handdator

Visa fullständig version : Hur ofta kan man äta lever?


emi23j
2010-03-03, 12:18
Som rubriken lyder?

Bör man försöka hålla sig till max 1-2 gånger i veckan?

När jag käkar brukar jag trycka i mig ungefär 400 gram (fryst vikt).

Anledningen att jag undrar är på grund av det höga järn innehållet.

Eddie Vedder
2010-03-03, 12:20
Du bör snarare oroa dig över A-vitamininnehållet i så fall.

Jag är som du att jag t.ex. äter 500 gram inom ett par dagar, helt enkelt för att jag köper en stor bit och tar slut på den direkt. Så 2-3 dagar för ett ½kg brukar det bli.

Har jag gjort det försöker jag faktiskt vänta till nästa månad innan jag äter lever igen. Det blir sinnessjukt höga A-vitaminmängder och kosten är ju redan A-vitaminrik om man äter ägg, kött, fisk och mjölkprodukter i hyfsad mängd.

emi23j
2010-03-03, 12:27
Du bör snarare oroa dig över A-vitamininnehållet i så fall.

Jag är som du att jag t.ex. äter 500 gram inom ett par dagar, helt enkelt för att jag köper en stor bit och tar slut på den direkt. Så 2-3 dagar för ett ½kg brukar det bli.

Har jag gjort det försöker jag faktiskt vänta till nästa månad innan jag äter lever igen. Det blir sinnessjukt höga A-vitaminmängder och kosten är ju redan A-vitaminrik om man äter ägg, kött, fisk och mjölkprodukter i hyfsad mängd.

aha. det var a-vitamin som var den farliga källan=).

Okej, fan det är ju inte bra. Hade gärna proppat i mig lever några gånger i veckan. Nu äter jag visserligen väldigt sällan ägg. Men däremot får jag i mig antingen kött, fisk eller mjölkprodukter varje måltid.

Eddie Vedder
2010-03-03, 15:57
Från 100 gram grislever får du i dig 13 000 µg retinol (13 001 RE) respektive 14 000 µg retinol (14 279 RE) i 100 gram nötlever enligt SLV:s databas.

Överdosering av vitamin A kan ske akut genom en enstaka mycket hög dos eller genom att under lång tid inta ett mindre överskott. Akut förgiftning har uppstått efter intag av 200 - 300 mg retinol (200 000 - 300 000 RE) hos vuxna och efter intag av 9 - 100 mg retinol (9000 - 100 000 RE) hos barn. Vid dagligt överskottsintag under lång tid, under månader eller år, har symtom på hypervitaminos A märkts efter intag av 10 mg retinol (10 000 RE) eller mer per dag för vuxna och efter intag av 4 mg (4 000 RE) eller mer per dag för barn. Eftersom symtomen på kronisk hypervitaminos A kan vara ospecifika, som till exempel huvudvärk, trötthet och retlighet, innebär detta svårigheter att veta vid vilken dosnivå och hur länge intaget av vitamin A behöver pågå för att symtom på hypervitaminos ska uppstå. Det finns dock rekommendationer det dagliga intaget av vitamin A under längre tid inte ska överstiga 7,5 mg vit A (7 500 RE) per dag för vuxna, lägre högsta rekommenderat intag gäller dock för gravida, se nedan. Intaget under längre tid ska inte överstiga 0,2 mg vit A (200 RE) per kg kroppsvikt och dag för barn.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Vitaminer/Vitamin-A/Vitamin-A/

WHITEFOLKS
2010-03-03, 15:58
Hade det inte kunnat vara Vitamin D ist. Det skulle vara behändigt.

Onigiri
2010-03-04, 06:16
Hur är det med kycklinglever då? Dom hade det för 20kr/kg på en sleten affär (Pekås) här och har haft förut så det känns ju rätt prisvärt, men att äta det varje/varannan dag?

EDIT: Tänk 500-1000g per dygn. Aldrig över kilot dock.

Eddie Vedder
2010-03-04, 07:50
Hur är det med kycklinglever då? Dom hade det för 20kr/kg på en sleten affär (Pekås) här och har haft förut så det känns ju rätt prisvärt, men att äta det varje/varannan dag?

