handdator

Visa fullständig version : Socialbidrag - Hur fasen funkar det egentligen?


kalle_banan
2010-03-03, 11:07
Hur mycket har man rätt att få egentligen? Jag har en bekant som tydligen måste låna pengar av bekanta för att ha råd med alla räkningar, men är inte tanken med socialbidrag att dom ska hålla en vid liv tills man löser sin situation? Grejen är att han kunde ha betalat alla räkningar men då hade han inte kunnat äta, och han har redan svultit den senaste tiden eftersom han bara kunnat äta en gång per dag, ska det verkligen behöva vara så?

kjell33
2010-03-03, 11:10
Sånt där går ju efter normer; dvs vad han har för övriga inkomster. De räkningar som ingår i normen är visst hyra, el, fackavgift, arbetsresor o dyl, inget annat. Dvs lån och liknande ingår inte. Inte heller kostnader för bil om jag minns rätt.

kalle_banan
2010-03-03, 11:12
Sånt där går ju efter normer; dvs vad han har för övriga inkomster. De räkningar som ingår i normen är visst hyra, el, fackavgift, arbetsresor o dyl, inget annat.

Kan man få socialbidrag om man har jobb? :confused:

D Andersson
2010-03-03, 11:12
För en tid sedan var det någon som hävdade att Sverige inte har medborgarlön, men iom att vi har socialbidrag, finns det någon fog för det påståendet?

Säg att man är arbetsför, arbetslös och helt enkelt vägrar söka jobb, får man inga pengar då? Blir man hemlös och lämnas att svälta ihjäl eller vad händer egentligen?

kalle_banan
2010-03-03, 11:13
För en tid sedan var det någon som hävdade att Sverige inte har medborgarlön, men iom att vi har socialbidrag, finns det någon fog för det påståendet?

Säg att man är arbetslös och helt enkelt vägrar söka jobb, får man inga pengar då? Blir man hemlös och lämnas att svälta ihjäl eller vad händer egentligen?

Kom inte och spy galla i tråden nu för bövelen! Jag har inget intresse av att diskutera iglar som suger ut landet, den här personen är då verkligen inte en sån människa så starta en egen tråd! *grr*

kjell33
2010-03-03, 11:14
Kan man få socialbidrag om man har jobb? :confused:

Visst kan man det men knappast om du är ensamstående.

Grelle-
2010-03-03, 11:14
Har personen ett jobb så bör pengarna räcka till mat. Antingen skaffa ett bättre betalt jobb, arbeta längre eller minska utgifterna.

Johan_P
2010-03-03, 11:15
Kom inte och spy galla i tråden nu för bövelen! Jag har inget intresse av att diskutera iglar som suger ut landet, den här personen är då verkligen inte en sån människa så starta en egen tråd! *grr*

Du är inte den enda som finns på forumet. Har andra intresse att diskutera frågan, så varför inte? Jag tycker det passar under topicen "Socialbidrag - Hur fasen funkar det egentligen?".

D Andersson
2010-03-03, 11:16
Kom inte och spy galla i tråden nu för bövelen! Jag har inget intresse av att diskutera iglar som suger ut landet, den här personen är då verkligen inte en sån människa så starta en egen tråd! *grr*

Om man har mer räkningar än man har pengar och inte har några besparingar finns det två sätt: Höj inkomsten, d.v.s. jobba mer, eller sänk utgifterna, d.v.s. konsumera och handla mindre.

Johan_P
2010-03-03, 11:23
Grejen är att han kunde ha betalat alla räkningar men då hade han inte kunnat äta, och han har redan svultit den senaste tiden eftersom han bara kunnat äta en gång per dag, ska det verkligen behöva vara så?

Tyvärr kan jag inte hyra lägenhet på Södermalm, för då hade jag inte haft råd med varken mat eller elräkning. Därför väljer jag en lägenhet som jag har råd med, efter för vad mitt jobb/studier genererar i pengar.

Och ja, det ska behöva vara så.

+1 på D Andersson.

Brock
2010-03-03, 11:34
Hur mycket har man rätt att få egentligen? Jag har en bekant som tydligen måste låna pengar av bekanta för att ha råd med alla räkningar, men är inte tanken med socialbidrag att dom ska hålla en vid liv tills man löser sin situation? Grejen är att han kunde ha betalat alla räkningar men då hade han inte kunnat äta, och han har redan svultit den senaste tiden eftersom han bara kunnat äta en gång per dag, ska det verkligen behöva vara så?


Socialbidraget är tänkt att motverka och hjälpa till vid just sådana situationer som din vän har hamnat i. Jag föreslår att han besöker närmaste socialkontor och berättar om sin situation. För att få socialbidrag krävs dock att man inte har tillgångar som kan sälja och leva av.

Är det så att man arbetar och får för lite i lön för att klara sig så kan man få kompletterande socialbidrag. Värt att nämna är också att socialbidraget utgår till det mest nödvändiga så är det så att din vän har en massa lyxutgifter eller avbetalningar så får det vackert stå åt sidan.

kalle_banan
2010-03-03, 11:44
Har personen ett jobb så bör pengarna räcka till mat. Antingen skaffa ett bättre betalt jobb, arbeta längre eller minska utgifterna.
Han saknar arbete
Om man har mer räkningar än man har pengar och inte har några besparingar finns det två sätt: Höj inkomsten, d.v.s. jobba mer, eller sänk utgifterna, d.v.s. konsumera och handla mindre.
Han saknar besparingar.
Tyvärr kan jag inte hyra lägenhet på Södermalm, för då hade jag inte haft råd med varken mat eller elräkning. Därför väljer jag en lägenhet som jag har råd med, efter för vad mitt jobb/studier genererar i pengar.

Och ja, det ska behöva vara så.

+1 på D Andersson.
Han bor i ett billigt område.
Socialbidraget är tänkt att motverka och hjälpa till vid just sådana situationer som din vän har hamnat i. Jag föreslår att han besöker närmaste socialkontor och berättar om sin situation. För att få socialbidrag krävs dock att man inte har tillgångar som kan sälja och leva av.

Är det så att man arbetar och får för lite i lön för att klara sig så kan man få kompletterande socialbidrag. Värt att nämna är också att socialbidraget utgår till det mest nödvändiga så är det så att din vän har en massa lyxutgifter eller avbetalningar så får det vackert stå åt sidan.

Han har redan bidraget men han måste ändå låna och svälta, så vilka utgifter räknas som lyx? Telefon? Internet? TV? Förutom det har han bara el, värme och hyra att betala.

Vinter
2010-03-03, 11:49
Det kallas försörjningsstöd nuförtiden, sök på det tillsammans med kommunens namn.

pragmatist
2010-03-03, 12:09
Hur mycket har man rätt att få egentligen? Jag har en bekant som tydligen måste låna pengar av bekanta för att ha råd med alla räkningar, men är inte tanken med socialbidrag att dom ska hålla en vid liv tills man löser sin situation? Grejen är att han kunde ha betalat alla räkningar men då hade han inte kunnat äta, och han har redan svultit den senaste tiden eftersom han bara kunnat äta en gång per dag, ska det verkligen behöva vara så?

Socialbidrag (eller rättare sagt försörjningsstöd som det heter) skiljer sig åt från en kommun till nästa, men det finns en riksnorm som alla kommuner måste följa som fastslås av Socialstyrelsen. Normen tänks täcka vissa grundläggande behov och är behovsprövat, d.v.s. inte någon fast summa som man har rätt till, men som jämförelse är maxnormen för en ensamstående person i Stockholms stad 2010 3,680:- per månad exklusive skäliga bostadskostnader inkl. el, hemförsäkring o.s.v.

Om din vän har kostnader som inte täcks av normen i kommunen (t.ex. ett oskäligt dyrt boende, billån o.s.v.) så kan man inte få ersättning för det. Detsamma gäller om han har tillgångar som han kan sälja.

svennebanan
2010-03-03, 12:22
Socialbidrag (eller rättare sagt försörjningsstöd som det heter) skiljer sig åt från en kommun till nästa, men det finns en riksnorm som alla kommuner måste följa som fastslås av Socialstyrelsen. Normen tänks täcka vissa grundläggande behov och är behovsprövat, d.v.s. inte någon fast summa som man har rätt till, men som jämförelse är maxnormen för en ensamstående person i Stockholms stad 2010 3,680:- per månad exklusive skäliga bostadskostnader inkl. el, hemförsäkring o.s.v.

Om din vän har kostnader som inte täcks av normen i kommunen (t.ex. ett oskäligt dyrt boende, billån o.s.v.) så kan man inte få ersättning för det. Detsamma gäller om han har tillgångar som han kan sälja.

3,680:- + boende är ju ungefär vad en student har ut varje månad, så det är i mina ögon i så fall ett lagom belopp(inne på andra portionen gröt idag namnam :D). Att man inte får mer pengar är inte så konstigt.

Brock
2010-03-03, 13:01
Han har redan bidraget men han måste ändå låna och svälta, så vilka utgifter räknas som lyx? Telefon? Internet? TV? Förutom det har han bara el, värme och hyra att betala.

Alla de utgifterna ska räknas som godkända poster om de inte är onormalt höga. Värt att nämna är också att kommunen har ett yttersta ansvar för att se till att alla invånare får tak över huvudet och mat på bordet. Ingen ska gå hungrig.

För att detta ska träda i kraft så ska man hävda nöd. Då får man oftast matrekvisitioner eller något tillfälligt boende om man står helt på gatan.

hangatyr
2010-03-03, 13:25
här kan man testa om man når riksnormen. I socialstyrelsens socialbidragssnurra:

http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/provberakning

D Andersson
2010-03-03, 13:39
Såå, har vi medborgarlön i Sverige? Behöver man försörja sig själv om man absolut inte vill?

Nitrometan
2010-03-03, 13:42
Såå, har vi medborgarlön i Sverige?
Nej. Det har vi inte.

Däremot har vi ett skyddsnät för att folk inte ska behöva svälta och bo på gatan.

hangatyr
2010-03-03, 13:43
Nej. Det har vi inte.

Däremot har vi ett skyddsnät för att folk inte ska behöva svälta och bo på gatan.

åh, nitro din kommunist! flytta till sovjetunjonen dårå!

Nitrometan
2010-03-03, 13:44
åh, nitro din kommunist! flytta till sovjetunjonen dårå!

De ville inte ha mig. :(

Politiskt står jag mycket långt ifrån kommunismen.

Jag bara observerade hur det ser ut i Sverige idag.

pragmatist
2010-03-03, 13:48
Såå, har vi medborgarlön i Sverige? Behöver man försörja sig själv om man absolut inte vill?

Man ska stå till arbetsmarknadens förfogande, som det brukar heta. Sen kan man förstås obstruera alla försök att söka arbete om man vill det.

Försörjningsstöd är dock inte någon medborgarlön i egentlig mening, eftersom det är behovsprövat och minskar i proportion till din inkomst.

D Andersson
2010-03-03, 13:50
Nej. Det har vi inte.

Däremot har vi ett skyddsnät för att folk inte ska behöva svälta och bo på gatan.

Men det är även av dessa anledningar man arbetar, d.v.s. för att försörja sig, och detta är istället för jobb...

hangatyr
2010-03-03, 13:51
De ville inte ha mig. :(

Politiskt står jag mycket långt ifrån kommunismen.

Jag bara observerade hur det ser ut i Sverige idag.

det var ett skämt. för få smajlisar i mitt inlägg antar jag.

D Andersson
2010-03-03, 13:55
Man ska stå till arbetsmarknadens förfogande, som det brukar heta. Sen kan man förstås obstruera alla försök att söka arbete om man vill det.

Försörjningsstöd är dock inte någon medborgarlön i egentlig mening, eftersom det är behovsprövat och minskar i proportion till din inkomst.

