handdator

Visa fullständig version : Vad väger en genomsnittlig salt jordnöt?


Seb74
2010-03-04, 09:07
Äter det rätt ofta för att dryga ut kcal när det behövs.
Godare än olja eller grädde, och säkert nyttigare än saft osv....drygt och snabbt och enkelt.

Haken är ju bara att man utan matvåg inte har en aning vad skiten väger.

Skulle kunna hälla ut alla och räkna antalet iofs....får bli nästa gång jag köper ny i så fall, om ingen har ett svar att ge innan dess :)

Så, en vanlig salt jordnöt, två halvor ihop, vad kan de tänkas väga?
1g/st typ?

Apjavel
2010-03-04, 09:15
Äter det rätt ofta för att dryga ut kcal när det behövs.
Godare än olja eller grädde, och säkert nyttigare än saft osv....drygt och snabbt och enkelt.

Haken är ju bara att man utan matvåg inte har en aning vad skiten väger.

Skulle kunna hälla ut alla och räkna antalet iofs....får bli nästa gång jag köper ny i så fall, om ingen har ett svar att ge innan dess :)

Så, en vanlig salt jordnöt, två halvor ihop, vad kan de tänkas väga?
1g/st typ?

Skicka ett PM till mig så får du min adress. Dit kan du skicka jordnöten som ska vägas. *drool*

Nitrometan
2010-03-04, 09:18
Det finns två enkla sätt att lösa ditt problem:


Lägg 20 nötter på din matvåg och dela vikten du får fram med 20.
Kolla vad det står för vikt på påsen du har köpt, t.ex. 200g, räkna sen antalet nötter i påsen, dividera vikten med antalet nötter.


Sådär. Problem löst.

Lösning 2 kräver inte ens en våg.

Seb74
2010-03-04, 09:19
Skicka ett PM till mig så får du min adress. Dit kan du skicka jordnöten som ska vägas. *drool*

Har du råd köpa dyr matvåg kan du köpa egen nöt också :whipped:

Seb74
2010-03-04, 09:20
Det finns två enkla sätt att lösa ditt problem:


Lägg 20 nötter på din matvåg och dela vikten du får fram med 20.
Kolla vad det står för vikt på påsen du har köpt, t.ex. 200g, räkna sen antalet nötter i påsen, dividera vikten med antalet nötter.


Sådär. Problem löst.

Lösning 2 kräver inte ens en våg.

Har som sagt ingen våg.

Lösning två beskrev jag också själv i ursprungsposten, men hoppas kunna slippa ta den låååånga vägen :D

Tunroth
2010-03-04, 09:21
Det finns två enkla sätt att lösa ditt problem:


Lägg 20 nötter på din matvåg och dela vikten du får fram med 20.
Kolla vad det står för vikt på påsen du har köpt, t.ex. 200g, räkna sen antalet nötter i påsen, dividera vikten med antalet nötter.


Sådär. Problem löst.

Lösning 2 kräver inte ens en våg.

Men det är inte alltid vikten på påsen stämmer med innehållet. kan ju tex väga 195 gr eller 208 gr likagärna ;)

Exhale_
2010-03-04, 09:24
Har du råd köpa dyr matvåg kan du köpa egen nöt också :whipped:

Ja 79 kr är ju en tung utgift i dagens lågkonjuktur. ;)

Nitrometan
2010-03-04, 09:26
Men det är inte alltid vikten på påsen stämmer med innehållet. kan ju tex väga 195 gr eller 208 gr likagärna ;)

Menar du att de har så dåliga toleranser i tillverkningen?

Skulle de sälja 208g nötter för samma pris som 200g?

Det är ju en förlust på 4%? Skulle de ta det menar du?

Exhale_
2010-03-04, 09:26
Men det är inte alltid vikten på påsen stämmer med innehållet. kan ju tex väga 195 gr eller 208 gr likagärna ;)

Samtidigt varierar närings- och energiinnehållet för varje nöt. Med andra ord behöver du en bombkalorimeter. En sån kan kosta några kronor mer än en hushållsvåg.. SMS-lån?

Seb74
2010-03-04, 09:33
Ja 79 kr är ju en tung utgift i dagens lågkonjuktur. ;)

Säkert tusen ggr dyrare än en nöt iallafall... ;)

Seb74
2010-03-04, 09:35
Hehe, ja man kan aldrig veta exakt vad man får i sig....det man kan göra är dock att i vissa sammanhang minimera felen.

Seb74
2010-03-04, 09:40
Risken om man köper en matvåg är ju att man blir övernojig....börjar väga precis allt.
Inte längre utgår från att bananen väger 100g, ägget väger 60g, kontrollväger hamburgaren att den verkligen är 90g, osv osv :D

Morty
2010-03-04, 10:50
Samtidigt varierar närings- och energiinnehållet för varje nöt. Med andra ord behöver du en bombkalorimeter. En sån kan kosta några kronor mer än en hushållsvåg.. SMS-lån?

Men då sabbas ju nöten...

Inte lätt att vara opti!

Sgart
2010-03-04, 15:04
Jag kan kolla hemma sen ;) om jag kommer ihåg det.