EDIT: Tänk 500-1000g per dygn. Aldrig över kilot dock.

Bara att kolla samma databas.

9 500 RE/100 gram

Anton Fräs
2010-03-04, 10:09
Vilket är enorma mängder. Håll dig till köttfärsen Onigiri, variera med lever nån gång i månad/varannan månad beroende på mängderna du vill käka.

Finns ju annan inälvsmat som också torde vara billig, många inälvsdelar har utmärkta näringsvärden, dock utan så kraftig ansamling av vit A

Seb74
2010-03-04, 11:41
Beror på hur kräsmagad man är *spy* ;)

Eddie Vedder
2010-03-04, 15:46
Beror på hur kräsmagad man är *spy* ;)

Nej det innehåller lika mycket A-vitamin oavsett.

Seb74
2010-03-04, 16:05
Nej det innehåller lika mycket A-vitamin oavsett.

Får man inte va rolig eller?

Eller var du kanske bara lite rolig tillbaka nu?
Knepigt utan smiley :confused:

Eddie Vedder
2010-03-04, 16:16
Får man inte va rolig eller?

Det är lite svårt att veta om du skämtar utifrån det du brukar skriva och mena seriöst.

No offense men ärligt talat trodde jag du hade någon teori (som du läst på någon värdelös hemsida eller så) där du hört att det är skillnader i hur mycket A-vitamin man tål beroende på magstatus eller så.

Så visst får du vara rolig men jag visste inte att det var ett skämt eftersom det mesta du skriver kan vara svårt att ta på allvar.

Onigiri
2010-03-04, 16:26
Vilket är enorma mängder. Håll dig till köttfärsen Onigiri, variera med lever nån gång i månad/varannan månad beroende på mängderna du vill käka.

Finns ju annan inälvsmat som också torde vara billig, många inälvsdelar har utmärkta näringsvärden, dock utan så kraftig ansamling av vit A
Äggdietar nu, färsen tog slut :(

Seb74
2010-03-04, 16:40
Det är lite svårt att veta om du skämtar utifrån det du brukar skriva och mena seriöst.

No offense men ärligt talat trodde jag du hade någon teori (som du läst på någon värdelös hemsida eller så) där du hört att det är skillnader i hur mycket A-vitamin man tål beroende på magstatus eller så.

Så visst får du vara rolig men jag visste inte att det var ett skämt eftersom det mesta du skriver kan vara svårt att ta på allvar.

Det var mer än jag visste.
Hursomhelst kan man ju tro att i dagens internetifierade samhälle borde alla kunna tolka en "ironi-smiley".
Men ibland blir det feltolkningar i forum, och inget fel du förtydligade då ju, jag blev bara lite förvånad.

Onigiri
2010-03-04, 17:43
Så vad kan hända vid överdos av vitamin a? Är det inte allvarliga saker jag kan ta smällen, för det är billigt. Jag har inga pengar.

Seb74
2010-03-04, 17:57
Så vad kan hända vid överdos av vitamin a? Är det inte allvarliga saker jag kan ta smällen, för det är billigt. Jag har inga pengar.

Den här sidan ansågs iofs av någon som totalt otillförlitlig, pga vad vet jag inte, kanske nån liten annons nånstans som gjorde att all trovärdighet försvann all världens väg, men jag brukar kika här då det är lätt och överskådligt.
Du kan ju kika vad det står om överdoseringen.

http://www.halsosidorna.se/AvitaminRetinol.htm

Onigiri
2010-03-04, 18:18
Se där, då får jag väl avstå då. Man vill ju inte "kasta upp" maten igen.

Anton Fräs
2010-03-04, 21:19
A-vit är det mest toxiska vitaminet. Jag skulle inte ta några risker med det om jag ska vara ärlig.

Rallare
2010-03-08, 17:56
Jag har hört att man tål mer lever så länge man får i sig D-vitamin.
Det är två vitamin som behövs i relation till varandra tror jag.
Får vi inte tillräckligt med D-vitamin tål vi inte A-vitamin i större mängder.
Någon kunnig som kan berätta hur det ligger till?