Det är en skillnad, ja, men mest hårklyveri/ordvrängeri. Lön får man för utfört arbete, så att prata om (medborgar)lön när det inte är något arbete inblandat rör till det och leder tankarna fel från början, det är ett bidrag och inget annat.

pragmatist
2010-03-03, 14:05
Det är en skillnad, ja, men mest hårklyveri/ordvrängeri. Lön får man för utfört arbete, så att prata om (medborgar)lön när det inte är något arbete inblandat rör till det och leder tankarna fel från början, det är ett bidrag och inget annat.

I anglosaxiska länder pratar man om "universal basic income" istället, det är väl ett bättre begrepp. Medborgarinkomst då kanske, på svenska.

Jagärsvag
2010-03-03, 14:47
Jag tycker alla borde få socialbidrag, jobba borde vara högst frivilligt och endast en syssla man har vid sidan om bidragstagandet.

GI-Joe
2010-03-03, 14:56
Jag tycker alla borde få socialbidrag, jobba borde vara högst frivilligt och endast en syssla man har vid sidan om bidragstagandet.

Det dummaste jag hört.

elo_
2010-03-03, 15:41
Jag tycker alla borde få socialbidrag, jobba borde vara högst frivilligt och endast en syssla man har vid sidan om bidragstagandet.

och vem betalar kalaset?

..eller trollar du bara?

Nalfaren
2010-03-03, 15:41
Tror inte soc täcker räkningar som telefon eller bredband som din vän hade tyvärr.

WHITEFOLKS
2010-03-03, 15:43
Tror inte soc täcker räkningar som telefon eller bredband som din vän hade tyvärr.

TV-licens tror jag den täcker dock.

Jagärsvag
2010-03-03, 15:44
och vem betalar kalaset?

..eller trollar du bara?

Jag tycker vi låter någon annan betala helt enkelt.
Ansvar att göra något vettigt av sitt liv, att tillföra något är överskattat.

Scar
2010-03-03, 16:18
Kom inte och spy galla i tråden nu för bövelen! Jag har inget intresse av att diskutera iglar som suger ut landet, den här personen är då verkligen inte en sån människa så starta en egen tråd! *grr*

Hur bor snubben då? Man kan väl inte exakt räkna med att man kan leva på sitt liv precis som förut bara för att man inte har jobb. Tycker man får räkna med att man kanske får flytta till någon mindre glamorös lägenhet, inte äta lika gott dumpa internet och andra "lyxsaker" osv om man är arbetslös. Att man ska få full support för att kunna leva på sitt liv som gjorde när cashen rullade in låter lite orimligt i mina öron.

Baan
2010-03-03, 16:24
Hur bor snubben då? Man kan väl inte exakt räkna med att man kan leva på sitt liv precis som förut bara för att man inte har jobb. Tycker man får räkna med att man kanske får flytta till någon mindre glamorös lägenhet, inte äta lika gott dumpa internet och andra "lyxsaker" osv om man är arbetslös. Att man ska få full support för att kunna leva på sitt liv som gjorde när cashen rullade in låter lite orimligt i mina öron.

Nu vore det väldigt dumt att droppa en billig Internet-uppkoppling helt då det är väldigt bra att ha när man just söker jobb. Inte omöjligt att man kan få ersättning för det.

bollio
2010-03-03, 16:25
Det krävs dock att man är utfattig och inte har några pengar sparade för att få försörjningsstöd. Alla tillgångar måste säljas för att man ska få socialbidrag. Oftast även bilen.

Jag tycker synd om de som har blivit arbetslösa och inte har a-kassa. De kommer att förlora allt de äger.

Scar
2010-03-03, 16:27
Nu vore det väldigt dumt att droppa en billig Internet-uppkoppling helt då det är väldigt bra att ha när man just söker jobb. Inte omöjligt att man kan få ersättning för det.

Internet är helt gratis på bibliotek så det är en onödig utgift enlgit mig när man är arbetslös. Orkar man inte gå till närmsta bibliotek eller till arbetsförmedlingen när man ändå inte har så mycket annat att göra om dagarna är det kanske inte så konstigt att man är arbetslös från första början.

Baan
2010-03-03, 16:34
Internet är helt gratis på bibliotek så det är en onödig utgift enlgit mig när man är arbetslös. Orkar man inte gå till närmsta bibliotek eller till arbetsförmedlingen när man ändå inte har så mycket annat att göra om dagarna är det kanske inte så konstigt att man är arbetslös från första början.

Ja, för det du föreslår fungerar verkligen riktigt bra. Har du varit och sökt jobb från AMS datorer? Det har jag gjort och det är väldigt osmidigt.

Vill man söka jobb på ett bra sätt behöver man lugn och ro samt diverse program att författa CV och personligt brev i, om man nu ska göra det kvalitativt. Vi pratar ändå om en ganska liten summa; en rudimentär Internet-uppkoppling kostar inte mycket och det kan göra stor skillnad.

Scar
2010-03-03, 16:40
Ja, för det du föreslår fungerar verkligen riktigt bra. Har du varit och sökt jobb från AMS datorer? Det har jag gjort och det är väldigt osmidigt.

Vill man söka jobb på ett bra sätt behöver man lugn och ro samt diverse program att författa CV och personligt brev i, om man nu ska göra det kvalitativt. Vi pratar ändå om en ganska liten summa; en rudimentär Internet-uppkoppling kostar inte mycket och det kan göra stor skillnad.

Behövs inte så mycket mer än (läs: behövs enbart) word för att skriva ett CV och lugnt och skönt är väl det enda det är på bibliotek? Iaf på de som jag har varit på. Jobbar man effektivt och inte sitter och hänger på kolozzeum och läser om folk som ollar dörrhandtag eller vad man nu föredrar att göra hemma så arbetar man säkerligen effektivare på biblioteket än vad man hade gjort hemma. Sen är det ju inget som hindrar än från att skriva sitt CV hemma på sin egen dator heller.

Om man inte har råd att casha räkningar så är internet en ganska lätt sak att dumpa för att få lite pengar till en redan stram budget.

Columbia
2010-03-03, 16:41
Internet är helt gratis på bibliotek så det är en onödig utgift enlgit mig när man är arbetslös. Orkar man inte gå till närmsta bibliotek eller till arbetsförmedlingen när man ändå inte har så mycket annat att göra om dagarna är det kanske inte så konstigt att man är arbetslös från första början.

Du måste ju seriöst vara dum i huvudet.

Nu tvivlar jag inte på att många på socbidrag hade kunnat skära i diverse kostnader, men någon slags insikt måste man ändå ha. Däremot kanske man kan gå ned till en billigare och långsammare uppkoppling.

Betvivlar också på att folk på socbidrag bor i glamorösa lägenheter från första början. Generellt har man sig själv att skylla om man hamnar hos Soc, och med få undantag bor dessa människor knappast på öfvre Östermalm.

Krampus
2010-03-03, 16:48
Behövs inte så mycket mer än (läs: behövs enbart) word för att skriva ett CV och lugnt och skönt är väl det enda det är på bibliotek? Iaf på de som jag har varit på. Jobbar man effektivt och inte sitter och hänger på kolozzeum och läser om folk som ollar dörrhandtag eller vad man nu föredrar att göra hemma så arbetar man säkerligen effektivare på biblioteket än vad man hade gjort hemma. Sen är det ju inget som hindrar än från att skriva sitt CV hemma på sin egen dator heller.

Om man inte har råd att casha räkningar så är internet en ganska lätt sak att dumpa för att få lite pengar till en redan stram budget.

Du är väldigt duktig på att generallisera.

Scar
2010-03-03, 16:50
Du måste ju seriöst vara dum i huvudet.

Nu tvivlar jag inte på att många på socbidrag hade kunnat skära i diverse kostnader, men någon slags insikt måste man ändå ha. Däremot kanske man kan gå ned till en billigare och långsammare uppkoppling.

Betvivlar också på att folk på socbidrag bor i glamorösa lägenheter från första början. Generellt har man sig själv att skylla om man hamnar hos Soc, och med få undantag bor dessa människor knappast på öfvre Östermalm.

Vadå för insikt? Internet används av de flesta enabrt för att kolla på porr, spela spel, ladda ner musik och film andra helt onödiga saker som man klarar att leva utan ett par månader tills man tagit tag i livet igen. Att internet hemma skulle vara någon självklarhet är däremot löjligt.

Var aningen ironisk när jag sa "mindre glamorösa" Har flera vänner som bor ganska centralt, dock inte i lyxlägenheter. De har absolut inte har några speciellt välbetalda jobb men om de torskade jobbet skulle de definitvt inte ha råd att bo kvar där och att förvänta sig att man skulle kunna göra det på soc är inte särskilt realistiskt. Pratar inte om stockholm nu.

Baan
2010-03-03, 16:54
Behövs inte så mycket mer än (läs: behövs enbart) word för att skriva ett CV och lugnt och skönt är väl det enda det är på bibliotek? Iaf på de som jag har varit på. Jobbar man effektivt och inte sitter och hänger på kolozzeum och läser om folk som ollar dörrhandtag eller vad man nu föredrar att göra hemma så arbetar man säkerligen effektivare på biblioteket än vad man hade gjort hemma. Sen är det ju inget som hindrar än från att skriva sitt CV hemma på sin egen dator heller.

Om man inte har råd att casha räkningar så är internet en ganska lätt sak att dumpa för att få lite pengar till en redan stram budget.

I grunden "råkar" bibliotek vara bra ställen att söka jobb på (jag har inte den uppfattningen men om vi går med på att det du upplevt stämmer) och att basera ersättning på att det "råkar" fungera är ingen bra lösning.

Betala hellre ut en 150:- och säkerhetsställ att alla har råd att koppla upp sig och söka jobb. Majoriteten av jobben finns ändå digitalt. En fördel vore också att ingen kan ursäkta sig med att man inte har råd att ta sig till biblioteket, att man inte hittar en ledig tid eller liknande.

Shakemynuts
2010-03-03, 16:58
Jag får utöver hyran betald ungefär 3500kr i månaden. Det fungerar bra tycker jag. Vem fan klarar sig inte på det 1 månad?

Scar
2010-03-03, 16:58
I grunden "råkar" bibliotek vara bra ställen att söka jobb på (jag har inte den uppfattningen men om vi går med på att det du upplevt stämmer) och att basera ersättning på att det "råkar" fungera är ingen bra lösning.

Betala hellre ut en 150:- och säkerhetsställ att alla har råd att koppla upp sig och söka jobb. Majoriteten av jobben finns ändå digitalt. En fördel vore också att ingen kan ursäkta sig med att man inte har råd att ta sig till biblioteket, att man inte hittar en ledig tid eller liknande.

Om man nu får ersättning ser jag inget problem med det men om inte så är det 150-300 kronor som man kunde spenderat på något annat. Sen så beror det ju lite på vart man bor men jag har aldrig bott på något ställe där jag inte haft gångavstånd till ett bibliotek så oftast så finns det nog ett lokalt bibliotek om man inte bor ute på landet.

Jagärsvag
2010-03-03, 16:59
Jag får utöver hyran betald ungefär 3500kr i månaden. Det fungerar bra tycker jag. Vem fan klarar sig inte på det 1 månad?

Jag klarar mig på 3500 i månaden och är student.
Jag vet många studenter som klarar sig på mindre.

Scar
2010-03-03, 17:00
Jag får utöver hyran betald ungefär 3500kr i månaden. Det fungerar bra tycker jag. Vem fan klarar sig inte på det 1 månad?

Folk med onödigt dyra utgifter och folk som ser det som en mänsklig rättighet att gå ut 2 ggr i veckan och vaska som aldrig förr.

Krampus
2010-03-03, 17:06
Vadå för insikt? Internet används av de flesta enabrt för att kolla på porr, spela spel, ladda ner musik och film andra helt onödiga saker som man klarar att leva utan ett par månader tills man tagit tag i livet igen. Att internet hemma skulle vara någon självklarhet är däremot löjligt.


