handdator

Visa fullständig version : kokosflingor bra för diet?


Kalle112
2010-03-03, 00:24
Är kokosflingor en bra fettkälla? Brukar blanda 10g kokos i kvargen + 5g havregryn

Kravmaga
2010-03-03, 08:44
NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 602,3 kcal
Protein 6,9 g
Fett 62 g
Mättade fettsyror 54,3 g
Kolhydrater 6,4 g
Fibrer 23,5 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0 mcg
Folat 9 mcg
Järn 3,3 mg
Zink 2 mg
Kalcium 26 mg

Exhale_
2010-03-03, 08:47
10 gram kokosflingor ger bara ca 6 gram fett så kvaliteten spelar egentligen ingen roll.

Men om vi ändå ska kika efter så är främsta fettsyran laurinsyra som står för ca 44% av fettet. Utöver laurinsyra så bidrar myristinsyra, kort- och medellånga fettsyror, palmitinsyra och oljesyra till stor del av det övriga fettet.

Laurinsyra bidrar i kroppen till antivirus och antibakteriella funktioner. Utöver det ökar den både HDL och LDL samt motverkar karies och plackbildning. De mellanlånga fettsyrorna är fullt vattenlösliga och kommer hela vägen in i mitokondrien utan någon transportör som t ex karnitin. Dessa fettsyror verkar förbrännas hellre än att lagras och kan på så sätt leda till lite högre fettoxidation och energiförbrukning.

Med andra ord är det inget fel med 10 gram kokosflingor i kvargen ;)

Sniggel
2010-03-03, 15:59
Det är skillnad på fett och fett, och det är skillnad på mättat fett och mättat fett ;)
Så som Exhale här ovan förklarade.

Skulle gissa på att kokos och kokosfett överlag är nyttigt samt helt ok att använda i deffsyfte.

WHITEFOLKS
2010-03-03, 16:02
Jag använde själv en hel kokosfett (silverpaketet) i proteindrinkar ett tag.

Funkade väldigt bra för mättnad och energi. Doublepro choklad med kokosfett i blev en galet fin varm choklad :D

rille111
2010-03-04, 08:48
10 gram kokosflingor ger bara ca 6 gram fett så kvaliteten spelar egentligen ingen roll.

Men om vi ändå ska kika efter så är främsta fettsyran laurinsyra som står för ca 44% av fettet. Utöver laurinsyra så bidrar myristinsyra, kort- och medellånga fettsyror, palmitinsyra och oljesyra till stor del av det övriga fettet.

Laurinsyra bidrar i kroppen till antivirus och antibakteriella funktioner. Utöver det ökar den både HDL och LDL samt motverkar karies och plackbildning. De mellanlånga fettsyrorna är fullt vattenlösliga och kommer hela vägen in i mitokondrien utan någon transportör som t ex karnitin. Dessa fettsyror verkar förbrännas hellre än att lagras och kan på så sätt leda till lite högre fettoxidation och energiförbrukning.

Med andra ord är det inget fel med 10 gram kokosflingor i kvargen ;)

Råder delade uppfattningar om hur "bra" det är i ett muskelbyggande vs ett förbrännande syfte. (Mediumlånga triglycerider)
Se mer på: http://www.kolozzeum.com/artiklar/mct.htm

Osäker, men min slutsats är att MCT är bra att proppa i sig när man är i bulkfas.

Anton Fräs
2010-03-04, 10:10
Just mängden 10g säger väl det mesta, oavsett fördelar/nackdelar lär 10g inte göra mycket för att peta vågen åt något håll så att säga.

Exhale_
2010-03-04, 10:15
Just mängden 10g säger väl det mesta, oavsett fördelar/nackdelar lär 10g inte göra mycket för att peta vågen åt något håll så att säga.

Totally agree! *kissass*

Cerberus
2010-03-04, 11:31
vet ej om det har med mitt kalcium-intag o göra men jag såg kokosflingor i min bajs förut.

Sniggel
2010-03-04, 15:55
vet ej om det har med mitt kalcium-intag o göra men jag såg kokosflingor i min bajs förut.

Pics or it didnt happen!