handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att klara vanliga chins


Hedztrem
2010-03-02, 21:36
Har tränat på gym något år nu och är starkare än dom flesta polarna. Tränar 4ggr i veckan ca 1h per pass och kör alla muskelgrupper 1gång i veckan förutom mage. Har ökat mycket från tiden jag började, på alla muskelgrupper och övningar...

Däremot vanliga chins, det är helt j*kla omöjligt för mig, hur ska jag bära mig åt? har en polare som försöker hjälpa genom att trycka upp benen med hans händer men det hjälper inte ett smack. Är inte nära att klara en ens. Gymmet jag är på har inte någon maskin med hjälpvikt för chins utan bara tillgång till stång som sticker ut från väggen.

Dips var likadant förut men det har man ju kunnat öva till sig sakta. Har kommit igång lite med det och kan använda 5-10kg vikt hängandes en bra dag.

Vikt 95kg
Längd 192cm

Welander
2010-03-02, 21:39
hoppa upp(du är ju lång så det borde du klara:P) och kör en fail rep?
Stång rodd kanske bygger upp musklerna i ryggen där?
eller så hänger du där å trycker å verkligen vill komma upp i typ 10 sek, hoppa ner, vila lite och sen upp igen.

Sedan vet jag av erfarenhet när vi skulle göra FM Atlet i lumpen där chins var inkluderat att det är en enorm vilja om man inte är stark där :)

fiskebulle
2010-03-02, 21:46
Börja med negativa, alltså, gör som Welander säger och hoppa upp och håll sedan emot för kung och fosterland, håll emot hela vägen ner. Jag vet hur det känns att suga på kroppstyngdsövningar. Jag är själv 100kg på 197cm och det känns skit när ens klenare polare klarar "mer" i en övning än jag själv, men men jag brukar säga till de små räkorna som har åsikter att de gärna får hänga på en 30kgs vikt och försöka igen.

vicarious
2010-03-02, 22:01
Däremot vanliga chins, det är helt j*kla omöjligt för mig, hur ska jag bära mig åt? har en polare som försöker hjälpa genom att trycka upp benen med hans händer men det hjälper inte ett smack. Är inte nära att klara en ens. Gymmet jag är på har inte någon maskin med hjälpvikt för chins utan bara tillgång till stång som sticker ut från väggen.


Be din kompis ta i för böveln.

Träna ryggen som vanligt, t ex latsdrag, roddar m.m.

Gå ner i vikt.

Hedztrem
2010-03-02, 22:13
Hoppa upp och hålla emot har jag inte ens tänkt på.. har vart så omotiverad så skiter ens i att försöka mig på chins i nuläget.. men ska pröva göra sådär då. Träna ryggen som vanligt har jag gjort länge, både latdrag och alla möjliga roddar.

Angående att gå ner i vikt så räknar jag kcal nu inför sommaren men har inte såå mycket att ta ur så kommer absolut bli max 1-5kg det handlar om.

Tack för tipsen =)

z_bumbi
2010-03-03, 10:06
*Korsa fötterna och placera den ena på kompisens lår. Kompisen håller fast runt fötterna men merparten av vikten tas upp av benet.

*Ställ en bänk eller stol under stången

*Kör fuskchins i smithmaskinen/böjställningen, ställ in höjden så att du kan ha fötterna i golvet under hela rörelsen.

Supermicke
2010-03-03, 10:27
-liggande chins, du ligger på backen och drar dig till en stång så det blir som skivstångsrodd.

