handdator

Visa fullständig version : Kalorier in, kalorier ut?


Savantielle
2010-03-03, 21:53
Kanske finns en liknande tråd men har sökt och kollar runt efter bästa förmånga men inte lyckats hitta det jag letade efter. Vill helt enkelt veta ifall kalorier in/ut gäller oavsett vad jag äter?

Ett exempel: Ifall jag redan uppnått mitt mål av 160g protein 80g fett per dag men inte uppnått mitt dagliga mål av kalorier som är ca 2800 under def, är det då samma sak ifall jag skulle äta en kanelbulle som att jag skulle äta lika mycke frukt (som motsvarar lika mycket kalorier som bullen)? Eller stannar detta på något sätt upp deffen?

Ledsen ifall jag är lite oklar, inte speciellt bra på att förklara :)

vicarious
2010-03-03, 21:57
Kanske finns en liknande tråd men har sökt och kollar runt efter bästa förmånga men inte lyckats hitta det jag letade efter. Vill helt enkelt veta ifall kalorier in/ut gäller oavsett vad jag äter?

Ett exempel: Ifall jag redan uppnått mitt mål av 160g protein 80g fett per dag men inte uppnått mitt dagliga mål av kalorier som är ca 2800 under def, är det då samma sak ifall jag skulle äta en kanelbulle som att jag skulle äta lika mycke frukt (som motsvarar lika mycket kalorier som bullen)? Eller stannar detta på något sätt upp deffen?

Ledsen ifall jag är lite oklar, inte speciellt bra på att förklara :)

I stora drag kan man säga så ja. Finns andra faktorer som påverkar men i slutändan är det kalorierna som gäller.

Fyller du upp med kanelbullar eller frukt spelar ingen större roll. Något proteinrikt däremot vore mer fördelaktigt. Finns egentligen inget övre "tak" för protein-intaget.. Desto mer protein, desto bättre - även efter det att "behovet" är täckt.

Ditt egentliga behov är redan täckt sedan länge om du äter 160g protein per dag. Det som står i t ex deff-guiden är rekommendationer för att bibehålla muskelmassa så bra som möjligt vid energiunderskott, inte något behov.

King Grub
2010-03-03, 21:58
Du går ner i vikt oavsett vad kalorierna består av, så länge slutresultatet är kaloriunderskott.

Om det du lägger till ger mest kolhydrat eller mest fett spelar mindre roll, men protein kan påverka om vikten du förlorar består av muskelmassa eller fett.

Kaloribalansen är grunden, men även varifrån kalorierna kommer påverkar viktförlustens storlek och vad den består av.

Savantielle
2010-03-03, 22:03
Fint med snabba svar! Och bra var dom :) Tänkte passa på att ställa en följdfråga: Utav mina 2800 kcal så får jag i mig per dag

Fett - 127,88g
Protein - 224,99g
Kolhydrater - 158,24g

Är det en okej balans för kosten? Kan bifoga schema över någon enstaka dag ifall det skulle underlätta. Fetterna kommer i stora delar ifrån pumpakärnor, solroskärnor, linfrön och olivolja. Tack på förhand!

vicarious
2010-03-03, 22:06
Det är en helt OK balans. Men som jag nämnde tidigare, desto mer protein - desto bättre. Sen hur du gör är helt upp till dig själv.

King Grub
2010-03-03, 22:06
Så länge proteinintaget är högt spelar det mindre roll hur du fördelar kolhydrat- och fettmängden, och det är inget fel på den fördelning du presenterar.

Eddie Vedder
2010-03-03, 22:08
Fint med snabba svar! Och bra var dom :) Tänkte passa på att ställa en följdfråga: Utav mina 2800 kcal så får jag i mig per dag

Fett - 127,88g
Protein - 224,99g
Kolhydrater - 158,24g

Är det en okej balans för kosten? Kan bifoga schema över någon enstaka dag ifall det skulle underlätta. Fetterna kommer i stora delar ifrån pumpakärnor, solroskärnor, linfrön och olivolja. Tack på förhand!

Balansen mellan f/k/p ser ju helt klart bra ut. Frågan är hur fettsyrabalansen är med så mycket vegetabiliska fettkällor. Större risk att det är en (i mina ögon) sämre balans.

Är du vegan?

Savantielle
2010-03-03, 22:11
Balansen mellan f/k/p ser ju helt klart bra ut. Frågan är hur fettsyrabalansen är med så mycket vegetabiliska fettkällor. Större risk att det är en (i mina ögon) sämre balans.

Är du vegan?

Förstod inte riktigt det där med vegetabiliska fettkällor, sorry! Är inte vegan, men är däremot min första deff och har bara gått 1½ vecka så håller fortfarande på att experimentera. Har hållt mig till de sorters fetterna för de har varit lätta att få i sig samt billiga. Har inte hittat något bättre än! Tips på hur jag skulle kunna fördela fetterna på ett vettigare sett skulle uppskattas hjärtligt!

Tackar även för svaren ovan!

Eddie Vedder
2010-03-03, 22:35
Förstod inte riktigt det där med vegetabiliska fettkällor, sorry!

Fett från vegetabiliska livsmedel.

Tips på hur jag skulle kunna fördela fetterna på ett vettigare sett skulle uppskattas hjärtligt!

Det behöver inte vara dåligt och du måste inte ändra om du inte vill. Jag hade dock inte baserat mitt fettintag på nötter, frön och vegetabilisk olja. Men jag vet ju inte om jag har rätt.

Hursomhelst finns förslag här:

http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

Savantielle
2010-03-04, 10:16
Tack för alla svar återigen! Utav mina ca 128g fett så kommer ungefär 45-55g ifrån andra källor så som smör/ost/ägg/köttfärs samt fet fisk (älskar lax *drool*) skulle det vara till fördel att äta än mer av detta och skära ner på fröna? Tror jag gav fel intryck när jag skrev att majoriteten kommer ifrån frön/kärnor, sorry!

Kravmaga
2010-03-04, 12:42
Tack för alla svar återigen! Utav mina ca 128g fett så kommer ungefär 45-55g ifrån andra källor så som smör/ost/ägg/köttfärs samt fet fisk (älskar lax *drool*) skulle det vara till fördel att äta än mer av detta och skära ner på fröna? Tror jag gav fel intryck när jag skrev att majoriteten kommer ifrån frön/kärnor, sorry!

Eddie syftade antagligen på om intaget kom från enbart vegetabilska fetter (dvs frön etc), såsom det först var presenterat. Får du i dig fett även från lax, köttfärs m.m. borde det inte vara något problem.