Om man är 15år och bor hemma kanske det är så, men själv använder jag internet till:
Bankärenden, boka jobb, schemaläggning, reseplanering, söka nya jobb, mailkorrespondens till chefer m.m i första hand. Kolozzeum är extra. Om jag av någon anledning skulle hamna i en sådan utsatt situation vi pratar om skulle jag hellre bli av med telefonen än internet. Många saker hade inte gått att sköta ifrån ett bibliotek.

Jagärsvag
2010-03-03, 17:13
Om man är 15år och bor hemma kanske det är så, men själv använder jag internet till:
Bankärenden, boka jobb, schemaläggning, reseplanering, söka nya jobb, mailkorrespondens till chefer m.m i första hand. Kolozzeum är extra. Om jag av någon anledning skulle hamna i en sådan utsatt situation vi pratar om skulle jag hellre bli av med telefonen än internet. Många saker hade inte gått att sköta ifrån ett bibliotek.

Du prioriterar internet, gött. Ha kvar internet då. Andra kanske hellre vill ha en mobiltelefon för att kunna sköta det smidigt.
Man borde få ha kvar vad man vill, bara man söker så många jobb som krävs.

Scar
2010-03-03, 17:14
Om man är 15år och bor hemma kanske det är så, men själv använder jag internet till:
Bankärenden, boka jobb, schemaläggning, reseplanering, söka nya jobb, mailkorrespondens till chefer m.m i första hand. Kolozzeum är extra. Om jag av någon anledning skulle hamna i en sådan utsatt situation vi pratar om skulle jag hellre bli av med telefonen än internet. Många saker hade inte gått att sköta ifrån ett bibliotek.

Jag hade inte haft något problem med att betala räkningar från en anann dator om jag inte hade haft internet och har även gjort detta då vi var utan internet ett par månader här hemma. Passade på att kolla mail och andra lite andra internetsidor för nöjes skull de dagar som jag kände behov av internetuppkoppling. Gjorde även en hel del skolarbeten på biblioteks/skoldatorer under den tiden och det var ju inte direkt jättejobbigt att gå utan i 3 månader eller vad det var. Att ha internet hemma är definitvt bekvämt men absolut inget som är nödvändigt eller något som jag absolut inte i hela mitt liv skulle kunna vara utan.

Krampus
2010-03-03, 17:16
Du prioriterar internet, gött. Ha kvar internet då. Andra kanske hellre vill ha en mobiltelefon för att kunna sköta det smidigt.
Man borde få ha kvar vad man vill, bara man söker så många jobb som krävs.

Javisst. Internet är inte bara för nöjes skull utan man sköter många vardagliga sysslor där 2010. Vad ville du påpeka?

Jagärsvag
2010-03-03, 17:17
Javisst. Internet är inte bara för nöjes skull utan man sköter många vardagliga sysslor där 2010. Vad ville du påpeka?

Ha kvar internet då surgubbe.
Jag förstår inte problemet. Du vill ha internet, en annan vill ha telefon. Är du med?

Krampus
2010-03-03, 17:18
Ha kvar internet då surgubbe.

Haha, ok! :D

kalle_banan
2010-03-03, 18:12
Den här debatten tänker jag inte ge mig in i, men jag tänkte svara på en fråga som ställdes om snubben som tråden handlar om.
Han bor inte lyxigt och han har en låg levnadsstandard. Kom inte och anta att han har en lägenhet med en hyra på 7000:- per månad, mobilräkning på 1000:-, alkisvanor, spelberoende, knarkberoende osv osv, han var fattig innan och är ännu fattigare nu. Han försöker inte lura staten på pengar, han har ett ärligt behov av hjälp.

Jagärsvag
2010-03-03, 18:15
Den här debatten tänker jag inte ge mig in i, men jag tänkte svara på en fråga som ställdes om snubben som tråden handlar om.
Han bor inte lyxigt och han har en låg levnadsstandard. Kom inte och anta att han har en lägenhet med en hyra på 7000:- per månad, mobilräkning på 1000:-, alkisvanor, spelberoende, knarkberoende osv osv, han var fattig innan och är ännu fattigare nu. Han försöker inte lura staten på pengar, han har ett ärligt behov av hjälp.

Hur mycket får han i månaden?

Loke
2010-03-03, 18:19
Det är en skillnad, ja, men mest hårklyveri/ordvrängeri. Lön får man för utfört arbete, så att prata om (medborgar)lön när det inte är något arbete inblandat rör till det och leder tankarna fel från början, det är ett bidrag och inget annat.

Nej, det är inte hårklyveri.

Medborgarlön innebär att alla får en viss summa. Socialbidrag delas ut till vissa och varierar. Likheten ligger enbart i att det i båda fallen är pengar som staten delar ut. Vad gäller pengar som staten delar ut så är socialbidrag och medborgarlön varandras motsatser.

kalle_banan
2010-03-03, 18:22
Hur mycket får han i månaden?

Mindre än 6500.

Jagärsvag
2010-03-03, 18:23
Mindre än 6500.

Och hur mycket har han kvar efter hyra?

D Andersson
2010-03-03, 18:46
Nej, det är inte hårklyveri.

Medborgarlön innebär att alla får en viss summa. Socialbidrag delas ut till vissa och varierar. Likheten ligger enbart i att det i båda fallen är pengar som staten delar ut. Vad gäller pengar som staten delar ut så är socialbidrag och medborgarlön varandras motsatser.

Definitivt inte. Det är pengar från staten som betalas ut utan krav på motprestation i båda fallen, välgörenhet avtvingad av skattebetalarna. Även med socialbidrag kan du ha ett jobb och fortfarande få det.

GI-Joe
2010-03-03, 18:48
Och hur mycket har han kvar efter hyra?

Jag tycker inte ens du ska yttra dig i tråden.

pragmatist
2010-03-03, 18:54
Definitivt inte. Det är pengar från staten som betalas ut utan krav på motprestation i båda fallen, välgörenhet avtvingad av skattebetalarna. Även med socialbidrag kan du ha ett jobb och fortfarande få det.

Fast skillnaden är ju att medborgarlön (-inkomst) betalas ut även till kungen och Ingvar Kamprad, och är helt ovillkorlig olikt försörjningsstöd. Mest påminner medborgarlön om barnbidrag, om man nu ska jämföra det med något.

Kabuto
2010-03-03, 18:56
Han har redan bidraget men han måste ändå låna och svälta, så vilka utgifter räknas som lyx? Telefon? Internet? TV? Förutom det har han bara el, värme och hyra att betala.

Ja, internet,tv, telefon ingår nog inte i normen.. Internet vet jag helt säkert, de andra två lite osäker..

D Andersson
2010-03-03, 19:01
Fast skillnaden är ju att medborgarlön (-inkomst) betalas ut även till kungen och Ingvar Kamprad, och är helt ovillkorlig olikt försörjningsstöd. Mest påminner medborgarlön om barnbidrag, om man nu ska jämföra det med något.

Sant, det finns små nyansskillnader. Medborgarlön är ett bidrag, socialbidrag är ett behovsprövat bidrag. Socialbidrag är snäppet bättre.

Baan
2010-03-03, 19:01
Ja, internet,tv, telefon ingår nog inte i normen.. Internet vet jag helt säkert, de andra två lite osäker..

Allt ingår, inkl. dagstidningar. Det enda som inte ingår är just Internet.

Shakemynuts
2010-03-03, 19:11
Och hur mycket har han kvar efter hyra?

Hyran ingår inte riktigt på det sättet.

Man får en summa pengar, sen får man extrapengar beroende på hur hög ens hyra är. Så han har nog samma summa som mig, dvs, runt 3500kr att leva på efter att hyran är betald.

Baan: Menar du att jag kan få min telefonräkning betald? :D

Baan
2010-03-03, 19:31
Hyran ingår inte riktigt på det sättet.

Man får en summa pengar, sen får man extrapengar beroende på hur hög ens hyra är. Så han har nog samma summa som mig, dvs, runt 3500kr att leva på efter att hyran är betald.

Baan: Menar du att jag kan få min telefonräkning betald? :D

Jag har för mig att telefon är med i kalkylen, sen är det en fast (liten) kostnad.

WHITEFOLKS
2010-03-03, 19:31
3500 efter hyra är inte fy skam.

C.E.J.
2010-03-03, 19:58
Sånt där går ju efter normer; dvs vad han har för övriga inkomster. De räkningar som ingår i normen är visst hyra, el, fackavgift, arbetsresor o dyl, inget annat. Dvs lån och liknande ingår inte. Inte heller kostnader för bil om jag minns rätt.

FACKAVGIFT?! Men för helvete...

shut teh face
2010-03-03, 20:25
Jag försökte få socialbidrag när jag var yngre, då hade jag precis flyttat in hos tjejen (18 år) och då var hon försörjningsskyldig mot mig, lol. Så för jag skulle få socialbidrag skulle jag räkna med henne, och hon hade ju aktier, bil och fast jobb så jag fick inget. Visst, Sambos.. men tycker inte riktigt man kan säga det när man precis flyttat ihop så unga, skulle lurat och sagt att jag va inneboende. ;)

Cilia
2010-03-03, 20:53
Definitivt inte. Det är pengar från staten som betalas ut utan krav på motprestation i båda fallen, välgörenhet avtvingad av skattebetalarna. Även med socialbidrag kan du ha ett jobb och fortfarande få det.
Nu är det iofs kommunen som betalar ut det vilket Pragmatisk redan har sagt.

Så enkelt är det inte att få försörjningsstöd och det krävs i många kommuner viss motprestation för att erhålla det. Att vissa missbrukar systemet går inte att komma ifrån. Jag tror alltid det kommer finnas de som missbrukar alla system. Man kan inte skapa regler för en liten minoritet.

Jagärsvag
2010-03-03, 21:07
Hyran ingår inte riktigt på det sättet.

Man får en summa pengar, sen får man extrapengar beroende på hur hög ens hyra är. Så han har nog samma summa som mig, dvs, runt 3500kr att leva på efter att hyran är betald.

Baan: Menar du att jag kan få min telefonräkning betald? :D

OK, som dom flesta studenterna i sverige då.

Shakemynuts
2010-03-03, 21:13
OK, som dom flesta studenterna i sverige då.

Mm, om man inte bor i Norrland ja.
Hyran i studentlägenheterna här ligger på ungefär 1500-1800kr och det är samma CSN pengar som andra ställen, 7200kr i månaden right?

Shit, det är man ju till och med rik på. :)

_slipknot1_
2010-03-03, 21:41
Mm, om man inte bor i Norrland ja.
Hyran i studentlägenheterna här ligger på ungefär 1500-1800kr och det är samma CSN pengar som andra ställen, 7200kr i månaden right?

Shit, det är man ju till och med rik på. :)

CSN med bidragsdelen + lånedelen är 8140kr numera som max.

Skillnaden är ju att vi studenter blir återbetalningsskyldiga lånedelen jämfört med socialbidragstagare.

Intressant att TS kompis får ut 6500kr, frågan är ju som sagt hur stor hyran är och de andra hemrelarerade kostanderna? Att man ska ha 3500kr att leva på efter hyra och fasta avgifter är ju för fan en dröm....
Du skrev att din kompis hade räkningar som alltså totalt skulle kosta med hyra över 6500kr, eftersom han inte hade råd med mat?

Fick själv leva på 4k som var A-kassan under ett halvår med hyra på 3300. Man får helt enkelt ta av buffert låna av bekanta. Leva snålt som fan.

Håller med Scar att man ska inte se internet som något självklart om man är bidragstagare man för göra prioriteringar. Jag hade dock utan tvekan prioriterat internet.

Flykt
2010-03-03, 21:43
Mm, om man inte bor i Norrland ja.
Hyran i studentlägenheterna här ligger på ungefär 1500-1800kr och det är samma CSN pengar som andra ställen, 7200kr i månaden right?

Shit, det är man ju till och med rik på. :)
De 7100 kronorna du nämner, noterbart är ju att större delen av dem är ett lån, som man sedan måste betala tillbaka (precis som slipknot1 säger)

_slipknot1_
2010-03-03, 21:43
OK, som dom flesta studenterna i sverige då.

