handdator

Visa fullständig version : Marmelad av fruktsocker


cjs
2002-05-13, 17:07
Jepp, till er som brukar undvika marmelad:

Det finns jättegod marmelad som bara innehåller fruktos istället för vanligt socker. Supergott att ha på fullkornsmackan.. :D Lågt GI också tack vare fruktsockret.

Mmmmmmmm.. :p Nån skiva ost på det så är man i himlen. Hehe.

King Grub
2002-05-13, 17:09
Gör det? Vilket märke då? Finns den i vanliga butiker?

cjs
2002-05-13, 17:27
Finns på ICA. Jag köpte en ny burk idag, kan skriva lite om den jag köpte, den som smakar "Fyra Frukter" (finns i aprikos, apelsin, mm också och då skiljer innehållet lite som ni kanske kunde gissa :) )


--

ST. DALFOUR
France
Rhapsodie de Fruit
Hög Halt av Frukt
Fyra Frukter
Utan Tillsatt Socker
Ett gammalt Franskt recept av utsökta fyra frukter naturligt sötade med koncentrerad fruktjuice.

Nettovikt 284g

St Dalfour är framställt efter ett gammalt franskt recept av ren frukt och istället för att tillsätta socker används koncentrerad fruktjuice. Alla ingredienser är naturliga, vilket ger en helt unik smak.

Inga konserveringsämnen. Inga konstgjorda arom- eller färgämnen.

Framställt av 50g frukt per 100g
Fruktsocker: 56g per 100g
Genomsnittligt näringsvärde per 100g: 936kJ eller 224 kcal.

En matsked motsvarar en frukt

Ingredienser: Vilda björnbär, svarta körsbär, jordgubb, hallon, osötat druvjuicekoncentrat, fruktpektin, citronsaft.

Importerat från Frankrike av Göranssons Special AB. Tel: 040-264544

--

Att jag orkade skriva ner allt detta beror på att jag har lite lite att göra just nu, tänkte träna först om 30min så jag har lite dötid för tillfället. :cool:

King Grub
2002-05-13, 17:42
Det låter inte dumt alls. :)

z_bumbi
2002-05-13, 19:00
"Alla ingredienser är naturliga, vilket ger en helt unik smak."

Detta är min favorit hang-up :) Jag tänker alltid på att uran är naturligt och börjar skratta, särkilt om nån gör reklam för en måltidsersättning.

btw marmeladen verkar helt ok.

emmzan
2002-05-13, 22:09
Man kan ju göra egen marmelad också om man vill!!!

Har gjort en uppsjö variationer men t.ex apelsinmarmelad som man kokar själv och har i "grön melatin". Innehåller sötningsmedel samt förtjockningsmedel: blir superresultat!

-xR-
2002-05-14, 16:21
Du har många tipps på smått och gott du emmzan ;)

Dasse
2002-05-16, 11:28
Kanontips!
Jag vill inte förstöra den goda idén men man kanske bör veta att när leverns glykogenlager är fyllda är just fruktsocker det som kroppen helst av allt omvandlar till fett. Kanske inte ska käka för mycket av denna läckra marmelad. :)

emmzan
2002-05-16, 16:24
Koka egen och kör med sötningsmedel! Inga (nåja nästan inga) kalorier.

Ponera denssa kombinationer:
Rabarber och jordbgubbar
Blåbär och apelsin (ooooo så snaskigt)

Okej, jag bor ute i bushen och plockade typ 70 liter (är sant) blåbär i somras så jag har lite lager. Men apelsinmarmelad kan man ju göra även om man bor i stan utan tillgång till snaskiga skogsbär!!