handdator

Visa fullständig version : Funderingar angaende overtraning


fotbollskungen
2010-03-02, 08:55
Hej

Deffar just nu och kor HIIT i 30 minuter 3 ggr i veckan. Utover det sa gymmar jag och spelar fotboll 3-4 ggr i veckan.

HIIT ar ju ratt slitsamt sags det, men jag kor det pa en san dar elliptical machine och jag har ratt bra kondition sa jag tycker inte att det ar sa slitsamt.

Nu till fragan: Jag tankte oka och forsoka kora det varje morgon pa vardagarna. Men bara for att jag har bra konditioin och ar allmant valtranad sa kanske jag har hogre ribba for att kanna av vad som ar slitsamt for kroppen. Tror ni att det ar lugnt att kora HIIT varje vardagsmorgon i 30 min utan att kroppen tar stryk + ovrig traning?

Det borde ju vara lugnt med tanke pa att nar man var lite sa korde man ju HIIT varje rast i skolan med all fotboll, bandy eller vad man nu spelade.

Zorgus
2010-03-02, 10:08
Det blir nog svårt för kroppen att tillgodogöra sig så intensiv träning om du gör det varje dag. Max tre gånger per vecka skulle jag satsa på under en månads tid och sedan ta det lite lugnt ett tag innan du börjar igen. Bara för att man tränar hårdare behöver det inte bli bättre.

Fredrik_S
2010-03-02, 11:08
Kroppen klarar bra mycket mer än man tror och det här låter knappast som något kroppen inte skulle klara av.
Du känner ju om det går åt pipan, känns det bra är det bara att köra på.
Mer träning är oftast bättre än mindre.

Pjotor
2010-03-02, 13:22
+1 på Fredrik. Det är bara du själv som känner om det är slitsamt.

Guddi
2010-03-02, 15:00
Varför vill du tvunget köra så mycket HIT?