handdator

Visa fullständig version : Könsbyte - Vad tycker ni?


Anton Fräs
2010-03-03, 11:58
Då jag har en vän som har funderingar åt detta håll är jag helt enkelt nyfiken på vad ni har för ställning till könsbyten.

Allas åsikter är välkomna!

Personligen ser jag inga större problem i det. Utöver att man under psykologisk utvärdering knappt verkar söka andra utvägar än just operation och byte, detta är då min uppfattning. Jag tycker att det borde gå att lösa folks besvär, iaf till viss del, genom terapi istället för operation. Operation känns så.. Drastiskt och slutgiltigt. Men sålänge människorna som tar steget är lyckliga och mår väl så varför inte.

Någon som har personliga erfarenheter?

Stoltz
2010-03-03, 12:09
Helt OK med det. De som genomgår könsförändringar gör inte det i en handvändning, utan det är en ganska grov operation samt hormonbehandling och mer därtill.
Om din vän är född man/kvinna rent biologiskt och känner sig som det motsatta fullt ut och pratat med psykologer för att verkligen ha reflekterat över det, så go for it enligt mig.

Edit: I alla de fall jag varit bekant med så har psykologerna utforskat väldigt mycket andra vägar innan de godkänner något. Kanske har din kompis inte berättat om exakt allt de sagt då det är ganska känsligt?

Anton Fräs
2010-03-03, 12:12
Helt OK med det. De som genomgår könsförändringar gör inte det i en handvändning, utan det är en ganska grov operation samt hormonbehandling och mer därtill.
Om din vän är född man/kvinna rent biologiskt och känner sig som det motsatta fullt ut och pratat med psykologer för att verkligen ha reflekterat över det, så go for it enligt mig.

Edit: I alla de fall jag varit bekant med så har psykologerna utforskat väldigt mycket andra vägar innan de godkänner något. Kanske har din kompis inte berättat om exakt allt de sagt då det är ganska känsligt?

Jag kan ju ha uppfattat fel, min vän har alltså inte påbörjat behandling än men har länge (år) funderat på det och ska strax våga sig iväg :)

Har dock en annan bekant som gjort byte och i det fallet verkar andra alternativ inte blivit utforskade så mycket. Det är helt klart intressant ur psyklogiskt hänseende.

Numse
2010-03-03, 12:17
Har svårt att tro att det gör personen lyckligare i slutänden. Men jag har inga problem med det, alla måste få göra sina egna val.

Yes
2010-03-03, 12:20
Har inte direkt någon åsikt om det. Det är främst en vetenskaplig fråga att avgöra om det är biologiskt eller psykoligiskt betingat, och vad som är den bästa lösningen. Inget som berör mig, så jag är inte insatt.

fiskebulle
2010-03-03, 12:28
Jag har inget problem med själva bytet i sig, däremot har jag problem med att Linköpings Universitetssjukhus(som är bäst på könsbyten) inte klassar det som lyxsjukvård medan diverse andra ingrepp mot barnsjukdomar räknas in i lyxsjukvård som man inte utför i vanliga fall, det kan barnen få genomlida istället.

Anton Fräs
2010-03-03, 12:46
Jag har inget problem med själva bytet i sig, däremot har jag problem med att Linköpings Universitetssjukhus(som är bäst på könsbyten) inte klassar det som lyxsjukvård medan diverse andra ingrepp mot barnsjukdomar räknas in i lyxsjukvård som man inte utför i vanliga fall, det kan barnen få genomlida istället.

Vad är det för typ av ingrepp?

Stoltz
2010-03-03, 12:48
Jag har inget problem med själva bytet i sig, däremot har jag problem med att Linköpings Universitetssjukhus(som är bäst på könsbyten) inte klassar det som lyxsjukvård medan diverse andra ingrepp mot barnsjukdomar räknas in i lyxsjukvård som man inte utför i vanliga fall, det kan barnen få genomlida istället.

Varför skulle det klassas som lyxsjukvård? Och vilka barnsjukdomar är det som klassas som lyxvård? :confused:

Slartibartfast
2010-03-03, 12:56
har inte direkt någon åsikt om det. Det är främst en vetenskaplig fråga att avgöra om det är biologiskt eller psykoligiskt betingat, och vad som är den bästa lösningen. Inget som berör mig, så jag är inte insatt.

+1

Kim Jong Il
2010-03-03, 12:57
Varför skulle det klassas som lyxsjukvård?

För att det inte är farligt att vara ett visst kön. Vad trodde du?

Stoltz
2010-03-03, 13:00
För att det inte är farligt att vara ett visst kön. Vad trodde du?

Även om det orsakar depression och därmed nedsatt funktionsmöjlighet i samhället? Se på fan.

stevebc
2010-03-03, 13:09
Om personen själv står för kostnaden så be my guest. Undrar för övrigt om din vän är intresserad av det samma könet eller det motsatta? Vore ju lite oetiskt att utnyttja sitt nyvunna kön till att attrahera folk på felaktiga grunder.

emi23j
2010-03-03, 13:13
Har inte direkt någon åsikt om det. Det är främst en vetenskaplig fråga att avgöra om det är biologiskt eller psykoligiskt betingat, och vad som är den bästa lösningen. Inget som berör mig, så jag är inte insatt.

+1!

Men efter en kort tids betänke tid känns det ändå som att man bör acceptera sig själv som man är. Men jag kaninte alls relatera till någon som tänker i dessa banor så min åsikt är väl "mute" egentligen.

Kim Jong Il
2010-03-03, 13:15
Även om det orsakar depression och därmed nedsatt funktionsmöjlighet i samhället? Se på fan.

Jag blir deprimerad över att vara så ful som jag är. Ska det inte vara lyxsjukvård att göra ansiktsoperationer för att se bättre ut? Se på fan.

Nitrometan
2010-03-03, 13:20
Jag blir deprimerad över att vara så ful som jag är. Ska det inte vara lyxsjukvård att göra ansiktsoperationer för att se bättre ut? Se på fan.

Det finns de som har fått operationer betalda p.g.a. depressioner "orsakade" av utseende.

Kim Jong Il
2010-03-03, 13:21
Det finns de som har fått operationer betalda p.g.a. depressioner "orsakade" av utseende.

Okej. Synd.

Nitrometan
2010-03-03, 13:23
Okej. Synd.

Varför?

Kim Jong Il
2010-03-03, 13:26
Varför?

För att skattepengar går till att betala något som är helt onödigt enligt mig.

Stoltz
2010-03-03, 13:26
Jag blir deprimerad över att vara så ful som jag är. Ska det inte vara lyxsjukvård att göra ansiktsoperationer för att se bättre ut? Se på fan.

Du kanske ska läsa på om gender identity disorder och sedan återkomma. Inte för att jag är expert.

hangatyr
2010-03-03, 13:27
det är ju en här på brädan som bytt kön. hon kanske har en del intressant att tillföra tråden!

Bahir
2010-03-03, 13:28
Varför?

För att (om så är fallet) skattepengar ska inte gå till sådana saker. Ska tjejer börja få skattesubventionerade bröstförstoringar för att de mår psykiskt dåligt för sina små bröst? Killar penisförstoringar? Hårtransplantationer?

Kim Jong Il
2010-03-03, 13:30
det är ju en här på brädan som bytt kön. hon kanske har en del intressant att tillföra tråden!

Är hon en hon nu eller var hon en hon innan hon gjorde könsbyte och är nu en han?

hangatyr
2010-03-03, 13:30
För att (om så är fallet) skattepengar ska inte gå till sådana saker. Ska tjejer börja få skattesubventionerade bröstförstoringar för att de mår psykiskt dåligt för sina små bröst? Killar penisförstoringar? Hårtransplantationer?

rent nationalekonomiskt kan jag iofs tänka mig att det är billigare att åtgärda en depresseion med skönhetsoperation/könsbyte om det leder till att personen blir produktiv istället för att den personen ska vara sjukskriven och dessutom kosta en massa pengar i form av socialbidrag och vd det nu kan tänkas vara.

Anton Fräs
2010-03-03, 13:32
Om personen själv står för kostnaden så be my guest. Undrar för övrigt om din vän är intresserad av det samma könet eller det motsatta? Vore ju lite oetiskt att utnyttja sitt nyvunna kön till att attrahera folk på felaktiga grunder.

Hon är gay. Varför skulle det vara oetiskt?

<Mike>
2010-03-03, 13:32
För att (om så är fallet) skattepengar ska inte gå till sådana saker. Ska tjejer börja få skattesubventionerade bröstförstoringar för att de mår psykiskt dåligt för sina små bröst? Killar penisförstoringar? Hårtransplantationer?

Nu är jag visserligen inte insatt men jag tvivlar starkt på att det handlar om sådana exempel som du tog upp. Om någon har fått statlig hjälp till plastikoperationer så är det nog betydligt värre saker än bara vanligt missnöje som spelar in. Det skulle till exempel kunna vara missbildningar eller annat som starkt påverkar individens förmåga att leva ett normalt liv.

Om jag har fel så kommer jag bli väldigt förvånad.

Nitrometan
2010-03-03, 13:33
För att (om så är fallet) skattepengar ska inte gå till sådana saker. Ska tjejer börja få skattesubventionerade bröstförstoringar för att de mår psykiskt dåligt för sina små bröst? Killar penisförstoringar? Hårtransplantationer?
Om de mår seriöst dåligt av det så ser jag inte problemet. Depressioner är allvarliga saker.

rent nationalekonomiskt kan jag iofs tänka mig att det är billigare att åtgärda en depresseion med skönhetsoperation/könsbyte om det leder till att personen blir produktiv istället för att den personen ska vara sjukskriven och dessutom kosta en massa pengar i form av socialbidrag och vd det nu kan tänkas vara.
Precis. En depression är inte bara "må lite dåligt för att jag har för stora lökar".

stevebc
2010-03-03, 13:35
Hon är gay. Varför skulle det vara oetiskt?För att man utger sig för att vara något man inte är? För att man raggar på killar som är heterosexuella och lurar dessa? Är ju inte helt riskfritt för den transexuella heller direkt.

Eller finns det homosexuella killar som tänder på transsexuella män (där de gått från man->kvinna)? Det vore rätt intressant då det är motsägelsefullt.

stevebc
2010-03-03, 13:37
Precis. En depression är inte bara "må lite dåligt för att jag har för stora lökar".Jag känner själv en tjej som blev deprimerad, alltså djupt deprimerad under flera års tid, av att hon hade för små bröst. Fast det betalades privat.

Stoltz
2010-03-03, 13:37
Problemet här är nog till viss del att många idag (inte speciellt det här forumet, utan många i Sverige idag) blandar ihop depression med emo. Allvarligt menat. De hör att någon är deprimerad, och så tänker de på någon tonåring som sitter i ett hörn och sjunger om hur överjävlig deras livs kärlek var när h*n inte tog emot kakan som de bakat, eller hur ledsna de blir när deras pappa köpte dem en BMW och de ville ha en Bentley.

Som nitro sade, depression är allvarliga saker. Skillnad på att vara lite ledsen och depression.

Yes
2010-03-03, 13:49
För att man utger sig för att vara något man inte är? För att man raggar på killar som är heterosexuella och lurar dessa? Är ju inte helt riskfritt för den transexuella heller direkt.
Är ju bara att vara öppen med det så är problemet löst. Förutom då problemet med våldsamma idioter, men det är ju isåfall de som agerar oetiskt.

Anton Fräs
2010-03-03, 13:57
För att man utger sig för att vara något man inte är? För att man raggar på killar som är heterosexuella och lurar dessa? Är ju inte helt riskfritt för den transexuella heller direkt.

Eller finns det homosexuella killar som tänder på transsexuella män (där de gått från man->kvinna)? Det vore rätt intressant då det är motsägelsefullt.

Om man har gjort byte så är man ju det andra könet, utöver att man inte kan få barn på traditionell väg. Min vän nu som är tjej och gay är ihop med en tjej som vet om hennes tankar. Får se hur hennes situation utvecklar sig.

Men har man väl gjort bytet ser jag inga som helst problem med att ragga på som vanligt.

Tricce
2010-03-03, 14:02
Har hört att andelen självmord är hög bland dom som genomgått könsbyte?

Bullen!
2010-03-03, 14:03
sjukt att skattemedel ska finansiera en kroppsmodifikation för att personen i fråga känner att dennes yttre inte avspeglar insidan.

på insidan har jag 60cm Guns och 85cm lår och vara rippad. men inte fan får jag någon hjälp av sjukvården att rätta till det. jag får inte ens om jag så finansiera det själv.

Anton Fräs
2010-03-03, 14:10
Det folk inte verkar förstå är att det är skillnad att ha en depression för att man inte kan visa sig bland folk och vara lite missnöjd med sin näsa. Ytterligare en skillnad är det när man känner sig totalt främmande för sin egen kropp.

Biceps
2010-03-03, 14:43
Jag kan inte förstå och kommer förmodligen aldrig att kunna förstå könsbyten.
Sen får folk göra vad de vill med sina kroppar, notan får de dock stå för själva.

Verbatim
2010-03-03, 14:49
Så länge vi lever i ett samhälle med allmän sjukvård, såväl fysiskt som psykisk så kommer även dessa saker innefattas i det, vad är svårt att förstå med det?


Ont: Jag har ingen egentlig åsikt, folk får göra vad de vill med sina kroppar. Jag kan dock erkänna att jag inte vet hur jag hade reagerat om en flickvän hade visat sig vara en fd kille. Jag vill acceptera det, men jag får lite problem med hur jag skulle tolka deras beteende. Jag har en del köns-associsationer till visst beteende, och det är mycket möjligt att jag hade övertolkat visst beteende.

Har hört att andelen självmord är hög bland dom som genomgått könsbyte?

Ja, föga förvånande så mår personer som har problem med sin (köns)identitet överlag sämre än andra.

stevebc
2010-03-03, 14:53
Är ju bara att vara öppen med det så är problemet löst. Förutom då problemet med våldsamma idioter, men det är ju isåfall de som agerar oetiskt.Japp.

Jagärsvag
2010-03-03, 14:55
Ja, föga förvånande så mår personer som har problem med sin (köns)identitet överlag sämre än andra.

Vad dom behöver är kanske inte ett par nya rattar utan vård på annat sätt?

Tricce
2010-03-03, 14:55
Ja, föga förvånande så mår personer som har problem med sin (köns)identitet överlag sämre än andra.

Då menar jag ju förståss efter bytet.

Nitrometan
2010-03-03, 14:58
Då menar jag ju förståss efter bytet.

Ja?

Har man mått dåligt i många år är det inte säkert att det går över helt plötsligt.

