handdator

Visa fullständig version : Billigt godis i stockholmsområdet?


gzr
2010-03-04, 10:04
För att motverka hela Kolos idé om det sunda levernet, startar jag härmed en tråd om var man kan hitta billigt kvalitetsgodis i stockholmsområdet. ;)

Jag ska åka till Thailand om 2 veckor och besöka kompisar. Dum som jag är frågade jag om det var nåt de ville att jag tog med mig. "Ja fan, köp lösgodis till mig" blev svaret. Det började med 3 kg, men sen fick deras kompisar nys om att vi skulle komma med godis och de blev upphetsade som skållade bävrar och nu sitter jag med beställningar på fuckin 14 kg lösgodis... *gah!*

Som ni förstår lägger jag ogärna ut onödigt mycket pengar på det hela. Känns bisarrt nog ändå, utan att behöva punga ut 1,5k för skiten. Så, var hittar jag billigt lösgodis i Stockholmsområdet? billigt är för mig 59 kronor per kg och neråt. Observera att det ska vara kvalitetsgodis och ingen andrahandssortering eller fulfabrikat. Hade jag åkt en vecka senare hade påsken kommit som en välsignelse, men nu är det knepigare...

Alla tips mottages!

tommie-92
2010-03-04, 10:39
Billagare än 59kr/kg kommer du nog inte undan, speciellt inte nu innan påsk, kanske att du hittar billigare fast då sjunker ju kvalitén. Men att släpa 14kg? Känns ju lite overkill..haha. Annars finns ju Malaco och Haribo påsar att köpa där nere, har iallafall funnits sista 3åren. :)

AlmostRipped
2010-03-04, 10:47
Haha tror inte det är rätt forum för att få bra svar på frågan, men 14kg lösvikt borde du kunna pressa priset i någon stor godisaffär, säg att du ska köpa 14kg och fråga om du kan få något rabbaterat pris (om orginalpriset är 59kr kg kanske du kan få ner det till 50-55kr kg) De kommer ändå tjäna mycket på just dig och då går det ofta att få ner priset.

G_lund
2010-03-04, 10:49
Glöm inte att blanda ner några omega3-tabletter i de påsarna som inte du ska äta ur ;)

hugok
2010-03-04, 10:53
Jag handlade på godisbåten förut, då (3 år sedan) kostade det 4,90/hg. Inte världens bästa godis, men de har alla smaker du kan tänka dej. Ligger i kungens kurva.

Nitrometan
2010-03-04, 10:53
Hur mycket bagage får du ha innan det blir straffavgifter?

25kg?

Inte mycket kvar till din packning då.

Kappman
2010-03-04, 10:55
Tandborsten och kreditkortet väger inte så mycket.

gzr
2010-03-04, 10:57
Haha tror inte det är rätt forum för att få bra svar på frågan, men 14kg lösvikt borde du kunna pressa priset i någon stor godisaffär, säg att du ska köpa 14kg och fråga om du kan få något rabbaterat pris (om orginalpriset är 59kr kg kanske du kan få ner det till 50-55kr kg) De kommer ändå tjäna mycket på just dig och då går det ofta att få ner priset.
äääh, sluta vara såna hycklare. Klart som fan ni trycker lösgodis då och då. Under bulk är lösgodis den största njutningen som finns! :P

Men ja, mängdrabatt borde ju inte vara omöjligt, bra idé.

Och ja, 14 kg godis är mycket att släpa på. Men men. Har ju inte så mycket packning i övrigt...

tommie-92
2010-03-04, 10:58
Hur mycket bagage får du ha innan det blir straffavgifter?

25kg?

Inte mycket kvar till din packning då.

Korrekt. 25kg, resväska max 20kg och handbaggage max 5kg.
Om man inte har Star Alliance kort eller liknande.
Handbaggaget är dom för övrigt strängare med än vad de var förut.

Jpn
2010-03-04, 11:03
glöm inte att blanda ner några omega3-tabletter i de påsarna som inte du ska äta ur ;)

+1!!!

Zakath
2010-03-04, 11:38
Låter som att du tackat ja till att ge lite väl mycket... 14kg är inte rimligt att ha med sig över halva världen.

rooz
2010-03-04, 11:39
Låter som att du tackat ja till att ge lite väl mycket... 14kg är inte rimligt att ha med sig över halva världen.

