handdator

Visa fullständig version : Mitt upplägg, kritik?


aMrtin
2010-03-03, 23:50
Gymmat sedan 2010-01-11, dvs snart 2 månader. Kört 3-5 pass i veckan á 60-90 minuter. Har för övrigt spelat fotboll i 14 år, och även innebandy (just nu). Är nu 20 år.

Rullat på 3 olika pass.. så en vecka skulle kunna se ut som följande:

Måndag: Bröst/Biceps
Tisdag: Mage/Axlar + lite ben
Onsdag: Axlar/Triceps
Torsdag: Bröst/Biceps
Fredag: Vila
Lördag: Match + Vila
Söndag: Mage/Axlar + lite ben

Inte alltid vi kör 5 pass i veckan, men ibland.. ibland skippar vi söndagen, ibland faller någon annan dag bort pga olika anledningar. Anledning till att vi inte kör Ben är att vi är mitt i innebandysäsongen. Lägger till det till sommaren ;)
Men vi rullar iaf runt på 3 olika pass, 4-5 ggr i veckan.

Är det för kort vila? T.ex Bröst/Biceps på en måndag och även torsdag. Har känts bra hittills i alla fall. Borde man köra 4 olika pass? eller bara minska antalet tillfällen/vecka? Eller är det bra som det är? ;p

Om någon är intresserad av vilka övningar osv jag kör under dessa pass, så finns allt nedskrivet i bloggen. http://martinworgo.blogg.se Lättast att navigera till vänster under "Senaste inlägg".

Edit: Vissa övningar kan ha konstiga namn, skriv om ni undrar.. Kan säga "Kaptensrodd" är typ som Rodd.. man ligger snett i en ställning och drar upp mot bröstet.

Worgo.

Welander
2010-03-03, 23:59
vad gäller din fråga ang bröst två ggr per vecka är HELT och hållet upp till individen, känns det bra och du fortfarande orkar köra två likvärdiga pass i veckan så ser jag ingen anledning att sluta.

Arnold Swarzhenegger tränade alla muskelgrupper 2 ggr per vecka under -70 talet.
3 timmar på morgonen och 1.5timme på kvällen varje dag, han växte?

Kör på det som känns bra, vad som är tillräckligt för en annan person som jag, är kanske inte ens i närheten av vad din kropp pallar.

Sedan kan du ju alltid utvärdera dig själv och se efter ett par månader med bröst pass 2 ggr i veckan om du har vuxit eller minskat i volym och styrka.
Styrketräning är ju trots allt nedbrytande för musklerna så om inte musklerna hinnner reparera sig själv så blir man mindre.
Men det är ju upp till varje person att känna efter själv

davvvan
2010-03-04, 00:39
Att du spelar innebandy är ingen ursäkt till att knappt träna ben, det är egentligen tvärtom.

Danne2k
2010-03-04, 00:47
Ööhm..du har axlar 3 gånger i veckan, av vilken anledning?
Hur lägger du upp axelträningen? Övningar?

Dessutom kör du bröst 2ggr och då tar ju framsida axlar stryk, så se upp med att köra för mycket pressar, dips, smalbänk osv på axeldagarna.

aMrtin
2010-03-04, 00:53
Ööhm..du har axlar 3 gånger i veckan, av vilken anledning?
Hur lägger du upp axelträningen? Övningar?

Dessutom kör du bröst 2ggr och då tar ju framsida axlar stryk, så se upp med att köra för mycket pressar, dips, smalbänk osv på axeldagarna.


My bad, ska självklart stå Rygg/Triceps.. Sorry :/
Alltså:

Måndag: Bröst/Biceps
Tisdag: Mage/Axlar + lite ben
Onsdag: Rygg/Triceps
Torsdag: Bröst/Biceps
Fredag: Vila
Lördag: Match + Vila
Söndag: Mage/Axlar + lite ben

stevebc
2010-03-04, 01:01
För uppsplittat för en nybörjare. Hade hellre sett att du körde tre helkroppspass i veckan eller fyra halvkropps och så med basövningar. Vill du inte träna benen kanske 3 halvkroppspass (överkropp) per vecka funkar, om det inte blir för mycket.

F.W.Y.H
2010-03-04, 01:04
Bröst dagen innan axlar, inge vidare, sålänge du inte tänker stå över axelpressar.
Rygg dagen innan mage, inte heller optimalt om du ska köra marklyft eller liknande.
Rygg dagen innan biceps, det kommer säkert funka, men du kommer vara mer återhämtad om du vilar nån dag emellan.

Så skulle inte jag ha tränat i alla fall, träna muskelgrupperna mer sällan och se till att ta ut dig ordentligt när du väll tränar en muskelgrupp.

Welander Arnold hade ju hjälp på traven med återhämtningen också!