förra veckan så har jag varit hemma i Linköping och har varit runt och förberett mig för sommaren med att kolla in diverse gym i stan.

Något som irriterar och förhindrar är dels bristen på fria stänger och bra sortering av vikter, men även maskinerna(och till viss del bänkar). Varför är de så små? Jag håller ideligen på och ställer om inställningarna för maskinerna, men även i deras yttersta lägen så passar det ofta riktigt dåligt. Vad är dealen med detta? Är alla maskinfabrikat gjorda för hobbits eller finns det andra märken som passar bättre för folk som har lite höjd över backen?
Är inte särskilt gigantisk egentligen, ca. 197cm.

Tl;dr: Finns det gymmaskinsfabrikat som gör utrustning mer lämpade för längre?

Tack på förhand.

Det är nog tyvär bara att hålla sig till Hantlar & Stänger, Men vist är det jobbigt när man är ute å reser å gäst gymmar på dessa maskin gym som nästan helt saknar fria vikter

(tyvär kanske man kan ta bort från meningen)

Lillstadspojken
2010-03-04, 21:55
Bra frågan. Är själv 192 men har fortfarande samma problem. Övningar som latsdrag, sittande rodd i maskin, maskincrunch och bröstpress i maskin är helt hopplösa.

Pendelous
2010-03-04, 22:05
På Nordic Gyms maskiner kan man ändra/reglera det mesta. Tror man måste vara väldigt lång för att maskinerna ska bli för "små".

Har inte provat alla maskiner dock.

1123hg
2010-03-04, 22:07
Säkert gjorda för att passa snittlängden... vad kan det vara? Runt 175-180?

Scar
2010-03-04, 22:11
Tycker de flesta maskiner passar mig ganska bra. Är 188+- någon cm typ så är ju inte överdrivet lång kanske.

fiskebulle
2010-03-04, 22:28
Det behöver ju inte enbart vara plats för den kroppsdel som ska användas i maskinen. Idag skulle jag köra i en apparat istället för hantellyft åt sidan. Jag kunde ställa in den någorlunda men det resulterade i att jag istället fick sitta som en groda med benen. Med andra ord så skippade jag den övningen idag. Trist liksom.

vicarious
2010-03-04, 22:46
Om det verkligen är ett problem värt att gnälla över, använd fria vikter och eran egen kroppsvikt när ni tränar då. Är själv medellång, +185cm men upplever inga problem.

zharz
2010-03-04, 22:55
Om det verkligen är ett problem värt att gnälla över, använd fria vikter och eran egen kroppsvikt när ni tränar då. Är själv medellång, +185cm men upplever inga problem.

185cm ja... lite skillnad på 185 och 197 va?

AlmostRipped
2010-03-04, 23:01
Beror på, man kan ha långa ben eller längre överkropp... Jag är 189cm lång och har inga problem, jag kör på Latsdrag, Marklyft, Stångrodd/hantelrodd, däremot kunde bänkarna vara lite längre, känns onödigt korta ibland... Blir inte så mycket maskiner så kan inte relatera till det problemet, däremot latsdrag funkar utmärkt, går ibland även att sänka sitsen där med.

fiskebulle
2010-03-04, 23:01
Om det verkligen är ett problem värt att gnälla över, använd fria vikter och eran egen kroppsvikt när ni tränar då. Är själv medellång, +185cm men upplever inga problem.

Hur hade det varit om maskinen inte passade för en överviktig? DO nästa? Vore det inte mer logiskt att anpassa maskiner för alla alt. ha olika maskiner, typ st. small och large. Jag skrev i den inledande posten att jag vanligtvis enbart kör med fria vikter och min egen kroppsvikt, men det är ju inte alltid det är tillgängligt, då vissa gym nischar sig på vissa vis och om man t.ex. är på resa så kanske det är lite omständligt att leta rätt på fri-vikts-gym.