Det kan ta lång tid innan de mår bra igen, om de nånsin gör det.

Inte konstigt alls att de ligger högt i självmordsstatistiken.

Kwon
2010-03-03, 14:58
För att skattepengar går till att betala något som är helt onödigt enligt mig.

Enligt dig ja, men inte enligt andra.

Nitrometan
2010-03-03, 15:02
För att skattepengar går till att betala något som är helt onödigt enligt mig.

Å andra sidan finns det många som tycker att du använder Nordkoreas pengar på saker som är helt onödiga och att det finns annat som Nordkoreas folk behöver bättre.

mangs
2010-03-03, 15:19
Har hört att andelen självmord är hög bland dom som genomgått könsbyte?

mm, men här är det nog inte själva könsbytet som triggat det hela utan det faktum att en person som överväger och genomför ett könsbyte kan i många fall haft en rejält jobbig uppväxt med mycket grubblande etc.

Jag menar, väljer man att byta kön så måste man känna sig som fånge i sin egen kropp och inte må såpass bra. Det är inte säkert att bara könsbytet skulle göra denna person till världens lyckligaste människa utan det kan vara andra faktorer som ligger bakom.

Jag är väl försiktigt postivt inställd till frågan om personen bekostar operation/behandling själv.

Däremot finner jag det intressant att höra hur tankarna inför ett sådant beslut går. Det känns som om det är mycket psykologi involverat i detta.

Att folk väljer att färga håret, byta klädstil etc är ju sin sak men att faktiskt byta kön är ju ett stort beslut och kan ju inte bara vara något som man plötsligt kommer på över en lunch. Personen måste ju känt sig fel hela eller stora delar av sitt liv och hur vet denna personen att det är just det andra könet den vill vara.

Jag kan ju fantisera och tänka mig hur det är att vara tjej i vissa sitautioner men jag kan ju inte veta riktigt förrän jag prövat och då är det ju försent?

mangs
2010-03-03, 15:28
En lite spin-off jag tänkte på.

Tänk om jag hela mitt liv gått och tänkt på att jag ville vara Kines och därmed skönhetsoperar mig för attfå ett mer kinesiskt utseende, hur skulle det räknas?

Eller om jag kommit på att jag egentligen ville vara en hund?

Jag säger inte detta för att provocera eller vara rolig på någons bekostnad utan jag undrar faktiskt hur det skulle accepteras av samhället om jag gick med dessa funderingar?

Att jag skulle vilja se kinesisk ut skulle troligtvis vara helt ok om jag bekostade det själv medan om jag ville gå Chewbacca-style skulle jag nog bli inspärrad.

Min poäng i det hela (om det nu finns någon) är att ett kösnbyte är ett jäkligt stort beslut och hur kan man på förväg komma fram till att det är just det personen vill göra och inte bara få terapi-samtal och skaffa en vanlig jycke.

Ett könsbyte handlar väl väldigt lite om sexualdrift då ju personen ifråga inte byter läggning i samband med könsbytet. Det handlar väl egentligen bara om det kosmetiska och att trivas med sig själv och sin roll?

Stoltz
2010-03-03, 15:31
Att folk väljer att färga håret, byta klädstil etc är ju sin sak men att faktiskt byta kön är ju ett stort beslut och kan ju inte bara vara något som man plötsligt kommer på över en lunch. Personen måste ju känt sig fel hela eller stora delar av sitt liv och hur vet denna personen att det är just det andra könet den vill vara.


Stämmer. Man får också tänka på att steget att komma ut och våga göra det är väldigt farligt då transsexuella ofta diskrimineras/misshandlas pga. just att de är transsexuella, för att inte tala om att många familjer skjuter bort dem från sig för att de anser att det är fel.

Man gör inget sådant om man inte är säker på sin sak.

Kwon
2010-03-03, 15:32
Jadu, det där är ju en sak Mangs! Det är nog beroende från fall till fall ang vissa operationer.

En tjej som MÅSTE skaffa en plastikoperation för att likna Jessica Alba!

http://www.chinahush.com/2010/01/31/chinese-girl-getting-cosmetic-surgery-to-look-like-jessica-alba-to-win-her-boyfriend-back/ <--- Backstory

xKgJYVFqdnQ

---

En kinesisk tjej som är "nöjd" med sitt utseende.
55a-35Vv3zc

Jenan
2010-03-03, 15:36
Den korrekta termen är könskorrigering, inte könsbyte.

Scar
2010-03-03, 15:53
Om folk mår bättre av det och har råd att casha för det själv så visst. Tror dock problemet sitter djupare än att man inte mår bra med sitt kön.

Rockhard
2010-03-03, 16:36
Om man har gjort byte så är man ju det andra könet, utöver att man inte kan få barn på traditionell väg. Min vän nu som är tjej och gay är ihop med en tjej som vet om hennes tankar. Får se hur hennes situation utvecklar sig.

Men har man väl gjort bytet ser jag inga som helst problem med att ragga på som vanligt.


Är man? Det tror jag inte alla håller med om. Jag hade tex inte uppskattat att bli raggad på av en modifierad man.

Tolkia
2010-03-03, 16:39
Ang. raggningsfrågan: Vem får en person som bytt (fysiskt) kön och som dras till det (nu) motsatta egentligen ragga på, då, om det inte är OK att ragga på det motsatta könet? Jag menar, det är ju inte som att man byter läggning för att man byter yttre könskaraktäristika.

Doctor Snuggles
2010-03-03, 16:51
Är man? Det tror jag inte alla håller med om. Jag hade tex inte uppskattat att bli raggad på av en modifierad man.

Varför? Om h*n såg ut så här då?
http://www.xes.cx/pics/miriam-wow.JPG

(Personen ovan har iof ett bihang kvar, men poängen kvarstår.)

Scar
2010-03-03, 16:54
Varför? Om h*n såg ut så här då?
http://www.xes.cx/pics/miriam-wow.JPG

(Personen ovan har iof ett bihang kvar, men poängen kvarstår.)

För att h'n en gång haft en snopp mellan benen. För att jag inte vill ha sex med en man. För att jag en dag kanske vill ah barn. Listan kan göras oändlig i min mening. OM de ska dejta någon på seriös nivå tycker jag de ska vara ärliga och säga "Jag har haft en snopp/***** en gång i tiden är du okej med detta?" inte lura in någon på något som den personen kanske mår dåligt av i efterhand.

Doctor Snuggles
2010-03-03, 17:12
För att h'n en gång haft en snopp mellan benen. För att jag inte vill ha sex med en man. För att jag en dag kanske vill ah barn. Listan kan göras oändlig i min mening. OM de ska dejta någon på seriös nivå tycker jag de ska vara ärliga och säga "Jag har haft en snopp/***** en gång i tiden är du okej med detta?" inte lura in någon på något som den personen kanske mår dåligt av i efterhand.

Alla dina argument verkar ogenomtänkta.
Funnits en snopp förut; ja och? Det finns ingen där nu, eller hur? En kvinna har varit ett spädbarn också förut. Menar du att du knular ett spädbarn varenda gång du är med en tjej? En tjej kan ha varit smällfet förut, är det också äckligt även om hon numer ser ut som en playboymodell?
Eller är det Y kromosomen som är grymt osexig? Svårt att hitta en klänning som matchar den?

Ha barn, ja, det blir förstås svårt - men är det det du tänker på varenda gång du har sex med en kvinna? Om du kommer ha barn med henne? Annars så blir det inget? Pfft, jag tvivlar. Sedan så kan man adoptera, eller skaffa surrogatmorsa.

Jag talade inte om oärlighet så jag vet inte riktigt vem du argumenterar emot på den punkten.

Scar
2010-03-03, 17:22
Alla dina argument verkar ogenomtänkta.
Funnits en snopp förut; ja och? Det finns ingen där nu, eller hur? En kvinna har varit ett spädbarn också förut. Menar du att du knular ett spädbarn varenda gång du är med en tjej? En tjej kan ha varit smällfet förut, är det också äckligt även om hon numer ser ut som en playboymodell?
Eller är det Y kromosomen som är grymt osexig? Svårt att hitta en klänning som matchar den?

Ha barn, ja, det blir förstås svårt - men är det det du tänker på varenda gång du har sex med en kvinna? Om du kommer ha barn med henne? Annars så blir det inget? Pfft, jag tvivlar. Sedan så kan man adoptera, eller skaffa surrogatmorsa.

Jag talade inte om oärlighet så jag vet inte riktigt vem du argumenterar emot på den punkten.

Att du inte har en snopp gör dig inte till en kvinna hur mycekt du än vill. Dessa personer kommer i grund och botten alltid vara det kön som de en gång varit. Det är en del skillnad på att en gång varit fet eller en gång varit barn fast det är ju lite forumaktigt att dra orimliga jämförelser "hööhhöhöh vi var ju apor en gång i tiden menar du att du haft sex med apor då eller lolbol"

Tycker inte att det är något orimligt i att inte vilja ha sex med någon som är en man. Kan även tänka mig att de som byter kön oftast är lite äldra och då kanske det inte bara handlar om sex utan också om att skaffa barn och bilda familj och för mig så är det iaf en ganska viktigt sak. Skulle t.ex. aldrig inleda ett förhållande med någon som säger att de aldrig under några omständigheter skulle vilja ha barn. Sen så är det kanske ingen hit att inleda ett förhållande med en såpass stor lögn så att säga som det är från början tycker jag också är en självklarhet.

Doctor Snuggles
2010-03-03, 17:34
Att du inte har en snopp gör dig inte till en kvinna hur mycekt du än vill. Dessa personer kommer i grund och botten alltid vara det kön som de en gång varit. Det är en del skillnad på att en gång varit fet eller en gång varit barn fast det är ju lite forumaktigt att dra orimliga jämförelser "hööhhöhöh vi var ju apor en gång i tiden menar du att du haft sex med apor då eller lolbol"

Tycker inte att det är något orimligt i att inte vilja ha sex med någon som är en man. Kan även tänka mig att de som byter kön oftast är lite äldra och då kanske det inte bara handlar om sex utan också om att skaffa barn och bilda familj och för mig så är det iaf en ganska viktigt sak. Skulle t.ex. aldrig inleda ett förhållande med någon som säger att de aldrig under några omständigheter skulle vilja ha barn. Sen så är det kanske ingen hit att inleda ett förhållande med en såpass stor lögn så att säga som det är från början tycker jag också är en självklarhet.

Det beror på hur man definierar kvinna. Visst kommer personen aldrig ha en livmoder och alltid ha en Y kromosom (om inte forskningen
gör ett rejält hopp framåt), men alla andra attribut kommer att vara kvinnliga.
Om det bara handlar om sex, och personen besitter alla de kosmetiska och personlighetsmässiga attribut som du förknippar med en kvinna och tänder på då? D.v.s. H*n är EXAKT som den snyggaste kvinna du har sett, och det enda sättet du skulle märka att hon inte var det var om hon berättar.
Det verkar som ditt hela argument är något abstrakt "men hon är ju en snubbe EGENTLIGEN juuuuu!".

tsp
2010-03-03, 17:34
Jag såg ett tv-program om detta, eller så läste jag en artikel om det. Och tydligen är det inte helt ovanligt att man ångrar sig efter könsbytet. Så jag tycker att man verkligen ska tänka igenom valet och att det är bra att man får besöka psykolog som utvärderar en ordentligt innan man får operationen. Men rent etiskt/religiöst eller liknande har jag absolut inga problem med det. Att någon vill leva som man eller kvinna är inget jag har rätt att lägga mig i eller döma utifrån. Vet också en eller ett par personer som gjort det/kommer göra det och jag beundrar deras mod och beslutsamhet.

Scar
2010-03-03, 17:38
Det beror på hur man definierar kvinna. Visst kommer personen aldrig ha en livmoder och alltid ha en Y kromosom (om inte forskningen
gör ett rejält hopp framåt), men alla andra attribut kommer att vara kvinnliga.
Om det bara handlar om sex, och personen besitter alla de kosmetiska och personlighetsmässiga attribut som du förknippar med en kvinna och tänder på då? D.v.s. H*n är EXAKT som den snyggaste kvinna du har sett, och det enda sättet du skulle märka att hon inte var det var om hon berättar.
Det verkar som ditt hela argument är något abstrakt "men hon är ju en snubbe EGENTLIGEN juuuuu!".

Att ha sex med någon som jag finner attraktiv är ju en helt annan historia. Om jag sen får reda på att mitt heta ragg var en man så kan jag nog leva med det men nu var det ju dejting jag pratade om och när jag tänker på dejting så är det något jag förknippar med något som man vill/kommer leda till ett förhållande och om jag vetat att det då varit någon som gjort ett könsbyte hade det varit ett big no för mig.

eternallord
2010-03-03, 17:44
Har svårt att tro att det gör personen lyckligare i slutänden. Men jag har inga problem med det, alla måste få göra sina egna val.
Jag har en person i min närhet som har genomgått operationen, och för denne personen var det fullständigt avgörande för om h*n skulle ha kunna leva vidare.

Doctor Snuggles
2010-03-03, 17:48
Att ha sex med någon som jag finner attraktiv är ju en helt annan historia. Om jag sen får reda på att mitt heta ragg var en man så kan jag nog leva med det men nu var det ju dejting jag pratade om och när jag tänker på dejting så är det något jag förknippar med något som man vill/kommer leda till ett förhållande och om jag vetat att det då varit någon som gjort ett könsbyte hade det varit ett big no för mig.

Fair enough, men säg att du hade zex och sen träffades några ggr och du vart superförälskad. Sen berättar hon vart skåpet brukade stå.
Skulle du bara slå bakut och släppa hela grejen hux flux?
Även om hon hade precis ALLT som du önskar dig hos en kvinna, och du aldrig hade tänt på någon innan lika mycket eller haft lika bra sex eller vart lika kär i... osv förutom ... ja.

Jenan
2010-03-03, 17:52
Om folk mår bättre av det och har råd att casha för det själv så visst. Tror dock problemet sitter djupare än att man inte mår bra med sitt kön.

Var tror du problemet sitter då?

Stoltz
2010-03-03, 18:05
Att du inte har en snopp gör dig inte till en kvinna hur mycekt du än vill.

Om en person har bröst och vagina, men en gång i tiden hade penis... Klär sig som en kvinna, talar som en kvinna, ter sig som en kvinna, har ett kvinnligt namn och alla säger "Hon" när de talar om personen...

Vad är det då som egentligen inte gör personen till kvinna?

Jag försöker inte äga dig här, men jag tror faktiskt att du had sett saken lite annorlunda om du hade haft mer insikt. Jag kan ha fel.