Är A-vitamin giftigt i större mängder även då D-vitaminbehovet tillgodosetts?

Eddie Vedder
2010-03-08, 17:59
Jag har hört att man tål mer lever så länge man får i sig D-vitamin.
Det är två vitamin som behövs i relation till varandra tror jag.
Får vi inte tillräckligt med D-vitamin tål vi inte A-vitamin i större mängder.
Någon kunnig som kan berätta hur det ligger till?

Är A-vitamin giftigt i större mängder även då D-vitaminbehovet tillgodosetts?

Ja den teorin finns. Men frågan är ju vad som är "tillräckligt". Söker du "D-vitamin" så hittar du långa och informationsspäckade diskussionstrådar.

Sverker
2010-03-08, 18:05
Varför skulle A-vitamin och D-vitamin stå i relation till varandra ?

A-vitaminet ( som retinol ) har tydliga mekanismer. Är ett pigment i ögat eller deltar i bildandet av slemhinnor genom transport av olika kolhydrater.

D-vitamin stimulerar antingen kalciumupptaget eller verkar lokalt i olika vävnader.

Hur kan det ena vitaminet påverka det andra:confused:

Eddie Vedder
2010-03-08, 18:08
Hur kan det ena vitaminet påverka det andra:confused:

Tror inte det handlar om att de PÅVERKAR varandra men att för mycket A-vitamin är negativt för skelettet och D-vitamin värdefullt för dito.

Alltså kan ju ett högt D-vitaminintag kanske skydda mot den negativa effekten som högt A-vitaminintag för för benhälsan.

stevebc
2010-03-08, 18:15
Du bör snarare oroa dig över A-vitamininnehållet i så fall.

Jag är som du att jag t.ex. äter 500 gram inom ett par dagar, helt enkelt för att jag köper en stor bit och tar slut på den direkt. Så 2-3 dagar för ett ½kg brukar det bli.

Har jag gjort det försöker jag faktiskt vänta till nästa månad innan jag äter lever igen. Det blir sinnessjukt höga A-vitaminmängder och kosten är ju redan A-vitaminrik om man äter ägg, kött, fisk och mjölkprodukter i hyfsad mängd.Du äter ju mycket morötter också så du är ju i princip mättad på RDI på A-vitamin redan som det är.

Var det 7 kg i veckan eller? :D

stevebc
2010-03-08, 18:17
A-vit är det mest toxiska vitaminet. Jag skulle inte ta några risker med det om jag ska vara ärlig.+1

Lätt att få ett överskott, och det överskottet är värre än från vattenlösliga vitaminer.

Vad är det som lockar så med lever? Är det bara att det är billigt? Är det protein du är ute efter så finns det ju hur många olika billiga källor som helst.

Sverker
2010-03-08, 18:18
Men då verkar D-vitaminet snarare som ett motgift mot retinolens giftverkan. 2 fel kan aldrig bli 1 rätt:D

Eddie Vedder
2010-03-08, 18:18
Du äter ju mycket morötter också så du är ju i princip mättad på RDI på A-vitamin redan som det är.

Var det 7 kg i veckan eller? :D

Ja fast är retinolbehovet tillgodosett bildas väl inget A-vitamin från betakarotenet.

Senaste två dagarna har de blivit ½ kg kycklinglever stekt i smör, lunch igår, middag igår och så 200 gram med 15 gram smör till frukost imorse.*drool* Optimalt att låta löken fräsa ihop med levern, då sugs allt smör upp.

Jag tar nu ett uppehåll dock, om en månad eller så törs jag äta lever igen.:D Hade från början 1 kg kycklinglever så nu är ju hälften kvar.;)

2 fel kan aldrig bli 1 rätt:D

Nej men ett rätt kan minska ett fel som i det här fallet. Dvs fördelen med högt D-vitaminintag.

stevebc
2010-03-08, 19:26
Ah, menade 7 kg morötter/rotfrukter. Vill minnas att du hade en rätt imponerande inköpslista.