-träna statiska lägen i övreläget, mellersta läget(90grader i armleden), sen läget längst ner med lite böjda armar typ 140grader ungefär 5sekunder/läge

-hoppa upp tills du är i övreläget sen går du ner någon centimeter bara och drar dig upp sen längre och längre, burns tror jag det heter.

och sen allt andra skrivet :)

ThisIsTheOne
2010-03-03, 10:37
Jag kunde inte göra en enda i september 2008. Efter att ha tränat mycket assisted chins (i maskin) och latsdrag fixade jag så småningom några sycken själv. När jag kommit så långt varierade jag chinsträningen genom att göra fler och färre repeitioner/set samt med lätt viktpåhäng (i början någon enstaka med bara 5 kg extra) och negativa (hoppa upp och håll emot så länge du kan under den negativa fasen). Nu gör jag knappa 20 på en tyngre kroppsvikt än när jag inte gjorde någon alls så för mig har det fungerat. Nöt på målmedvetet så kommer det att lossna!

Pjotor
2010-03-03, 10:59
Jag har samma problem, väger nästan 95 kg själv. När jag började prova chins så orkade jag 1 (en). Just nu tränar jag så att jag gör en, tar en paus tills jag känner mig fräsch igen och gör sedan en till. Jag strävar hela tiden efter att ta kortare pauser och öka antalet chins jag gör på nästa pass.

Negativa och fuskchins har så många förespråkare att de i alla fall inte borde vara direkt dåliga för att utveckla förmågan att göra chins, har dock inte provat dem själv i större utsträckning. Kör hårt!

Niklas W
2010-03-03, 12:29
Jag har efter 1 års träning gått från 0 till 3 strikta chins (väger som dig)

Innan jag klarade en riktig så körde jag fuskchins, dvs hoppade upp med fart sen vände redan efter halva rörelsen. Körde även negativa chins och latsdrag mycket. Ge det tid så kommer det, chins är en riktigt tung övning :)

Lollo
2010-03-03, 14:02
Det gymmet jag kör på har inte heller någon chinshiss, men jag tycker det går lika bra att ställa en bänk under chinsräcket, som man sedan sätter fötterna/tårna på medans man hänger. Därigenom kan jag ta i lite med benen när jag inte orkar en hel rep själv! Ofta är chinsräcket så högt upp så att jag (på 163 cm) får höja upp bänken några steg för att nå att ta i hela vägen upp.
Har funkat bra!

hyenan
2010-03-03, 15:12
Mitt tips är att gå ner i vikt :D

Hedztrem
2010-03-04, 08:51
Prövade idag med att stå på en bänk så jag börja hålla i topp positionen.. va omöjligt att stanna kvar så sjönk fort men jag tjurade ett flertal gånger och höll fast mig iaf.

Handflatorna skrek ut smärta och så kände jag av något mellan biceps och tricepsen.. typ mitt i armen som går från armhålan ut till armbågen. Är väl nån muskel som jag inte bruka använda, gjorde som inte ont men märkbar känning.

Har iaf idag snuskigt med träningsvärk i vingarna så något måste ju alla försök ge iaf=)

limenka
2010-03-04, 12:03
Kör latsdrag med 5x5 upplägget så borde du väl kunna klara av en/några chins inom en snar framtid.

Övergå till negativa/halva chins när du slutat utvecklas på latsdragen eller byt ut latsdrag övning :D

Anton Fräs
2010-03-04, 12:21
Nöt på målmedvetet så kommer det att lossna!

Detta + flertalet tips i tråden och du har ett vinnande koncept.

krellik
2010-03-04, 13:35
Hur mycket kör du med i latsdrag? Dvs är du så pass nära i styrka att det finns en poäng att köra negativa, etc?

Hedztrem
2010-03-06, 15:18
brett grepp så ligger jag väl mellan 70-80kg, är det dåligt? Har iaf nu (lördag) fortfarande grym träningsvärk i vingarna och prövade på chins idag, klarade 3st=) är väl tekniken och motivationen som blivit bättre, känner mig peppad!

HardAsHell
2010-03-08, 19:50
men jag brukar säga till de små räkorna som har åsikter att de gärna får hänga på en 30kgs vikt och försöka igen.

Det är ju ett lustigt och slitet argument. Kan en kloss på 220 kg använda samma argument?