Inte i de stora studentstäderna med de hyrorna som många betalar.

Shakemynuts
2010-03-03, 22:00
Ja, sant är ju en lånedel också. :)
Mycket pengar hursomhelst, imo helt klart värt jämfört med vad man faktiskt skaffar sig själv om man fixar plugget.

svennebanan
2010-03-03, 22:13
Mm, om man inte bor i Norrland ja.
Hyran i studentlägenheterna här ligger på ungefär 1500-1800kr och det är samma CSN pengar som andra ställen, 7200kr i månaden right?

Shit, det är man ju till och med rik på. :)

Vars betalar du det?

Shakemynuts
2010-03-03, 22:20
Vars betalar du det?

Bor i Skellefteå!

WHITEFOLKS
2010-03-03, 22:25
Jag betalar motsvarande 1000kr för hyra, el osv.

Student"lägenhet" med 3 rum som delar kök, toalett, badrum.

_slipknot1_
2010-03-03, 22:37
Jag betalar motsvarande 1000kr för hyra, el osv.

Student"lägenhet" med 3 rum som delar kök, toalett, badrum.

Det var billigt hur många bor ni i den? Bostadsrätt?

Salus
2010-03-03, 23:42
shit jag pröjsar 2500kr för 14 ynka kvadrat :p

WHITEFOLKS
2010-03-03, 23:52
Det var billigt hur många bor ni i den? Bostadsrätt?

Nej det är studentbostäder.

Det är dock i Estland, inte i Sverige. Bra standard dock.

_slipknot1_
2010-03-03, 23:54
Nej det är studentbostäder.

Det är dock i Estland, inte i Sverige. Bra standard dock.

Ja men dåså. Helt ovidkommande för diskussionen.
Man kan bo billigt i Afrika också...

WHITEFOLKS
2010-03-03, 23:58
Ja eller hur. Helt ovidkommande.

Det finns folk här också som hellre flyttar ut och bor själva (duh).

De betalar mångdubbelt mycket mer för ? funktion. Det var bl.a. ett par från England som inte längre hade råd att studera kvar och var tvungna att flytta tillbaka till England för att jobba (de hade bl.a. skaffat egen lgh).

Hur mycket det gäller för ämnet får var och en avgöra själv.

Flykt
2010-03-04, 00:05
Nej det är studentbostäder.

Det är dock i Estland, inte i Sverige. Bra standard dock.

Haha wtf :laugh::laugh:
Du häver ur dig snorbillig hyra i ett inlägg men utelämnar att det rör sig om i ett helt annat land än Sverige. Estland till och med:Virro

WHITEFOLKS
2010-03-04, 00:08
Ja det var ju lite puckat att utelämna det. Men å andra sidan så har jag aldrig bott i studentlgh eller liknande i Sverige så vet inte vad det finns för billiga alternativ där.

Man får ju lämna information från det man vet. Jag skulle gissa att det finns studentlgh i Sverige som är billiga också. Självklart finns det även dyra.

skans
2010-03-04, 00:47
För 3500 borde det inte vara några problem att äta gott och ändå ha pengar till att ta sig till arbetsförmedlingen och eventuella arbetsintervjuer.

Kimball
2010-03-04, 01:01
Ja det var ju lite puckat att utelämna det. Men å andra sidan så har jag aldrig bott i studentlgh eller liknande i Sverige så vet inte vad det finns för billiga alternativ där.

Man får ju lämna information från det man vet. Jag skulle gissa att det finns studentlgh i Sverige som är billiga också. Självklart finns det även dyra.

Fast de billigaste studentlägenheterna i HBG ligger på drygt ~3k för knappt 20kvm, alternativet är att dela vanlig hyreslägenhet/bostadsrätt med fler för att komma billigare undan men det finner man ju ofta inte huxflux. Så det är inte i närheten av någon ynka tusenlapp inte :P

LadyG
2010-03-04, 01:04
Hyran ingår inte riktigt på det sättet.

Man får en summa pengar, sen får man extrapengar beroende på hur hög ens hyra är. Så han har nog samma summa som mig, dvs, runt 3500kr att leva på efter att hyran är betald.

Baan: Menar du att jag kan få min telefonräkning betald? :D

Riksnormen för en ensamstående är 2 800:- och den summan ska täcka allt. Livsmedel, kläder och alla omkostnader. För det mesta vill kommunerna se kvitto på utgiften. Vissa kommuner vill ha räkningen och betalar den åt klienterna. Ytterligare andra betalar till ett konto utan att varesig kontrollera eller följa upp. Kommunerna hanterar det där väldigt olika.

Kommunen betalar inte nödvändigtvis hela hyran. Uppsala t ex anser att den högsta skäliga kostnaden för en ensamståendes hyra är 5775:- men det där beslutar varje kommun om för sig.

Men riksnormerna närms iaf här, samt vad de är avsedda för:
http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Omsorg_o_stod/SOCIALBIDRAGSNORM_2009_rev090115.pdf

Det är allt jag hittat hittils iaf.

WHITEFOLKS
2010-03-04, 01:08
Bra skit LadyG.

Alltid kul att se vad saker ska kosta enligt "soviet russia" :D

Shakemynuts
2010-03-04, 01:22
LadyG: Jag räknade nu och jag får 3660kr efter att jag betalat hyran.
Utöver det ersättning för mediciner/läkarbesök (i form av att högkostnadskortet betalas).

Här i Skellefteå är det inga prat om kvitton eller så, jag får pengarna och så får jag leva på dom som jag själv vill.

Ajin
2010-03-04, 03:12
shit jag pröjsar 2500kr för 14 ynka kvadrat :p

Jag betalar 200£ i veckan för en studentlägenhet som har plats för en säng och ett skrivbord, inget mer. Delar kök, toalett och badrum med 14 andra. Sverige är sjukt jävla billigt (även Stockholm) jämfört med London. :(

ispåse
2010-03-04, 06:03
Den här debatten tänker jag inte ge mig in i, men jag tänkte svara på en fråga som ställdes om snubben som tråden handlar om.
Han bor inte lyxigt och han har en låg levnadsstandard. Kom inte och anta att han har en lägenhet med en hyra på 7000:- per månad, mobilräkning på 1000:-, alkisvanor, spelberoende, knarkberoende osv osv, han var fattig innan och är ännu fattigare nu. Han försöker inte lura staten på pengar, han har ett ärligt behov av hjälp.

Tycker han ska börja plugga till något som garanterat ger jobb.

Soc ger ju likvärdiga inkomster som en student har bara det att studenten investerar i sig själv under tiden.

Studielån, plugga, arbete, fru, lån, bil, hus, barn, testamente till barn. Situationen löst.

_slipknot1_
2010-03-04, 07:34
Ja eller hur. Helt ovidkommande.

Det finns folk här också som hellre flyttar ut och bor själva (duh).

De betalar mångdubbelt mycket mer för ? funktion. Det var bl.a. ett par från England som inte längre hade råd att studera kvar och var tvungna att flytta tillbaka till England för att jobba (de hade bl.a. skaffat egen lgh).

Hur mycket det gäller för ämnet får var och en avgöra själv.

Förstår inget av texten, du studerar inte svenska iaf;)

_slipknot1_
2010-03-04, 07:42
Ja det var ju lite puckat att utelämna det. Men å andra sidan så har jag aldrig bott i studentlgh eller liknande i Sverige så vet inte vad det finns för billiga alternativ där.

Man får ju lämna information från det man vet. Jag skulle gissa att det finns studentlgh i Sverige som är billiga också. Självklart finns det även dyra.

Det är ju just det som är grejen. Studerar man i Stockholm, Göteborg, Uppsala och Lund kan man inte räkna med att få tag i en billig bostad. Vet folk som betalar uppemot 5k pga. av bostadsbristen här nere i Lund. Det lämnar alltså 3k kvar till övriga fasta kostnader, kurslitteratur, mat osv. Så vissa har det klart sämre än socialbidragstagare. Å andra sidan finns det ju ruskigt billiga studentboenden i mindre attraktiva studentstäder och har man en hyra på 2k får man väldigt mycket över att leva på.

Tycker att det är mycket som är skevt. Antingen får man göra något åt bostadsbristen dvs. bygga fler studentlägenheter. Eller så får man höja lånedelen inom CSN för de med hög hyra. Notera att man ska höja lånedelen inte bidragsdelen.

D Andersson
2010-03-04, 07:52
Nu är det iofs kommunen som betalar ut det vilket Pragmatisk redan har sagt.

Du fortsätter hårklyveriet. För kommunens pengar kommer ju inte från skattebetalarna.



Så enkelt är det inte att få försörjningsstöd och det krävs i många kommuner viss motprestation för att erhålla det. Att vissa missbrukar systemet går inte att komma ifrån. Jag tror alltid det kommer finnas de som missbrukar alla system. Man kan inte skapa regler för en liten minoritet.

Har jag sagt något om att det måste skapas nya regler? Jag undrade om det fanns möjlighet att få mat och uppehälle betalt trots att man är arbetsför och vägrar arbeta, eller om man får svälta och hamnar på gatan - svaret vet vi. Sedan finns det andra bidrags/skyddssystem som missbrukas betydligt mer. Sjukförsäkringen och vab exempelvis.

Cilia
2010-03-04, 08:25
Du fortsätter hårklyveriet. För kommunens pengar kommer ju inte från skattebetalarna.
Du kallar det hårklyveri. Jag kallar det upplysning. Det skadar inte att veta hur systemet är uppbyggt.

Har jag sagt något om att det måste skapas nya regler? Jag undrade om det fanns möjlighet att få mat och uppehälle betalt trots att man är arbetsför och vägrar arbeta, eller om man får svälta och hamnar på gatan - svaret vet vi. Sedan finns det andra bidrags/skyddssystem som missbrukas betydligt mer. Sjukförsäkringen och vab exempelvis.
Jag menar att det inte är så enkelt att få försörjningsstöd som det ibland verkar i diskussioner.

Nitrometan
2010-03-04, 09:38
Sedan finns det andra bidrags/skyddssystem som missbrukas betydligt mer. Sjukförsäkringen och vab exempelvis.
Vad baserar du det på?

På sig själv känner man andra?

Tricce
2010-03-04, 09:45
Vad baserar du det på?

På sig själv känner man andra?

+1

Dessutom krävs intyg från skola/dagis att ditt barn varit hemma och sjuk.

D Andersson
2010-03-04, 10:48
Vad baserar du det på?

På sig själv känner man andra?

+1

Dessutom krävs intyg från skola/dagis att ditt barn varit hemma och sjuk.

Oj, här var huvudet långt ner i sanden..

Vi gör såhär, för jag varken orkar eller hinner. Försök gräva lite själva och se om ni kan hitta några tecken på överutnyttjande. Ett tips kan vara att titta hur systemen utnyttjats de senaste 20 åren och vid regeländringar, ett annat att titta på undersökningar av folks attityd till att utnyttja dessa system. D.v.s. hur vanlig attityden är att man själv eller barnen inte behöver vara sjuka för att utnyttja sjukförsäkringen.

O.s.v. kör hårt

Nitrometan
2010-03-04, 10:54
Är det inte rimligare att du bevisar ditt påstående?

LadyG
2010-03-04, 10:57
LadyG: Jag räknade nu och jag får 3660kr efter att jag betalat hyran.
Utöver det ersättning för mediciner/läkarbesök (i form av att högkostnadskortet betalas).

Här i Skellefteå är det inga prat om kvitton eller så, jag får pengarna och så får jag leva på dom som jag själv vill.

Intressant att det är så otroligt olika mellan kommuner, för i vissa Stockholmskommuner är de snudd på rabiata i sin jakt på kvitton och motprestationer. Du har t ex inte rätt till SL-kort per automatik, och om jag inte är helt felunderrättad finns det t om kommuner som kräver in kvitton på såna saker som el..?

D Andersson
2010-03-04, 11:37
Är det inte rimligare att du bevisar ditt påstående?