Ingrosso
2010-03-03, 18:19
Om en person har bröst och vagina, men en gång i tiden hade penis... Klär sig som en kvinna, talar som en kvinna, ter sig som en kvinna, har ett kvinnligt namn och alla säger "Hon" när de talar om personen...

Vad är det då som egentligen inte gör personen till kvinna?

Jag försöker inte äga dig här, men jag tror faktiskt att du had sett saken lite annorlunda om du hade haft mer insikt. Jag kan ha fel.

Fortfarande en kille.

Stoltz
2010-03-03, 18:21
Det var väl inte svar på min fråga dock, Ingrosso. Vill du försöka igen?

Jagärsvag
2010-03-03, 18:22
Det var väl inte svar på min fråga dock, Ingrosso. Vill du försöka igen?

Är det verkligen en vagina? Det är väl saker som flyttats, ändrats om för att likna en vagina.
Man blir väl lite av en bladning.

Scar
2010-03-03, 18:28
Om en person har bröst och vagina, men en gång i tiden hade penis... Klär sig som en kvinna, talar som en kvinna, ter sig som en kvinna, har ett kvinnligt namn och alla säger "Hon" när de talar om personen...

Vad är det då som egentligen inte gör personen till kvinna?

Jag försöker inte äga dig här, men jag tror faktiskt att du had sett saken lite annorlunda om du hade haft mer insikt. Jag kan ha fel.

Är man född som man eller kvinna så kan man inte ändra på det mer än de visuella delarna. "Sticking feathers up your butt does not make you a chicken"

Sen var det inte riktigt det som jag ville framföra utan mer att jag inte tycker att de ska gå ut som om att de alltid varit kvinnor eller män om det nu är så, när de ska dejta någon så att den personen är medveten om det då jag tycker att det är något man borde informera om innan man åker så att säga.

stafh
2010-03-03, 18:29
Har inte direkt någon åsikt om det. Det är främst en vetenskaplig fråga att avgöra om det är biologiskt eller psykoligiskt betingat, och vad som är den bästa lösningen. Inget som berör mig, så jag är inte insatt.

+1 på den.

xlucasx
2010-03-03, 18:33
Är man född som man eller kvinna så kan man inte ändra på det mer än de visuella delarna. "sticking feathers up your butt does not make you a chicken"

+1

stafh
2010-03-03, 18:36
Är man född som man eller kvinna så kan man inte ändra på det mer än de visuella delarna. "Sticking feathers up your butt does not make you a chicken"

Sen var det inte riktigt det som jag ville framföra utan mer att jag inte tycker att de ska gå ut som om att de alltid varit kvinnor eller män om det nu är så, när de ska dejta någon så att den personen är medveten om det då jag tycker att det är något man borde informera om innan man åker så att säga.

Vad säger du om folk med kleinfelters då?

Scar
2010-03-03, 18:39
Vad säger du om folk med kleinfelters då?

Ingen aning om vad det är så kan inte uttala mig mer om det än att det är skillnad på folk som har genetiska sjukdomar och folk som inte har det. Enligt mig är en svart albino fortfarande neger.

stafh
2010-03-03, 18:43
Ingen aning om vad det är så kan inte uttala mig mer om det än att det är skillnad på folk som har genetiska sjukdomar och folk som inte har det. Enligt mig är en svart albino fortfarande neger.

Jag tycker att du översimplifierar en aning. Nu låter jag säkert som en Fi-medlem, men man måste nog skilja på sk "könsidentitet" och fysiologiskt kön (som inte heller nödvändigtvis är svart eller vitt, http://en.wikipedia.org/wiki/Biology_of_gender).

Om en person som identifierar sig som kvinna och har kvinnliga könskaraktäristika vill kalla sig för kvinna känns det lite meningslöst att ropa "njäääeee du har ju en Y-kromosom!". Vad spelar det för roll?

Scar
2010-03-03, 18:56
Jag tycker att du översimplifierar en aning. Nu låter jag säkert som en Fi-medlem, men man måste nog skilja på sk "könsidentitet" och fysiologiskt kön (som inte heller nödvändigtvis är svart eller vitt, http://en.wikipedia.org/wiki/Biology_of_gender).

Om en person som identifierar sig som kvinna och har kvinnliga könskaraktäristika vill kalla sig för kvinna känns det lite meningslöst att ropa "njäääeee du har ju en Y-kromosom!". Vad spelar det för roll?

Jag uttrycker bara vad jag anser vara en kvinna och någon som bytt kön från man till kvinna, eller tvärt om, är enligt mig inte det. Finns folk som tycker att abort är massmord på barn medans jag inte tycker att det är några problem alls att göra abort. Smaken är som baken.

Jag bryr mig egentligen om vad de presenterar sig som. Jag hade inte exakt brytt mig särskilt mycket om jag "råkat" ha sex med en någon heting som genfört ett könsbyte men låt säga att det är någon som inte är lika trygg med sin sexualitet och en dag får reda att han legat med någon som en gång varit en man och blir helt förkrossad över detta eller han kanske till och med inlett ett förhållande med denne och efter ett par veckor, månader, år eller vad det nu kan vara så droppar h*n bomben. Det är väl egentlgien mest i de banorna jag tänker. Jag tror ärligt talat inte att det är den bästa raggningsrepliken att säga "tjena jag har haft en snopp men inte längre vill du ligga?" och på de som de inte syns särskilt tydligt på om de är man eller kvinna så undviker de nog att nämna den lilla detaljen i de flesta sammanhangen.

stevebc
2010-03-03, 19:15
Ang. raggningsfrågan: Vem får en person som bytt (fysiskt) kön och som dras till det (nu) motsatta egentligen ragga på, då, om det inte är OK att ragga på det motsatta könet? Jag menar, det är ju inte som att man byter läggning för att man byter yttre könskaraktäristika.Exakt. Jag är konfunderad här.

Om det ofta är homosexuella som byter kön, varför? För att ragga på heterosexuella? Eller är det enbart för egen skull? För man kan ju tänka sig att framgångarna med andra homosexuella när man bytt kön borde bli sämra. Och att ragga på heterosexuella med sitt nya kön är som jag nämnde tidigare oetiskt, tycker jag.

Pirko
2010-03-03, 19:17
Jag tycker det är åt helvete fel.

Stoltz
2010-03-03, 19:18
Om det ofta är homosexuella som byter kön, varför? För att ragga på heterosexuella? .

Men för bövelen... Tror du det är en vanlig anledning som ens bör tas upp som variabel?

stevebc
2010-03-03, 19:18
Det beror på hur man definierar kvinna. Visst kommer personen aldrig ha en livmoder och alltid ha en Y kromosom (om inte forskningen
gör ett rejält hopp framåt), men alla andra attribut kommer att vara kvinnliga.
Om det bara handlar om sex, och personen besitter alla de kosmetiska och personlighetsmässiga attribut som du förknippar med en kvinna och tänder på då? D.v.s. H*n är EXAKT som den snyggaste kvinna du har sett, och det enda sättet du skulle märka att hon inte var det var om hon berättar.
Det verkar som ditt hela argument är något abstrakt "men hon är ju en snubbe EGENTLIGEN juuuuu!".Det du talar om fungerar bara i teorin. Eller kan man verkligen göra om en man till kvinna till 100% perfektion?

Men för bövelen... Tror du det är en vanlig anledning som ens bör tas upp som variabel?Nej, du missförstår mig. Jag är bara nyfiken på syftet. Hur tänker de? Jag ställer mig inte kritisk till deras beslut över huvud taget.

Shakemynuts
2010-03-03, 19:24
Är man född som man eller kvinna så kan man inte ändra på det mer än de visuella delarna. "Sticking feathers up your butt does not make you a chicken"

Jag tar ett exempel nu: Barnet föds, penis existerar, barnet får namnet Jonas. Däremot är Jonas inombords en kvinna, Jonas genom går en könsoperation, får vagina, bröst och hormonbehandlingar.

Vad menar du med att Födas som man eller kvinna? Vad är det som bestämmer det? Finns det nå satta regler? En check-lista kanske?

Scar
2010-03-03, 19:33
Jag tar ett exempel nu: Barnet föds, penis existerar, barnet får namnet Jonas. Däremot är Jonas inombords en kvinna, Jonas genom går en könsoperation, får vagina, bröst och hormonbehandlingar.

Vad menar du med att Födas som man eller kvinna? Vad är det som bestämmer det? Finns det nå satta regler? En check-lista kanske?

Frågan är väl snarare vad du menar med att födas som en kvinna inombords?

Jag har klarlagt ganska tydligt vad jag definerar som man/kvinna. Man: Föds som man/pojke med snopp och tillhörande manliga organ. Kvinna: föds som kvinna/flicka med kvnnligt könsorgan och tillhörande kvinnliga organ.

Sen om de väljer att spöka ut sig till kvinnor eller män när de växer upp är upp till dem men jag står fast vid min ståndpunkt att "sticking feathers up your butt does not make you a chicken"

Sen kan ni självklart hålla på att komplicera det hela om ni vill och dra upp ett oändligt antal "men om..." som t.ex. "men om han föds utan snopp då" eller vad det nu kan vara.

Basil
2010-03-03, 19:41
Om det ofta är homosexuella som byter kön, varför? För att ragga på heterosexuella? Eller är det enbart för egen skull? För man kan ju tänka sig att framgångarna med andra homosexuella när man bytt kön borde bli sämra. Och att ragga på heterosexuella med sitt nya kön är som jag nämnde tidigare oetiskt, tycker jag.

Kan man säga så? Om det exempelvis är en man som tänder på andra män, men också identifierar sig själv som kvinna - är den personen verkligen homosexuell? :Virro

Shakemynuts
2010-03-03, 19:43
Frågan är väl snarare vad du menar med att födas som en kvinna inombords?

Jag har klarlagt ganska tydligt vad jag definerar som man/kvinna. Man: Föds som man/pojke med snopp och tillhörande manliga organ. Kvinna: föds som kvinna/flicka med kvnnligt könsorgan och tillhörande kvinnliga organ.

Sen om de väljer att spöka ut sig till kvinnor eller män när de växer upp är upp till dem men jag står fast vid min ståndpunkt att "sticking feathers up your butt does not make you a chicken"

Sen kan ni självklart hålla på att komplicera det hela om ni vill och dra upp ett oändligt antal "men om..." som t.ex. "men om han föds utan snopp då" eller vad det nu kan vara.

Om vi säger såhär. Om vi utgår från att vi båda är män, kan jag väl fråga dig om du känner dig som en man? Vilket jag tror att du gör. Jag känner mig som en man.
På samma sätt som en kvinna känner sig som en kvinna, på samma sätt kan en person födas med manligt eller kvinnligt utseende, men känna sig som det andra könet.

Förstår du?

Baan
2010-03-03, 19:48
Kan man säga så? Om det exempelvis är en man som tänder på andra män, men också identifierar sig själv som kvinna - är den personen verkligen homosexuell? :Virro

Det borde han vara. Kroppen är fortfarande en mans.

Scar
2010-03-03, 19:49
Om vi säger såhär. Om vi utgår från att vi båda är män, kan jag väl fråga dig om du känner dig som en man? Vilket jag tror att du gör. Jag känner mig som en man.
På samma sätt som en kvinna känner sig som en kvinna, på samma sätt kan en person födas med manligt eller kvinnligt utseende, men känna sig som det andra könet.

Förstår du?

Ja men sen kan man ju undra hur många som föds med de tankarna och hur många som påverkas av yttre faktorer.

Sen att du känner dig som en kvinna gör dig ju inte mer kvinna för det om du är i en manlig kropp. När jag spelar basket och gör en riktig jävla slam dunk känner jag mig som en homie from tha hood a la Michael Air Jordan dock så gör det mig inte svart för att jag råkar spela basket, dunka och känna mig som en svart man.

Stoltz
2010-03-03, 20:00
Ja men sen kan man ju undra hur många som föds med de tankarna och hur många som påverkas av yttre faktorer.

Sen kan man ju också undra hur många som hålls tillbaka pg.a. yttre faktorer. Det är ju knappast en enkel biff att ens våga komma fram till det just nu.

Jag vet inte ens hur jag ska tolka dina "from tha hood" kommentarer.

Shakemynuts
2010-03-03, 20:05
sen kan man ju också undra hur många som hålls tillbaka pg.a. Yttre faktorer. Det är ju knappast en enkel biff att ens våga komma fram till det just nu.

Jag vet inte ens hur jag ska tolka dina "from tha hood" kommentarer.

+1..

Kwon
2010-03-03, 20:11
Sen att du känner dig som en kvinna gör dig ju inte mer kvinna för det om du är i en manlig kropp. När jag spelar basket och gör en riktig jävla slam dunk känner jag mig som en homie from tha hood a la Michael Air Jordan dock så gör det mig inte svart för att jag råkar spela basket, dunka och känna mig som en svart man.


http://bulk2.destructoid.com/ul/121181-wtf_picard-468x.jpg

stafh
2010-03-03, 20:11
Jag har klarlagt ganska tydligt vad jag definerar som man/kvinna. Man: Föds som man/pojke med snopp och tillhörande manliga organ. Kvinna: föds som kvinna/flicka med kvnnligt könsorgan och tillhörande kvinnliga organ.

Fullständigt godtycklig definition.

Doctor Snuggles
2010-03-03, 20:15
Det du talar om fungerar bara i teorin. Eller kan man verkligen göra om en man till kvinna till 100% perfektion?

Nej, du missförstår mig. Jag är bara nyfiken på syftet. Hur tänker de? Jag ställer mig inte kritisk till deras beslut över huvud taget.

Det finns transor som beter sig/ser kvinnligare ut än kvinnor, och är sjukt snygga på det. Vet inte riktigt hur bra de kan modellera en vagina nuförtiden, eller hur bra den funkar dock, men allt förutom den punkten kan ju säkerligen vara perfekt.

Doctor Snuggles
2010-03-03, 20:24
Är man född som man eller kvinna så kan man inte ändra på det mer än de visuella delarna. "Sticking feathers up your butt does not make you a chicken"


Du har redan en kvinnohjärna så den biten är klar. På det sedan gör en komplett transformation till ett annat kön så ingen kan märka ngn skillnad.
Så jo, på alla bitar som räknas förutom barnafödandet (skulle du inte bli kär i/vara tillsammans med en kvinna som inte kunde ha barn heller?) så är det en höna. Väldigt tafflig analogi förresten.

