handdator

Visa fullständig version : Hur åtgärda bäckenbenförskjutning?


Morrris
2010-03-02, 19:44
Har blivit diagnostiserad med bäckenbensförskjutning ett par gånger. Har en kiropraktor som manipulerar rätt det, tar 500 spänn och sen inväntar mitt nästa besök i princip.

Känner att jag har fått samma problem igen och har varken lust/tid eller råd att göra om samma procedur. Sååå... Hur åtgärdas detta effektivast?

nyrjoh
2010-03-02, 19:54
Du har ingen sådan. Det är en kvacksalveri diagnos. Gå till en sjukgymnast eller annan terapeut.

Morrris
2010-03-02, 19:57
Du har ingen sådan. Det är en kvacksalveri diagnos. Gå till en sjukgymnast eller annan terapeut.

Åh, fan. Bara scam alltså?

nyrjoh
2010-03-02, 19:59
Åh, fan. Bara scam alltså?

Ja, det går inte att med manipulering ändra på bäckenets position.

Anders Dybdahl
2010-03-02, 20:52
Ja, det går inte att med manipulering ändra på bäckenets position.

+100

Beskriv gärna dina symptom, så kanske vi kan hjälpa.

Martin Löwgren
2010-03-02, 22:27
Har blivit diagnostiserad med bäckenbensförskjutning ett par gånger. Har en kiropraktor som manipulerar rätt det, tar 500 spänn och sen inväntar mitt nästa besök i princip.

Känner att jag har fått samma problem igen och har varken lust/tid eller råd att göra om samma procedur. Sååå... Hur åtgärdas detta effektivast?

Det där är ett klassiskt (och felaktigt) sätt för Kiropraktorer att tjäna stora pengar. Denna manipulation som du fick (knäcket) gjorde enkelt förklarat så att dina muskler slappnade av och "släppte" tillbaka benet.

Om några dagar kommer kroppen fatta att nåt inte står rätt till varvid höften kommer glida upp igen pågrund av muskelspänningar och du måste gå tillbaka terapeuten igen som säger att det lätt blir såhär och att de krävs många behandlingar innan du blir bra.

Jag har sett hundratals såna här fall där patienter får höra att de har snedvridna bäcken etc etc och det är sånt jävla bullshit!

Anatomiska sneda höfter, benlängdsskillnader existerar självklart men de ger helt andra symptom och behandlas inte med ett enkelt knäck av ryggen/bäckenet (och gärna om och om igen)

Morrris
2010-03-02, 22:43
Först av allt: tack för visat intresse!

Martin: Har läst din text om det där tidigare. Faktum är att jag faktiskt varit bra i ett år utan några fler behandlingar. Men skitsamma, en hållbar lösning verkar det ju inte vara iaf.

Anders D: Står jag upp och svankar smärtar det kraftig på högersidan av ländryggen. Smärtan är lokal och strålar inte. Lägger jag en bok under vänster fot försvinner symptomen. Övningar som stångrodd, där man står med vikt långt ut från kroppen gör ont. Lutar jag överkroppen åt höger drar det väldigt i vänster höftregion (Gluteus Medius kanske?). Samma rörelse åt vänster är betydligt mindre begränsad.

Ger detta någon ledtråd?

Martin Löwgren
2010-03-03, 17:31
Martin: Har läst din text om det där tidigare. Faktum är att jag faktiskt varit bra i ett år utan några fler behandlingar. Men skitsamma, en hållbar lösning verkar det ju inte vara iaf.

?Okej för det lät som att du gick dit om och om igen trots att du läst just det inlägget jag skrev.

Nog om detta. Hur är det med bålstabiliteten?

Morrris
2010-03-03, 17:43
3 ggr har jag varit där.

Hmm... Vad ska jag säga? Böjer väl ca 120 kg i frontböj utan bälte. Men den kanske behöver förbättras... Har du någon idé?

Martin Löwgren
2010-03-03, 17:56
3 ggr har jag varit där.

Hmm... Vad ska jag säga? Böjer väl ca 120 kg i frontböj utan bälte. Men den kanske behöver förbättras... Har du någon idé?

Nog för att frontböj ställer krav på bålstyrka säger den inte allt om hur det står still med bålstabiliten.

Man gör det bäst genom att göra en analys av denna och det borde någon terapeut i din närhet behärska eller om du gör den själv framför spegeln med diverse bollövningar.

Morrris
2010-03-03, 18:06
Nog för att frontböj ställer krav på bålstyrka säger den inte allt om hur det står still med bålstabiliten.

Därav mitt något tveksamma svar.

Jaja, det ordnar sig. Är i Stockholm regelbundet, behandlar du för tillfället?

Anders Dybdahl
2010-03-03, 19:18
Anders D: Står jag upp och svankar smärtar det kraftig på högersidan av ländryggen. Smärtan är lokal och strålar inte. Lägger jag en bok under vänster fot försvinner symptomen. Övningar som stångrodd, där man står med vikt långt ut från kroppen gör ont. Lutar jag överkroppen åt höger drar det väldigt i vänster höftregion (Gluteus Medius kanske?). Samma rörelse åt vänster är betydligt mindre begränsad.

Ger detta någon ledtråd?

Inte direkt, det behövs mera kött på benen för att ställa diagnos.

Oavsett om du har fått en felaktig förklaringsmodell för dina besvär, så har du mest sannolikt fått en effektiv behandling för dina besvär (spinal manipulation). Mkt möjligt det har brustit i den förebyggande delen av omhändertagandet (förklaringsmodell, råd, övningar etc.).

Morrris
2010-03-03, 19:29
Inte direkt, det behövs mera kött på benen för att ställa diagnos.

Oavsett om du har fått en felaktig förklaringsmodell för dina besvär, så har du mest sannolikt fått en effektiv behandling för dina besvär (spinal manipulation). Mkt möjligt det har brustit i den förebyggande delen av omhändertagandet (förklaringsmodell, råd, övningar etc.).

Ok. Det stämmer nog som du säger. Bad om övningar förra gången, men killen sa att han inte visste något om sådant.

Edit: Jag framstår duktigt blåögd nu. Jaja, sanningen ska väl fram.:)

Martin Löwgren
2010-03-03, 20:22
Därav mitt något tveksamma svar.

Jaja, det ordnar sig. Är i Stockholm regelbundet, behandlar du för tillfället?

För tillfället?

Svar: ja.

Morrris
2010-03-03, 20:23
För tillfället?

Svar: ja.

Du höll ju på att starta någon klinik läste jag någonstans. Tänkte att du kanske inte hade tid då.:)