Jag avstår av ovan namnda anledningar, dessutom är jag inte intresserad av att diskutera frågan med någon som uppenbarligen inte är det minsta insatt.

kjell33
2010-03-04, 12:10
FACKAVGIFT?! Men för helvete...

Ja faktiskt så ingår fackavgift/avgift till a-kassa.

C.E.J.
2010-03-04, 16:32
Ja faktiskt så ingår fackavgift/avgift till a-kassa.

Fullständigt orimligt att staten ska betala ens lönekartellavgift. Då kan de betala för medlemskapet i schackklubben och filatelistföreningen också.

Brock
2010-03-04, 19:29
Har jag sagt något om att det måste skapas nya regler? Jag undrade om det fanns möjlighet att få mat och uppehälle betalt trots att man är arbetsför och vägrar arbeta, eller om man får svälta och hamnar på gatan - svaret vet vi. Sedan finns det andra bidrags/skyddssystem som missbrukas betydligt mer. Sjukförsäkringen och vab exempelvis.

Vad är svaret enligt dig?

Svaret enligt lagstiftningen är nej, du kan inte få uppehälle betalt om du vägrar att arbeta trots att du är arbetsför. Kommunen har dock ett yttersta ansvar att inte låta dig svälta ihjäl och att ordna tak över huvudet. Alltså, du får matrekvisitioner och någon form av sunkboende.

Baan
2010-03-04, 19:32
Fullständigt orimligt att staten ska betala ens lönekartellavgift. Då kan de betala för medlemskapet i schackklubben och filatelistföreningen också.

Fullständigt orimligt att du inte verkar ha koll på vilket land du lever i och att alla inte likställer facket med nazisterna (som du gör!!!!).

Nitrometan
2010-03-05, 14:55
Vi gör såhär, för jag varken orkar eller hinner. Försök gräva lite själva...

...kör hårt

Är det inte rimligare att du bevisar ditt påstående?

Jag avstår av ovan namnda anledningar, dessutom är jag inte intresserad av att diskutera frågan med någon som uppenbarligen inte är det minsta insatt.
Du argumenterar som vanligt. Tråkigt att du ska ha den attityden.

Jag har inte uttalat mig alls i själva frågan utan uttryckte bara lämpligheten i att den som kommer med ett påstående också backar upp det med nån form av stöd.

Om du vill diskutera med någon som är insatt i socialbidrag och hur det utnyttjas får du väl vända dig till socialkontoret i idin kommun, om det gäller sjukförsäkringen finns säkert sakkunniga på Försäkringskassan.

D Andersson
2010-03-06, 02:09
Du argumenterar som vanligt. Tråkigt att du ska ha den attityden.

Det enda som är tråkigt är att du spelar såhär dum ibland.


Jag har inte uttalat mig alls i själva frågan utan uttryckte bara lämpligheten i att den som kommer med ett påstående också backar upp det med nån form av stöd.

Jag gjorde ju faktiskt indirekt just det genom hint om att sjukskrivningstalen svängt enormt under de senaste 20-30 åren, vid regeländringar etc. Debatten om fusk är definitivt inget nytt, utan den har kommit och gått hela tiden, även från vänster.

Det är helt enkelt inte troligt att hälsotillståndet hos Sveriges befolkning svänger på det sätt som sjukskrivningstalen gjort, speciellt inte med tanke på att vi ständigt legat i topp när det gäller exempelvis livslängd. Det har dock blivit klart bättre den senaste tiden, vi är väl nere på eu-snitt.

Allt bottnar egentligen i den gigantiska apparat som dragits igång för att dölja problemen med svenskt företagande - att Sverige egentligen lider av massarbetslöshet och har gjort det mycket länge. Sedan 50-talet har inte ett enda jobb netto skapats i privat sektor.

När det gäller vab var det en undersökning för ett par år sedan som visade att var fjärde uttagen vabdag var fusk. Regeländringar infördes för att stävja och det har blivit bättre sedan dess.

spoonchest
2010-03-06, 03:43
Allt bottnar egentligen i den gigantiska apparat som dragits igång för att dölja problemen med svenskt företagande - att Sverige egentligen lider av massarbetslöshet och har gjort det mycket länge. Sedan 50-talet har inte ett enda jobb netto skapats i privat sektor.



Ah, ok. Källa på det?

ha:cl
2010-03-06, 09:10
Det enda som är tråkigt är att du spelar såhär dum ibland.



Jag gjorde ju faktiskt indirekt just det genom hint om att sjukskrivningstalen svängt enormt under de senaste 20-30 åren, vid regeländringar etc. Debatten om fusk är definitivt inget nytt, utan den har kommit och gått hela tiden, även från vänster.

Det är helt enkelt inte troligt att hälsotillståndet hos Sveriges befolkning svänger på det sätt som sjukskrivningstalen gjort, speciellt inte med tanke på att vi ständigt legat i topp när det gäller exempelvis livslängd. Det har dock blivit klart bättre den senaste tiden, vi är väl nere på eu-snitt.

Allt bottnar egentligen i den gigantiska apparat som dragits igång för att dölja problemen med svenskt företagande - att Sverige egentligen lider av massarbetslöshet och har gjort det mycket länge. Sedan 50-talet har inte ett enda jobb netto skapats i privat sektor.

När det gäller vab var det en undersökning för ett par år sedan som visade att var fjärde uttagen vabdag var fusk. Regeländringar infördes för att stävja och det har blivit bättre sedan dess.

Eller, så är bidragen för höga och det lönar sig inte att vara sjuksköterska utan man kan gå hemma för typ samma pengar på sjukskrivningen. Hur många går till jobbet då?

Sänk bidragen, tack.

bollio
2010-03-06, 16:13
Jag får utöver hyran betald ungefär 3500kr i månaden. Det fungerar bra tycker jag. Vem fan klarar sig inte på det 1 månad?

Ptja, bara maten går ju på 1700-2500 förutsatt att man aldrig äter ute.

300 kr för bussresor, 100-200 kr telefon, 300 kr gym, 200 kr bredband är vad som går för mig i alla fall.

Kurslitteratur kan kosta enormt mycket.

Sen ska det vara pengar för hygien, kläder, oförutsedda utgifter m.m.

Det kan nog bli tight på 3500 när hyran är betald.

bollio
2010-03-06, 16:15
Eller, så är bidragen för höga och det lönar sig inte att vara sjuksköterska utan man kan gå hemma för typ samma pengar på sjukskrivningen. Hur många går till jobbet då?

Sänk bidragen, tack.

LOL, källa på att en sjuksköterska får lika mycket pengar på att vara sjukskriven som att arbeta? Är det något du har hört utan att kolla upp det? Låter som nonsens.

bollio
2010-03-06, 16:16
Alla som tror att det är lätt att unyttja socialbidrag får gärna läsa på lite och komma med en källa tack. Jag har hyfsad koll på reglerna och jag ser det inte som lätt på något vis.

bollio
2010-03-06, 16:18
Mm, om man inte bor i Norrland ja.
Hyran i studentlägenheterna här ligger på ungefär 1500-1800kr och det är samma CSN pengar som andra ställen, 7200kr i månaden right?

Shit, det är man ju till och med rik på. :)

Jag bor i skitdålig lägenhet i en korridor och jag betalar 3325 kr i månaden. Och det finns knappt nåt billigare. Jag tänker fixa en 1:a snart och den måste jag betala ~4000 kr för. Dra inte alla över samma kam please. Du har haft tur.

Jagärsvag
2010-03-06, 18:03
Jag bor i skitdålig lägenhet i en korridor och jag betalar 3325 kr i månaden. Och det finns knappt nåt billigare. Jag tänker fixa en 1:a snart och den måste jag betala ~4000 kr för. Dra inte alla över samma kam please. Du har haft tur.

Skaffa bostadsbidrag.

Erik__
2010-03-06, 21:04
Jag bor i skitdålig lägenhet i en korridor och jag betalar 3325 kr i månaden. Och det finns knappt nåt billigare. Jag tänker fixa en 1:a snart och den måste jag betala ~4000 kr för. Dra inte alla över samma kam please. Du har haft tur.

Det där går borde ju gå att få ihop? jag har samma hyra och studiemedel och klarar mig utmärkt.

ha:cl
2010-03-06, 21:51
LOL, källa på att en sjuksköterska får lika mycket pengar på att vara sjukskriven som att arbeta? Är det något du har hört utan att kolla upp det? Låter som nonsens.

Nej du har alldeles rätt, det stod i GP för ett par år sedan och det diffade faktskt på ca tusenlappen i månaden!

Alla som tror att det är lätt att unyttja socialbidrag får gärna läsa på lite och komma med en källa tack. Jag har hyfsad koll på reglerna och jag ser det inte som lätt på något vis.

Men folk som kan jobba går sjukskrivna ändå?

bollio
2010-03-06, 23:59
Det där går borde ju gå att få ihop? jag har samma hyra och studiemedel och klarar mig utmärkt.

Ja det går, men bara för att jag lever som en asket och har mycket god koll på ekonomin (inga onödiga utgifter), och har inte heller haft oförutsedda utgifter. Även haft låg kostnad för kurslitteratur.

Studenter med andra omständigheter kan få det svårt.

Baan
2010-03-07, 00:31
Nej du har alldeles rätt, det stod i GP för ett par år sedan och det diffade faktskt på ca tusenlappen i månaden!



Men folk som kan jobba går sjukskrivna ändå?

Tjänar en sjuksköterska 5000 kr i månaden? Då blir det 4000 kr, om jag förstått det rätt att man får 80% av lönen om man är sjukskriven. Med mer normal lön borde det kanske röra sig om 4-5000 kr, och det borde inte vara skitsamma. Kan dock förstå att vissa myglar och tycker att det är värt tappa 20% av inkomsten för att satsa på saker som pro bodybuilding. Osäker dock om sämre villkor är rätt sätt att gå, eftersom det förstör för alla. Hellre bättre kontroller.

ha:cl
2010-03-07, 00:48
Tjänar en sjuksköterska 5000 kr i månaden? Då blir det 4000 kr, om jag förstått det rätt att man får 80% av lönen om man är sjukskriven. Med mer normal lön borde det kanske röra sig om 4-5000 kr, och det borde inte vara skitsamma. Kan dock förstå att vissa myglar och tycker att det är värt tappa 20% av inkomsten för att satsa på saker som pro bodybuilding. Osäker dock om sämre villkor är rätt sätt att gå, eftersom det förstör för alla. Hellre bättre kontroller.

Vad får du 5 000 ifrån? Självklart inte.

Baan
2010-03-07, 00:52
Vad får du 5 000 ifrån? Självklart inte.

Det står i min text. Ska differensen vara 1000 kr måste man tjäna så dåligt som 5000 kr per månad. Tjänar man mer normalt är det betydligt större skillnad.

ha:cl
2010-03-07, 01:42
Det står i min text. Ska differensen vara 1000 kr måste man tjäna så dåligt som 5000 kr per månad. Tjänar man mer normalt är det betydligt större skillnad.

Okej, ifall det nu stämmer (har för mig att GP sa något om 1-2 tusen, men okej) så skulle en som tjänar 20 000 i månaden få 16 000 vid sjukskrivning. Är det ingen mer än jag som reagerar på att det är ca x tusen för mycket.

Det finns så många som fuskar, 4000 för att kunna gå hemma hela dagarna och göra vad du vill istället för att jobba på ett tråkigt jobb.

bollio
2010-03-07, 13:53
Okej, ifall det nu stämmer (har för mig att GP sa något om 1-2 tusen, men okej) så skulle en som tjänar 20 000 i månaden få 16 000 vid sjukskrivning. Är det ingen mer än jag som reagerar på att det är ca x tusen för mycket.

Det finns så många som fuskar, 4000 för att kunna gå hemma hela dagarna och göra vad du vill istället för att jobba på ett tråkigt jobb.

Och du tror att det bara är att trycka på en knapp så blir man sjukskriven?