Ditt argument verkar fortfarande vara ett väldigt luddigt filosofiskt identitetsargument som inte har ngt egentlig pragmatisk förankring.
Lite i stil med tankeexperimentet om en artificiell hjärna; säg att man bytte ut en av dina hjärnceller till ett silkonchip som fungerade EXAKT likvärdigt din hjärncell. Är det fortfarande "du" som tänker? Säg att man sedan bytte ut en hjärncell till, sen en till osv tills hela din hjärna är artificiell. Är det fortfarande din hjärna/du?

Doctor Snuggles
2010-03-03, 20:27
Exakt. Jag är konfunderad här.

Om det ofta är homosexuella som byter kön, varför? För att ragga på heterosexuella? Eller är det enbart för egen skull? För man kan ju tänka sig att framgångarna med andra homosexuella när man bytt kön borde bli sämra. Och att ragga på heterosexuella med sitt nya kön är som jag nämnde tidigare oetiskt, tycker jag.

Rent tekniskt sett så är det inte oftast (aldrig?) homosexuella eftersom de inte känner sig som män, deras könsidentitet är kvinnlig och deras hjärna fungerar som en kvinnas (ja det finns uppmätbara skillnader).

Scar
2010-03-03, 20:28
Sen kan man ju också undra hur många som hålls tillbaka pg.a. yttre faktorer. Det är ju knappast en enkel biff att ens våga komma fram till det just nu.

Jag vet inte ens hur jag ska tolka dina "from tha hood" kommentarer.

Ja, du går ju o vrida o vända på det hur man vill.

Var lite långdraget och dumt men kort o gott så menade jag att du inte blir en kvinna för att du känner dig som en kvinna.

Scar
2010-03-03, 20:32
Du har redan en kvinnohjärna så den biten är klar. På det sedan gör en komplett transformation till ett annat kön så ingen kan märka ngn skillnad.
Så jo, på alla bitar som räknas förutom barnafödandet (skulle du inte bli kär i/vara tillsammans med en kvinna som inte kunde ha barn heller?) så är det en höna. Väldigt tafflig analogi förresten.

Ditt argument verkar fortfarande vara ett väldigt luddigt filosofiskt identitetsargument som inte har ngt egentlig pragmatisk förankring.
Lite i stil med tankeexperimentet om en artificiell hjärna; säg att man bytte ut en av dina hjärnceller till ett silkonchip som fungerade EXAKT likvärdigt din hjärncell. Är det fortfarande "du" som tänker? Säg att man sedan bytte ut en hjärncell till, sen en till osv tills hela din hjärna är artificiell. Är det fortfarande din hjärna/du?

Vissa påstår ju att kvinnor kopplar ihop hjärnhalvorna olika, har mindre hjärna osv osv så det stämmer ju inte riktigt heller. Sen har väl kvinnor massor med inprogramerade skyddsmekanismer när der gäller omhändertagandet av barn osv.

Tycker inte alls att det är luddigt. Att andra inte håller med mig kan jag förstå men det är en annan historia. När det gäller hjärnan så är det ju inte min hjärna när hela är utbytt och hur jag skulle tänka med en robothjärna vet jag inte så kan inte svara på den frågan men om man opererade in ett chip för att få tillbaka synen, känsel eller liknande så skulle det fortfarande vara jag eftersom jag fortfarande har mina minnen och samma tankegångar kvar.

Scar
2010-03-03, 20:34
Fullständigt godtycklig definition.

Det är min defintion och jag tycker den är rätt. Vad du tycker avgör om man är kvinna eller ej kan du ju istället skriva istället för att skriva en mening och tro att du /threadat tråden.

stafh
2010-03-03, 20:38
Det är min defintion och jag tycker den är rätt. Vad du tycker avgör om man är kvinna eller ej kan du ju istället skriva istället för att skriva en mening och tro att du /threadat tråden.

Varför är den rätt då? Vad jag tycker har jag nog skrivit redan.

PixelMiner
2010-03-03, 20:48
http://sexylosers.com/comics/sl008.gif

Doctor Snuggles
2010-03-03, 20:50
Vissa påstår ju att kvinnor kopplar ihop hjärnhalvorna olika, har mindre hjärna osv osv så det stämmer ju inte riktigt heller. Sen har väl kvinnor massor med inprogramerade skyddsmekanismer när der gäller omhändertagandet av barn osv.

Tycker inte alls att det är luddigt. Att andra inte håller med mig kan jag förstå men det är en annan historia. När det gäller hjärnan så är det ju inte min hjärna när hela är utbytt och hur jag skulle tänka med en robothjärna vet jag inte så kan inte svara på den frågan men om man opererade in ett chip för att få tillbaka synen, känsel eller liknande så skulle det fortfarande vara jag eftersom jag fortfarande har mina minnen och samma tankegångar kvar.

Lite tafflig förklaring, men ja, det finns fysiska skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor (även om man har visat att folk med transkönsidentitet har liknande hjärnmönster och responser som det könet de känner sig att vara) Men små män har mindre hjärnor, t.ex. Så då är en liten mankvinna ok? Hjärnstorlek varierar dessutom hos samma kön.
Skulle en kvinna som hade en större hjärna en du inte vara en kvinna då?
Skulle en kvinna som inte skyddade sitt barn inte vara en kvinna?
Kvinnor har för övrigt inte en inbyggd, i hjärnan, respons rörande barn utan det beror på hormoner och annat.

Jo, det är klart att det är "din" hjärna. Det är den hjärna som skapar ditt medvetande. Det är luddigt för du verkar inte ha det på det klara vad identitet egentligen innebär. Jag förstår att det känns på ett sätt eller ett annat, men jag talar om rationella argument här.

Ignatius72
2010-03-03, 20:51
För att krångla till det lite (inte för scar då som har en 7-årings härliga självsäkerhet) så föds det i sverige upp till 10 barn per år där man inte kan säga vilket kön barnet har. Det finns särskilda team som jobbar med att försöka fastställa eller sedan bestämma sig för något.
Jag är bekant med en person som genomgått könsbyte och visst är det mycket märkligt och svårbegripligt men samtidigt en så stor grej att man inte kan utgå från annat än att man verkligen är rätt individ i fel kropp. Det är i första hand inte ett kosmetiskt ingrepp.

Doctor Snuggles
2010-03-03, 20:52
http://sexylosers.com/comics/sl008.gif

Bara fördelar alltså. ;)

Scar
2010-03-03, 20:55
Varför är den rätt då? Vad jag tycker har jag nog skrivit redan.

Möjligt att jag har fel men enligt mig så är det mest logiskt att man förblir en kvinna om man föds sådan. Om man inte trivs i sig själv och mår så dåligt utav den kropp man har att man känner att man måste byta kön för att må bra tror jag inte att det är den största faktorn som spelar in.

Det är ju ganska många som försöker begå självmord både före och efter operationer så då kan man ju nästan anta att många andra fortfarande mår dåligt trots att de nu är "i rätt kropp".

Tolkia
2010-03-03, 20:55
Ang. att man "föds som man eller kvinna och sedan är man det", så föds det faktiskt ett antal barn per år där könstillhörigheten inte är glasklar (av lite olika orsaker, och det finns lite olika grader). Sedan finns det personer med felaktigt antal könskromosomer som också kan vara lite tveksamma. Så det är inte riktigt så enkelt som vissa vill få det att låta.

Ang. det faktum att personer som bytt kön begår självmord, så finns det ganska många i andra kategorier, friska som sjuka, som också begår självmord. T.ex. är självmord klart överrepresenterat bland personer som vårdats för svåra depressioner, i jämförelse med personer som inte gjort det. Betyder det att personer med depression inte borde få vård, eftersom de uppenbarligen kan må så dåligt att de tar live av sig senare i livet trots detta? Jag gillar inte riktigt logiken.

Stoltz
2010-03-03, 21:04
Det är ju ganska många som försöker begå självmord både före och efter operationer så då kan man ju nästan anta att många andra fortfarande mår dåligt trots att de nu är "i rätt kropp".


Om du nu tar och faktiskt tänker efter Scar. Du pratar om en grupp som OFTA utsätts för förtryck, misshandel, negativ särbehandling och i många fall blir förskjutna av sin familj, när de kommit ut som man/kvinna. Har du kollat på statistiken på hur många transsexuella som blir misshandlade/mördade i jämförelse med hur många man antar att det finns som lever öppet med det?

Och du blir alltså sedan skeptisk när självmord uppstår pga depressionen? Öppna ögonen!

Sen gjordes det en undersökning förra året, där många spekulerade kring hur många "självmord" som faktiskt var självmord.

Poäng: Bara för att en 'psykologiskt' problem (GID) existerar, så utesluter inte det att resten runtomkring inte påverkar mer. Sen är inte självmord rätt väg, men det är ju en jävla majoritet av transpersonerna som får uppleva den sortens behandling i jämförelse med övriga.

Scar
2010-03-03, 21:07
Lite tafflig förklaring, men ja, det finns fysiska skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor (även om man har visat att folk med transkönsidentitet har liknande hjärnmönster och responser som det könet de känner sig att vara) Men små män har mindre hjärnor, t.ex. Så då är en liten mankvinna ok? Hjärnstorlek varierar dessutom hos samma kön.
Skulle en kvinna som hade en större hjärna en du inte vara en kvinna då?
Skulle en kvinna som inte skyddade sitt barn inte vara en kvinna?
Kvinnor har för övrigt inte en inbyggd, i hjärnan, respons rörande barn utan det beror på hormoner och annat.

Jo, det är klart att det är "din" hjärna. Det är den hjärna som skapar ditt medvetande. Det är luddigt för du verkar inte ha det på det klara vad identitet egentligen innebär. Jag förstår att det känns på ett sätt eller ett annat, men jag talar om rationella argument här.

Storleken är ju självklart ett generellt påstående du kan googal finns en hel del källor på det, jag tog första bästa http://www.thirdage.com/love-romance/the-male-vs-the-female-brain "Men's brains on average are 10 percent bigger than women's and have 4 percent more cells. "

Om just barndelen kanske man inte behöver diskutera eftersom de inte kommer kunna föda egna barn och amma och uppfostra dessa.

Per definition så blir det ju min men det är ju inget som garanterar att den hjärnan skulle tänka på samma sätt som min gamla hjärna och den kanske till och med skapar ett helt nytt jag. Hur du identifierar dig själv är ju helt och hållet upp till dig. Om någon känner dig som en kvinna och därmed anser sig vara en kvinna för att du har en kvinnas visuella atribut så visst men att kräva att alla andra ska göra det är ju orimligt.

Doctor Snuggles
2010-03-03, 21:18
Storleken är ju självklart ett generellt påstående du kan googal finns en hel del källor på det, jag tog första bästa http://www.thirdage.com/love-romance/the-male-vs-the-female-brain "Men's brains on average are 10 percent bigger than women's and have 4 percent more cells. "

Om just barndelen kanske man inte behöver diskutera eftersom de inte kommer kunna föda egna barn och amma och uppfostra dessa.

Per definition så blir det ju min men det är ju inget som garanterar att den hjärnan skulle tänka på samma sätt som min gamla hjärna och den kanske till och med skapar ett helt nytt jag. Hur du identifierar dig själv är ju helt och hållet upp till dig. Om någon känner dig som en kvinna och därmed anser sig vara en kvinna för att du har en kvinnas visuella atribut så visst men att kräva att alla andra ska göra det är ju orimligt.

Jo jag vet att mäns hjärnor är generellt större än mäns. Generellt. Men du missar återigen min poäng; du använde det som ett argument för varför män inte är (kan bli) kvinnor och jag gav ett motexempel om kvinnor med större hjärnor än män som du inte kommenterade. Plus alla andra faktorer, som t.ex. om kvinnor som av naturen (cancer, eller medfött fel på livmodern eller annat) inte heller kan föda barn. Är inte de kvinnor heller?

Hur jag definierar mig själv är inte upp till mig egentligen, iaf inte till mina medvetna processer. Det mest som sker i hjärnan är omedvetet och kvinnlig eller manlig identitet är inte något som du bara stänger av eller på.
Du formulerar dig lite konstigt nu, tror du att jag talar om mig själv eller, haha?

Scar
2010-03-03, 21:24
Om du nu tar och faktiskt tänker efter Scar. Du pratar om en grupp som OFTA utsätts för förtryck, misshandel, negativ särbehandling och i många fall blir förskjutna av sin familj, när de kommit ut som man/kvinna. Har du kollat på statistiken på hur många transsexuella som blir misshandlade/mördade i jämförelse med hur många man antar att det finns som lever öppet med det?

Och du blir alltså sedan skeptisk när självmord uppstår pga depressionen? Öppna ögonen!

Sen gjordes det en undersökning förra året, där många spekulerade kring hur många "självmord" som faktiskt var självmord.

Poäng: Bara för att en 'psykologiskt' problem (GID) existerar, så utesluter inte det att resten runtomkring inte påverkar mer. Sen är inte självmord rätt väg, men det är ju en jävla majoritet av transpersonerna som får uppleva den sortens behandling i jämförelse med övriga.

Ja, men att tro att alla ens problem ska gå över för att man "byter kropp" är naivt. De som kommer från familjer som stöter ut än, misshandlar och mördar än kanske inte precis fått de bästa möjligheterna till att utvecklas till en självsäker person som trivs med sig själv.

Väldigt långt ifrån samma sak men kanske klargöra lite vad jag försöker komma fram till. Det fanns en period när jag var yngre då jag verkligen kunde gett allt i världen, och då menar jag allt, för att få vakna upp med ljust hår och blåa ögon precis som mina kompisar och "vara" svensk istället för att enbart "känna" mig svensk och ha ett utländskt yttre. Skulle linser och blonderat hår hjälpt mig ur min situaton? Antagligen inte med tanke på att jag var en töntig mes med kasst självförtroende, självkänsla och allt vad det heter. Jag löste det på andra sätt till sut och uppskattar idag min kropp, mitt mörka hår och mina bruna ögon mer än allt annat.

Scar
2010-03-03, 21:28
Jo jag vet att mäns hjärnor är generellt större än mäns. Generellt. Men du missar återigen min poäng; du använde det som ett argument för varför män inte är (kan bli) kvinnor och jag gav ett motexempel om kvinnor med större hjärnor än män som du inte kommenterade. Plus alla andra faktorer, som t.ex. om kvinnor som av naturen (cancer, eller medfött fel på livmodern eller annat) inte heller kan föda barn. Är inte de kvinnor heller?

Hur jag definierar mig själv är inte upp till mig egentligen, iaf inte till mina medvetna processer. Det mest som sker i hjärnan är omedvetet och kvinnlig eller manlig identitet är inte något som du bara stänger av eller på.
Du formulerar dig lite konstigt nu, tror du att jag talar om mig själv eller, haha?

