handdator

Visa fullständig version : Situps mot bukfett?


sond
2010-03-02, 01:18
Hej. Jag har bestämt mig för att få bort lite av fettet på magen. Vad krävs för att få bort det? Vanliga situps bara?

Tanner
2010-03-02, 01:20
:D

inte direkt, denna behövs för dig http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

sond
2010-03-02, 01:22
Ok, tack :)

Fredrik_S
2010-03-02, 02:41
Man kan inte bränna fett lokalt. Dvs situps tar inte bort bukfettma. Kaloriunderskott orsakad av minskat energiintag(bantning) eller ökat energiförbrukning(träning) eller en kombination av båda är vad som krävs för att få bort fett från kroppen. Det går inte att påverka varifrån fettet plockas utan det sker utifårn ett förutbestämt genetiskt mönster. Tyvärr sällan först från områden man helst vill att det ska försvinna ifrån..

martikainen
2010-03-02, 09:09
Däremot det många glömmer är att magträning bygger magmuskler som kan få magen att se taightare/slätare ut. Detta kan ge en det önskade resultatet på ett annat sätt. Men fettet finns ju kvar där ändå.

chrilledude
2010-03-02, 11:45
Du kan inte välja vart du ska förbränna fett, suck..

Läs deffguiden först, snälla.

sond
2010-03-02, 15:43
Äta mindre, träna mer alltså?

Joe Hardgainer
2010-03-02, 15:47
Ja. Handlar om kaloribalansen. In-Ut som gälle. Svårare än så är det inte.

BobaFett
2010-03-02, 16:53
Vänta ett tag nu grabbar!

Menar han underhudsfett på magen eller bukfett, alltså fettet som finns inne i magen?

Vad jag förstått är det svårare att bränna bort bukfett med hjälp av enbart kost.

Kan nån hitta tråden om bukfetma?

sond
2010-03-02, 17:06
Underhudsfett :thumbup:

Yeahvlen
2010-03-02, 17:51
Underhudsfett :thumbup:

Att göra sit-ups kanske ger större lipolys vid magpartiet just för tillfället, men ser du till dygnet, veckan eller månaden är det kaloribalansen som avgör ifall fett försvinner eller inte.

Lågkolhydratkost (vilket jag inte gillar) brukar vara populärt.

Sök runt på forumet. Det finns massvis med liknande ämnen där bra tips ges.

Lawgivah
2010-03-02, 18:09
Som många redan har nämnt, du kan ej punktförbränna ditt fett. Men träning vid respektive muskel kan få muskel att bli tightare, där med slätare och fastare.

King Grub
2010-03-02, 18:11
Definiera "tightare". En muskel kan bli större eller mindre.

Grazzafukkinrazzi
2010-03-02, 19:32
Som många redan har nämnt, du kan ej punktförbränna ditt fett. Men träning vid respektive muskel kan få muskel att bli tightare, där med slätare och fastare.

Vad jag vet så är punktförbränning möjligt men till vilken utsträckning, skillnad, effekt osv osv. är ej fastslaget.

Yeahvlen
2010-03-02, 19:39
Vad jag vet så är punktförbränning möjligt men till vilken utsträckning, skillnad, effekt osv osv. är ej fastslaget.

Det handlar nog mer om teorier att försöka mobilisera fett, genom vad man äter.

Själva punktförbränningen har, troligtvis bör tilläggas, ingen effekt sett över dietperioden. Men att en tillfälligt större fettförbränning sker från fett som är närliggande muskulatur som arbetar är ingen nyhet. Såvida inget nytt kommit fram.

JohnRick
2010-03-02, 19:50
Sedan det gamla tjatet om visceralt kontra subkutant fett. Det förstnämnda är alltid minst hälsosamt och där har mig veterligen aktivering av benmuskulatur en rätt stor roll att spela om man vill minska i fettprocent och rent generellt minska risken för kärlrelaterade oegentligheter (förutsatt att vi pratar kaloriskt underskott givetvis).
M a o : Rör på dig.

martikainen
2010-03-03, 08:17
Definiera "tightare". En muskel kan bli större eller mindre.

min definition då jag också nämnde det tidigare:

En muskel blir inte tightare i sig, men hela magpartiet upplevs(i mitt högst personliga fall/tycke) som tightare om du fyller ut den med muskler bakom underhudsfettet. Feel free to disagree.

Fredrik_S
2010-03-03, 12:11
min definition då jag också nämnde det tidigare:

En muskel blir inte tightare i sig, men hela magpartiet upplevs(i mitt högst personliga fall/tycke) som tightare om du fyller ut den med muskler bakom underhudsfettet. Feel free to disagree.

Jag skulle vilja säga som så att om du har en viss mängd underhudsfett men väldigt dåligt utvecklad magmuskulatur så kan rutorna synas sämre och man se lite fetare ut.
Men om att man har samma mängd underhudsfett men större magmuskel så kan rutorna träda fram bättre så att man ser mer deffad ut utan att man egentligen har mindre fett.

prOtotype
2010-03-03, 13:03
Jag skulle vilja säga som så att om du har en viss mängd underhudsfett men väldigt dåligt utvecklad magmuskulatur så kan rutorna synas sämre och man se lite fetare ut.
Men om att man har samma mängd underhudsfett men större magmuskel så kan rutorna träda fram bättre så att man ser mer deffad ut utan att man egentligen har mindre fett.

Det man måste veta här är hur "djupa" ens magmuskler är rent genetiskt. Det finns de som bara ser kulmagade ut tills som spänner och då ser man att det är bara muskler.

Om man har dåligt djup i dom så skulle jag säga att om man vill ha fram magrutor så är det lite magträning, lite träning av obliques och största del deff.

Obliques gör en enorm skillnad (har iaf gjort det på mig) då det stramat åt hela sidorna och gör att magmusklerna får en separation från resten av buken.

Om man däremot får ett väldigt djup i rutorna så spelar obliques och deff inte lika mycket roll, utan man kan sikta på att bara bygga massa. Har en kompis som fick djupa rutor ruggigt fort (vi snackar från otränad med hyfsat låg bf till att dom syns igenom en tshirt på 3 månader)

Det man ska passa sig för är att man försöker bygga massa på magen som en tok om man inte får ett djup i rutorna. Då kommer dom inte synas igenom fettet och man ser kulmagad ut.

Starfighter
2010-03-03, 15:10
Hej. Jag har bestämt mig för att få bort lite av fettet på magen. Vad krävs för att få bort det? Vanliga situps bara?

Det du kan göra är att börja konditionsträna, för jag har för mig King Grub länkade till studier där dom faktiskt påstod att konditionsträning (Löpning mm.) faktiskt brände mer fett runt magpartiet. Han får väl svara på det

Eddie Vedder
2010-03-03, 16:11
Det du kan göra är att börja konditionsträna, för jag har för mig King Grub länkade till studier där dom faktiskt påstod att konditionsträning (Löpning mm.) faktiskt brände mer fett runt magpartiet. Han får väl svara på det

Återigen måste vi skilja på subkutant och visceralt fett. Trådskaparen syftar på det subkutana och det du pratar om är det viscerala.

GI-Joe
2010-03-08, 00:08
Återigen måste vi skilja på subkutant och visceralt fett. Trådskaparen syftar på det subkutana och det du pratar om är det viscerala.

Jaha! Jag trodde nämligen också att det handla om underhudsfett och inte visceralt fett.