Väger man en viss vikt ska väl stykan ha hängt med förhoppningsvis... annars är det kanske en idé att se över sitt tränings- och/eller kostupplägg....

z_bumbi
2010-03-08, 20:09
Det är ju ett lustigt och slitet argument. Kan en kloss på 220 kg använda samma argument?

Väger man en viss vikt ska väl stykan ha hängt med förhoppningsvis... annars är det kanske en idé att se över sitt tränings- och/eller kostupplägg....

Det är inte lustigt men ganska slitet då så många inte förstår varför det är sant.
Styrka har inte en linjär utveckling mot kroppsvikten.

Romperstomp
2010-03-08, 20:58
Det är inte lustigt men ganska slitet då så många inte förstår varför det är sant.
Styrka har inte en linjär utveckling mot kroppsvikten.

Aaaww stackars speniga småttingar, vad ska dom nu hävda sig med! Har sett 6 åriga flickor som tränar gymnastik göra imponerande antal reps med kroppsviktsövningar, enligt kroppsviktsryttarna måste det betyda att dom är riktiga hulkar trots sina 10 cm armar och obefintliga muskler.

HardAsHell
2010-03-09, 18:49
Styrka har inte en linjär utveckling mot kroppsvikten.

Tja, men i det påståendet känns det som att det finns lika mycket ideologi/träningsfilosofi som vetenskap.

Självfallet är väl 130 kgs Coleman sämre på chins än fitness-killen bredvid, men enligt min mening bör man alltid kunna åstadkomma en ansenlig mängd chins. Oavsett vikt.

z_bumbi
2010-03-09, 19:25
Tja, men i det påståendet känns det som att det finns lika mycket ideologi/träningsfilosofi som vetenskap.

Det är enkelt träningsfysiologi. Det är svårare för någon som väger mer att lyfta sig själv och det är ganska enkelt att visa just genom att hänga på mer vikt. En annan faktor är längd eller kanske snarare de längre armarna som brukar följa med en längre kropp som också inverkar.

Självfallet är väl 130 kgs Coleman sämre på chins än fitness-killen bredvid, men enligt min mening bör man alltid kunna åstadkomma en ansenlig mängd chins. Oavsett vikt.

Varför borde man kunna det? Det är som att säga att jag tycker alla borde böja 200 eller marka 250 kg för att det är något de flesta kan komma upp i om de tränar för det.

Sjoba
2010-03-09, 19:27
Säger som vicarious gjorde tidigare i tråden.
Träna latsdrag och roddar och gå ner i vikt.

HardAsHell, jag håller inte med riktigt, alla är olika i styrka kontra vikt. Jag har kompisar som är smala och jag har kompisar som är lite kraftigare. Några smala kan inte göra en enda chin (hehe, singular av chins=chin?) medans några smalare personer jag känner klämmer över 20 chins utan problem. Det är helt enkelt styrka mot kroppsvikt, och som bumbi säger så är den kurvan inte linjär.

I min mening bör inte alla klara "en ansenlig mängd chins oavsett vikt."

HardAsHell
2010-03-10, 21:11
Det är enkelt träningsfysiologi. Det är svårare för någon som väger mer att lyfta sig själv och det är ganska enkelt att visa just genom att hänga på mer vikt. En annan faktor är längd eller kanske snarare de längre armarna som brukar följa med en längre kropp som också inverkar.

Exempel: Om jag väger 60 pannor och kan göra 20 chins, tre år senare har jag tränat upp mig och väger nu 80 kg. Jag tycker absolut man ska kunna göra samma 20 chins då med. Förutsatt att de 20 nya kilona varit kvalitativa ( läses: muskler). Och ja; exemplet på 20 kg muskler på 3 år är överdrivet saftigt.

Varför borde man kunna det? Det är som att säga att jag tycker alla borde böja 200 eller marka 250 kg för att det är något de flesta kan komma upp i om de tränar för det.