Man måste vara diagnostiserad av en läkare och om man då inte är sjuk krävs det en skicklig, oärlig lögnare samt en dålig läkare för att klara av konststycket.

Långtidssjukskrivningar är ännu svårare att få än korttidssjuksrivningar.

Och jag skulle säga att 4000 mindre i lön är mycket när man har barn, hus och bil etc.

Det pågår en häxjakt på s.k. fuskare men jag har inte sett några bevis för att det skulle vara vanligt förekommande. Höga röster har höjts (utan grund?) och nu ser vi konsekvensen: många på allvar sjuka människor hamnar i kläm och står utan försörjning.

Såna som du borde skämmas tbh.

Ignatius72
2010-03-07, 14:26
Det pågår en häxjakt på s.k. fuskare men jag har inte sett några bevis för att det skulle vara vanligt förekommande. Höga röster har höjts (utan grund?) och nu ser vi konsekvensen: många på allvar sjuka människor hamnar i kläm och står utan försörjning.

Såna som du borde skämmas tbh.

I slutet av förra året var knappt 112 000 personer sjukskrivna. Inte sedan 1981 har de varit färre. När det var som högst, år 2002, var det 298 000 personer. http://sydsvenskan.se/sverige/article633943/De-sjukskrivna-har-inte-varit-farre-pa-29-ar.html
Nåt har ju uppenbarligen hänt. Har folk blivit friskare?

Baan
2010-03-07, 14:35
I slutet av förra året var knappt 112 000 personer sjukskrivna. Inte sedan 1981 har de varit färre. När det var som högst, år 2002, var det 298 000 personer. http://sydsvenskan.se/sverige/article633943/De-sjukskrivna-har-inte-varit-farre-pa-29-ar.html
Nåt har ju uppenbarligen hänt. Har folk blivit friskare?

Det går inte säga rakt av att det är färre som fuskar. Det kan vara så att folk som inte är arbetsföra arbetar just för att det är tuffare. Jag har givetvis också fördomar att man kommit tillrätta med fusket, men det är inget man kan påstå är fakta utifrån det där :)

Ingen har nog något mot att man jagar fuskare. Det verkar även vettigt det som står i din artikel. Det jag är tveksam till är att bara sänka ersättningen då det är en känga till alla som är sjuka, inte bara dom fejksjuka.

Tolkia
2010-03-07, 16:04
Man har ju gjort om riktlinjerna för vad som är lämplig sjukskrivningstid för olika besvär en hel del på ett sätt som garanterat har påverkat antalet sjukskrivna. Att säga att det bara beror på att folk fuskar mindre tror jag är önsketänkande. Å andra sidan tror jag att det redan från början var betydligt färre som utnyttjade systemet än vad som ofta hävdas i diskussioner.

D Andersson
2010-03-07, 18:20
Det pågår en häxjakt på s.k. fuskare men jag har inte sett några bevis för att det skulle vara vanligt förekommande. Höga röster har höjts (utan grund?) och nu ser vi konsekvensen: många på allvar sjuka människor hamnar i kläm och står utan försörjning.

Rent nonsens. Media borde be om ursäkt för hur man rapporterade om den s.k. häxjakten, man har gjort en höna av en fjäder, skrämt upp många sjukla och framställt det som att extrema undantagsfall skulle vara vanligt förekommande. På slutet har det blivit lite bättre iom rapporter om att svårt sjuka har kunnat fortsätta vara sjukskrivna precis som vanligt.

Att du inte har sett några bevis för att det skulle vara vanligt innebär bara att du ser väldigt dåligt, inte tittar efter dem, inte vill se dem eller en kombination av allt ovanstående.

D Andersson
2010-03-07, 18:22
Det går inte säga rakt av att det är färre som fuskar. Det kan vara så att folk som inte är arbetsföra arbetar just för att det är tuffare. Jag har givetvis också fördomar att man kommit tillrätta med fusket, men det är inget man kan påstå är fakta utifrån det där

Hur kan man arbeta om man inte är arbetsför? Det faller på sin egen orimlighet.

Du menar alltså att Sverige har hela den rika världens sjukaste befolkning, trots att vi ligger i topp när det gäller medellivslängd etc. etc.
Lägg ner pajasfasonerna.

Baan
2010-03-07, 18:38
Hur kan man arbeta om man inte är arbetsför? Det faller på sin egen orimlighet.

Du menar alltså att Sverige har hela den rika världens sjukaste befolkning, trots att vi ligger i topp när det gäller medellivslängd etc. etc.
Lägg ner pajasfasonerna.

Dåligt uttryckt av mig. Folk som inte borde arbeta ur en hälsosynpunkt men gör det ändå p.g.a. tuffare regler. Personer som med sitt arbete bara kan förvärra saken och till slut kanske bli förtidspensionärer.

Edit: Vad är det med dig och personangrepp?

Tolkia
2010-03-07, 18:43
Att du inte har sett några bevis för att det skulle vara vanligt innebär bara att du ser väldigt dåligt, inte tittar efter dem, inte vill se dem eller en kombination av allt ovanstående.
Å andra sidan skulle man kunna invända mot dig att det att du ser dem överallt beror på att du ser väldigt dåligt, vill se dem eller en kombination av ovanstående. Jag vill nog påstå att du driver lite åsikt här, och inte alls själv har så solid grund för vad du påstår som du gör gällande.

Diskussionen utvecklas, som alltid, ungefär som dopingdiskussionerna; allt är svartvitt, antingen finns inga fuskare eller så finns det bara fuskare. Måttligt givande.

Angående hur lätt det är att få sjukskrivning och för vad man kan få hur mycket, så varierar definitionerna för vad som är tillräckligt, lagom och lämpligt ganska mycket mellan läkare och mellan vårdinrättningar. Det har många orsaker; egen attityd, kunskapsläge och lokal kultur är tre. En bidragande anledning till att det lätt nojiga rapporterandet kring sjukskrivningarna lugnade ned sig var att riktlinjerna "satte sig" och den stora bulken läkare lärde sig/bestämde sig för hur de skulle hantera dem. Som med andra omorganisationer krävdes en inkörningsperiod. Detta som ett konstaterande utan att ha någon synpunkt på huruvida omorganisationen var bra eller dålig.

Ignatius72
2010-03-07, 19:59
Om folk inte hade fuskat så hade man haft 110% ersättning när man var sjuk. Full kompensation + 10% för att det är synd om en. Är det någon som tror att det hade varit ett hållbart system?

http://sydsvenskan.se/sverige/article632677/Rekordmanga-fuskare-aker-fast.htmlhttp://sydsvenskan.se/sverige/article632677/Rekordmanga-fuskare-aker-fast.html
Försäkringskassans jakt på bidragsfuskare slog rekord under 2009.
354 miljoner kronor i bland annat sjukpenning och förtidspension krävdes tillbaka förra året – en ökning med 74 procent jämfört med året före.
– Ett av de vanligaste felen är att folk har jobbat svart och haft bidrag samtidigt, säger Joakim Jarnryd, ansvarig för kontrollfrågor på Försäkringskassan

Tolkia
2010-03-07, 20:05
Om folk inte hade fuskat så hade man haft 110% ersättning när man var sjuk. Full kompensation + 10% för att det är synd om en. Är det någon som tror att det hade varit ett hållbart system?
Utveckla gärna, jag anar att det döljer sig ett skämt här, men jag fattar inte.

F.ö. har åtminstone jag aldrig påstått att fusk alls inte förekommer, däremot att det inte - som ibland görs gällande - är så vanligt att "fuskarna" är fler än de som faktiskt är sjukskrivna för att de - surprise! - är sjuka.

WHITEFOLKS
2010-03-07, 20:09
Problemet med fuskarna är väl att det inte behövs så många för att göra stor skada. Man förlorar ju både pengarna man betalar "felaktigt" och intäkter från deras arbete.

Jag tror faktiskt inte systemet klarar av så många % fuskare innan det blir väldigt problematiskt.

Ignatius72
2010-03-07, 20:13
Utveckla gärna, jag anar att det döljer sig ett skämt här, men jag fattar inte.

F.ö. har åtminstone jag aldrig påstått att fusk alls inte förekommer, däremot att det inte - som ibland görs gällande - är så vanligt att "fuskarna" är fler än de som faktiskt är sjukskrivna för att de - surprise! - är sjuka.

350 miljoner förra året i fusk. Det är en hel del i mina öron.
Inget skämt men en vink om människans natur. Hade man kunnat lita på att folk inte fuskar utan håller en hög moral så hade det inte funnits någon anledning att jiddra med karensdagar och procentandelar, man hade lugnt kunna skippa det och gett full inkomstersättning. Men eftersom människan generellt sett är funtad på det sättet att man hade stannat hemma lite då och då så hade systemet kapsejsat.

kalle_banan
2010-03-07, 20:13
Problemet med fuskarna är väl att det inte behövs så många för att göra stor skada. Man förlorar ju både pengarna man betalar "felaktigt" och intäkter från deras arbete.

Jag tror faktiskt inte systemet klarar av så många % fuskare innan det blir väldigt problematiskt.

Vad baserar du det på?

08-dude
2010-03-07, 20:18
Nu är det iofs kommunen som betalar ut det vilket Pragmatisk redan har sagt.

Så enkelt är det inte att få försörjningsstöd och det krävs i många kommuner viss motprestation för att erhålla det. Att vissa missbrukar systemet går inte att komma ifrån. Jag tror alltid det kommer finnas de som missbrukar alla system. Man kan inte skapa regler för en liten minoritet.

Bra att det inte är så lätt, det är trots allt pengar som har tagits från några andra och sedan ska ge bort till några andra.
Missföstå mig rätt, självklart är det bra att det finns stöd att söka men jag är klart positiv att det ställs krav på bidragstagaren.

Tolkia
2010-03-07, 20:29
350 miljoner förra året i fusk. Det är en hel del i mina öron.
Inget skämt men en vink om människans natur. Hade man kunnat lita på att folk inte fuskar utan håller en hög moral så hade det inte funnits någon anledning att jiddra med karensdagar och procentandelar, man hade lugnt kunna skippa det och gett full inkomstersättning. Men eftersom människan generellt sett är funtad på det sättet att man hade stannat hemma lite då och då så hade systemet kapsejsat.
Återigen, jag säger inte att det inte förekommer. Finns det något system som inte utnyttjas otillbörligt av åtminstone någon? (Och jag säger faktiskt inte heller att jag tycker att det är OK.) Ffs, folk kan ju inte ens låta bli att sno toapapper från offentliga toaletter.

Tryman
2010-03-07, 20:37
Jag har hört en del gånger att Sverige haft högre sjukskrivningar trots högre levnadsålder än de flesta länder i Europa. Stämmer detta, finns det några siffror på det?

bollio
2010-03-07, 20:49
Rent nonsens. Media borde be om ursäkt för hur man rapporterade om den s.k. häxjakten, man har gjort en höna av en fjäder, skrämt upp många sjukla och framställt det som att extrema undantagsfall skulle vara vanligt förekommande. På slutet har det blivit lite bättre iom rapporter om att svårt sjuka har kunnat fortsätta vara sjukskrivna precis som vanligt.

Att du inte har sett några bevis för att det skulle vara vanligt innebär bara att du ser väldigt dåligt, inte tittar efter dem, inte vill se dem eller en kombination av allt ovanstående.

No, bevisbördan ligger på dig.

bollio
2010-03-07, 20:55
Återigen, jag säger inte att det inte förekommer. Finns det något system som inte utnyttjas otillbörligt av åtminstone någon? (Och jag säger faktiskt inte heller att jag tycker att det är OK.) Ffs, folk kan ju inte ens låta bli att sno toapapper från offentliga toaletter.

Fuskare finns nog alltid men bara för att liten liten andel fuskar innebär det inte att det är värt att sabba för alla andra genom regelskärpningar, sänkning av ersättningsnivån etc.