+1, spec till kompisarskompisar:Virro

gzr
2010-03-04, 11:40
+1, spec till kompisarskompisar:Virro
tjänster och gentjänster.
för gratis boende, mat och färdmedel i en månad är det ett billigt pris...

rooz
2010-03-04, 11:46
tjänster och gentjänster.
för gratis boende, mat och färdmedel i en månad är det ett billigt pris...

Jag klarade mig på att skotta snö, leka med barn för att få gratis boende,liftkort,skjuts,mat och skidguide i en vecka:cool:

Men, 14Kg lösgodis är en heldel då din packning bara får vara 20+5kg handbagage. (Införselregler i Thailand, finns det?)

Annars kan du ju köpa på dig 14KG kläder och annat kul;)

Dreas
2010-03-04, 11:47
Ifall de har önskat mycke av samma sort kan man ju dra till lite större affärer som säljer godis i lådor. Ute på Bergvik här i Karlstad säljer ju Obs/konsum storpack av godis.

jakke
2010-03-04, 11:47
Vikten beror på vilken gräns flygbolaget har. Jag har varit med om allt från 20 till 35kg + handbagage.

rooz
2010-03-04, 11:47
OM, möjlighet finns så är ju Matin Ohlsson ett bra tips. Där kan man köpa lådor med godis.

Fast, kräver ett kort.

shut teh face
2010-03-04, 11:47
Har du möjlighet att ta bilen ut till Västerås, där finns ju Sveriges Största Godisbutik!

emi23j
2010-03-04, 11:59
Som personer redan påpekat. Du får max ha 20 kg i din resväska. Annars är det dyra straffavgiter som gäller.

Nu kan man ju köpa kläder mycket billigt i thailand. Men hur som helst, angående din fråga så är nog bästa alternativet att vänta hålla ut och vänta på att t ex willys, coop forum eller ica maxi har extra pris. Tycker att de sker varannan vecka i princip. Godis för typ 4.90.

Sen har du ju lidl (tror det brukar kosta 3.90 där), ÖB, Netto, osv.

Kryss
2010-03-04, 12:02
Tänk på att du kan behöva deklarera i tullen det vid ankomst.

gzr
2010-03-04, 12:03
Jag tackar för allas fina omtankar om hur jag ska klara viktgränserna. Eftersom jag kan portionera ut godiset i 3 packningar är det inget problem. Vem åker med 20 kg packning till Thailand, för övrigt?

Nu, åter till grundfrågan. :)
Vänta ut willys, coop, eller ica är naturligtvis grundplanen. Men jag har redan nu känslan av att de kommer vänta till påskveckan med att ha godisrea nästa gång.

Västeråsbutiken är knappast vad jag kallar kvalitetsgodis. Karamellkungen är vad jag är ute efter. Men tack för tipset :)

emi23j
2010-03-04, 12:03
Har du möjlighet att ta bilen ut till Västerås, där finns ju Sveriges Största Godisbutik!

Källa på detta?

Senast jag hörde något så var Candy World världens största godis butik (ligger i haparanda).

emi23j
2010-03-04, 12:06
Jag tackar för allas fina omtankar om hur jag ska klara viktgränserna. Eftersom jag kan portionera ut godiset i 3 packningar är det inget problem. Vem åker med 20 kg packning till Thailand, för övrigt?

Nu, åter till grundfrågan. :)
Vänta ut willys, coop, eller ica är naturligtvis grundplanen. Men jag har redan nu känslan av att de kommer vänta till påskveckan med att ha godisrea nästa gång.

Västeråsbutiken är knappast vad jag kallar kvalitetsgodis. Karamellkungen är vad jag är ute efter. Men tack för tipset :)


Det har du nog rätt i.

Karamallkungan *slap*, det är väl det sämsta lösgodiset? finns ju överallt. Man är ju spyless på i princip alla utom 3 smaker.

rooz
2010-03-04, 12:10
Tänk på att du kan behöva deklarera i tullen det vid ankomst.

Som jag anmärkte tidigare. Kan vara värt att kolla upp, så inte Thailändska tullare tar dina 14Kg godis;)

tsp
2010-03-04, 12:22
tjänster och gentjänster.
för gratis boende, mat och färdmedel i en månad är det ett billigt pris...

Nej, det är inte ett billigt pris då det är THAILAND du ska till. Allt är ju typ gratis där. Käka för 10kr, bo för 50kr per dag osv.

AlmostRipped
2010-03-04, 12:57
äääh, sluta vara såna hycklare. Klart som fan ni trycker lösgodis då och då. Under bulk är lösgodis den största njutningen som finns! :P

Men ja, mängdrabatt borde ju inte vara omöjligt, bra idé.