Det är ju inte ens ett liknande exempel! Om du hade sagt att de som väger mer bör kunna knäböja och/eller marka mer så; ja, då är det ett liknande exempel.
Tränar man målinriktat så tycker jag en kroppslig viktökning ska medföra ökningar på vikterna också. Självfallet.

z_bumbi
2010-03-11, 07:40
Självklart ska alla klara av att böja 200 och marka 250 oavsett kroppsvikt för det är ju exakt samma sak som du skriver dvs att kroppsvikten inte har någon betydelse.

krellik
2010-03-11, 14:07
Jepp och springa ett maraton, ha en hyfsad tid på milen, hoppa högt, sprinta snabbt, -insert vad man själv tycker är viktigt-, som man själv gör bra och tycker att alla "ska" klara av att göra.

Tobbe Arnesson
2010-03-11, 15:33
Resultat från European Powerlifting Championships, 2009:

1:a i 48 kg Jurkko Raija, 47,05 kg squat=177.5 bench=92.5 dead=157.5 total=427.5

1:a i 90 kg+ Varlamova Tetiana, 137.15 kg squat=232.5 bench=105.0 dead=240.0 total=577.5

Slutsatsen jag drar är att kroppsvikten verkligen inte är linjär med styrkan, även om de som är tyngst lyfter mest.

Än mer intressant blir det om man skriver om ovanstående i procent av kroppsvikten, men då går jag på vinnaren i 90 kg istället så vi får en mer deffad kille att jämföra med:

Jurkko Raija, 47,05 kg squat=377% bench=197% dead=335% total=909%

Strik Ielja, 88,60 kg squat=288% bench=186% dead=248% total=722%

krellik
2010-03-11, 16:12
Av nyfikenhet undrar jag varför du väljer kvinnornas resultat Tobbe?

hertzman
2010-03-11, 16:17
Hur håller du händerna när du kör? Brett grepp med handflatorna bort eller smalt grepp med handflatorna mot dig?

Jag hade i början väldigt svårt att köra brett grepp och var förbannat svag i chins. Började köra med handflatorna mot mig och smalare vilket ger en möjlighet att använda lite mer armar i lyftet. Testa det?

Richthofen
2010-03-11, 17:00
annars kan du starta som chinsmannen

http://www.youtube.com/watch?v=9rvnNQxV2ws

det är en början iaf

siimon89
2010-03-11, 17:29
Det här kanske kan vara något..
http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/keep_your_chin_up

HardAsHell
2010-03-11, 20:13
Självklart ska alla klara av att böja 200 och marka 250 oavsett kroppsvikt för det är ju exakt samma sak som du skriver dvs att kroppsvikten inte har någon betydelse.

Haha. Alltså dina liknelser tar priset. HUR är ovanstående på nått sätt likartat med det jag säger? "Vikten har ingen betydelse"... jag säger precis tvärtom... min kontenta är Börjar du väga mer, bör du också kunna lyfta mer.
Ingenting gemensamt med att alla ska kunna lyfta ditten eller datten.

Resultat från European Powerlifting Championships, 2009:
1:a i 48 kg Jurkko Raija, 47,05 kg squat=177.5 bench=92.5 dead=157.5 total=427.5
1:a i 90 kg+ Varlamova Tetiana, 137.15 kg squat=232.5 bench=105.0 dead=240.0 total=577.5
Slutsatsen jag drar är att kroppsvikten verkligen inte är linjär med styrkan, även om de som är tyngst lyfter mest.
Än mer intressant blir det om man skriver om ovanstående i procent av kroppsvikten, men då går jag på vinnaren i 90 kg istället så vi får en mer deffad kille att jämföra med:
Jurkko Raija, 47,05 kg squat=377% bench=197% dead=335% total=909%
Strik Ielja, 88,60 kg squat=288% bench=186% dead=248% total=722%

Mkt relevant och intressant!