Jag saknar en objektivitet i den här debatten. Vad är de faktiskta siffrorna på hur många fuskare det finns? Känslan jag får är att det är mycket tyckande bland allmänheten utan att nästan någon har koll på fakta.

Ignatius72
2010-03-07, 21:30
Om folk inte hade fuskat så hade man haft 110% ersättning när man var sjuk. Full kompensation + 10% för att det är synd om en. Är det någon som tror att det hade varit ett hållbart system?

http://sydsvenskan.se/sverige/article632677/Rekordmanga-fuskare-aker-fast.htmlhttp://sydsvenskan.se/sverige/article632677/Rekordmanga-fuskare-aker-fast.html
Försäkringskassans jakt på bidragsfuskare slog rekord under 2009.
354 miljoner kronor i bland annat sjukpenning och förtidspension krävdes tillbaka förra året – en ökning med 74 procent jämfört med året före.
– Ett av de vanligaste felen är att folk har jobbat svart och haft bidrag samtidigt, säger Joakim Jarnryd, ansvarig för kontrollfrågor på Försäkringskassan

Fuskare finns nog alltid men bara för att liten liten andel fuskar innebär det inte att det är värt att sabba för alla andra genom regelskärpningar, sänkning av ersättningsnivån etc.

Jag saknar en objektivitet i den här debatten. Vad är de faktiskta siffrorna på hur många fuskare det finns? Känslan jag får är att det är mycket tyckande bland allmänheten utan att nästan någon har koll på fakta.

Se ovan.

D Andersson
2010-03-08, 08:52
Dåligt uttryckt av mig. Folk som inte borde arbeta ur en hälsosynpunkt men gör det ändå p.g.a. tuffare regler. Personer som med sitt arbete bara kan förvärra saken och till slut kanske bli förtidspensionärer.

Detta gäller i så fall i ännu högre grad för resten av den rika världen, låter det troligt? Eller är det mer troligt att det är du som ser Sverige som den enda som marscherar i takt och tycker alla andra marscherar fel? Pajasvarning som sagt.

Och vilket gigantiskt misslyckande, vilken katastrofinsats av LO, SAP och hela rörelsen. Landet där ett arbetarparti har haft makten de senaste 75 åren, där facket är urstarkt, där arbetarskyddet är omfattande och det går 13 ombudsmän och skyddsombud på dussinet har alltså världens sjukaste befolkning. Vilket fruktansvärt underbetyg för dem att deras arbete resulterat i den rika världens minst arbetsföra befolkning.
Vi får verkligen hoppas att den borgerliga regeringen röstas bort i höst så att sossarna kan återställa ordningen, höja ersättningsnivåerna och låta folk sjukskriva och förtidspensionera sig bäst de vill.


Nej, vad det handlar om är arbetslöshet och att försöka dölja den, det gäller även förtodspensioneringarna. Generösa bidragssystem i kombination med folk som sitter kvar på arbeten de inte trivs med eller passar för och med en utbredd mentalitet att man faktiskt inte behöver vara sjuk för att sjukskriva sig. Det räcker med att vara lite trött i allmänhet eller på jobbet i synnerhet, ha problem hemma, på jobbet eller liknande.

Är det troligt att kurvan nedan representerar Svenska folkets hälsa:

http://sydsvenskan-img.se/archive/00345/1080x708_sjukskrivn_345674a.gif


Man ska ha i åtanke att anledningen till att antalet sjukskrivna sjönk även under sossarna var att man hade automatisk förtidspensionering efter ett års sjukskrivning. Folk blev inte mer arbetsföra, utan man gömde bara arbetslösheten, eller "sjukskrivningarna", i förtidspension istället.

Ignatius72
2010-03-08, 09:00
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fusk-och-fel-kostar-f-kassan-miljarder-1.1057341
Fusk och fel kostar F-kassan miljarder
Totalt sett bedöms 16,4 miljarder kronor ha betalats ut för mycket under 2009.

Columbia
2010-03-08, 09:35
http://sydsvenskan-img.se/archive/00345/1080x708_sjukskrivn_345674a.gif




När den där peaken började dala, började väl också arbetslösheten så sakteliga öka, eller har jag fel?

Slutsats: Det är tveklöst en stor grupp människor som inte vill arbeta.

pragmatist
2010-03-08, 12:31
Det finns ju också en tydlig regional aspekt, de län som har högst arbetslöshet har också högst sjukskrivningstal och vice versa. Däremot vet jag inte om man nödvändigtvis ska skylla det på fusk, snarare handlar det om att man i vissa landsändar utvecklat en väldigt förlåtande "sjukskrivningskultur" och offermentalitet där människor ser det som en mänsklig rättighet att kunna "beställa" bidragsförsörjning av samhället som en sorts kompensation för att man bor i en diskriminerad del av landet, utan att detta ses som något skamligt.

Shakemynuts
2010-03-08, 12:52
Jag bor i skitdålig lägenhet i en korridor och jag betalar 3325 kr i månaden. Och det finns knappt nåt billigare. Jag tänker fixa en 1:a snart och den måste jag betala ~4000 kr för. Dra inte alla över samma kam please. Du har haft tur.

Ja, jag har haft tur tillsamans med hela Skellefteå. Jag sa ju ingenting annat än att det är billigare hyra i Norrland. Ser inte poängen med ditt inlägg faktiskt.

ha:cl
2010-03-09, 15:24
Och du tror att det bara är att trycka på en knapp så blir man sjukskriven?

Man måste vara diagnostiserad av en läkare och om man då inte är sjuk krävs det en skicklig, oärlig lögnare samt en dålig läkare för att klara av konststycket.

Långtidssjukskrivningar är ännu svårare att få än korttidssjuksrivningar.

Och jag skulle säga att 4000 mindre i lön är mycket när man har barn, hus och bil etc.

Det pågår en häxjakt på s.k. fuskare men jag har inte sett några bevis för att det skulle vara vanligt förekommande. Höga röster har höjts (utan grund?) och nu ser vi konsekvensen: många på allvar sjuka människor hamnar i kläm och står utan försörjning.

Såna som du borde skämmas tbh.

Ja vad jag har märkt så är det flertalet av de sjukskrivna som faktiskt mer än väl klarar av ett arbete. Klarar man av att vara hemma, ta hand och barnen och huset, då klarar man fan att jobba!

350 miljoner förra året i fusk. Det är en hel del i mina öron.
Inget skämt men en vink om människans natur. Hade man kunnat lita på att folk inte fuskar utan håller en hög moral så hade det inte funnits någon anledning att jiddra med karensdagar och procentandelar, man hade lugnt kunna skippa det och gett full inkomstersättning. Men eftersom människan generellt sett är funtad på det sättet att man hade stannat hemma lite då och då så hade systemet kapsejsat.

Men om Sverige hade gjort det mindre lätt att uttnyttja systemet och skattebetalarnas pengar hade färre fuskat tror jag.

Är inte så sugen på att betala för en bunt bosnier som bor i ett kollihus i de värmländska skogarna (arbetskraft). Är inte heller sugen på att betala för Greta och Helena som går hemma och inget gör när de mycket väl kan användas i arbetslivet. För sköta barnen och laga mat åt dom kan de göra. Promander är skönt mitt på dagen också. Men jobba, aj min rygg, aj min rygg.

Shakemynuts
2010-03-09, 15:41
Ja vad jag har märkt så är det flertalet av de sjukskrivna som faktiskt mer än väl klarar av ett arbete. Klarar man av att vara hemma, ta hand och barnen och huset, då klarar man fan att jobba!



Men om Sverige hade gjort det mindre lätt att uttnyttja systemet och skattebetalarnas pengar hade färre fuskat tror jag.

Är inte så sugen på att betala för en bunt bosnier som bor i ett kollihus i de värmländska skogarna (arbetskraft). Är inte heller sugen på att betala för Greta och Helena som går hemma och inget gör när de mycket väl kan användas i arbetslivet. För sköta barnen och laga mat åt dom kan de göra. Promander är skönt mitt på dagen också. Men jobba, aj min rygg, aj min rygg.

Tror du att det är en jäkla semester att ha ungar, barn och hus eller?

Tryman
2010-03-09, 16:04
Tror du att det är en jäkla semester att ha ungar, barn och hus eller?

Det var väl precis det han inte trodde?

Shakemynuts
2010-03-09, 16:08
Det var väl precis det han inte trodde?

Om man är sjukskriven kanske just ta hand om ett hem och barn är pågränsen till det man klarar av. Det betyder inte att man är frisk nog för att jobba.

Tryman
2010-03-09, 16:10
Om man är sjukskriven kanske just ta hand om ett hem och barn är pågränsen till det man klarar av. Det betyder inte att man är frisk nog för att jobba.

Så du menar inte att det är lika hårt att vara hemma och ta hand om hem och barn som att jobba?

Shakemynuts
2010-03-09, 16:12
Så du menar inte att det är lika hårt att vara hemma och ta hand om hem och barn som att jobba?

Ska jag quota mitt eget inlägg? Jag menar det jag skrev nu senast. Att du nödvändigtvis inte klarar av att jobba bara för att du klarar av att ta hand om ett hem och barn.

Tryman
2010-03-09, 16:16
Ska jag quota mitt eget inlägg? Jag menar det jag skrev nu senast. Att du nödvändigtvis inte klarar av att jobba bara för att du klarar av att ta hand om ett hem och barn.

Blev lite förvirrad när det lät som om du tyckte tvärtom i detta inlägg
Tror du att det är en jäkla semester att ha ungar, barn och hus eller?

Shakemynuts
2010-03-09, 16:18
Blev lite förvirrad när det lät som om du tyckte tvärtom i detta inlägg

Hur tolkade du det som att jag tyckte tvärtom?

LadyG
2010-03-09, 16:25
Ja vad jag har märkt så är det flertalet av de sjukskrivna som faktiskt mer än väl klarar av ett arbete. Klarar man av att vara hemma, ta hand och barnen och huset, då klarar man fan att jobba!


Jobbar du inom sjukförsäkringssystemet på något vis, eftersom du kan uttala dig så tvärsäkert om tusentals människors situation?

Tryman
2010-03-09, 16:26
Hur tolkade du det som att jag tyckte tvärtom?

Spelar ingen roll, vi börjar komma lite Off topic här.

Shakemynuts
2010-03-09, 16:28
Spelar ingen roll, vi börjar komma lite Off topic här.

Jo. :D
Jag bara undrade. Men ok, vi lämnar det, spelar inte så stor roll. :)

kalle_banan
2010-03-09, 16:29
Spelar ingen roll, vi börjar komma lite Off topic här.

Hehe, "börjar komma Off topic" :Virro

Nej men fortsätt, huvudsyftet med tråden är uppfyllt så det kvittar om ni diskuterar bedrägeri eller socialbidragsregler för min del.

Tryman
2010-03-09, 16:35
Jo. :D
Jag bara undrade. Men ok, vi lämnar det, spelar inte så stor roll. :)

Hehe, "börjar komma Off topic" :Virro

Nej men fortsätt, huvudsyftet med tråden är uppfyllt så det kvittar om ni diskuterar bedrägeri eller socialbidragsregler för min del.

När man börjar prata om vad man pratar om är man verkligen off :D



Personligen är jag kluven när det gäller sådana här diskussioner. Det går inte att generalisera åt varken det ena eller det andra hållet.

Shakemynuts
2010-03-09, 16:45
Beror ju på vart man drar sina gränser.

Kan använda min mamma som exempel, hon har jobbat som dagisfröken (barnsköterska, vad man nu ska kalla det, är lite olika saker sånt där).
Hon har varit sjukskriven, halvtidssjukskriven och lite olika grejer, sen ungefär 8 år tillbaka på grund av sin rygg. Då det blev som så att antalet personer som är sjukskrivna skulle sänkas blev hon tvingad att byta jobb eller börja jobba.

Vilket blev en variation av 3 timmar jobb per dag och ännu mer sjukskrivningar.

