handdator

Visa fullständig version : Vad bör jag göra om mitt trådlösa internet slutat fungera?


The Somberlain
2010-03-02, 09:13
Routern lyser som den ska och uppkoppling funkar med nätverkskabel men hur 17 får jag igång min trådlösa uppkoppling igen?

Numse
2010-03-02, 09:17
Det bara slutade fungera helt plötsligt?

emi23j
2010-03-02, 09:18
gå till kommandotolken och kolla vad som är fel.

skriv ping (och sedan din leverentör, eller vad det nu heter. jag har astra.(något).nu)

du kan också prova. ipconfig/renew

annars brukar det också fungera med att bara dra ut strömkabeln till routern och modemet och låta dem starta upp igen

Mr.Cosybear
2010-03-02, 09:28
Dra ur strömkabeln till routern för att starta om den. Fungerar inte det, återkom.

Numse
2010-03-02, 09:30
Dra ur strömkabeln till routern för att starta om den. Fungerar inte det, återkom.

:D Undra hur många ggr jag hört det där..

Mr.Cosybear
2010-03-02, 10:22
:D Undra hur många ggr jag hört det där..

Man orkar ju inte förklara för en person hur han loggar in på routern för att starta om den därifrån eller kolla vad som är fel, det första man gör. Att dra en strömkabel räcker nästan alltid när en router hänger sig :)

mangs
2010-03-02, 10:28
Precis. Om inte router-restarten fungerar så starta även om den trådlösa klienten som strular. Ibland blir det konflikter i routern om man har multipla klienter. Själv har jag rätt mycket skräp kopplat trådlöst till min router (5 laptops, 1 stationär, 3 Squeezeboxar, 4 nätverkskameror, PS3, Wii och säker någonting till) och ibland måste jag boota om routern. Jag misstänker att det när när jag kört mer än en enhet via DHCP istället för statisk IP med något speciellt tidsintervall. EFtersom en omstart av routern alltid hjälper har jag inte brytt mig nämnvärt.

Ajin
2010-03-02, 10:57
:D Undra hur många ggr jag hört det där..

Du anar inte hur många trådlösa problem det faktiskt löser. *rolleyes*

Numse
2010-03-02, 11:04
Du anar inte hur många problem det inte löser :)

MeekGeek
2010-03-02, 11:10
Den mest permanenta lösningen är att flasha om routern med OpenWrt eller någon av dess derivat. Även Tomato är stabilare än de flesta standardfirwaffor.

Bullen!
2010-03-02, 12:06
jag hade återgått till mitt gamla vanliga liv och antagligen varit ganska nöjd med det.

Morty
2010-03-02, 13:10
Den mest permanenta lösningen är att flasha om routern med OpenWrt eller någon av dess derivat. Även Tomato är stabilare än de flesta standardfirwaffor.

QFT. Våran på jobbet (Linksys 54wrtg) har stått på i några år med DDWRT. Aldrig problem.

Arne Persson
2010-03-02, 13:16
Seppuku kanske?

The Somberlain
2010-03-02, 13:44
Undrar om det kan vara något störningsmoment i min omgivning? Tidigare idag funkade routern igen men nu måste jag återigen köra med sladd. Att rycka ut kontakten, hjälpte (som väntat) föga.

hahavaffan
2010-03-02, 13:46
Vad exakt händer när "det slutar fungera"? Försvinner signalen till datorn? Kommer du inte åt webbsidor? Kommer du åt andra datorer i nätverket ändå?

The Somberlain
2010-03-02, 14:14
Hittar inga nätverk alls, i annat fall brukar det finnas en lista där mitt egna och grannarnas nätverk är representerade.

xodd
2010-03-02, 14:18
Hittar inga nätverk alls, i annat fall brukar det finnas en lista där mitt egna och grannarnas nätverk är representerade.

Nu kör jag på en väldigt simpel men ack så beprövat tips. Har du startat om datorn? Har du kollat så wws är igång?

Mr.Cosybear
2010-03-02, 14:22
Hittar inga nätverk alls, i annat fall brukar det finnas en lista där mitt egna och grannarnas nätverk är representerade.

Låter som den "överbelastas", vad har du för router till att börja med? Hur många enheter ansluts trådlöst?