Onigiri
2010-03-08, 20:06
Vad är det som lockar så med lever? Är det bara att det är billigt? Är det protein du är ute efter så finns det ju hur många olika billiga källor som helst.Om du menar mig så: inger särskilt utöver att det var riktigt billigt. 200g protein för 20:- är ju rena guldgruvan. Men det hade sina nackdelar så det får bli en fortsatt äggdiet istället.

hampfuz
2010-03-09, 19:44
Kortsiktigt: Huvudvärk, suddig syn, illamående, kräkningar.

Långsiktigt: fosterskador, leverproblem, försvagat skelett, nervsystemsskador.

http://dietary-supplements.info.nih.gov/factsheets/vitamina.asp#h7

Talus
2011-08-08, 13:26
Jag som alltid sett lever som väldigt nyttig mat, står och gör iordning 500g som jag tänkte äta nu efter träningen.

Men det kanske är dags att sluta med att äta 300-500g lever (ungnöt) i veckan då? Äter ganska mycket rött kött och ägg i övrigt.

SiSenior
2011-08-08, 17:06
Jag som alltid sett lever som väldigt nyttig mat, står och gör iordning 500g som jag tänkte äta nu efter träningen.

Men det kanske är dags att sluta med att äta 300-500g lever (ungnöt) i veckan då? Äter ganska mycket rött kött och ägg i övrigt.

Det hade ju jag gjort.

Sniggel
2011-08-08, 20:13
Det var mer än jag visste.
Hursomhelst kan man ju tro att i dagens internetifierade samhälle borde alla kunna tolka en "ironi-smiley".
Men ibland blir det feltolkningar i forum, och inget fel du förtydligade då ju, jag blev bara lite förvånad.

Jag blev också paff över att Eddie_V inte förstod ditt skämt. Tyckte det var uppenbart.

Eddie Vedder
2011-08-08, 20:23
Tyckte det var uppenbart.

Inte när det kommer från Seb74. Från de flesta andra medlemmarna hade det ju varit uppenbart dock.

Springer
2011-08-09, 11:18
Minns att vi åt en del njure och lever hemma när jag var barn, men att det kom massa larm om tungmetaller(den tidens paria) i dessa kroppsdelar. Hur ser det ut på den fronten nuförtiden?

Purren
2011-10-28, 08:45
Väcker en gammal tråd.

Köpte 400 g lammlever, kollade upp det nu i SLV.

49000 µg per 100g.

Kan jag fortfarande med gott samvete äta hela 400g inom 1-2 dagar?

Innebär det någon fara?

Är siffran rätt? Det känns otroligt högt.

Eddie Vedder
2011-10-28, 08:47
Väcker en gammal tråd.

Köpte 400 g lammlever, kollade upp det nu i SLV.

49000 µg per 100g.

Kan jag fortfarande med gott samvete äta hela 400g inom 1-2 dagar?

Innebär det någon fara?

Är siffran rätt? Det känns otroligt högt.

Ät upp den och ät sedan inte lever på ett bra tag igen. Jag själv gör som du också, köper jag en lever så äter jag upp den men jag äter inte igen på ett tag sedan. Senast var det ungnöt och jag vill minnas att den låg på 538 gram och det tog tre dagar. Jag har en till i frysen just nu men den avvaktar jag med. Kanske äter i december eller så. :)

EDIT: Om det sedan fortfarande är ohälsosamma mängder vitamin A på en gång vet jag inte. Men risken är ju mindre om man inte därefter käkar leverpastejmackor varje dag exempelvis. :)

ryggontXXL
2011-10-28, 21:38
så man måste äta över 1kg lever om dan innan man börjar komma upp i toxiska doser A-vitamin, låter ganska mycket i mina ögon.

Eddie Vedder
2011-10-28, 21:48
så man måste äta över 1kg lever om dan innan man börjar komma upp i toxiska doser A-vitamin, låter ganska mycket i mina ögon.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Vitamin-A/A-vitamin-bakgrundsdokument/

Överdosering av vitamin A kan ske akut genom en enstaka mycket hög dos eller genom att under lång tid inta ett mindre överskott. Akut förgiftning har uppstått efter intag av 200 - 300 mg retinol (200 000 - 300 000 RE) hos vuxna och efter intag av 9 - 100 mg retinol (9000 - 100 000 RE) hos barn. Vid dagligt överskottsintag under lång tid, under månader eller år, har symtom på hypervitaminos A märkts efter intag av 10 mg retinol (10 000 RE) eller mer per dag för vuxna och efter intag av 4 mg (4 000 RE) eller mer per dag för barn.

ryggontXXL
2011-10-28, 21:55
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Vitamin-A/A-vitamin-bakgrundsdokument/


okej, och 100g grislever innehöll ca 14K RE.