Seb74
2010-03-04, 15:27
Jag kan kolla hemma sen ;) om jag kommer ihåg det.

Great :)

Se bara till att ta en 100% genomsnittlig nöt och lägg på vågen ;)

Glömmer du så får jag väl skicka pm :)

Knepigt googla på, jordnöt och vikt, eller på engelska...bara massa trådar om folk som undrar man kan gå ner i vikt :(

Numse
2010-03-04, 15:29
Varför måste den va salt :confused:

Chrilli
2010-03-04, 15:29
Ta 20 st nötter i lösvikt, lägg på vågen i mataffären och väg. Köp nötterna och ät.

Seb74
2010-03-04, 16:01
Varför måste den va salt :confused:

Nja, bara menade att det ska va en sån jordnöt, inte en som är inklädd i nån chili, eller nån med skal runt, eller andra varianter.

Seb74
2010-03-04, 16:02
Ta 20 st nötter i lösvikt, lägg på vågen i mataffären och väg. Köp nötterna och ät.

Blä för lösvikt, köper aldrig det...kalla det bacillskräck, men att äta nåt som andra står och gräver i och hostar och kladdar på....never ever :D

Seb74
2010-03-04, 22:14
Jag kan kolla hemma sen ;) om jag kommer ihåg det.

Nå hur blir det?
Många nyfikna här....eller hmm, bara jag antagligen ;)

Annars köpte jag ny påse idag, men drygt räkna igenom 300g jordnötter :D
Kan ju höfta till en uppdelning i några ungefärligt lika högar och räkna en av dom, men ändå, jäkla många nötter blir det :D

Eddie Vedder
2010-03-04, 22:17
Blä för lösvikt, köper aldrig det...kalla det bacillskräck, men att äta nåt som andra står och gräver i och hostar och kladdar på....never ever :D

Om det nu är så viktigt för dig att veta, hur kan du då vara så snål att du inte kan tänka dig att köpa typ 5 jordnötter (du kan ju ha plasthandskar och munskydd om du vill), se vad de väger och sedan slänga eller mata fåglarna eller så?

Seb74
2010-03-04, 22:37
Om det nu är så viktigt för dig att veta, hur kan du då vara så snål att du inte kan tänka dig att köpa typ 5 jordnötter (du kan ju ha plasthandskar och munskydd om du vill), se vad de väger och sedan slänga eller mata fåglarna eller så?

Ja om det gör dig nöjd så gör vi så, jag drar tillbaka min fråga, varför hjälpa någon annan liksom...
Kassörskan som snabbt stressar upp påsen på rullbandsvågen för en snabbvägning ger säkert ett jättebra resultat också...

Men skämt å sido, jag räknar själv när jag öppnar nya påsen....och tänka sig, om nån är intresserad av resultatet kan jag faktiskt tänka mig att dela med mig av det också. Lär dock dröja en vecka då jag har kvar i gamla påsen, tänker inte okynnesäta bara för att få öppna nya påsen ;)
Fast självklart är det ju bara jag i hela världen som är intresserad av att uppskatta kalorimängden jag får i mig av jordnötterna så det lär ju inte behövas.

Sgart
2010-03-05, 13:29
Nå hur blir det?
Många nyfikna här....eller hmm, bara jag antagligen ;)

Annars köpte jag ny påse idag, men drygt räkna igenom 300g jordnötter :D
Kan ju höfta till en uppdelning i några ungefärligt lika högar och räkna en av dom, men ändå, jäkla många nötter blir det :D

Gah, sorry glömde fan. Ikväll, lovar ;)

WHITEFOLKS
2010-03-05, 14:28
Det är inte som om jordnötter finns i en "standardstorlek" heller så du får ju inget bra svar oavsett.

Visst det är en uppskattning men antagligen kommer du ju närmare genom att dela upp nötterna själv i ett par högar och räkna en hög.

Saikyou
2010-03-05, 16:42
Att ingen bara väger nötfan?

0.95gram fick jag en medelstor nöt till, så du kan rätt säkert räkna varje nöt(hel, inte en halva) som 1 gram och det jämnar ut sig i längden med större/mindre nötter.

machine gun
2010-03-05, 16:48
Jag har inga jordnötter hemma, men vägde sötmandlar och de verkar väga ca 1,5 g/st. Skulle därav tippa på att jordnötter väger ca 1 g/st.

Seb74
2010-03-05, 18:09
Tack så mycket Saikyou och machine gun, 1g/hel nöt låter rimligt.
Då kan man lätt kolla ungefär hur många hela nötter det blir när man häller upp en godtycklig näve, och sedan i fortsättningen snabbt uppskatta på ett ungefär vad man stoppar i sig utan att för den skull räkna nöt för nöt :D

Stort tack :)

haa
2010-03-05, 21:36
Tack så mycket Saikyou och machine gun, 1g/hel nöt låter rimligt.
Då kan man lätt kolla ungefär hur många hela nötter det blir när man häller upp en godtycklig näve, och sedan i fortsättningen snabbt uppskatta på ett ungefär vad man stoppar i sig utan att för den skull räkna nöt för nöt :D

Stort tack :)

Och du oroar dig för att om du köper en matvåg så blir det att du börjar räkna på på allt? :MrT: