handdator

Visa fullständig version : Morgonpromenad + gympass?


NiklasGöteborg
2010-03-02, 19:20
hade tänkt å börja med morgonpromenader nu när ja kommit in i träningen.
Har hört att det bästa är att gå ut direkt innan frukosten och äta efter. Tar endast en kopp kaffe svart innan så jag vaknar.

Jag gymmar 4-5 dagar i veckan.

två muskelgrupper per dag
3 övningar per muskelgrupp och 3x8 rep.

bröst-triceps

rygg-axlar

mage-biceps

Hade tänkt å gå direkt på morgonen och gymma på kvällen.


Är detta ett bra tillvägagångsätt?

dupper
2010-03-02, 19:40
Det beror helt och hållet på ditt utgångsläge och ditt/dina mål. Men rent generellt skulle jag säga att det är bra, morgonpromenad sliter väl inte särskilt på muskler etc, möjligtvis på fötterna.

Pjotor
2010-03-02, 20:44
Extra uppvärmning är alltid bra på morgonen.

Dreas
2010-03-02, 20:50
Spelar ingen roll när du går, fettförbränningen kommer jämnas ut. Ditt kcalunderskott är de som spelar roll.

KimSchumacher
2010-03-03, 02:27
Spelar ingen roll när du går, fettförbränningen kommer jämnas ut. Ditt kcalunderskott är de som spelar roll.

Tjohej! helt ny på forumet! bouncade in idag och bestämde mig för att registera.

Men iallafall till Topic: Det du säger stämmer väl inte riktigt? Om han vaknar och går ut och går innan han stoppar i sig någon mat så borde den aktiviteten vara effektivare eftersom hans insulin-nivåer är så låga att kroppen måste hitta en annan energikälla ==> Fettet. Eller har jag helt fel? Dock baserar jag på att man verkligen orkar sig upp på morgonen och går ut och går i cirkus 40min.

tsp
2010-03-03, 02:46
Tjohej! helt ny på forumet! bouncade in idag och bestämde mig för att registera.

Men iallafall till Topic: Det du säger stämmer väl inte riktigt? Om han vaknar och går ut och går innan han stoppar i sig någon mat så borde den aktiviteten vara effektivare eftersom hans insulin-nivåer är så låga att kroppen måste hitta en annan energikälla ==> Fettet. Eller har jag helt fel? Dock baserar jag på att man verkligen orkar sig upp på morgonen och går ut och går i cirkus 40min.

Jo, fast fettinlagring sker hela tiden. Så den mat han äter efter promenaden kommer lagras som fett ifall han äter fler kalorier än han gör av med sammanlagt under dagen. Äter han däremot innan promenaden kommer som du säger energin i måltiden förbrännas istället för fett, men även detta jämnar ut sig under dagen så länge han äter mindre än han gör av med. Det spelar ingen roll om fettoxideringen kommer ur hans morgonpromenad eller resten av dagens förbränning.

Dreas
2010-03-03, 06:57
Tjohej! helt ny på forumet! bouncade in idag och bestämde mig för att registera.

Men iallafall till Topic: Det du säger stämmer väl inte riktigt? Om han vaknar och går ut och går innan han stoppar i sig någon mat så borde den aktiviteten vara effektivare eftersom hans insulin-nivåer är så låga att kroppen måste hitta en annan energikälla ==> Fettet. Eller har jag helt fel? Dock baserar jag på att man verkligen orkar sig upp på morgonen och går ut och går i cirkus 40min.Jo, det stämmer :) Du bränner mer fett vid ett tillfälle, men kroppen är ute efter balans: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1807039&postcount=12

Scratch89
2010-03-03, 08:48
Om du vill gå ner i vikt är morgonpromenader ett sätt att bränna lite kalorier på. Om inte, så är det nog dumt att gå ut och gå.