Sniggel
2011-10-29, 09:08
Men du vet ju heller inte din nuvarande a-vitaminstatus.
Får du i dig mycket a-vitamin på andra håll så kanske det inte behövs så mycket lever för att "tippa över" till toxiska värden.

RobinEH
2013-04-03, 17:40
Men om man vid något tillfälle konsumerar "stora" mängder vitamin A och därefter får i sig RDI och strax över bör inte mängden då stiga tills toxisk nivå uppnåtts?

Jag har t.ex. konsumerat 19mg (~2380% av RDI) Vitamin A igår samt 19mg Vitamin A i förrgår. Rent teoretiskt så har jag innan detta legat på ca 100-150% av RDI vad gäller vitamin A.
Om jag nu fortsätter på samma sätt och konsumerar 38mg (~4750% av RDI) på två dagar varje månad och resterande dagar konsumerar 100-150% RDI, bör inte jag nå toxisk nivå av Vitamin A tillslut? Eller lär jag ha dött av andra orsaker (ålder) innan detta sker?

begt
2013-04-03, 18:05
RobinEH: Se Eddies inlägg ovan.

Men varför äta så kopiöst med livsmedel som innehåller A-vitamin? Lever är väl inte gott :D?
A-vitamin i form av betakaroten (t.ex. från morötter) är däremot ofarligt, eftersom kroppen inte tar upp det om den redan har tillräckligt.

Sverker
2013-04-03, 18:13
Kroppen tar upp beta-karoten hela tiden. Beta-karoten lagras i fettvävnaden och kan delas till A-vitamin vid behov. Finns det inget behov ligger beta-karotenen still. Vi har en bra reglering i kroppen.

RobinEH
2013-04-03, 18:26
...Men varför äta så kopiöst med livsmedel som innehåller A-vitamin? Lever är väl inte gott :D?...
Lever är otroligt gott och fyllt av nyttigheter. *drool*

Kroppen tar upp beta-karoten hela tiden. Beta-karoten lagras i fettvävnaden och kan delas till A-vitamin vid behov. Finns det inget behov ligger beta-karotenen still. Vi har en bra reglering i kroppen.

Men om överskottet kommer i form av retinol? Jag äter en del ägg, ost med hög fetthalt och vispgrädde. Dessa innehåller väl relativt stora mängder retinol? Och att jag då äter lever två dagar per månad är väl inte så lyckat?

Sverker
2013-04-03, 18:46
Men om man vid något tillfälle konsumerar "stora" mängder vitamin A och därefter får i sig RDI och strax över bör inte mängden då stiga tills toxisk nivå uppnåtts?

Jag har t.ex. konsumerat 19mg (~2380% av RDI) Vitamin A igår samt 19mg Vitamin A i förrgår. Rent teoretiskt så har jag innan detta legat på ca 100-150% av RDI vad gäller vitamin A.
Om jag nu fortsätter på samma sätt och konsumerar 38mg (~4750% av RDI) på två dagar varje månad och resterande dagar konsumerar 100-150% RDI, bör inte jag nå toxisk nivå av Vitamin A tillslut? Eller lär jag ha dött av andra orsaker (ålder) innan detta sker?

Ett par hundra mg retinol kan akut förgifta dig. Toxiska doser ligger kring 30 - 150 mg / dag under flera månader:(.

Finns kanske anledning att minska ditt retinolintag. 19 mg retinol låter som 300 g nötlever. Antingen minskar du det intaget eller så tar du bort övriga berikade livsmedel.

RobinEH
2013-04-04, 17:14
Ett par hundra mg retinol kan akut förgifta dig. Toxiska doser ligger kring 30 - 150 mg / dag under flera månader:(.

