handdator

Visa fullständig version : Patella tendonit?!


svamptroll
2010-03-02, 21:36
Har haft problem med mitt höger knä i snart ett år nu.

Det hela började med att jag under en period körde ett program där jag kör knäböj 3ggr i veckan (dock rätt lätt några av passen) plus att jag under den tiden sparang en hel del.

Under denna period fick jag nån slags överansträning i båda knäna som gjorde att jag fick känslan av att benen vek sig efter 90grader (väldigt äckligt)

Detta gick dock över efter några veckor o och jag kundebörja träna lite lätt igen,

Dock återkom liknande problem ett par ggr till under året vilekt medföljde att jag backade undan igen o försökte rehaba mig igen...


Dock i november vart det mycket sämre igen och då bestämde jag mig för att skita i allt som heter tung benträning tills jag är 100% igen. och satasde allt på rehab..

Nu några månader senare har jag besökt 2 sjukgymnsater samt forskat mycket själv via internet och div knä rehab videos.


Generellt är båda mina knän mycket bättre än förut, jag får itne alls samma alvarliga sympton och kan träna det mesta utom tunga böj (håller på sakta o jobbar tillbaka till mina gamla vikter)

Dock har jag börjat uppvisa ganska konstanta sympton på patella tendonit, mao så fårja ont när ja går ner för trappor eller säterför mycket vikt på min höger trampdyna,

Förut när ja hade som mest ont kunde ja känna såhär iblnd vissa dagar bara men nu när den egentliga smärtan är borta så känns det ofta skumt/småont under mina högra knäskåle.


Finns det någon här som kan rekomendera en duktig sjukgymnast i stockholm eller har bra råd för att rehabba sånt här?

Martin Löwgren
2010-03-02, 22:32
Patella tendonit existerar inte eftersom senvävnad inte drabbas av inflamation rent morfologiskt så den diagnosen kan du slänga på en gång.

Fyll i skademallen högst upp för mer feedback.

svamptroll
2010-03-03, 17:15
Kön: Man

Ålder: 24

Längd: 182cm

Vikt: 80kg

Smärtbeskrivning:


Var gör det ont? För tillfället är det framförallt precis under knäskålen jag känner en svag smärta samt press som att nåt skaver emot patella senan, detta har jag nästan dagligen framförallt när ja går ner för trappor.

Ibalnd om jag "överanstränger" knät så kan knät kännas svagt och att lägga vikt o böja det känns som en dålig ide.

Kan även känna en skvande känsla runt hela knäskålen om jag gjort nåt dumt.

Detta går dock över på några dagar, när det var som värst satt den känslan kvar i flera veckor åt gången.




Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?

Mitt emellan


Gör det ont någonstans då du trycker?

Inte direkt, kan vara ömt på patella senan ibland.


Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?

Se mitt första inlägg,




Är smärtan skarp eller mer dov?

Den dagliga smärtan är dov, när det blir överansträngt kan det bli mer intensivt.


Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?

Efter en ordentlig uppvärming med it band massage och dynamisk stretching så kan jag träna både gym och kampsport smärtfritt.


Känns det bättre eller sämre efter träning?

Oftast bättre, Om det blir värre är det oftast dagen efterträning det känns.



Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?

Att gå ner för trappor, Knäböj om jag inte stretchat eller värmt upp riktigt bra kan förvärra oxå,




Var i rörelsen smärtar det?

I trappsteg gör det ont/klämmer när jag ska sätta ner vänsterfoten.



Hur länge har du haft ont?

Problemet uppstodi april 2009. dock har dessa sympton varit tydliga i typ 2månader då dom mer intensiva smärtorna vart mindre.


Smärtvariation över dygnet.



Oberäkneligt.



Vad och hur mycket tränar du?

Brasiliansk jiu jitsu 3ggr i veckan, la ner det ett tag men det verkar inte göra saken värre, gym 1-2gr i veckan.





Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?


Jag ändrar mitt styrkeupplägg hela tiden beroende på vad jag har för behov, för tillfället ligger fokus p att bli bra i knät.




Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?


Ingen större effeket, har dock inte tagit regelbundet.






Har du redan fått diagnos och/eller behandling?

Min kinesiolog säger att det är hoppar knä, en sjukgymnast sa löparknä...

Dock gick jag till dessa med några månaders mellanrum så symptomen kan ha ändrats då.



Har du påbörjat någon form av rehabträning?


Ja, kör eccentrisk träning i form av knäböj och utfall så gott det går, har även börjat göra utfall och en bens marklyft för att stärka båda benen separat.


Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:


Har rivit meniskeln i samma knä för 4år sen, dock har jag inte haft nå större besvär sen det läkte ihop.

Övrigt:


Stretchar dagligen, det som verkar hjälpa en aning är om jag håller quadsen, vaderna och it bandet i bra skick. skippar jag nån av dessa blir det sämre.

svamptroll
2010-03-03, 17:43
Övrigt:


Kom på att jag har en tendens att tappa vikt från hälen till trampdynan på höger ben (samma som det dåliga knät)

Och att det ibland kan irritera knät och om jag verkligen tänker på att hålla vikten på hälen en hel dag tex så brukar det gå bättre än om jag inte skulle tänka på det.

svamptroll
2010-03-05, 15:37
Var hos en sjukgymnast igår som bekräftade det jag misstänkt efter egen research på nätet

"patellarsenetendindinos"

Var visst rätt utryck, är inte så insatt i termerna men nu förstår jag skilnaden mellan tendenit o tendinos tror jag....


Allafall jag fick ett program som liknar det här

http://eccentric-exercises.blogspot.com/2007/12/my-eccentric-exercise-protocol.html

Vad tror du om det?

Martin Löwgren
2010-03-05, 16:06
Var hos en sjukgymnast igår som bekräftade det jag misstänkt efter egen research på nätet

"patellarsenetendindinos"

Var visst rätt utryck, är inte så insatt i termerna men nu förstår jag skilnaden mellan tendenit o tendinos tror jag....


Allafall jag fick ett program som liknar det här

http://eccentric-exercises.blogspot.com/2007/12/my-eccentric-exercise-protocol.html

Vad tror du om det?Den diagnosen köper jag däremot till 100%, även rehaben.

svamptroll
2010-03-05, 16:36
Tycker du jag bör lägga ner all benträning ett tag eller tror du jag kan fortsätta göra det som inte irriterar?

Martin Löwgren
2010-03-05, 16:58
Tycker du jag bör lägga ner all benträning ett tag eller tror du jag kan fortsätta göra det som inte irriterar?

Nej det behöver du ej göra (kör det lättare och gå på smärta som referens) men du ska vara väldigt noga med att köra quadriceps excentriskt som du blivit instruerad att göra av din sjukgymnast.

svamptroll
2010-03-05, 17:16
Ja absolut det ska jag göra till 100% efter ha hållt på stretchat o experimenterat med rehab en längre period är jag jätteglad o ha ett solklart mål för hur jag ska bli bra.

En fråga dock, har ingen sån där kloss för att få till en 25graders vinkel, tänkte bygga ihop en själv på måndag.

Är ett par tyngdlyftar skor med höjd klack en ok temporär lösnining???