Och visst, har jag förståelse för att en HELT/STRIKT linjär utveckling mellan kroppsvikt och tyngder inte finns... jag säger att det ska finnas ett samband.
D v s VÄGER DU MER BÖR DU KUNNA LYFTA MER.
Punkt.


Men nu kommer vi nog inte längre i denna diskussion misstänker jag. Vi tycker/tror olika.

z_bumbi
2010-03-12, 07:42
Haha. Alltså dina liknelser tar priset. HUR är ovanstående på nått sätt likartat med det jag säger? "Vikten har ingen betydelse"... jag säger precis tvärtom... min kontenta är Börjar du väga mer, bör du också kunna lyfta mer.
Ingenting gemensamt med att alla ska kunna lyfta ditten eller datten.

Det är exakt det du säger men du förstår inte fysiologin som ligger bakom.

Librish
2010-03-12, 09:57
Haha. Alltså dina liknelser tar priset. HUR är ovanstående på nått sätt likartat med det jag säger? "Vikten har ingen betydelse"... jag säger precis tvärtom... min kontenta är Börjar du väga mer, bör du också kunna lyfta mer.
Ingenting gemensamt med att alla ska kunna lyfta ditten eller datten.



Mkt relevant och intressant!

Och visst, har jag förståelse för att en HELT/STRIKT linjär utveckling mellan kroppsvikt och tyngder inte finns... jag säger att det ska finnas ett samband.
D v s VÄGER DU MER BÖR DU KUNNA LYFTA MER.
Punkt.


Men nu kommer vi nog inte längre i denna diskussion misstänker jag. Vi tycker/tror olika.


Om du väger 20% mer så kommer du inte att vara 20% starkare (generaliserat). Därför kommer du göra färre chins på din kroppsvikt.

Att du sen tycker att alla ska göra x antal chins trots att förutsättningarna är så olika får stå för dig.

Martin Löwgren
2010-03-12, 10:23
Börja med latsdrag. Gå sedan över till assisterade chins i maskin eller med hjälp av kompis.

Avsluta med att göra vanliga chins.

Tobbe Arnesson
2010-03-12, 12:59
Av nyfikenhet undrar jag varför du väljer kvinnornas resultat Tobbe?

Det var en slump, kollade inte så noga och det är svårt med de där namnen. Trodde det var herrarnas, därav skrev jag "kille". Oh well, sak samma. *screwy*

krellik
2010-03-12, 13:36
Det var en slump, kollade inte så noga och det är svårt med de där namnen. Trodde det var herrarnas, därav skrev jag "kille". Oh well, sak samma. *screwy*

Hehe well hade bara varit intressant att se samma uträkningar för männen och jag är för lat för att göra det själv. Kan dock vara lite relevant eftersom männen har en annan potential att lägga på sig muskler vilket skulle kunna innebära att en 90kgs man i styrkelyft är halv rippad, medans jag tvivlar på att kvinnor som kör i 90kgs klassen är det...

mikeni
2010-03-12, 19:44
Har inte läst allt men har en grej jag använder när jag vill köra lättare. Ta ett bälte, åsså likt dina dips så hänger du vikter, MEN häng de över chins-stången så att du får en motvikt istället. Funkar då bra för mig!

HardAsHell
2010-03-13, 11:36
Det är exakt det du säger men du förstår inte fysiologin som ligger bakom.

Och du förstår inte meningsuppbyggnaden eller ordens innebörd i det jag skriver i så fall.

Om du väger 20% mer så kommer du inte att vara 20% starkare (generaliserat). Därför kommer du göra färre chins på din kroppsvikt.
Att du sen tycker att alla ska göra x antal chins trots att förutsättningarna är så olika får stå för dig.

Det kan jag absolut stå för.

Romperstomp
2010-03-16, 23:04
Och du förstår inte meningsuppbyggnaden eller ordens innebörd i det jag skriver i så fall.



