handdator

Visa fullständig version : Värma maten en tredje dag


VoDaresVins
2010-03-02, 17:27
Vet inte om ja blandat ihop saker, men har för mig att man inte ska återuppvärma mat en andra gång. Som t.ex. igår gjorde jag köttfärssås, köttet var köpt samma dag. Hade resterna från middan i kylen och värmde upp allt igen idag. Men nu lämna det ännu en hel portion kvar. Är det ok att lägga den här i kylen och värma igen imorgon eller kan maten bli dålig på nåt sätt?

Tabbe
2010-03-02, 17:35
Görs dagligen, om det är bra eller dåligt vet jag inte men ingen skada skedd.

OneManArmy
2010-03-02, 17:49
Finns väl en risk för magsjuka men va fan.. lite risk får man väl ta.
Själv värmt upp matlådor (använder matthermos) typ 3 dagar i rad pga att jag hittat annat att käka på lunchen.
Smaken blir ju inte prima men inte blitt sjuk än

Fredrik_S
2010-03-02, 18:00
Om risken från början var 0,1% så kanske den nu är 1% att bli rejält dålig.
Även om mina siffror är påhittade så är risken i mitt exempel enormt mycket större fast fortfarande liten vid andra uppvärmningen.

Ungrim
2010-03-02, 18:09
Jag skulle säga ät och njut, Tänk förr när de inte fanns kylskåp! Inte dog de,,,, eller vänta nu, de flesta som levde när det inte fanns kylskåp är nog död idag, hmmm.. Säkrast å låta bli! ;)

VoDaresVins
2010-03-02, 18:22
Låter bra, är inte så ofta det blir så här med de tidigare gånger det skett har jag slängt resterna eftersom ja oftast börjar från fryst kött.

Lite relaterat, hur är det om man återfryser t.ex. bröd? När blir det då sämre? Inom några dar eller är det bara frågan om att det inte klarar sig fullt lika länge som om man bara fryst en gång? Råkade frysa ner ett paket Polarkraft extrem, såg först efteråt att det inte fick återfrysas.

kekeroth
2010-03-02, 18:35
Funkar fint. Fryser alltid ned de olika polarbrödsvarianterna, fast då köper jag dem bara riktigt färska. En av fördelarna är ju är att man kan ta upp dem styckvis ur frysen och att de tinar på ett kick.

OneManArmy
2010-03-02, 18:43
Blir det någon skillnad på näringen i maten om man micrar den många ggr tro?

shut teh face
2010-03-02, 18:46
Blir det någon skillnad på näringen i maten om man micrar den många ggr tro?
Såklart det blir

VoDaresVins
2010-03-02, 19:22
Funkar fint. Fryser alltid ned de olika polarbrödsvarianterna, fast då köper jag dem bara riktigt färska. En av fördelarna är ju är att man kan ta upp dem styckvis ur frysen och att de tinar på ett kick.

Tack för svaren. Ska nog fortsätta med det då så brödet inte blir så torrt.

944RS
2010-03-02, 19:46
Låter bra, är inte så ofta det blir så här med de tidigare gånger det skett har jag slängt resterna eftersom ja oftast börjar från fryst kött.

Lite relaterat, hur är det om man återfryser t.ex. bröd? När blir det då sämre? Inom några dar eller är det bara frågan om att det inte klarar sig fullt lika länge som om man bara fryst en gång? Råkade frysa ner ett paket Polarkraft extrem, såg först efteråt att det inte fick återfrysas.

Fryser oxå alltid ner flera av bröden direkt när jag kommer hem från affären.