handdator

Visa fullständig version : EAA - Morgonträning


asmoo
2010-03-03, 12:59
Hej,

jag tränar oftast på morgonen (~7.30 - 8.30), därefter går jag till jobbet och hinner då inte äta en ordentlig frukost efter passet.

Vad är bäst:

1.) Äta normal frukost (gröt + Whey) och 20 min senare ta EAA precis innan passet. Finns olika svar på detta när jag sökt, vissa säger att EAA har effekt oavsett, andra att effekten dramatiskt minskar.
2.) Äta normal frukost och skippa EAA (eller iaf räkna med att effekten blir den samma som med Whey).
3.) Träna på tom mage med EAA och blanda havre i gainern som jag tar efter passet.

Edit: Misstänker att detta hör hemma under Kosttillskott. :/

morc
2010-03-03, 13:18
Jag hade kört på #3.
Har ingen vetenskaplig bevisning för de men det funkar bra för mig =). Dessutom har man ju läst här att EAA ska man inte tas tillsammans med mat för att det blandar ut sig o det i sig förstör lite poängen med att ta koncentrerade, isolerade aminosyror.

King Grub
2010-03-03, 13:22
1 om du presterar bäst på träningen efter födointag.

Ungrim
2010-03-03, 13:32
Jag personligen skulle också köra på alternativ 1 då jag har svårt att träna på så tom mage som man har när man vaknar.

AlmostRipped
2010-03-03, 13:35
Jag skulle köra alternativ 3 om du klarar att träna utan att ha ätit något. Själv äter jag inte på några timmar innan träning utan kör EAA innan träningen och sen stor lunch nån halvtimma efter. Orkar köra igenom det genom min frukost som jag ätit ett par timmar tidigare, vet inte hur det skulle funka på morgonen men det är väl bara att testa och se vad du tycker funkar.

capron
2010-03-03, 13:39
Finns nog ingen som vet så exakt , Själv så tror jag på alternativ 3 eftersom träning
på tom mage med EAA direkt innan är det som visats sig var bra och tro nog du kan stå dig på en gainer fram till lunch.

HyunJin
2010-03-03, 14:02
Hade kört på #3.

Jobbigt att käka så tätt inpå och du sparar tid dessutom!

asmoo
2010-03-03, 17:14
Tack för alla svar!

Har testat både (1) och (3) utan någon direkt skillnad i styrka eller ork på passet. Möjligtvis att jag blir lite tröttare mellan passet och lunchen. Problemet är väl snarare att jag inte får i mig riktigt lika mycket till frukost (3) som om jag ätit tidigare (1). Skiljer det något på hur bra kroppen tar upp näringen från gröt som är tillagad gentemot "rå" havre?

Tror det kanske är bäst om jag varierar mig mellan 1 och 3.

King Grub
2010-03-03, 17:19
Skiljer det något på hur bra kroppen tar upp näringen från gröt som är tillagad gentemot "rå" havre?

Nej. Grynen är inte råa, utan tillagade dom också, redan i påsen. Ångpreparerade.

JoeyP
2010-03-03, 17:19
Jag hade tränat på tom mage

EAA före och en fet gainer efter. Typ vassle + 1liter röd mjölk.

Så alt 3.

Jirax
2010-03-04, 20:02
Med röd mjölk, åsyftar du standardmjölk eller mellanmjölk? Eller menar du mjölk med färgen röd? :D

asmoo
2010-03-05, 10:12
Med röd mjölk, åsyftar du standardmjölk eller mellanmjölk? Eller menar du mjölk med färgen röd? :D

Menar antagligen en mjölk med +3% fett (Arla's mjölk med röd förpackning).

Är tacksam för alla svaren. I vilket fall som helst så bör jag fortsätta med EAA även fast jag slarvar med att ta det på tom mage vissa dagar.

spoonchest
2010-03-05, 10:31
Menar antagligen en mjölk med +3% fett (Milko's mjölk med röd förpackning).

Är tacksam för alla svaren. I vilket fall som helst så bör jag fortsätta med EAA även fast jag slarvar med att ta det på tom mage vissa dagar.

Fixed