Och ja, 14 kg godis är mycket att släpa på. Men men. Har ju inte så mycket packning i övrigt...

Inte hycklare :) Klart som fan att folk på kolozzeum äter godis då och då, men inte sånna tjockismängder som 14kg och då tror jag inte priset spelar någon roll. Och nu innan sommaren när det är deffperiod för så många lär ännu mindre veta om det :)

Kan bli svårt att få mängdrabatt på ica men på någon affär som endast säljer godis borde det inte bli något problem! Lycka till!

nim
2010-03-04, 13:04
Godisbutiken i samma hus som Ica Kvantum i Kungens Kurva är den största jag känner till i Sthlmsområdet. Typ 500 sorter har jag för mig.
Priset är väl ca 59:-/kg

gzr
2010-03-04, 14:01
Nej, det är inte ett billigt pris då det är THAILAND du ska till. Allt är ju typ gratis där. Käka för 10kr, bo för 50kr per dag osv.
Du menar att du på allvar tror dig kunna leva i thailand i 4 veckor på en tusenlapp?
med mat, boende och transport?

Verbatim
2010-03-04, 14:53
Har dom beställt några speciella smaker?

Jag hade ju blivit ursinnig om min kompis kom med 3kilo godis varav 2.5 var oätligt strunt.

Scratch89
2010-03-04, 15:47
Har dom beställt några speciella smaker?

Jag hade ju blivit ursinnig om min kompis kom med 3kilo godis varav 2.5 var oätligt strunt.

Typ lakrits. *grr*

tsp
2010-03-04, 16:41
Du menar att du på allvar tror dig kunna leva i thailand i 4 veckor på en tusenlapp?
med mat, boende och transport?

Nej, men säg 2500kr så går det utan problem. :) Så känns inte värt att köpa godis och släpa över halva jorden för 1000kr.

Grelle-
2010-03-04, 16:51
Nej, men säg 2500kr så går det utan problem. :) Så känns inte värt att köpa godis och släpa över halva jorden för 1000kr.

Jag skulle inte åkt ca 1000 mil för att leva så fattigt. När jag var i Thailand för några år sedan gick det en bra (snål) dag bara 200kr. Boende, mat, vatten och nån öl på kvällen gör ju att 200kr är bra pris.

Att lägga 100kr per dag under en semester för allt är ett skolboksexempel på vad jag kallar dumsnålt!

Dessutom, 14kg kan gå på 1000kr. Det kan man lätt bränna på en utekväll i Thailands turistområden utan att behöva vaska!

Det räcker till kanske 6 buckets, några öl, fyllekäk och en tuktuk hem. Ska man bjuda två polare så är inte 1000kr så mycket alltså.

När var du i Thailand? 1995 i Huahin? :)

coxie
2010-03-04, 17:05
Hemmakväll har bra sortiment på sitt lösgodis och jag tror det är 69kr/kg vilket är överkomligt.

tsp
2010-03-04, 17:31
Jag skulle inte åkt ca 1000 mil för att leva så fattigt. När jag var i Thailand för några år sedan gick det en bra (snål) dag bara 200kr. Boende, mat, vatten och nån öl på kvällen gör ju att 200kr är bra pris.

Att lägga 100kr per dag under en semester för allt är ett skolboksexempel på vad jag kallar dumsnålt!

Dessutom, 14kg kan gå på 1000kr. Det kan man lätt bränna på en utekväll i Thailands turistområden utan att behöva vaska!

Det räcker till kanske 6 buckets, några öl, fyllekäk och en tuktuk hem. Ska man bjuda två polare så är inte 1000kr så mycket alltså.

När var du i Thailand? 1995 i Huahin? :)

Klart man inte vill leva så fattigt när man är på semester.. Men jag tror knappast att hans polare nere i thailand kommer bjuda honom på allt möjligt roligt som krogkvällar, dykning, jetski osv. Utan polarna skulle ju ställa upp med mat och boende för honom, och det kostar inte mer än den summan jag nämnde.

Grelle-
2010-03-04, 17:38
Klart man inte vill leva så fattigt när man är på semester.. Men jag tror knappast att hans polare nere i thailand kommer bjuda honom på allt möjligt roligt som krogkvällar, dykning, jetski osv. Utan polarna skulle ju ställa upp med mat och boende för honom, och det kostar inte mer än den summan jag nämnde.

