handdator

Visa fullständig version : Sukrin (erythritol) i Göteborg?


mikaelj
2010-03-02, 11:10
Det går att beställa för ~80 kr/500g på nätet, plus frakt på ~80 kr. Det är lite mycket pengar, tycker jag.

En del Life-butiker runtom i landet säljer Sukrin, men Göteborg nämns inte. Någon som har koll på fysiska butiker man kan handla i?

Sess
2010-03-02, 13:28
Förlåt att jag flikar in - men om någon letar efter 'Sukrin' i Stockholm, så finns det på Daglivs/Kungsholmen. Där finns även två varianter, den vanliga samt den som är lite mer "pudrig".

Priset är dock lika dyrt som nätpriset mikaelj redogör för.

Razorman
2010-03-02, 14:17
lite ot, men hur funkar detta som sötningsmedel ? kan man använda det istället för socker ? några biverkningar ?

mikaelj
2010-03-02, 14:19
Inte laxerande, inte dåligt för tänderna, bryts ned av kroppen, höjer inte blodsockret, tar dig inte ur ketos. Finns i kristallform (= strösocker) och i puderform (= florsocker).

http://en.wikipedia.org/wiki/Erythritol
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/sukrin

Razorman
2010-03-02, 14:25
Inte laxerande, inte dåligt för tänderna, bryts ned av kroppen, höjer inte blodsockret, tar dig inte ur ketos. Finns i kristallform (= strösocker) och i puderform (= florsocker).

http://en.wikipedia.org/wiki/Erythritol
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/sukrin

Hrmm, låter ju för bra för o vara sant, hur kommer det sig att man inte hört om det innan ? o varför används det inte i andra produkter ?

mikaelj
2010-03-02, 14:31
Det blev godkänt inom EU först 2006, och har inte börjat säljas i Sverige förrän nyligen.

Sniggel
2010-03-02, 14:45
Jag trodde alla socker-alkoholer var laxerande :P
Man lär sig nåt nytt varje dag.

Ungrim
2010-03-02, 15:16
Detta måste man genast grotta ner sig mera i.

Sess
2010-03-02, 15:52
Jag blev dock lite besviken på produkten...visste att det var mindre sött än socker, men tycker att det var ganska mycket mindre sötare. Kontentan blev att jag behövde använda ganska stora mängder och med det priset så blir det ganska dyrt....

...hade jag varit diabetiker eller livrädd för natriumcyklamat etc. så hade jag nog kanske köpt det fler ggr.

iPerfektion
2010-05-20, 01:14
Tror ni att jag får tillbaka mitt sötsug om jag börjar använda sukrin, nån som vet?

Eddie Vedder
2010-05-20, 07:40
Tror ni att jag får tillbaka mitt sötsug om jag börjar använda sukrin, nån som vet?

Du kommer upprättålla dina preferenser för söt smak i alla fall. Men om du pratar om ett fysiologisk starkt SUG är det inget någon annan kan svara på.

Det är en risk du får ta själv. I mina ögon är lightläsk och andra söta saker inget som hjälper mot sötsug, tvärtom så bibehålls det. Men jag ser det inte som ett problem.

Barca
2011-07-16, 10:38
Det säljs på Ica kvantum Sannegården, i Göteborg

Vill minnas att en påse på 500g kostade 69.90

Löpsko
2011-07-16, 15:01
Varför inte bara använda stevia? är ju så lätt att odla själv också.. *screwy*

Finns att beställa också för den late.

Men för den snåle så köper man en planta för 40kr sedan så odlar man och tar skotten och odlar mer så har man sötningsmedel hela vintern.

Pushit
2011-11-10, 19:33
Hur kommer det sig att man inte hör mer om sukrin? Nu har det ju ändå varit tillåtet ett tag. Och det är naturligt och inte verkar ha några negativa sidor känns som det kan vara värt att testa för att slippa aspartam. Någon som vet vart det finns till bra pris i sthlm?

Glen
2011-11-10, 21:10
Någon som provat baka med detta? Blir konsistensen precis som med socker tro?

Nelli
2011-11-11, 06:44
Sukrin är väl ok men har inte bakat med det.
Knastrar lustigt i tänderna, lixom gnisslar LOL men har svårt att tro att det är 0 kcal i det som det påstås i tex sötin

Fru_Flisa
2011-11-13, 22:30
Jag blir lätt illamående av det, tycker det smakar beskt, kemikaliskt och metalliskt och skulle inte föredra att förstöra något alls med det.
Lustigt hur smaksinnen kan skilja sig.

Nelli
2011-11-14, 07:59
var tvungen att springa ner till Life butiken i går och prova detta igen, var ett tag sen och kom inte riktigt ihåg varför jag inte gillade det förutom gnisslet i tänderna.
Det funkar inte alls i varma drycker... hade i 2 matskedar i tet och kände ingen skillnad alls... Så baka med det är nog värdelöst, funkade ok i fluffet men gillar mitt fluff som det är så :)

Pushit
2011-11-21, 12:16
Provade köpa det och gjorde sedan ett antal tester på chokladbollar där jag testade: Socker, Sukrin och sötningsmedel med aspartam.

Socker är ju helt klart godast, sedan var nog sötningsmedlet med aspartam godare än sukrin. Jag gillade inte riktigt känslan när det blev kallt i munnen.

Ristretto
2011-11-22, 18:53
Jag tyckte Sukrin var sjukt bra för att få bättre konsistens på låtsaschokladbollar, även om smaken inte är lika bra som i andra sötningsmedel.

wimpy
2011-11-23, 06:50
stevia. mkt bættre å inte alls lika konstig i smaken.. tycker oxo sukrinet smakar metalliskt å kallt..
annars finns d ju andra alternativ till naturlig søtning før o slippa aspartamet.. kanske inte 0 i kcal, men heller mkt mkt nyttigare å bættre æn socker! å før min del så tappar jag søtsuget..lr iaf søtsug før socker.. æter jag nåt med socker så blir d istællet så sjuuukt mkt søtare før man e van å inte æta det :)

jaaaaag
2011-11-27, 21:54
Älskar sukrin :-) Härligt med socker"konsistensen". Synd att det är så dyrt.
Speciellt gott på gröt, i fluff, kesella och andra sötsaker.