handdator

Visa fullständig version : Undvika Trapezius upper?


Word
2010-03-03, 19:07
Hej!

Har ett "problem" och jag kan inte hitta någon riktigt bra information om det på nätet. Jag har tränat styrketräning i 6 år ungefär och har ganska bra muskulatur. Men min övre trapezius är rätt stor tycker jag, får mig att se ut som ett monster om jag spänner den. :) Jag skulle gärna se att den inte växer mer. Har aldrig utfört övningar som tar enbart på trapezius överdel (som shrugs, stångrodd osv), men den är stor ändå.

Men nu när jag försöker undvika att träna den så känns det omöjligt. Hur ska jag träna ryggen och axlarna utan att koppla in den? Kör jag militärpress, vilken rodd som helst, chins, sidolyft med hantlar - korrekt och strikt så är ändå trapezius inkopplad känns det som. Någon som har något bra tips om hur jag kan träna axlar, rygg utan att använda mig av trapezius överdel i huvudtaget?

ercie
2010-03-03, 19:14
stångrodd som tar enbart på trapezius?

dellan
2010-03-03, 19:16
Stora trapz är brutalt.!

För att försöka bidra lite så kan du väl köra mer latsdrag/chins istället för stångroddar. Stångrodd som ofta körs mer upprätt än 90 grader aktiverar övre trapz mycket. Så om du kör upprätt börja köra mer böjt, googla pendlay rows.

Word
2010-03-03, 19:17
Skrev fel. Syftar på övningen upright row, vet inte vad den heter på svenska. Enbart är ett starkt ord dock. Men det är ju knappast det som tråden handlar om.

130kg finsk sisu
2010-03-03, 19:18
Varför vill du inte se ut som ett monster är min tanke?

Word
2010-03-03, 19:25
Så latsdrag/chins tar mindre på trapz än till ex sittande rodd? Finns det några axelövningar som tar mindre på övre trapz? När jag försöker komma åt lateral och posterior deltoids så känns det alltid som om jag tränar trapz. Känns lite segt att sluta med militärpressen också. Men det kanske räcker med bänkpress för axlarna?

Anledningen till att jag inte vill se ut som ett monster är för att jag har rätt klen benstomme. Är 180 och väger 80 kg ca. Mina handleder och vrister är klena. :) Skulle se skumt ut om jag byggde på mig mer muskler, speciellt på nacken.

Scar
2010-03-03, 19:26
Varför vill du inte se ut som ett monster är min tanke?

Tjejerna kan ju bli rädda :em:

Petoria
2010-03-03, 19:32
Chins och latsdrag borde väl inte aktivera övre traps?

zharz
2010-03-03, 19:35
Så latsdrag/chins tar mindre på trapz än till ex sittande rodd? Finns det några axelövningar som tar mindre på övre trapz? När jag försöker komma åt lateral och posterior deltoids så känns det alltid som om jag tränar trapz. Känns lite segt att sluta med militärpressen också. Men det kanske räcker med bänkpress för axlarna?

Anledningen till att jag inte vill se ut som ett monster är för att jag har rätt klen benstomme. Är 180 och väger 80 kg ca. Mina handleder och vrister är klena. :) Skulle se skumt ut om jag byggde på mig mer muskler, speciellt på nacken.

Du har säkert klena underarmar det är därför du tycker att det ser konstigt ut... Skaffa lite kött på hela kroppen så skall du se att det bättre.

Lurken
2010-03-03, 19:39
Det är precis detta han pratar om, han försöker förhålla sig i ett perspektiv där han vill ha en symmetrisk kropp därav vill han fokusera på andra områden än just trapz.

Word
2010-03-03, 19:53
Jag tycker inte att det ser konstigt ut. Min nuvarande trapz muskel passar in bra på min kropp, men om den blir större skulle den inte göra det. Nu är det ett gränsfall. Vad har underarmar med saken att göra? Har ungefär 30 cm i omkrets på underarmarna. Snarare är det brösten, axlarna och ryggen som spelar in hur stor trapezius framställs. Jag ser många med enorma biceps, bröst och axlar med knappast några trapz. Jag har alltid haft relativt stora dock. När jag var yngre 8-12 kunde folk fråga mig om jag var brottare just för att jag hade grov nacke/trapz.

Men jag har insett det och vill som sagt fokusera på att träna upp resten UTAN att träna trapz, därav skapade jag den här tråden.:smash:

emi23j
2010-03-03, 20:04
Varför vill du inte se ut som ett monster är min tanke?


+1!

Personligen blev jag öerhört nöjd/glad/lycklig när jag mina nya vänner gav mig smeknamnet "Beast" förr förra sommaren (bytte stad för att spela basket och plugga).

Martin Löwgren
2010-03-03, 20:28
Se över din teknik i lyft åt sidan. Oftast den som är boven i dramat.

Word
2010-03-03, 20:39
Hur bör tekniken se ut? Jag brukar försöka att stanna vid 80 grader. Men problemet kanske är att jag lyfter för mycket. Brukar köra med 12-15kgs hantlar ungefär.

dellan
2010-03-03, 20:50
Hur bör tekniken se ut? Jag brukar försöka att stanna vid 80 grader. Men problemet kanske är att jag lyfter för mycket. Brukar köra med 12-15kgs hantlar ungefär.

