handdator

Visa fullständig version : Övningar vid hopparknä?


Exhale_
2010-03-04, 10:13
Jag får ont precis under knäskålen på "utbuktningen/knölen/benet(?)". Det är dock bara på höger ben och det gör ont när jag trycker på den punkten.

För någon vecka sen körde jag sittande benpress och det kändes inte alltför mycket, dock låg vikt (85). När jag bytte till knäböj så kändes direkt även fast vikten endast var på 60 kg. Jag var tvungen att avbryta. Nu har jag vilat ett tag och ska testa lite igen.

Jag har läst på lite här i forumet men har inte kommit fram till vad jag ska kalla min "skada". Kan det vara en slemsäck som är inflammerad? Är det hopparknä?


Vilka övningar ska jag köra om det är hopparknä jag har dragit på mig?
Knäböj har jag läst mig till. Ytterligare exempel?

emi23j
2010-03-04, 10:25
Det är olika övningar som fungerat för mina kompisar som haft hopparknä. Knäböj (ATG) har fungerat ypperligt för en del (även om de i början haft ont), andra har använt knäspark.

Det viktigaste verkar dock vara att vila.

http://orthopedics.about.com/cs/patelladisorders/a/patellartendon.htm

Om du tränar så bör nog träningen rikta sig till muskeluppbyggande träning runt knäet. Tror inte det är bra att träna för tungt utan att det är bättre att ligga på 12-15 reps. detta är dock bara en spekulation. Men du kommer säkert få bättre svar om du väntar ett tag.

Martin Löwgren
2010-03-04, 11:23
Är det hopparknä (vilket vi ej vet) är det excentrisk träning av framsida lår som gäller.

nickluz
2010-03-09, 16:30
Gå till en sjukgymnast skulle jag säga....Har själv precis råkat ut för detta(återupptagen skada iof) har fått några bromsträningsövningar som funkar, typ benböj, håller emot med det benet som man har ont i och hjälper till med det friska benet på uppvägen....men har även fått balansövningar för att stärka musklerna runt knät som känns väldigt relevant i mitt fall.
// Nicklas

callosum
2010-03-09, 17:35
Gå till en sjukgymnast skulle jag säga....Har själv precis råkat ut för detta(återupptagen skada iof) har fått några bromsträningsövningar som funkar, typ benböj, håller emot med det benet som man har ont i och hjälper till med det friska benet på uppvägen....men har även fått balansövningar för att stärka musklerna runt knät som känns väldigt relevant i mitt fall.
// Nicklas

Vill du dela med dig av balansövningarna? Kan tänka mig att de är bra att köra i förebyggande syfte för min del.