Du kan börja med att ändra wifi-kanal (helst ska du ha en kanal som ingen av dina grannar har) om du vet hur man gör det. Vet du hur man kommer åt routern via webläsaren?

hahavaffan
2010-03-02, 14:32
Jag förstod det som att datorn inte hittar några nät alls, inte ens grannarnas som brukar synas? Isf är ju felet inte din egen router utan din dator. Jag antar att det är en PC... vad har du för operativsystem? Du råkar inte bara komma åt nån illa placerad knapp för att stänga av och sätta på det trådlösa nätverkskortet? Har varit med om en Compaq där den satt precis där man har handen vid vanligt användande av musplattan. Smart.

Mr.Cosybear
2010-03-02, 14:36
Missuppfatta det helt, bortse från det jag skrev.

The Somberlain
2010-03-02, 15:14
hahavaffan
Finns en knapp på tangentbordet som aktiverar/avaktiverar den trådlösa funktionen, den sitter dock snett över Esc-tangenten. Har dubbelkollat att den är aktiverad, men det hjälper inte.
Befarar att det är något knas med datorn, då routern (som nämnt) "lyser som den ska".

Menigar
2010-03-02, 15:24
Du har inte installerat något program/hårdvara i samband med att det slutade fungera?

Provat att installera om drivrutinerna för din trådlösa mottagare?
Vilket operativ använder du?

The Somberlain
2010-03-02, 16:09
Windows vista. Hur ominstallerar jag drivrutinerna? Förklara gärna så att en dödlig (läs: ej elektroniknörd) kan förstå.

Mr.Cosybear
2010-03-02, 17:09
Windows vista. Hur ominstallerar jag drivrutinerna? Förklara gärna så att en dödlig (läs: ej elektroniknörd) kan förstå.

Du kan börja med att kolla upp vad du har för trådlöst nätverkskort, detta gör du lättast på din datortillverkares hemsida. Annars gör du följande, orkade inte skriva det själv så jag snodde det:

1. Open Device Manager (enhetshanteraren) by clicking the Start button, clicking Control Panel, clicking System and Maintenance, and then clicking Device Manager. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.
2. In Device Manager, locate the device you want to update, and then double-click the device name. (Den ligger logiskt nog under nätverksenheter)

3. Skriv här ner fullständigt namn på det trådlösa nätverkskortet och gå sedan vidare med nästa steg.

4. Click the Driver tab, and then click Update Driver.

OM den efter det här säger att du har senaste drivrutinen installerad kan du skriva ner namnet på kortet här så kan vi kanske hjälpa dig att hitta den senaste drivrutinen från tillverkarens hemsida istället. Windows inkorporerade drivrutiner har en tendens att bråka, speciellt om man har en OEM-dator.

Menigar
2010-03-02, 17:13
Det är lite olika beroende på tillverkare av datorn. Antar att du har en laptop?
I vissa fall finns det under avinstallera program-panelen.
Annars måste du in i enhetshanteraren.
Innan du gör detta tycker jag du ska in i nätverks- och delningscenter under kontrollpanelen och hantera nätverksanslutningar och kolla att det trådlösa inte är inaktiverat där eller liknande.

Högerklicka på dator-knappen i startmenyn, välj hantera. Sen enhetshanteraren. Sen finns antagligen ditt trådlösa kort under nätverkskort. Högerklicka, välj avinstallera. Se till att du har laddat hem drivrutinerna för det innan utifall windows inte har egna. Starta om datorn.
Ny hårdvara har hittas kommer det stå nere i aktivitetsfältet. Installera hårdvaran igen.

The Somberlain
2010-03-02, 19:24
på dator-knappen i startmenyn, välj hantera. Sen enhetshanteraren. Sen finns antagligen ditt trådlösa kort under nätverkskort. Högerklicka, välj avinstallera. Se till att du har laddat hem drivrutinerna för det innan utifall windows inte har egna. Starta om datorn.
Ny hårdvara har hittas kommer det stå nere i aktivitetsfältet. Installera hårdvaran igen.


Efter att jag startat om datorn, började den installera - som sagt. Men sedan stod det att installationen av drivrutinerna misslyckades.

Vad gör jag nu?

Menigar
2010-03-03, 01:25
Du tar reda på vad ditt trådlösa nätverkskort heter och laddar hem drivrutinerna till det för ditt OS från tillverkarens hemsida.

Snobbe
2010-03-03, 01:49
Det är ju helt klart din dator som krånglar och inte routern om du inte hittar några nätverk när du hittat flera annars.