Finns kanske anledning att minska ditt retinolintag. 19 mg retinol låter som 300 g nötlever. Antingen minskar du det intaget eller så tar du bort övriga berikade livsmedel.

190g kycklinglever ger väl ca 18mg, därutöver var det lite ost och grädde etc. som drog upp det till 18.8mg.
Men om nu den toxiska dosen ligger på 30-150mg/dag under flera månaders tid kan det då vara "säkert" att konsumera 19mg två ggr/månad? Detta ligger ju under den toxiska nivån som uppnås vid flera dagar av högt intag. Kan inte kroppen minska upptaget av retinol eller öka förbrukningen för att undvika toxisk nivå eller liknande?

När det gäller berikade livsmedel så tror jag inte att jag konsumerar så mycket av dessa. Störst mängd Vitamin A kommer som sagt från (lever självklart) ägg, ost och grädde. Ägg innehåller ju en naturlig mängd, grädden står det inget om berikning och osten har jag dock inte kollat. Men jag antar att jag får ta ock skära ner på något av ett. Det finns ju bättre saker att konsumera än 100g vispgrädde.

exevision
2013-04-04, 17:28
Innehåller inte lever en massa miljögifter och dylikt?

RobinEH
2013-04-04, 17:32
Innehåller inte lever en massa miljögifter och dylikt?

Det gör det säkert. Men jag tror att djurets korta levnad begränsar mängden.

Sverker
2013-04-04, 17:38
Innehåller inte lever en massa miljögifter och dylikt?

http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/kemiska/lakemedel/rapport_18-2007_restsubstanser_2006.pdf
På sidan 20 hittar du att du kan äta lever 2 ggr / vecka m a p kadmium. Kadmium är en tungmetall som ansamlas i levern.
Söker du på SLVs hemsida kommer du att hitta samma rapport för 2007 - 2011 också;). Antar att de står samma sak i de årsrapporterna.


Men. Men SLV anser säkert att en påortion lever är kring 80 - 100 gram och inte mer. Alltså 200 - 300 gram / vecka.

Sverker
2013-04-04, 17:42
190g kycklinglever ger väl ca 18mg, därutöver var det lite ost och grädde etc. som drog upp det till 18.8mg.
Men om nu den toxiska dosen ligger på 30-150mg/dag under flera månaders tid kan det då vara "säkert" att konsumera 19mg två ggr/månad? Detta ligger ju under den toxiska nivån som uppnås vid flera dagar av högt intag. Kan inte kroppen minska upptaget av retinol eller öka förbrukningen för att undvika toxisk nivå eller liknande?

När det gäller berikade livsmedel så tror jag inte att jag konsumerar så mycket av dessa. Störst mängd Vitamin A kommer som sagt från (lever självklart) ägg, ost och grädde. Ägg innehåller ju en naturlig mängd, grädden står det inget om berikning och osten har jag dock inte kollat. Men jag antar att jag får ta ock skära ner på något av ett. Det finns ju bättre saker att konsumera än 100g vispgrädde.

Till min stora glädje uppger SLV ungefär samma mängder retinol för förgiftning. Läser jag länken så är SLV tydliga med att vi ska vara försiktiga med retinol:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Vitaminer/Vitamin-A/Vitamin-A/



Speciellt som det för ett par år sedan var häxjakt på A-vitaminberika mjölk på Kolozzeum för att de påstås ger benskörhet. Sök i gamla trådar;)

Okarin
2021-12-04, 09:56
Bumpar den här.

Både kyckling-och nötlever är himla fint. Billigt, näringsrikt och gott.

Vad är maxgränsen för lever per vecka skulle ni säga Spelar det någon roll om man äter 300 gram en dag, eller 75 gram utspritt över fyra dagar?

Kev88
2021-12-04, 13:35
Jag har aldrig smakat på det, men det ser allt annat än tilltalande ut. Hur tillagar ni det?

nukz
2021-12-04, 13:39
Jag har aldrig smakat på det, men det ser allt annat än tilltalande ut. Hur tillagar ni det?

För att få minst leversmak väljer du kycklinglever, ser till att inte steka den för hårt och gör en paté på den med grädde, timjan och andra kryddor.