Det var du som påstod att vi hade samma hjärna och jag tog bara upp att det faktiskt finns skillnader mellan våra hjärnor. Hur stora och hur mycket de påverkar vårat intelekt, handlingar osv vet jag inte så jag inte är särskilt påläst inom det området.

Nej, men skrev först "du" sen kom jag på att det lät dumt och blev lite konstigt när jag skulle ändra om det sen *gah!* Men anser du att det är identiteten som avgör huruvida man är en man eller kvinna?

saab900
2010-03-03, 22:16
Har hört att andelen självmord är hög bland dom som genomgått könsbyte?

Beror det på att de bytt kön, eller att "könsbytargruppen" lider av depressioner i högre grad än genomsnittet?

Scar
2010-03-03, 22:23
Beror det på att de bytt kön, eller att "könsbytargruppen" lider av depressioner i högre grad än genomsnittet?

De båda hänger väl ihop lite skulle jag tro. Om depressionen sen innan inte släpper efter könsbytet så kan jag tänka mig att man känner sig ganska hopplös.

Doctor Snuggles
2010-03-03, 22:48
Det var du som påstod att vi hade samma hjärna och jag tog bara upp att det faktiskt finns skillnader mellan våra hjärnor. Hur stora och hur mycket de påverkar vårat intelekt, handlingar osv vet jag inte så jag inte är särskilt påläst inom det området.

Nej, men skrev först "du" sen kom jag på att det lät dumt och blev lite konstigt när jag skulle ändra om det sen *gah!* Men anser du att det är identiteten som avgör huruvida man är en man eller kvinna?

Jag sade inte att vi hade "samma" hjärna. Jag sade att hjärnan fungerar, iaf för den yttre observatören, som en kvinnas.

Jag har egentligen inte försökt att definiera vad en man eller kvinna är, jag har ifrågasatt och försökt förstå resonemanget bakom.
Identifierar sig en person som en kvinna, då är personen kvinna, i dens egna ögon. Har denna person också alla yttre attribut som en kvinna besitter, då är personen också en kvinna i mina ögon.
Att h*n inte har en livmoder, fel kromosomuppsätning o dyl, det gör henne till en ovanlig kvinna, men inte till något annat. På samma sätt som en kvinna med defekt livmoder fortfarande är kvinna, på alla sätt som räknas. Visst kan man uteslutande definiera en kvinna som en person som måste ha fötts med kvinnligt kön, men det känns inte riktigt rimligt på samma sätt som man inte kallar en fjäril för en larv.

Vet inte hur jag skulle reagera om jag själv ställdes inför samma hypotetiska scenario jag målat upp för dig, men det är intressant att fundera på om ett eventuellt intuitivt emotionellt knäryck "blääh!" är motiverat eller ej.

Salus
2010-03-03, 23:13
Jag tycker det är vidrigt med könsbyte!

stafh
2010-03-03, 23:16
Möjligt att jag har fel men enligt mig så är det mest logiskt att man förblir en kvinna om man föds sådan.
Klassisk felanvändning av ordet logik. Det följer logiskt av vilka premisser?

Du glömde för övrigt svara på frågan.
Om man inte trivs i sig själv och mår så dåligt utav den kropp man har att man känner att man måste byta kön för att må bra tror jag inte att det är den största faktorn som spelar in.
Tror du inte de som överväger att genomgå ett könsbyte har lite bättre koll på det än vad du och jag har?

Neuwb
2010-03-03, 23:21
Jag tycker det är vidrigt med könsbyte!

Du slipper.

Krampus
2010-03-03, 23:31
Du slipper.

Fan heller.
Vi ska byta kön på dig för den kommentaren Salle!



:)

Scar
2010-03-03, 23:33
Klassisk felanvändning av ordet logik. Det följer logiskt av vilka premisser?

Du glömde för övrigt svara på frågan.


För att igenom våran dokumenterade historia så har kvinnor förblivit kvinnor igenom hela livet då är det rimligt, logiskt, sannolikt, you name it att även alla andra blir det. Att de förblivit kvinnor menar jag då per min definition av kvinna.

Vad var frågan?

Tror du inte de som överväger att genomgå ett könsbyte har lite bättre koll på det än vad du och jag har?

Vet inte, men transexualitet är ju klassat som en psykiskt sjukdom så frågan är väl om de faktiskt vet bäst?

stafh
2010-03-03, 23:39
För att igenom våran dokumenterade historia så har kvinnor förblivit kvinnor igenom hela livet då är det rimligt, logiskt, sannolikt, you name it att även alla andra blir det. Att de förblivit kvinnor menar jag då per min definition av kvinna.
Hur är det logiskt? Vadå sannolikt? Vad menar du?

Vad var frågan?
Varför är den rätt då? Vad jag tycker har jag nog skrivit redan.

Ajin
2010-03-03, 23:42
Klassisk felanvändning av ordet logik. Det följer logiskt av vilka premisser?

Du glömde för övrigt svara på frågan.

Tror du inte de som överväger att genomgå ett könsbyte har lite bättre koll på det än vad du och jag har?

Jag tror att folk som överväger att genomgå ett könsbyte är tillräckligt mentalt labila för att inte veta vad som är rätt och fel?

Otroligt att man får skit i denna tråd för att man inte är PK.

Ajin
2010-03-03, 23:44
http://bulk2.destructoid.com/ul/121181-wtf_picard-468x.jpg

Haha, tack för ett gott skratt förresten, Kwon. :D

Anton Fräs
2010-03-03, 23:45
Vet inte, men transexualitet är ju klassat som en psykiskt sjukdom så frågan är väl om de faktiskt vet bäst?

Vi snackar ju om en psykologisk utredning som brukar vara så lång tid som 1,5-2 år. Jag tror utbildade psykologer har en bättre förståelse för en människas eve. instabila vilja än vad du någonsin kommer ha.

Dessutom så gör de tester av olika slag för att testa personens psykiska stabilitet.

eternallord
2010-03-03, 23:49
Jag tror att folk som överväger att genomgå ett könsbyte är tillräckligt mentalt labila för att inte veta vad som är rätt och fel?

Sinnessjukt skev sak att säga *screwy*

Scar
2010-03-03, 23:53
Hur är det logiskt? Vadå sannolikt? Vad menar du?

Varför är det inte det? Om du kastar en tärning miljarders miljarder miljarder gånger och den varje gång visar 6 så är det väl sannolikt att samma sak händer nästa gång du kastar tärningen? Jag hade inte satsat mina pengar på något annat tal.

Samma sak med kvinnor. Jag har inte stött på ett enda dokumenterat exempel på att någon kvinna en dag vaknat upp med manliga dra, pung, snopp, prostata, och en Y-kromosom istället för en X-kromosom etc så jag ser som en självklarhet att detta med största sannolikhet inte heller kommer ske för kommande generationer.

Om något är rätt eller fel kan inte jag svara på. Man kan ju se dilemmat från flera olika vinklar jag har dock valt att se det på mitt sätt och tycker det passar mina värderingar bäst. Eller något.

Doctor Snuggles
2010-03-03, 23:58
Vet inte, men transexualitet är ju klassat som en psykiskt sjukdom så frågan är väl om de faktiskt vet bäst?

Wow, vilken tankevurpa. Det är klart att det är en psykisk störning om man känner sig som man är i fel slags kropp. Eller man kanske borde kalla det en fysisk störning. ;) Men det betyder inte att det är en botbar sjukdom eller vanföreställning eller något som påverkar människans förmåga att kunna ta hand om sig själv, i sig.
Att det är klassat som sjukdom är fotfarande en gammal kvarleva, och t.ex. i frankrike så gör man det inte längre. Men t.ex. RFSL tycker att klassningen är bra, så personerna i fråga kan få vård o dyl lättare då tillståndet i princip alltid har en massa medföljande psykologiska problem. Tänk att leva hela livet och känna sig i sin absoluta grund som någon helt annan.

Scar
2010-03-03, 23:59
Vi snackar ju om en psykologisk utredning som brukar vara så lång tid som 1,5-2 år. Jag tror utbildade psykologer har en bättre förståelse för en människas eve. instabila vilja än vad du någonsin kommer ha.

Dessutom så gör de tester av olika slag för att testa personens psykiska stabilitet.

1,5-2 år är enligt mig ganska kort tid för att bestämma huruvuda en person ska ändra på sin kropp och hormonbalans helt och hållet. Finns ju folk som varit självmordsbenägna längre tid än så, ska vi hjälpa dem ta sina liv för att vi inte hittar någon annan lösning på deras depression också? Det är ju deras vilja att bli kvitt deras psykiska och kroppsliga lidande.

Sheogorath
2010-03-04, 00:02
Ja, men att tro att alla ens problem ska gå över för att man "byter kropp" är naivt. De som kommer från familjer som stöter ut än, misshandlar och mördar än kanske inte precis fått de bästa möjligheterna till att utvecklas till en självsäker person som trivs med sig själv.

Väldigt långt ifrån samma sak men kanske klargöra lite vad jag försöker komma fram till. Det fanns en period när jag var yngre då jag verkligen kunde gett allt i världen, och då menar jag allt, för att få vakna upp med ljust hår och blåa ögon precis som mina kompisar och "vara" svensk istället för att enbart "känna" mig svensk och ha ett utländskt yttre. Skulle linser och blonderat hår hjälpt mig ur min situaton? Antagligen inte med tanke på att jag var en töntig mes med kasst självförtroende, självkänsla och allt vad det heter. Jag löste det på andra sätt till sut och uppskattar idag min kropp, mitt mörka hår och mina bruna ögon mer än allt annat.

Kände du dig blond och blåögd?

Scar
2010-03-04, 00:07
Wow, vilken tankevurpa. Det är klart att det är en psykisk störning om man känner sig som man är i fel slags kropp. Eller man kanske borde kalla det en fysisk störning. ;) Men det betyder inte att det är en botbar sjukdom eller vanföreställning eller något som påverkar människans förmåga att kunna ta hand om sig själv, i sig.
Att det är klassat som sjukdom är fotfarande en gammal kvarleva, och t.ex. i frankrike så gör man det inte längre. Men t.ex. RFSL tycker att klassningen är bra, så personerna i fråga kan få vård o dyl lättare då tillståndet i princip alltid har en massa medföljande psykologiska problem. Tänk att leva hela livet och känna sig i sin absoluta grund som någon helt annan.

Det verkar ju gå åt helvete för dem i vilket fall enligt mågna i den här tråden. Om de inte får en snopp eller klippa av snoppen blir de deppiga och när de väl får göra det så blir de deppiga för att familj, vänner eller smahället stöter ut dem. Jag tror iaf att ett könsbyte föder mer nya problem än vad det gör gott. Jag tycker det ska klassas som psykisk sjukdom. Finns ju bra mycket andra saker som jag tycker är skitdiagnoser jämfört med att uppleva sig vara fött i fel kön.

Deceiver85
2010-03-04, 00:15
Har egentligen inga problem med att folk byter kön, mår dem bättre av det så varsågod. Något jag däremot har något emot är denna hysteri vid att en person har bytt kön, och nu måste ses som en medlem av det andra könet. Jag anser att om du föds som man, så är du i mina ögon alltid en man, oavsett hur mycket du gör om dig. En gång X, alltid X!

Sen ska vi inte ens börja med kvinnan som media gjorde stora paradnummer av som "världens första gravida man"...tack och lov att sterilisering är obligatoriskt när du byter kön i Sverige!

Psyla
2010-03-04, 00:19
Jag respekterar individens val, men jag tycker att det är väldigt ''motbjudande'' på något vis.

Sheogorath
2010-03-04, 00:34
Jag respekterar individens val, men jag tycker att det är väldigt ''motbjudande'' på något vis.

Att klara av det är ett grundkriterium för att kunna klassas som intelligent i min mening, så grattis ;) Jag tycker att analsex är motbjudande, liksom att smeta in varandra i bajs, men vad två vuxna individer i samtyckte gör i sängkammaren har jag överhuvudtaget inte med att göra.

Doctor Snuggles
2010-03-04, 00:56
Har egentligen inga problem med att folk byter kön, mår dem bättre av det så varsågod. Något jag däremot har något emot är denna hysteri vid att en person har bytt kön, och nu måste ses som en medlem av det andra könet. Jag anser att om du föds som man, så är du i mina ögon alltid en man, oavsett hur mycket du gör om dig. En gång X, alltid X!

Varför?
Vad gör just X:et för skillnad?
Och vad har isf den definitionen av en man för betydelse, hur är den praktiskt applicerbar i det dagliga livet?
Det är knappast det attributet som en man->kvinna vill bli accepterad och uppskattad för, utan just för hennes synliga och upplevbara kvinnliga attribut osv.

Accepterar du inte andra transformationer heller?
En gång spinkig, alltid spinkig?

Stoltz
2010-03-04, 01:03
Har egentligen inga problem med att folk byter kön, mår dem bättre av det så varsågod. Något jag däremot har något emot är denna hysteri vid att en person har bytt kön, och nu måste ses som en medlem av det andra könet. Jag anser att om du föds som man, så är du i mina ögon alltid en man, oavsett hur mycket du gör om dig. En gång X, alltid X!

En liten fråga där. Utöver den gravide mannen, vad är det som blir problem med att behandla personen som det nya könet. Är det att av ren princip säga "Hon" eller "Han" eller tillåta slips och kavaj/klänning, etc?

Neuwb
2010-03-04, 01:08
Jag tror att folk som överväger att genomgå ett könsbyte är tillräckligt mentalt labila för att inte veta vad som är rätt och fel?

Otroligt att man får skit i denna tråd för att man inte är PK.

Nejdå, du får inte skit för att du inte är PK, det är bara det att du är för mentalt labil för att veta vad som är rätt och fel.

Scorpionida
2010-03-04, 01:21
Könsbyte? Ja tack!

Ajin
2010-03-04, 03:10
Sinnessjukt skev sak att säga *screwy*

Det var inget påstående i sig, det är bara vad jag tror utifrån hur jag själv resonerar. Eftersom det egentligen säger väldigt lite om folk som faktiskt sitter i den sitsen har det antagligen inte mycket värde, men en åsikt får man ha.

Sheogorath
2010-03-04, 07:48
Det var inget påstående i sig, det är bara vad jag tror utifrån hur jag själv resonerar. Eftersom det egentligen säger väldigt lite om folk som faktiskt sitter i den sitsen har det antagligen inte mycket värde, men en åsikt får man ha.

Vet du vad? Det är helt OK och skulle nog hedra dig om du i fortsättningen valde att inte ha dömande åsikter om sånt du inte känner dig insatt i.

Tolkia
2010-03-04, 07:52
Deceiver85: Även du är X.