Det kan jag absolut stå för.
Är du medveten om att du promotar discoträning och oproportionerliga kroppar. Ultimata kroppen för en som vill vara bra i dessa övningar är väl extrem V form utan ben. Eftersom mesta vikten på en icke discotränande människa sitter i benen och inte i armarna så ger en 20% ökning i vikt mycket mer vikt på de negativa ställena för kroppviktsövningar, dvs ben.

Hur kan du då påstå att personen ska klara 20% mer vikt i en övning som aktiverar 20-30% av musklerna som man lagt på sig när 70-80 % av muskelmassan är negativ för ändamålet? Låter lite efterblivet imo.

saab900
2010-03-17, 00:00
Börja med latsdrag. Gå sedan över till assisterade chins i maskin eller med hjälp av kompis.

Avsluta med att göra vanliga chins.

Varför filmar du människor på gymmet och gör narr av dom genom att lägga ut det för hela världen att se? Det är en avsevärd skillnad på att säga: "En kille på mitt gym gör skitkonstiga hopp från en bänk i chins-ställningen" och att lägga ut det på film där killen säkert lätt kan kännas igen. Inte schysst alls.

JohanC
2010-03-17, 08:05
Lånar tråden lite:

Vad är det för skillnad på pull ups och chins? Är det samma övning fast med två olika namn? =)

z_bumbi
2010-03-17, 08:10
Och du förstår inte meningsuppbyggnaden eller ordens innebörd i det jag skriver i så fall.

Vilken tur att det är ett träningsforum då.

Så förklara vad det är för skillnad, använd det du har fått lära dig om fysiologi i den här tråden.

Ungrim
2010-03-17, 08:30
Lånar tråden lite:

Vad är det för skillnad på pull ups och chins? Är det samma övning fast med två olika namn? =)

Nix, inte samma övning, Fattningen på handen är olika,
Pullups = handflatan mot dig
Chins = Handflatan från dig

HardAsHell
2010-03-21, 20:31
Vilken tur att det är ett träningsforum då.

Så förklara vad det är för skillnad, använd det du har fått lära dig om fysiologi i den här tråden.

Tja, skillnaden skulle väl ligga i att dina exempel inte alls berör det jag påstår.

Ungefär som en liknelse att "det är som att säga att du tycker alla ska kunna bänka 30% av det dom markar". En helt osammanhängande, lösryckt, liknelse d v s.

Är du medveten om att du promotar discoträning och oproportionerliga kroppar. Ultimata kroppen för en som vill vara bra i dessa övningar är väl extrem V form utan ben. Eftersom mesta vikten på en icke discotränande människa sitter i benen och inte i armarna så ger en 20% ökning i vikt mycket mer vikt på de negativa ställena för kroppviktsövningar, dvs ben.

Hur kan du då påstå att personen ska klara 20% mer vikt i en övning som aktiverar 20-30% av musklerna som man lagt på sig när 70-80 % av muskelmassan är negativ för ändamålet? Låter lite efterblivet imo.

Hey, hey...nu ska vi inte jump the gun. Promotar discoträning? Jag bygger min uppfattning/åsikt efter de ökningar gemene man ofta gör. För att det du säger ska vara aktuellt snackar vi antingen belgian blue-byggning där någon har så massiva ben i förhållande till överkropp, eller överträning av ben i proportion till överkropp.

Nåväl, jag drar mig denna meningsskiljaktlighet. Ni övertygar inte mig och jag övertygar sannerligen inte er med något. Så inget mer spalt-slöseri.

Good times.

HardAsHell
2010-03-21, 20:32
Varför filmar du människor på gymmet och gör narr av dom genom att lägga ut det för hela världen att se? Det är en avsevärd skillnad på att säga: "En kille på mitt gym gör skitkonstiga hopp från en bänk i chins-ställningen" och att lägga ut det på film där killen säkert lätt kan kännas igen. Inte schysst alls.

Tänkte precis samma sak.

Hjälp dem istället.