Men visst fan tar hon hand om mina syskon och ett hem på det. Betyder det att hon kan jobba mer? Inte alls, hon är helt slutkörd efter att ha städat i 4 timmar och somnar. Hon får hjälp med matlagning och tvätt. Syskonen börjar bli lite äldre nu som tur var.

Vad som skulle ske i ett u-land är väl att t ex jag som äldsta syskonet inte skulle bo 80mil bort och plugga, utan jag skulle nog bo med dom och försörja oss.

Visst kan man tvinga henne till ett annat jobb också. Men som jag sa i början, någonstans tycker jag man måste dra en gräns och i Sverige tycker jag att det är bra att vi har socialbidrag och skyddsnät som sjukskrivningar som hjälp.

ha:cl
2010-03-09, 17:07
Jobbar du inom sjukförsäkringssystemet på något vis, eftersom du kan uttala dig så tvärsäkert om tusentals människors situation?

Men arma stackare har du aldrig träffat en till synes frisk sjukskriven? Har flera gånger mött klockrena fall av utnyttjande av systemet.

shut teh face
2010-03-09, 17:07
Jag har en kompis som inte har armar eller ben, han var sjukskriven men sen fick han inet det längre för de tyckte han kunde jobba som skådespelare utan armar o ben för såna behövs ju

Shakemynuts
2010-03-09, 17:11
Jag har en kompis som inte har armar eller ben, han var sjukskriven men sen fick han inet det längre för de tyckte han kunde jobba som skådespelare utan armar o ben för såna behövs ju

Typ sånadär argument har jag hört från bekanta, skillnaden är att dom inte trollade. :(

shut teh face
2010-03-09, 17:14
Typ sånadär argument har jag hört från bekanta, skillnaden är att dom inte trollade. :(

:laugh:

ha:cl
2010-03-09, 17:20
Jag har en kompis som inte har armar eller ben, han var sjukskriven men sen fick han inet det längre för de tyckte han kunde jobba som skådespelare utan armar o ben för såna behövs ju

Han kan väl jobba? Eller krävs det väl fungerande ben och armar för alla yrken?

LadyG
2010-03-09, 17:55
Men arma stackare har du aldrig träffat en till synes frisk sjukskriven? Har flera gånger mött klockrena fall av utnyttjande av systemet.

Så bara för att några är oärliga förutsätts alla vara det?

kalle_banan
2010-03-09, 18:08
Ni som klagar på att socialbidrag och sjukersättning osv utnyttjas, vad föreslår ni ska göras åt saken?

shut teh face
2010-03-09, 18:29
Ni som klagar på att socialbidrag och sjukersättning osv utnyttjas, vad föreslår ni ska göras åt saken?
Inför dödstraff om man är arbetslös mer än 1,5 år.

bollio
2010-03-13, 11:41
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fusk-och-fel-kostar-f-kassan-miljarder-1.1057341
Fusk och fel kostar F-kassan miljarder
Totalt sett bedöms 16,4 miljarder kronor ha betalats ut för mycket under 2009.

Att sjuksrivningspuckeln är borta är inget belägg för att det finns många fuskare. Det är typiskt exempel på dålig vetenskap.

Det kan finnas många anledningar till att den är borta ex. hårdare regler från Försäkringskassan eller att många helt enkelt är friskare.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article6748632.ab

"Bakgrunden var en ny studie där Försäkringskassan gissat hur mycket svinnet är i socialförsäkringssystemen."

Om vi dock antar att Försäkringskassan gissning är korrekt så får vi tänka på att försäkringskassan betalar ut, vad, 470 miljarder kr om året i ersättningar?

16,4 miljarder blir då ett svinn på 3,5 % och siffran 16,4 inkluderar misstag som Försäkringskassan begått. Alltså har vi en okänd andel fuskare men som vi vet uppgår till bra mycket mindre än 3,5 %. Låter inte som någon katastrof för mig.

Ignatius72
2010-03-13, 12:11
Att sjuksrivningspuckeln är borta är inget belägg för att det finns många fuskare. Det är typiskt exempel på dålig vetenskap.

Det kan finnas många anledningar till att den är borta ex. hårdare regler från Försäkringskassan eller att många helt enkelt är friskare.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article6748632.ab

"Bakgrunden var en ny studie där Försäkringskassan gissat hur mycket svinnet är i socialförsäkringssystemen."

Om vi dock antar att Försäkringskassan gissning är korrekt så får vi tänka på att försäkringskassan betalar ut, vad, 470 miljarder kr om året i ersättningar?

16,4 miljarder blir då ett svinn på 3,5 % och siffran 16,4 inkluderar misstag som Försäkringskassan begått. Alltså har vi en okänd andel fuskare men som vi vet uppgår till bra mycket mindre än 3,5 %. Låter inte som någon katastrof för mig.

16 miljarder är iaf i mina öron en ansenlig mängd pengar, motsvarar väl i princip alla barnbidrag i detta land. Som jag skrev innan så har man i år krävt tillbaka 354 miljoner kronor. Dvs sådant som man vet är felaktiga utbetalningar och där individen som fått dessa är återbetalningsskyldiga. Det är väl i dina ögon försumbart, men förutom att det faktiskt är stöld av allmäna medel har det varit en attityd att det är ok att sjukskriva sig, ok att jobba svart och samtidigt ta pengar för vård av sjukt barn, eller tom jobba vanligt och Vabba.

bollio
2010-03-13, 12:43
Står det om återbelningsskyldigheten är p.g.a. Försäkringskassans fel eller individens fel?

Jag blev också återbetalningsskyldig men det var p.g.a. en miss jag gjorde, ett ärligt misstag. Så jag är en fuskare som utnyttjar och stjäl från allmänna medel? Det kommer alltid att ske misstag från båda sidor.

Fuskare är en helt annan sak och jag har fortfarande inte sett pålitlig statistik som säger att dessa är ett stort problem.

pragmatist
2010-03-13, 13:02
Att sjuksrivningspuckeln är borta är inget belägg för att det finns många fuskare. Det är typiskt exempel på dålig vetenskap.

Det kan finnas många anledningar till att den är borta ex. hårdare regler från Försäkringskassan eller att många helt enkelt är friskare.

En viktig orsak till de sjunkande sjukskrivningstalen efter 2002-2003 är kraftigt ökat antal förtidspensioneringar (sjuk- och aktivitetsersättning som det numera heter), d.v.s. knappast att folk tillfrisknat utan snarare tvärtom:

http://www.scb.se/statistik/OV/OV9998/2007M01/OV9998_2007M01_DI_02_SV_PRESS2.gif

Man kan också notera ett samband (eller i alla fall ett "sammanträffande") mellan sjukskrivningar och arbetslöshet under slutet på 90-talet, d.v.s. sjunkande arbetslöshet hänger ihop med kraftigt ökade sjukskrivningar. Om detta sedan beror på "fusk" kan man ju spekulera om, det är i vilket fall som helst ekonomiskt fördelaktigt att vara sjukskriven snarare än gå på a-kassa.

LadyG
2010-03-13, 13:07
Står det om återbelningsskyldigheten är p.g.a. Försäkringskassans fel eller individens fel?

Jag blev också återbetalningsskyldig men det var p.g.a. en miss jag gjorde, ett ärligt misstag. Så jag är en fuskare som utnyttjar och stjäl från allmänna medel? Det kommer alltid att ske misstag från båda sidor.

Fuskare är en helt annan sak och jag har fortfarande inte sett pålitlig statistik som säger att dessa är ett stort problem.

Om du givit FK alla uppgifter och de är korrekta och de ändå betalar ut fel är du inte återbetalningsskyldig.
Om du däremot givit dem felaktiga uppgifter, oavsiktligt eller avsiktligt spelar ingen roll, är du återbetalningsskyldig.

Iaf enligt en dom i kammarrätten nyligen:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/f-kassan-kravde-91-aring-pa-44-000-trots-att-de-sjalva-gjort-fel_4401513.svd

Ignatius72
2010-03-13, 13:55
Står det om återbelningsskyldigheten är p.g.a. Försäkringskassans fel eller individens fel?

Jag blev också återbetalningsskyldig men det var p.g.a. en miss jag gjorde, ett ärligt misstag. Så jag är en fuskare som utnyttjar och stjäl från allmänna medel? Det kommer alltid att ske misstag från båda sidor.

Fuskare är en helt annan sak och jag har fortfarande inte sett pålitlig statistik som säger att dessa är ett stort problem.

Från tidigare i tråden:

http://sydsvenskan.se/sverige/article632677/Rekordmanga-fuskare-aker-fast.htmlhttp://sydsvenskan.se/sverige/article632677/Rekordmanga-fuskare-aker-fast.html
Försäkringskassans jakt på bidragsfuskare slog rekord under 2009.
354 miljoner kronor i bland annat sjukpenning och förtidspension krävdes tillbaka förra året – en ökning med 74 procent jämfört med året före.
– Ett av de vanligaste felen är att folk har jobbat svart och haft bidrag samtidigt, säger Joakim Jarnryd, ansvarig för kontrollfrågor på Försäkringskassan

bollio
2010-03-13, 23:38
Om du givit FK alla uppgifter och de är korrekta och de ändå betalar ut fel är du inte återbetalningsskyldig.
Om du däremot givit dem felaktiga uppgifter, oavsiktligt eller avsiktligt spelar ingen roll, är du återbetalningsskyldig.

Iaf enligt en dom i kammarrätten nyligen:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/f-kassan-kravde-91-aring-pa-44-000-trots-att-de-sjalva-gjort-fel_4401513.svd

Jag säger inte att jag inte är återbetalningsskyldig. Det är jag. Jag säger bara att det är ett vanligt mänskligt fel som alltid kommer att hända i alla system där människor är inblandade. Detta "fusk" får man räkna med.

Det jag vill ha mer information om är människor som medvetet fuskar. Det är dessa som är viktiga i den här diskussionen. Jag vill veta vad svinnet är för felaktigheter som inte beror på F-kassans och privatpersoners ärliga misstag.

LadyG
2010-03-14, 00:34
Jag säger inte att jag inte är återbetalningsskyldig. Det är jag. Jag säger bara att det är ett vanligt mänskligt fel som alltid kommer att hända i alla system där människor är inblandade. Detta "fusk" får man räkna med.

Det jag vill ha mer information om är människor som medvetet fuskar. Det är dessa som är viktiga i den här diskussionen. Jag vill veta vad svinnet är för felaktigheter som inte beror på F-kassans och privatpersoners ärliga misstag.

Då ber jag om ursäkt, jag missade vad det var du syftade på med ditt inlägg.

Ignatius72
2010-03-14, 08:42
Jag säger inte att jag inte är återbetalningsskyldig. Det är jag. Jag säger bara att det är ett vanligt mänskligt fel som alltid kommer att hända i alla system där människor är inblandade. Detta "fusk" får man räkna med.

Det jag vill ha mer information om är människor som medvetet fuskar. Det är dessa som är viktiga i den här diskussionen. Jag vill veta vad svinnet är för felaktigheter som inte beror på F-kassans och privatpersoners ärliga misstag.

Det är inte fusk när man blir återbetalningsskyldig för bostadsbidrag, det är att jämföra med restskatt. Men om man blir återbetalningsskyldig för att man varit sjukskriven och jobbat samtidigt så är det fusk.
Exempel från idag:
Mannen ska ha varit sjukskriven samtidigt som han jobbat hos flera olika arbetsgivare. Brottet rubriceras som grovt bedrägeri och grovt bidragsbrott.
Sammanlagt krävs han på över 425 000 kronor i felaktiga utbetalningar

Mannen som är hemmahörande i Vellinge, sjukskrevs första gången 2004 för problem med bland annat kärlkramp och besvär vid ansträngande arbete. Men mellan 2006 och 2009 misstänks han ha jobbat mer än 75 procent hos olika arbetsgivare.

http://www.skanskan.se/article/20100313/TRELLEBORGVELLINGE/703139969/1057/*/vellingebo-jobbade-och-fick-425-000-i-bidrag