För nötlever så får du antagligen minst smak av att äta den rå. Det går också att frysa in mindre bitar och äta som piller ifall det bara är näringen du vill åt.

Okarin
2021-12-04, 13:44
Jag har aldrig smakat på det, men det ser allt annat än tilltalande ut. Hur tillagar ni det?

Steker i smör. Mycket salt och peppar. Är man inte van vid lever kan förmildrande omständigheter behövas första gångerna (gräddsås, lingonsylt, etc). Ta bort hinnorna noggrant innan stekning. 72 grader max. Jag tycker instant read-termometer är nödvändigt, om man inte är erfaren leverkock.

Lever är, förutom njure, den detalj som har den tydligaste inälvssmaken; järn och metalliskt med mycket djup. Har man levt sitt liv på kycklingfilé får man sig en omgång om man äter lever rakt upp och ner första gången.

Jag brukar bara steka levern i mycket smör, sen äta till sallad. Har jag lite kycklingrester kan man blanda det och hacka levern i småbitar.

kvarnis
2021-12-04, 13:51
Fråga Rumpe han lever på lever?, han vet säkert ett och annat.

King Grub
2021-12-04, 14:49
Problemet skulle vara vitamin A. Övre tolererbara gräns ligger på 3 mg per dag.

Och tungmetaller. Ät lever från unga djur. Och kycklinglever har inte det problemet.

Okarin
2021-12-04, 14:59
Problemet skulle vara vitamin A. Övre tolererbara gräns ligger på 3 mg per dag.

Och tungmetaller. Ät lever från unga djur. Och kycklinglever har inte det problemet.

All lever jag köper är ungnötslever, så på tungmetallfronten hoppas jag det är okej.

100 gram lever är ju 14,200 retinol vilket inte säger mig något mer än att jag (tror) att det är mer än 3mg A-vitamin. Försökte googla och hitta omvandlingen men förstod inte riktigt.

Suck, får begränsa leverintaget då..

Uncle Joe
2021-12-04, 19:37
Leverpastej då? Grisar lever ju inte så länge ändå.

King Grub
2021-12-04, 19:38
Om du inte äter hundratals gram leverpastej med sked bör det väl inte vara så stor risk.

humancentipede
2021-12-04, 20:26
kyckliglever brukar väl kosta 20kr/kg .. Funderat på att testa nån gång, men vet inte vad jag ska göra med den:)

King Grub
2021-12-04, 20:55
Stek och ät.

Okarin
2021-12-04, 21:00
Jag funderar på att skrota kyckling helt till förmån för fläsk, fisk, lite nötkött och lever. Varför har kyckling fått en sån "status" i träningskretsar?

Kyckling, både bröst och lår, är ganska värdelöst tycker jag. Fryst smakar som svamp, och den ekologiska kycklingen är lika dyr som fransyskan. Näringsmässigt (vitaminer och mineraler) är kyckling inte så värst mycket att hänga i granen. Det är järnet jag vill åt när jag äter nötkött. Fläsk är så underskattat. Fläskkotlett är i princip fettfritt, och stekt i smör är det en höjdare. Mättar betydligt bättre än kyckling tycker jag. Fisk är dyrt men lax ett par gånger i veckan kan man unna sig.

King Grub
2021-12-04, 21:43
Kycklingprotein är bättre än protein från rött kött. :p

http://www.heraldopenaccess.us/article_pdf/33/a-pharmacokinetic-evaluation-of-isolated-chicken-protein-as-compared-to-beef-protein-in-healthy-active-adults.pdf

Kev88
2022-03-22, 09:54
Nötlever är ju en stor del av carnivore dieten och Paul Salandino förespråkar att man ska äta den rå. Vad har det för potentiella fördelar över stekt?

Prost
2022-03-22, 10:21
Nötlever är ju en stor del av carnivore dieten och Paul Salandino förespråkar att man ska äta den rå. Vad har det för potentiella fördelar över stekt?

Gissar att en anledning skulle kunna vara att man då kan få i sig lite mer c vitamin vilket är värmekänsligt. Annars har jag ingen aning och orkar inte googla. :-P