Nitrometan
2010-03-04, 08:57
Deceiver85: Även du är X.

Fast jag uppfattade att D85 menade "X" som i "vad som helst" (en variabel) inte "X" som i X-kromosom.

Men det kan ha varit jag som missuppfattade.

Uppsättningen av könskromosomer är inte det enda som avgör könstillhörighet.

stafh
2010-03-04, 09:10
Varför är det inte det? Om du kastar en tärning miljarders miljarder miljarder gånger och den varje gång visar 6 så är det väl sannolikt att samma sak händer nästa gång du kastar tärningen? Jag hade inte satsat mina pengar på något annat tal.

Samma sak med kvinnor. Jag har inte stött på ett enda dokumenterat exempel på att någon kvinna en dag vaknat upp med manliga dra, pung, snopp, prostata, och en Y-kromosom istället för en X-kromosom etc så jag ser som en självklarhet att detta med största sannolikhet inte heller kommer ske för kommande generationer.
Är det någon som föreslagit att människor spontantransformerar till ett annat kön?

Newsflash: om någon går fram och vänder på tärningen så är sannolikheten att tärningen vänds 1.

Om något är rätt eller fel kan inte jag svara på. Man kan ju se dilemmat från flera olika vinklar jag har dock valt att se det på mitt sätt och tycker det passar mina värderingar bäst. Eller något.

Du har en åsikt men du har ingen aning om huruvida den är korrekt eller inte? Varför har du den då?

Scar
2010-03-04, 09:53
Är det någon som föreslagit att människor spontantransformerar till ett annat kön?

Newsflash: om någon går fram och vänder på tärningen så är sannolikheten att tärningen vänds 1.



Du har en åsikt men du har ingen aning om huruvida den är korrekt eller inte? Varför har du den då?

Nej men det är ju du som ber mig förklara varför det är logiskt att en kvinna förblir en kvinna igenom hela livet. Enligt mig så blir hon inte man om någon ger henne en snopp och tar bort brösten lika mycket som jag fortfarande skulle anse att jag fortfarande fick en sexa om någon jävel skulle komma fram och vända på tärningen efter att jag kastat den.

Vad som är rätt och fel är ju bara något som människan satt upp lagar, regler och etik för. Däremot vad jag anser vara rätt är en annan sak och det är för att, precis som jag sa tidigare: att den åsikten stämmer bäst överens med mina övriga värdingar som jag tagit till mig under mitt liv.

mangs
2010-03-04, 10:30
Ang. det faktum att personer som bytt kön begår självmord, så finns det ganska många i andra kategorier, friska som sjuka, som också begår självmord. T.ex. är självmord klart överrepresenterat bland personer som vårdats för svåra depressioner, i jämförelse med personer som inte gjort det. Betyder det att personer med depression inte borde få vård, eftersom de uppenbarligen kan må så dåligt att de tar live av sig senare i livet trots detta? Jag gillar inte riktigt logiken.


Det är väl föga överaskande att personer som av olika anledningar inte trivs helt 100 med sitt liv har större benägenhet att avsluta detsamma.

Dessutom är statistik väldigt ofta skev och missvisande.

Om jag skulle ta livet av mig ikväll. Är det i egenskap av kroppsbyggare, småbarnsförälder, Hifi-nörd eller Projektledare? Jag tillhör samtliga kategorier men jag skulle ändå säga att ingen av dessa grejor skulle vara orsaken bakom det hela.

Min poäng här är att det troligtvis inte är könsbytet som sådant som gör att personen väljer att avsluta livet utan snarare ett det kanske inte enbart var könsbytet som gnagde hos denna personen från början och när det väl är genomfört så blir personen kanske ännu mer vilsen.

Alla har vi väl någon gång tänkt att om bara "den där saken" skulle ske, då skulle allting bli mycket bättre för mig. När sedan den saken sker så inser man ganska ofta ett ens egna personlighet/inställning inte förändrats så mycket trots att situationen gjort det. Självklart skulle det hjälpa om man vann en miljon om ens livskris enbart handlade om att man hade en skuld. Däremot skulle den hjälpa föga om man var döende i cancer.

Dessutom är det som att ge plåster till någon som förblöder om de bara får pengar att betala av skulderna med. Det som behövs är ett helhetsgrepp på hur den personen ser på pengar och ekomomi. Först då kan personen själv skaffa sin egen lycka.

Analogin medkönsbytet finns där. Jag tror inte så ofta det hjälper för en person att enbart kapa snoppen utan det krävs en hel del coachning, smatalsterapi på hur de skall se på sig själva och andra och att finna sig själva.

stafh
2010-03-04, 15:13
Nej men det är ju du som ber mig förklara varför det är logiskt att en kvinna förblir en kvinna igenom hela livet. Enligt mig så blir hon inte man om någon ger henne en snopp och tar bort brösten lika mycket som jag fortfarande skulle anse att jag fortfarande fick en sexa om någon jävel skulle komma fram och vända på tärningen efter att jag kastat den.
Ja, du har sagt det några gånger nu. Vad du inte har sagt är hur det är logiskt att en kvinna inte blir en man efter könsbyte.

Vad som är rätt och fel är ju bara något som människan satt upp lagar, regler och etik för. Däremot vad jag anser vara rätt är en annan sak och det är för att, precis som jag sa tidigare: att den åsikten stämmer bäst överens med mina övriga värdingar som jag tagit till mig under mitt liv.
Det du säger här är "jag tycker att det är fel för att jag tycker att det är fel". Det är ingen förklaring. Varför tycker du att det är fel?

Scar
2010-03-04, 16:35
Ja, du har sagt det några gånger nu. Vad du inte har sagt är hur det är logiskt att en kvinna inte blir en man efter könsbyte.


Det du säger här är "jag tycker att det är fel för att jag tycker att det är fel". Det är ingen förklaring. Varför tycker du att det är fel?

För att jag anser att man är det kön man föds i hela livet vare sig man vill eller inte eller om man ändrar sitt utseende, klädsel, beteende till sådan grad att man ser ut som det motsatta könet.

Antagligen för att det går emot mot det jag precis skrivit ovan och typ 100 gånger innan det.

stafh
2010-03-04, 16:43
För att jag anser att man är det kön man föds i hela livet vare sig man vill eller inte eller om man ändrar sitt utseende, klädsel, beteende till sådan grad att man ser ut som det motsatta könet.
Det blir inte logiskt bara för att du tycker att det är logiskt. Du påstår att du drar den logiska slutsatsen att man förblir en kvinna om man föds som en, dvs att man fortfarande är en kvinna även om man genomgår ett könsbyte. Vilka premisser grundar du det resonemanget på? Hur följer din slutsats logiskt ur dessa premisser?

Antagligen för att det går emot mot det jag precis skrivit ovan och typ 100 gånger innan det.
Du säger att du tycker det är fel för att det är mot dina värderingar. Det är ingen förklaring, utan i princip samma sak som att säga "jag tycker det är fel för att jag tycker det".

Scar
2010-03-04, 18:22
Det blir inte logiskt bara för att du tycker att det är logiskt. Du påstår att du drar den logiska slutsatsen att man förblir en kvinna om man föds som en, dvs att man fortfarande är en kvinna även om man genomgår ett könsbyte. Vilka premisser grundar du det resonemanget på? Hur följer din slutsats logiskt ur dessa premisser?


Du säger att du tycker det är fel för att det är mot dina värderingar. Det är ingen förklaring, utan i princip samma sak som att säga "jag tycker det är fel för att jag tycker det".

Har aldrig påstått att det är en absolut sanning och behöver inte ge några bevis eller rationella underlag för varför jag tycker något.

Behöver man ge någån mer anledning än så i ett sånt här smmanhang? Du kan tycka att jag har fel och andra alla här inne också men det ändrar inte hur jag tycker och tänker om det här.

Stoltz
2010-03-04, 18:40
http://www.transgenderzone.com/library/ae/pdf/transbrainresearch.pdf

They took apart male and female brains and found that, not only are male brains physically larger, but they're actually a different shape from female brains. The same organs are present within the brain, but those organs are at different sizes and in different size-ratios within male brains as they are within female brains. What was shown was that there is such a thing as a "male brain" and a "female brain".

They stripped the brains of several trans women and a trans man as part of this study. They found the trans women's brains were the overall size of male brains, but that the ratio of size between the different organs was that of female brains. Vice-versa for the trans man.

What this tells us is that, in the medical sense, the brain is literally in the wrong body. It also gives greater credence to the notion that gender is innate.


Nu ska påpekas att studien inte var särskilt stor då... ja, det finns uppenbara begränsningar i just den här kategorin (Transpersoner). Men ja, det kanske vore värt att folk ser att det finns en skillnad, och att den knappast är försumbar.

Ignatius72
2010-03-04, 20:05
det blir inte logiskt bara för att du tycker att det är logiskt. Du påstår att du drar den logiska slutsatsen att man förblir en kvinna om man föds som en, dvs att man fortfarande är en kvinna även om man genomgår ett könsbyte. Vilka premisser grundar du det resonemanget på? Hur följer din slutsats logiskt ur dessa premisser?


+1

Baan
2010-03-04, 20:13
http://www.transgenderzone.com/library/ae/pdf/transbrainresearch.pdf

Nu ska påpekas att studien inte var särskilt stor då... ja, det finns uppenbara begränsningar i just den här kategorin (Transpersoner). Men ja, det kanske vore värt att folk ser att det finns en skillnad, och att den knappast är försumbar.

Hjärntransplationer är en framtidsbransch!

Kwon
2010-03-04, 20:16
Det är ju intressant det där, vad är det som gör att en person fods i fel kropp, och Stoltz studie kanske är en god biologisk presenation av skälet.

Själv skulle jag aldrig vilja byta kön, däremot byta hjärna! :)

machine gun
2010-03-04, 20:38
Det handlar oftast om åratal av utredningar innan man ens får diagnosen och kan få den första hormonbehandlingen. Det är en helt egen enhet på Huddinge sjukhus i Sthlm som arbetar med den typen av utredningar, som består av ett helt team med läkare, psykologer, psykiater m fl. Det finns även på Linköpings sjukhus. De kirurgiska ingreppen genomförs på båda sjukhusen. Vet ej hur det ser ut i resten av landet.

Jag känner flera personer, varav en på mycket nära håll, som genomgått en könskorrigering och det är inte precis något man bestämmer sig för på en kafferast. Det är en riktigt tuff process och jag lovar att av de jag träffat, så skulle samtliga ha valt en annan väg om det hade varit möjligt. Och ja, alla hade försökt förtränga det i flera år innan de sökte hjälp.

Självmordsstatistiken är väldigt hög för transsexuella som inte genomgår en könskorrigering.

Jag tror att det är omöjligt för någon utomstående att förstå hur det känns att känna ett så totalt förakt och äckel inför den egna kroppen.

Tolkia
2010-03-04, 20:45
Bra inlägg av machine gun.

Doctor Snuggles
2010-03-04, 22:09
Har aldrig påstått att det är en absolut sanning och behöver inte ge några bevis eller rationella underlag för varför jag tycker något.

Behöver man ge någån mer anledning än så i ett sånt här smmanhang? Du kan tycka att jag har fel och andra alla här inne också men det ändrar inte hur jag tycker och tänker om det här.

Vad tycker du att någon som föddes tvåkönad men sedan opererades och eventuellt fick hormonterapi för att bli ett av könen, t.ex. en kvinna som efter ingreppen hade precis alla attribut som en kvinna har, d.v.s. livmoder, Y kromosom osv. Vad för kön, eller ngt, är denna person?

Verbatim
2010-03-04, 22:30
Scar har ju redan erkänt att han inte har tänkt öht, att fortsätta fråga han är ju som att sparka på någon i en rullstol, direkt elakt.

Scar
2010-03-04, 22:39
Vad tycker du att någon som föddes tvåkönad men sedan opererades och eventuellt fick hormonterapi för att bli ett av könen, t.ex. en kvinna som efter ingreppen hade precis alla attribut som en kvinna har, d.v.s. livmoder, Y kromosom osv. Vad för kön, eller ngt, är denna person?

Vet inte. Tycker det blir en helt annan fråga om man pratar om någon som blivit född med en grov genetisk defekt än någon som blivit född som en helt normal person med kromosomerna på rätt ställe och rätt avkodat DNA.

Scar
2010-03-04, 22:43
Scar har ju redan erkänt att han inte har tänkt öht, att fortsätta fråga han är ju som att sparka på någon i en rullstol, direkt elakt.

Var erkände jag det?

Scorpionida
2010-03-04, 22:44
Könsbyte? Nej tack!

Stoltz
2010-03-04, 22:44
Vet inte. Tycker det blir en helt annan fråga om man pratar om någon som blivit född med en grov genetisk defekt än någon som blivit född som en helt normal person med kromosomerna på rätt ställe och rätt avkodat DNA.

Läs länken jag postade ovan och tänk sedan igenom det där.

Scar
2010-03-04, 23:11
Läs länken jag postade ovan och tänk sedan igenom det där.

Ja det är mycket möjligt att vissa kanske föds med "fel hjärna" i fel kropp hur många som faktiskt gör det är en annan sak. Sen är det för övrigt inte det jag försökt komma fram till utan mer vad JAG anser vara en kvinna.

Dock så verkar enormt många i den här tråden ha extremt svårt att acceptera min åsikt om vad jag definerar som kvinna och går till personangrepp, postar dryga oneliners, bilder med tillhörande lolboltext, exempel och jämförelser som är extremt orimliga och löjliga osv osv. Kolozzeum at its finest :smash:

Krampus
2010-03-04, 23:18
Ja det är mycket möjligt att vissa kanske föds med "fel hjärna" i fel kropp hur många som faktiskt gör det är en annan sak. Sen är det för övrigt inte det jag försökt komma fram till utan mer vad JAG anser vara en kvinna.

Dock så verkar enormt många i den här tråden ha extremt svårt att acceptera min åsikt om vad jag definerar som kvinna och går till personangrepp, postar dryga oneliners, bilder med tillhörande lolboltext, exempel och jämförelser som är extremt orimliga och löjliga osv osv. Kolozzeum at its finest :smash:

Ja men vad förväntar du dig när din "åsikt" för f*an verkar baserad på lobotomi! *gah!*

Scar
2010-03-04, 23:24
Ja men vad förväntar du dig när din "åsikt" för f*an verkar baserad på lobotomi! *gah!*

Det jag sa från början var att jag inte tycker att man blir en kvinna för att man ändrar sin kropp så att den visuellt liknar en kvinnas. Hur du kopplar det till lobotomi vet jag inte.