Edit: Din längd är ju i princip perfekt, längre än de flesta tjejer och du slår aldrig i huvudet i dörrkarmar. Jag förstår att du inte förstår problemet då bara ett par cm. kan skilja från att aldrig behöva tänka på sin längd till att ständigt bli påmind av en dunkande smärta i skallen när man krockar med ett lågt flygande passagerarflygplan.

Word
2010-03-04, 23:05
Nordic gym är fan de enda med vettiga maskiner. Tränar för tillfället på friskis och svettis och där finns det bara stenålders maskiner utan inställning. Deras magmaskiner är helt vidriga och tar mer på korsryggen än magen. Saknar nautilus. :)

JohPz
2010-03-04, 23:22
Är själv runt 197 cm och tränar på nautilus i Linköping. De flesta maskiner o bänkar fungerar alldeles utmärkt för mig där. Möjligen latsdraget som e problem då, men håller man jättebrett så går de med.

dell
2010-03-04, 23:32
mh fyfan för latsdraget får aldrig sträcka ut mej helt!!!!!!!!!!

tsp
2010-03-05, 00:39
Jag har aldrig märkt av det problemet på något utav de gym jag tränat på. Jag är 195-196cm lång. Visst är det väl någon maskin som man känner sig lite stor för, men inte direkt att det försvårar träningen för det, annat än att man känner sig lite freakig.

Doctor Snuggles
2010-03-05, 00:50
Kroppsövningar. Eller såga av skenbenen några dm.
Eller hitta bättre gym.

Pjotor
2010-03-05, 08:19
Jag förstår problemet, men jag förstår också gymägare som inte köper in flera likadana maskiner som inte alla kan använda på bästa sätt. Jag gissar att det är upp till ägaren om denne lyssnar på förslag på bättre utrustning.

Starta gärna en tråd om du hittar utrustning som är bättre lämpade för de som är mycket över medellängd.

zharz
2010-03-05, 12:48
Är 193cm

Stats;
Knäböj 100x1
Marklyft 100x8
Bänkpress någonstans runt 85x1

Tränat i kanske 4 månader seriöst, kört ett 5x5 upplägg men lirar nu på z_bumbis 3-splitt :)

Angående maskinerna så har jag märkt att det finns ett par som strular men jag brukar använda fria vikter mera :)

prOtotype
2010-03-05, 13:23
Problemet är inte bara för långa människor. Tänk på att två personer som är 195 kan ha typ en dec i skillnad på överkroppen, vilket gör ganska mycket för vart tex axlarna hamnar i en bröstmaskin.
Jag själv är bara 1.86 men kan ibland lida av min abnormt långa överkropp

fiskebulle
2010-03-05, 13:30
Problemet är inte bara för långa människor. Tänk på att två personer som är 195 kan ha typ en dec i skillnad på överkroppen, vilket gör ganska mycket för vart tex axlarna hamnar i en bröstmaskin.
Jag själv är bara 1.86 men kan ibland lida av min abnormt långa överkropp

Det är nog sant, men du slipper i alla fall ha knäna vid öronen när du kör snedbänk :P

z_bumbi
2010-03-05, 13:44
Nordic gym är ganska bra på sina basmaskiner, benpressen har för smal fotplatta men det problemet lider nästan alla tillverkare av. Deras lullullgrejer* har jag sämre koll på men det känns oftast ganska så onödigt i alla fall.

Bänkar är en smärre katastrof då jag tycker de flesta märkena är alldeles för låga och jag är bara 1,82 och har korta ben.
Skivstångställningar och powerrack etc brukar i alla fall klara upp till 1,95 även om det finns märken som missar på den punkten också.

Någon skrev att det var äldre maskiner som var värst (eller något i den stilen) men jag upplever det snarare tvärtom då många äldre maskiner är ganska så bra meden det nyproducerade av någon anledning inte verkar ha gått vägen via någon som tränar.

*isolationsövningar etc