Mat och boende går lätt på mer än 100kr per dag. Thailand är inte gratis men billigare än Sverige. Men visst, jag har inte varit i hela Thailand, men flera av turistområdena och inte en enda dag har kostat mindre än 100kr/dag.

Boendet i sig slår ofta det, sen ska man äta också.

emi23j
2010-03-04, 18:18
Klart man inte vill leva så fattigt när man är på semester.. Men jag tror knappast att hans polare nere i thailand kommer bjuda honom på allt möjligt roligt som krogkvällar, dykning, jetski osv. Utan polarna skulle ju ställa upp med mat och boende för honom, och det kostar inte mer än den summan jag nämnde.


Nej.

På semster köper man allt onödigt man i vanliga fall inte skulle köpa. Typ exempel: "Det där ser ju gott ut, äh det kostar bara 5euro. som hittat..." "Ursch det smakar böveln" också kastar man det efter en tugga och hugger in i nått nytt.

Samma sak är det med kläder, skor, hattar, och dylikt. Man tror man kommer att använda det "all the time" hemma, men i själva verket använder man typ 10% av sakerna man köper (i alla fall om man far till billiga skräp länder).

davvvan
2010-03-04, 18:44
typ lakrits. *grr*

+1

tsp
2010-03-04, 23:58
Nej.

På semster köper man allt onödigt man i vanliga fall inte skulle köpa. Typ exempel: "Det där ser ju gott ut, äh det kostar bara 5euro. som hittat..." "Ursch det smakar böveln" också kastar man det efter en tugga och hugger in i nått nytt.

Samma sak är det med kläder, skor, hattar, och dylikt. Man tror man kommer att använda det "all the time" hemma, men i själva verket använder man typ 10% av sakerna man köper (i alla fall om man far till billiga skräp länder).

Håller med. Men tror du att hans polare kommer bjuda honom på allt det eller? :smash:

Gabriel174
2010-03-04, 23:59
Vad har det egentligen med topic att göra? Han undrar var man kan köpa billigt godis - inte om det är klokt att göra det.

tsp
2010-03-05, 00:09
Gör 14kg chokladbollar, det blir billigast. 100% svenskt!

Langster
2010-03-05, 07:40
Säg att du köpte godiset men det fastnade i tullen. Problem solved. :D

Nitrometan
2010-03-05, 08:56
Säg att du köpte godiset men det fastnade i tullen. Problem solved. :D

Bästa lösningen! :thumbup:

Wille005
2010-03-05, 17:23
Säg att du köpte godiset men det fastnade i tullen. Problem solved. :D
Får du sympatikänslor också, kanske kan leda till ligg t.o.m. :cool:

z_bumbi
2010-03-05, 17:30
Vilken godisbutik som helst bör ge mängdrabatt på 14 kg och då särskilt om du köper det lådvis (en låda innehåller runt 1,5-2,5 kg) så att de slipper hantera det mer än nödvändigt.

(Införselregler i Thailand, finns det?)

Ja och det är bara att kolla på thailändska tullens hemsida.

Pelle2
2010-03-05, 17:32
LIDL brukar väl ta 3:90-4:90kr?

omnibus
2010-03-05, 17:53
LIDL brukar väl ta 3:90-4:90kr?

Har alltid kostat 6:90 på mitt Lidl iaf, undantag vid påsk och jul.

Ajin
2010-03-05, 18:07
Det har du nog rätt i.

Karamallkungan *slap*, det är väl det sämsta lösgodiset? finns ju överallt. Man är ju spyless på i princip alla utom 3 smaker.

Så det är ett dåligt godis för att du har ätit för mycket utav det och tröttnat? :laugh:

emi23j
2010-03-05, 19:05
Så det är ett dåligt godis för att du har ätit för mycket utav det och tröttnat? :laugh:


Enligt mig så, JA.

Vad är det som är roligt med det? Visst kan man ju skratta åt ironin att man ätit godiset så man blivit less på det, men det hjälper ju för det inte min uppfattning i dagsläget. Finns i mitt tycke andra leverantörer som har intressantare sortiment.

tjabon
2010-03-05, 21:53
Hur mycket bagage får du ha innan det blir straffavgifter?

25kg?

Inte mycket kvar till din packning då.

Kolla med tullen om du verkligen får ta in lösgodis i landet ???

gzr
2010-03-05, 23:04
men tilta mig!
ni MÅSTE ju trolla, allihop?!?

Three pigs
2010-03-05, 23:52
Fan vad sugen jag blir på lösgodis. Inte käkat det på fan.. ett år säkert.