Krampus
2010-03-04, 23:26
Det jag sa från början var att jag inte tycker att man blir en kvinna för att man ändrar sin kropp så att den visuellt liknar en kvinnas. Hur du kopplar det till lobotomi vet jag inte.

*cry* Vi behöver Jwzrd...

Kwon
2010-03-04, 23:32
Det jag sa från början var att jag inte tycker att man blir en kvinna för att man ändrar sin kropp så att den visuellt liknar en kvinnas. Hur du kopplar det till lobotomi vet jag inte.

http://i112.photobucket.com/albums/n177/shin_shoryuken/WTFIsThisShit.jpg

stafh
2010-03-04, 23:35
Ja det är mycket möjligt att vissa kanske föds med "fel hjärna" i fel kropp hur många som faktiskt gör det är en annan sak. Sen är det för övrigt inte det jag försökt komma fram till utan mer vad JAG anser vara en kvinna.

Dock så verkar enormt många i den här tråden ha extremt svårt att acceptera min åsikt om vad jag definerar som kvinna och går till personangrepp, postar dryga oneliners, bilder med tillhörande lolboltext, exempel och jämförelser som är extremt orimliga och löjliga osv osv. Kolozzeum at its finest :smash:

Säger man "Jag tycker X!" utan att motivera över huvud taget får man förvänta sig lite motstånd. Speciellt när X är en förenklad och fullständigt grundlös åsikt.

Verbatim
2010-03-04, 23:38
Var erkände jag det?

Du har gång på gång undvikit att svara på diverse frågor, och istället har du refererat till dina känslor kring ämnet. Här erkänner du dock att du inte är intresserad av att använda rationella funderingar som underlag. Du nöjer dig med känslor och enormt löjliga liknelser om tärningar och höns.
Har aldrig påstått att det är en absolut sanning och behöver inte ge några bevis eller rationella underlag för varför jag tycker något.


Det är därför vi anser dig vara pucko, läser du ett par inlägg bak, så skriver en användare att han, precis som dig, har svårt för det på en emotionell nivå. Men att det inte betyder att han anser att det är något fel på det. Han kan tänka, och inse att hans känslor inte är vettiga. Du har inte kommit så långt, du är fast på dina känslor, och sedan skriker du lite nonsens om tärningar. Det gör dig till en idiot. Förhoppningsvis börjar du tänka snart och slutar smutsa ner tråden, och kanske, en dag, slutar du upp att vara simpel.


Fan, att man ska behöva lägga någon idiot på ignore varje gång man loggar in nuförtiden.

eternallord
2010-03-04, 23:40
HAHA, fel tråd!

Edit: Kanske jag lika bra kan flika in med något i debatten. Hur många av er hade kunnat tänka er att ha sex med någon som gått igenom ett könsbyte, förutsatt att det fysiskt inte hade funnits/kunnat upplevas någon som helst skillnad? Och då snackar vi någon som är helt hysteriskt snygg.

Scar
2010-03-04, 23:41
Säger man "Jag tycker X!" utan att motivera över huvud taget får man förvänta sig lite motstånd. Speciellt när X är en förenklad och fullständigt grundlös åsikt.

Men att påstå att mitt resonemang är samma sak som att jag har haft sex med barn för att alla jag har haft sex med en gån varit barn är rimligt, har bra grund och är inte förenklat eller? Fick det motargumentet för ett par sidor sedan. Som sagt; kolozzeum at its finest

stafh
2010-03-04, 23:50
Men att påstå att mitt resonemang är samma sak som att jag har haft sex med barn för att alla jag har haft sex med en gån varit barn är rimligt, har bra grund och är inte förenklat eller? Fick det motargumentet för ett par sidor sedan. Som sagt; kolozzeum at its finest

Nu diskuterar vi ditt resonemang, inte någon annans. Att skrika "amen kolla på honom då, han är värre!!!" är en smula barnsligt.

Men jo, det resonemanget pekar ut hål i din s.k. logik.

Scar
2010-03-04, 23:54
Du har gång på gång undvikit att svara på diverse frågor, och istället har du refererat till dina känslor kring ämnet. Här erkänner du dock att du inte är intresserad av att använda rationella funderingar som underlag. Du nöjer dig med känslor och enormt löjliga liknelser om tärningar och höns.


Det är därför vi anser dig vara pucko, läser du ett par inlägg bak, så skriver en användare att han, precis som dig, har svårt för det på en emotionell nivå. Men att det inte betyder att han anser att det är något fel på det. Han kan tänka, och inse att hans känslor inte är vettiga. Du har inte kommit så långt, du är fast på dina känslor, och sedan skriker du lite nonsens om tärningar. Det gör dig till en idiot. Förhoppningsvis börjar du tänka snart och slutar smutsa ner tråden, och kanske, en dag, slutar du upp att vara simpel.


Fan, att man ska behöva lägga någon idiot på ignore varje gång man loggar in nuförtiden.

Men vart har sagt att mitt känsloargument skulle vara rationellt? Jag ska ju inte skriva en universell lag för vad som definerar en kvinna så vad spelar det för roll för dig och alla andra. Det är ju ni som bara vägrar släppa något som jag tycker. Om du tycker att jag smutsnar ner tråden så är det inte är jag som börjat spelat över och gjort så det hela spårat till en dum och idiotisk diskussion så visst.

Kwon
2010-03-04, 23:56
HAHA, fel tråd!

Edit: Kanske jag lika bra kan flika in med något i debatten. Hur många av er hade kunnat tänka er att ha sex med någon som gått igenom ett könsbyte, förutsatt att det fysiskt inte hade funnits/kunnat upplevas någon som helst skillnad? Och då snackar vi någon som är helt hysteriskt snygg.

Hade personen sett lika bra ut i kläder och haft samma fashionsense som EternalLord, np.

Doctor Snuggles
2010-03-05, 00:03
Vet inte. Tycker det blir en helt annan fråga om man pratar om någon som blivit född med en grov genetisk defekt än någon som blivit född som en helt normal person med kromosomerna på rätt ställe och rätt avkodat DNA.

Så en kvinnas hjärna (vilket det i praktiken är, förutom storleken) i en mans kropp är inte en grov genetisk defekt?
Även om det är en sidofråga, så är jag intresserad av scenariot. Vad skulle du kalla en sådan kvinna? Skulle du kunna ha förhållande/barn osv med henne? Märk återigen att alla hennes attribut, som jag sa, är kvinnliga inklusive förmågan att ha barn. Om hon inte skulle berätta sanningen så skulle ni kunna leva livet ut utan att du märkte något.

Scar
2010-03-05, 00:10
Så en kvinnas hjärna (vilket det i praktiken är, förutom storleken) i en mans kropp är inte en grov genetisk defekt?
Även om det är en sidofråga, så är jag intresserad av scenariot. Vad skulle du kalla en sådan kvinna? Skulle du kunna ha förhållande/barn osv med henne? Märk återigen att alla hennes attribut, som jag sa, är kvinnliga inklusive förmågan att ha barn. Om hon inte skulle berätta sanningen så skulle ni kunna leva livet ut utan att du märkte något.

Spelar väl egentligen ingen roll vad jag svarar eftersom jag ändå bara lär få ett till påhopp, dryg oneliner eller något annat så låter det bara vara nu. Måste även skriva klart en rapport tills imorgon så kanske kan vara bra att fokusera på den istället nu. hejhej :)

Doctor Snuggles
2010-03-05, 00:41
Spelar väl egentligen ingen roll vad jag svarar eftersom jag ändå bara lär få ett till påhopp, dryg oneliner eller något annat så låter det bara vara nu. Måste även skriva klart en rapport tills imorgon så kanske kan vara bra att fokusera på den istället nu. hejhej :)

Mig kan du svara utan att oroa dig, jag gillar bara dissekera och diskutera folks resonemang. Särskilt om de rör sig i skymnlngslandet mellan känslor och intellekt.

Kwon
2010-03-06, 12:02
4woW5ViUqK0

Scratch89
2010-03-06, 13:00
Nu är jag så pass liberal att jag inte bryr mig om vad andra gör med sina kroppar, men jag förstår inte varför det har gått åt 12 sidor att försöka övertyga en kolozzeummedlem att han tycker fel. Om han tycker att det är konstigt och onaturligt får han tycka det. Min första tanke är också att det är konstigt och onaturligt, men jag ser fortfarande ingen anledning till att det skulle begränsa folks frihet att göra en könskorrigering om det är vad de vill.

Neuwb
2010-03-06, 13:55
ffHcpY7fCjU

Stoltz
2010-03-06, 14:07
Nu är jag så pass liberal att jag inte bryr mig om vad andra gör med sina kroppar, men jag förstår inte varför det har gått åt 12 sidor att försöka övertyga en kolozzeummedlem att han tycker fel. Om han tycker att det är konstigt och onaturligt får han tycka det. Min första tanke är också att det är konstigt och onaturligt, men jag ser fortfarande ingen anledning till att det skulle begränsa folks frihet att göra en könskorrigering om det är vad de vill.

Det som triggar folk är ju inte åsikten i sig, utan "Blått är grönt, för att jag tänker så"-mentaliteten. Hade varit vilken fråga som helst med samma mentalitet, samma 12 sidor hade uppstått.

Verbatim
2010-03-06, 14:09
1/2
2/3

Neuwb
2010-03-06, 14:15
1/2
2/3

Hehe, har aldrig vart så förbannad som när ja läste den tråden då ja hela tiden trodde att det va 1/2 men sen insåg även jag.

Mago
2010-03-06, 14:39
Hehe, har aldrig vart så förbannad som när ja läste den tråden då ja hela tiden trodde att det va 1/2 men sen insåg även jag.

Tvärt om för mig har jag för mig, men nu ska vi inte starta det där igen. eller? :D

Scratch89
2010-03-06, 14:45
Det som triggar folk är ju inte åsikten i sig, utan "Blått är grönt, för att jag tänker så"-mentaliteten. Hade varit vilken fråga som helst med samma mentalitet, samma 12 sidor hade uppstått.

Det är väl snarare så att han tycker att "blått är blått", medan ni andra säger "nä, blått ska få vara grönt om blått känt sig grön hela livet"...

Mack10
2010-03-06, 14:52
bitches are bitches and guys are guys, truedat true dat !!

Neuwb
2010-03-06, 14:54
Det är väl snarare så att han tycker att "blått är blått", medan ni andra säger "nä, blått ska få vara grönt om blått känt sig grön hela livet"...

Nä vad han säger är:
-En gång blå alltid blå även om blå känner sig grön och kan färgas grön så att blå både ser ut, beter och känner sig som grön.

(Jaha och varför då då?)

-Mäh, för att jag tycker så. Fjädrar, kyckling! Jag behöver inte förklara mig, jag behöver ingen logik.

stafh
2010-03-06, 15:27
Kan vi inte starta en ny tråd där vi kan diskutera vad det egentligen var vi diskuterade i den här tråden?

Scratch89
2010-03-06, 15:53
Nä vad han säger är:
-En gång blå alltid blå även om blå känner sig grön och kan färgas grön så att blå både ser ut, beter och känner sig som grön.

(Jaha och varför då då?)

-Mäh, för att jag tycker så. Fjädrar, kyckling! Jag behöver inte förklara mig, jag behöver ingen logik.

Jag tycker att det är precis lika intressant att veta varför folk argumenterar för könskorrigering som emot.

Neuwb
2010-03-06, 15:57
Kan vi inte starta en ny tråd där vi kan diskutera vad det egentligen var vi diskuterade i den här tråden?

Diskussioner kommer alltid nudda vid o glida in på annat, är väl inga problem med det? Har du nåt att tillägga vad gäller det ursprungliga ämnet så är det väl bara att göra det.

Själv tycker jag att könsbyten är en bra grej för de som vill och jag känner inget behov av att säga han eller honom om någon som påbörjat "förvandlingen" till en tjej (eller tvärtom ofc). Det blir visserligen en steril tjej men nog fan blir det en tjej.

Baan
2010-03-06, 15:59
Diskussioner kommer alltid nudda vid o glida in på annat, är väl inga problem med det? Har du nåt att tillägga vad gäller det ursprungliga ämnet så är det väl bara att göra det.

Själv tycker jag att könsbyten är en bra grej för de som vill och jag känner inget behov av att säga han eller honom om någon som påbörjat "förvandlingen" till en tjej (eller tvärtom ofc). Det blir visserligen en steril tjej men nog fan blir det en tjej.

Tekniken har inte kommit så långt att omvandla folks genetik till att bli ett annat kön. Visst kan du göra en del men det är väl ändå en kvinnoriserad (heh) man. Jag lägger ingen värdering i det i övrigt, det är mycket möjligt att det finns män med kvinnors hjärna. Det Snuggles pratade om. Edit: Sen kanske man kan diskutera om det är hjärnan som gör kvinnan. Svårt att säga, det är inte det man märker i första hand ;)

Neuwb
2010-03-06, 16:01
Jag tycker att det är precis lika intressant att veta varför folk argumenterar för könskorrigering som emot.

Tycker det säger sig själv eller åtminstone sagts i tråden. För att folk som känner att de är i fel kropp ska slippa känna så när det nu finns metoder att rätta till det. Känner du att du är det andra könet vill du troligtvis ha en tillhörande kropp.

haiduc
2010-03-06, 18:04
Att du inte har en snopp gör dig inte till en kvinna hur mycekt du än vill. Dessa personer kommer i grund och botten alltid vara det kön som de en gång varit.
Det kön de alltid varit är ju det kön som de operear sig för att se ut som även på utsidan.
Självklart bör man vara ärlig med sin könskorrigering men ärligt talat tycker jag det är upp till var och en, det finns nog många som inte berättar allt om sig själva på första dejten...*screwy*

miss_incorrigible
2010-03-06, 19:38
Oj, vad man missar när man låter Kolo "vila".

Vad duktiga ni alla är, puss! *cupid*

ha:cl
2010-03-07, 01:59
Alla dina argument verkar ogenomtänkta.
Funnits en snopp förut; ja och? Det finns ingen där nu, eller hur? En kvinna har varit ett spädbarn också förut. Menar du att du knular ett spädbarn varenda gång du är med en tjej? En tjej kan ha varit smällfet förut, är det också äckligt även om hon numer ser ut som en playboymodell?
Eller är det Y kromosomen som är grymt osexig? Svårt att hitta en klänning som matchar den?

Ha barn, ja, det blir förstås svårt - men är det det du tänker på varenda gång du har sex med en kvinna? Om du kommer ha barn med henne? Annars så blir det inget? Pfft, jag tvivlar. Sedan så kan man adoptera, eller skaffa surrogatmorsa.