Vid ett korrekt lyft åt sidan är 12-15 kg väldigt starkt.

Kolla Martin Löwgrens "håll dig skadefri på gymmet" om axlar så ska du nog hitta ett korrekt utförande.

Word
2010-03-03, 21:07
Ok, tack för tipset!

mattilainen
2010-03-03, 22:16
jag har aldrig sett någon med för stora traps faktiskt.

Giljotinen
2010-03-03, 22:34
Jag känner detsamma faktiskt. Känns som om jag får galen kontakt med trapezius och axlarna svarar inte lika bra..

Timme
2010-03-03, 22:36
jag har aldrig sett någon med för stora traps faktiskt.

inte jag heller.

Sluta grina för tusan. Upp med en bild på trapzen istället!

Tonto
2010-03-03, 22:39
this thread is worthless without pictures!

Rizza
2010-03-03, 22:42
har också de här problemet... de är för stora för resten av kroppen och förstör tex passformen på skjortor :( blir att ta till tipsen från tråden

Word
2010-03-03, 22:42
Vad har utseendet för betydelse? Om ni inte vet hur jag ska gå tillväga lär ni inte veta det efter att ha set trapzen heller. :) Fast jag har börjat fundera på om det är inte trapezius middle som gör att mina trapz är stora. Lite svårt att undvika träning av den.

mattilainen
2010-03-03, 22:54
Vad har utseendet för betydelse? Om ni inte vet hur jag ska gå tillväga lär ni inte veta det efter att ha set trapzen heller. :) Fast jag har börjat fundera på om det är inte trapezius middle som gör att mina trapz är stora. Lite svårt att undvika träning av den.

Kan ju vara så att det faktiskt bara är du som tror dom är för stora. Vilket man hör många säga om sina ben "Jag har så sjukt stora ben för min kropps så det är bäst att sluta träna dom" och sedan så börjar dom inte träna och då växer kroppen förbi och det ser hur konstigt ut som helst. Så kanske bättre att bli övertalad av folk och inse själv att "Jaha, dom kanske inte är så stora ändå" och inte få dom mindre utvecklade i ett senare stadium. Bara min tanke. Väl menat.

Control_61
2010-03-03, 22:58
Citerat från Mike Boyle:


I dislike shrugs. Truth is, most people don't need any more dominance of the upper traps. As it is, most people are way out of whack when it comes to upper trap versus lower trap strength. Shrugs just reinforce the problem.

Want to know what's worse? Cheat shrugs. I have neck pain every day. I've spent years trying to get my neck right. Every time my neck hurts I think back to those late seventies and early eighties cheat shrug workouts. Four hundred and five pounds on the bar, a quick snap of the hips and a cheat shrug. It seemed like such a good idea at the time.

So did the George Frenn / Roger Estep "rocking box squats" we used to do. My sore SI joint is at least half due to those moronic workouts. As I've said before, I've been there; I know. I also know, if you saw me today, you'd be hard-pressed to believe I ever lifted.






Vet inte om det bidrar med något till tråden, men läste det precis och tyckte det passade in här.

dellan
2010-03-03, 22:58
Högst osannolikt att du kan uppfatta den mellersta delen av trapezius som för stor. Det är nog den övre eller så nojjar du bara.
Trapezius är muskeln med stor Manlighet.

Scar
2010-03-03, 23:09
jag har aldrig sett någon med för stora traps faktiskt.

Beror väl på lite vad man tycker är snyggt men jag tycker att detta bara ser oestetiskt ut http://www.elitefts.com/images/PICTURES/mark-bell/mark1.jpg

Vet inte hur man får bilden att visas dirr så någon kanske kan fixa det :em:

Scoffan
2010-03-03, 23:17
jag har aldrig sett någon med för stora traps faktiskt.

tycker definitivt att trapsen kan vara för stora kolla på Martin Lidberg, ser ju ut som en bowlingkägla för sjutton!*gah!*

Krampus
2010-03-03, 23:27
tycker definitivt att trapsen kan vara för stora kolla på Martin Lidberg, ser ju ut som en bowlingkägla för sjutton!*gah!*

Nja, det är snarare hans sternum cleido mastoideus, plus ett bauta huvud..

Hemi
2010-03-04, 00:08
Som Martin sade, sidolyften och en del andra lyft kopplar in dem allt som oftast och i BB är väl breda axlar med fokus på delta mer estetiskt, eller är jag hopplöst efter i tiden nu igen?

Asdf
2010-03-04, 00:26
Om vi förutsätter att du tycker du har mycket större trapz trots att du ej tränar dessa specifikt. Det kan faktiskt vara så att du har en naturlig fallenhet o växa snabbt när det gäller just trapz

Jag har alltid haft stora ben trots att jag aldrig tränar ben, snarare borde jag ha _små_ ben med tanke på hur mycket distans jag springer

Det finns inte direkt någon lösning på det, träna omkringliggande muskler mer så att det kanske jämnas ut är väl mitt tips