Jag talade inte om oärlighet så jag vet inte riktigt vem du argumenterar emot på den punkten.

Men det är självklart att det är äckligt. Jag skulle bli riktigt arg. Du kan inte på allvar mena att den gemene heterosexuelle mannen inte skulle bry sig om ifall "tjejen" hade genomgått ett känsbyte?

Sannslöst, sannslöst..

-------------------------------------------

1. Jag vill inte betala dessa operationer med mina skattepengar.

2. Man borde lägga mer tid på att ge dessa människor psykologhjälp istället för att ge dem ett nytt kön. För felet är inte att de har fötts i "fel" kropp, felet är att dom är skadade psykiskt, förmodligen bottnar det i brister i uppväxten.

Stoltz
2010-03-07, 02:14
2. Man borde lägga mer tid på att ge dessa människor psykologhjälp istället för att ge dem ett nytt kön. För felet är inte att de har fötts i "fel" kropp, felet är att dom är skadade psykiskt, förmodligen bottnar det i brister i uppväxten.

Jaså? Inga psykologiska studier har visat att så är fallet. Det enda de kommit i närheten av att se som gemensam nämnare är det som studien i länken jag postade kom fram till, summerat i:

They took apart male and female brains and found that, not only are male brains physically larger, but they're actually a different shape from female brains. The same organs are present within the brain, but those organs are at different sizes and in different size-ratios within male brains as they are within female brains. What was shown was that there is such a thing as a "male brain" and a "female brain".

They stripped the brains of several trans women and a trans man as part of this study. They found the trans women's brains were the overall size of male brains, but that the ratio of size between the different organs was that of female brains. Vice-versa for the trans man.

What this tells us is that, in the medical sense, the brain is literally in the wrong body. It also gives greater credence to the notion that gender is innate.

Men annars hade det varit intressant att höra vad du har baserat ditt påstående på, för jag kan ha missat något.

PS. Ska kanske tilläggas att den psykologiska hjälpen som du föreslår kostar mer skattepengar än operationerna, om jag förstått det rätt. DS.

Verbatim
2010-03-07, 02:53
Hej och välkomen till Kön! Det nya programet där du kan ändra ditt liv totalt!

Bakom dörr Nr 1 har vi terapi, i alla dess former, psykologer av alla skolor som finns tillgängliga för att hjälpa just dig till att komma överens med dig själv, och din kropp!

Bakom dörr Nr 2 har vi könsbyte, direkt, kort och gott! Kom hit, byt kön, gå hem nöjd!

Bakom dörr Nr 3 har vi den mystiska lådan! Vad finns i den? Är det månne en miljon? Är det månne en vän som har något att säga dig? Välj dörr Nr 3 och även du kommer få veta vilken gåta den döljer!



Ps: ha:cl, det är inte så det går till, terapi i alla dess former är något man lägger enormt mycket tid på före könsbyte är aktuellt, det är inte antingen eller. Vill du inte att dina skattepengar ska läggas på folk som mår illa, så finns det ett flertal länder med mindre utvecklade sociala nätverk, som du antagligen kan flytta till. Eller ja, dina föräldrar, du betalar knappast några stora summor skatt.

ha:cl
2010-03-09, 15:38
Jaså? Inga psykologiska studier har visat att så är fallet. Det enda de kommit i närheten av att se som gemensam nämnare är det som studien i länken jag postade kom fram till, summerat i:



Men annars hade det varit intressant att höra vad du har baserat ditt påstående på, för jag kan ha missat något.

PS. Ska kanske tilläggas att den psykologiska hjälpen som du föreslår kostar mer skattepengar än operationerna, om jag förstått det rätt. DS.

Jättegärna källa på studien. Visst skrivs det inte oroväckande många knäppa vetenskapliga studier nuförtiden? Fick en rasbiologi vibb av det där faktiskt. Det där med att mäta hjärnor.

Det är mina egna slutsatser. För visst är det konstigt att nästan alla "annorlunda" barn alltid har annorlunda föräldrar?

Stoltz
2010-03-09, 15:47
Vänta litegrann här... jag visar dig en studie, med länk och kit, där det står vilka personer samt organisationer som gjort den, medan du säger "Mina slutsatser" utan att tillföra ett skit som backar upp ditt påstående?

Doctor Snuggles
2010-03-09, 16:06
Men det är självklart att det är äckligt. Jag skulle bli riktigt arg. Du kan inte på allvar mena att den gemene heterosexuelle mannen inte skulle bry sig om ifall "tjejen" hade genomgått ett känsbyte?

Sannslöst, sannslöst..


Varför skulle jag mena det?
Jag frågade efter hur resonemanget gick; vilka rationella kriterier som finns.
Att ha en emotionell knärycksreaktion i stil med "uäh, hon hade en snopp förut" är förstås antagligen den vanligaste och har sina evolutionära, psykologiska och sociologiska skäl.



1. Jag vill inte betala dessa operationer med mina skattepengar.

2. Man borde lägga mer tid på att ge dessa människor psykologhjälp istället för att ge dem ett nytt kön. För felet är inte att de har fötts i "fel" kropp, felet är att dom är skadade psykiskt, förmodligen bottnar det i brister i uppväxten.

Jag vill inte betala för en mängd grejer, men jag vill leva i ett tolerant, civiliserat samhälle, så då kostar det. På samma sätt som att köpa ekologiskt gör. ;)

Oj, förlåt, har du ngn utbildning i frågan eller? Så att du kan uttala dig med såpass stor auktoritet och dessutom konträrt till den nuvarande medicinska och neuropsykologiska ståndpunkten.

Anton Fräs
2010-03-09, 16:11
Men det är självklart att det är äckligt. Jag skulle bli riktigt arg. Du kan inte på allvar mena att den gemene heterosexuelle mannen inte skulle bry sig om ifall "tjejen" hade genomgått ett känsbyte?



Jag kan bara tala för mig själv och jag kunde inte brytt mig mindre. Hade blivit upprörd om hon hade dolt det under lång tid för mig dock, hade hellre fått reda på det tidigt i relationen. Hade faktiskt passat mig bra då jag inte vill ha barn :thumbup:

Shakemynuts
2010-03-09, 16:31
2. Man borde lägga mer tid på att ge dessa människor psykologhjälp istället för att ge dem ett nytt kön. För felet är inte att de har fötts i "fel" kropp, felet är att dom är skadade psykiskt, förmodligen bottnar det i brister i uppväxten.

Du är kvalificerad att göra den bedömningen då eller?

Jag har spanat in flera tjejer som tidigare varit killar, med vetskapen om att de haft en penis tidigare. Spelar inte mig någon roll om personen är attraktiv.

Sheogorath
2010-03-09, 16:37
Det är mina egna slutsatser. För visst är det konstigt att nästan alla "annorlunda" barn alltid har annorlunda föräldrar?

Utveckla.

sur puppa
2010-03-09, 16:43
Jättegärna källa på studien. Visst skrivs det inte oroväckande många knäppa vetenskapliga studier nuförtiden? Fick en rasbiologi vibb av det där faktiskt. Det där med att mäta hjärnor.

Det är mina egna slutsatser. För visst är det konstigt att nästan alla "annorlunda" barn alltid har annorlunda föräldrar?

Så bara för att du inte kan skilja på rasbiologi och fysiska studier av hjärnan i modern kontext så.... Säger väl det enbart något om dig.

Det finns en biologisk grund för könsbyte då, som vetenskapen visat, en kvinnas hjärna kan vara av manstyp, och vice versa. Att skrika tillmälen som "rasbiologi" ändrar inte på detta faktum.

Dessutom var det skallar de forna tiders rasbiologer mätt, inte hjärnor (dock mätte man ofta - och gör det fortfarande i fysisk antropologi - volymen på skallen).

Deceiver85
2010-03-09, 17:02
Accepterar du inte andra transformationer heller? En gång spinkig, alltid spinkig?

Bete dig, och debattera som en vuxen människa.

En liten fråga där. Utöver den gravide mannen, vad är det som blir problem med att behandla personen som det nya könet. Är det att av ren princip säga "Hon" eller "Han" eller tillåta slips och kavaj/klänning, etc?

Med tanke på att du skriver "utöver" den gravide "mannen" så antar jag att du finner det lika felaktigt som dem flesta att hon inte steriliserade sig innan hon bestämde sig för könsbytet.

För mig är man det kön man föds till, och oavsett hur många operationer man gör innan man dör så kommer man alltid i mina ögon tillhöra det kön man föddes i. Juridiken ska behandla en omgjord kvinna som man, men jag behöver inte och tänker inte göra det heller.

sur puppa
2010-03-09, 17:08
Bete dig, och debattera som en vuxen människa.



Med tanke på att du skriver "utöver" den gravide "mannen" så antar jag att du finner det lika felaktigt som dem flesta att hon inte steriliserade sig innan hon bestämde sig för könsbytet.

För mig är man det kön man föds till, och oavsett hur många operationer man gör innan man dör så kommer man alltid i mina ögon tillhöra det kön man föddes i. Juridiken ska behandla en omgjord kvinna som man, men jag behöver inte och tänker inte göra det heller.

Könet sitter i hjärnan, som en känd bok heter. Nu berör författaren inte den detta ämne, men man har ju faktiskt vetenskapligt fog för att könet sitter i hjärnan. Du dömer, vetenskapligt felaktigt, en människas kön på grundval av endast en del av det som avgör vilket kön individen har. Betyder inte hjärnan något alls? Eller är du en sån där som tror att allt är "sociala konstruktioner"?

ha:cl
2010-03-09, 17:15
Så bara för att du inte kan skilja på rasbiologi och fysiska studier av hjärnan i modern kontext så.... Säger väl det enbart något om dig.

Det finns en biologisk grund för könsbyte då, som vetenskapen visat, en kvinnas hjärna kan vara av manstyp, och vice versa. Att skrika tillmälen som "rasbiologi" ändrar inte på detta faktum.

Dessutom var det skallar de forna tiders rasbiologer mätt, inte hjärnor (dock mätte man ofta - och gör det fortfarande i fysisk antropologi - volymen på skallen).

Jag förstår inte hur man lyckas haka upp sig på ett ord. Helt otroligt va bra du var på det. 2 gånger lyckades du nämna att jag nämnt rasbiologin. Kan jag inte skilja på rasbilogi och fysiska studier i modern kontext? Och, skrika? Vem skrek vad? När?

Stoltz
2010-03-09, 17:21
Med tanke på att du skriver "utöver" den gravide "mannen" så antar jag att du finner det lika felaktigt som dem flesta att hon inte steriliserade sig innan hon bestämde sig för könsbytet.

För mig är man det kön man föds till, och oavsett hur många operationer man gör innan man dör så kommer man alltid i mina ögon tillhöra det kön man föddes i. Juridiken ska behandla en omgjord kvinna som man, men jag behöver inte och tänker inte göra det heller.

Faktum är att jag inte har ett helsäkert svar på det, utan sade det snarare för att få folk att tänka på annat än det, för sorgligt nog är det så att många inte ser längre än näsan och när de hör begreppet könsbyte så är det enda de relaterar till just den här gravida mannen. Det är liksom inte den vanligaste situationen hos transpersoner.

Vad menar du förresten med "behandla en omgjord kvinna"? Är det verkligen SÅ stor skillnad på hur du behandlar en kvinna och en man, utöver raggning/förhållanden?

Krampus
2010-03-09, 17:39
För mig är man det kön man föds till, och oavsett hur många operationer man gör innan man dör så kommer man alltid i mina ögon tillhöra det kön man föddes i. Juridiken ska behandla en omgjord kvinna som man, men jag behöver inte och tänker inte göra det heller.

Men varför? Det verkar viktigt för dig det här. Vad fyller det här för syfte hos dig att tänka så?

Deceiver85
2010-03-09, 18:08
Könet sitter i hjärnan, som en känd bok heter. Nu berör författaren inte den detta ämne, men man har ju faktiskt vetenskapligt fog för att könet sitter i hjärnan. Du dömer, vetenskapligt felaktigt, en människas kön på grundval av endast en del av det som avgör vilket kön individen har. Betyder inte hjärnan något alls? Eller är du en sån där som tror att allt är "sociala konstruktioner"?

Om du refererar till Brain Sex så är just den boken ganska hårt kritiserad bland etablerade forskning för att vara oseriös, fast jag gillar också den boken. Jag tror definitivt inte att allt är sociala konstruktioner, tvärtom så menar jag att könet är medfött.

Återigen, människor får jätte gärna känna sig "fångade i fel kropp" och göra könsbyten om de mår bättre av det.

Vad menar du förresten med "behandla en omgjord kvinna"? Är det verkligen SÅ stor skillnad på hur du behandlar en kvinna och en man, utöver raggning/förhållanden?

Det är ingen skillnad alls på hur jag behandlar en kvinna som har gjort om sig till man, jag ser bara henne inte som en man med vetskapen om att hon är född som kvinna.

Men varför? Det verkar viktigt för dig det här. Vad fyller det här för syfte hos dig att tänka så?

Jag är inte vetenskapsman, så jag vet inte varför hjärnan behöver kategorisera intryck. Det är inte något som är viktigt för mig, jag beskrev bara mina tankegångar kring intersexualitet och könsbyte. Det verkar däremot vara mycket viktigt för dig att få andra att hålla med om dina åsikter i samma ämne...

Doctor Snuggles
2010-03-09, 18:22
Bete dig, och debattera som en vuxen människa.


Skaffa lite humor och släpp kylskåpet?
Poängen kvarstår, resonemanget påminner mig lite om Louis CK's skämt om hur argumentet mot homosexuella äktenskap i domstolen i boston ser ut: " But your honor, he's fucking queeeeääääiiir!"

Vad spelar det för roll om någon fötts som en man? Om personen efter operationen fungerar exakt som en kvinna, so? I framtiden kanske gentekniken utvecklas såpass att transformationen blir 100%, inklusive livmoder osv. Fortfarande en man?
Vad är en kvinna som föds med en Y kromosom förresten? Också en man?

Krampus
2010-03-09, 18:33
Jag är inte vetenskapsman, så jag vet inte varför hjärnan behöver kategorisera intryck. Det är inte något som är viktigt för mig, jag beskrev bara mina tankegångar kring intersexualitet och könsbyte. Det verkar däremot vara mycket viktigt för dig att få andra att hålla med om dina åsikter i samma ämne...

Öh, nej..? Det var inte kritik mot dig utan bara frågor om varför du ser det så bestämt. Man får lätt intrycket av det. En man är en man för dig till den dör, skriver du. Punkt. Det lät så stelt. Men du ger ju en lite mer nyaserad i inläggen som följer här.
Du får schlapfen af lite..