handdator

Visa fullständig version : Slöseri


von huff
2010-03-01, 21:36
Varför kan inte mataffärer och varuhus göra nåt vettigt med all mat som kastas bort?Jag kastar hela tiden bort dagens bröd,munkar och frukter.De anställda får heller inte ta det som kastas bort.det är oftast frågan om riktigt färska varor.Jag förstår att man inte kan sälja endel sorts bröd följande dag men istället för att kasta bort så kan man väl göra nåt nyttigt av dem t.ex ge dom åt mj eller min hund.Det värsta var när jag kastade bort 50 liter cocacola som hade kommit fel och inte hade nåt fel alls:smash:

svennebanan
2010-03-01, 21:38
Hos oss bjuder ICA på en banan medan man handlar :D.Gratis är gott.

von huff
2010-03-01, 21:39
Lidl bjuder ingenting.Jag skulle kunna köpa allt fö 50% istället för att det kastas bort.

rolf
2010-03-01, 21:42
Fan vad sjukt. Ta och smyg ner så mycket proteinrik mat du kan i fickorna. :D

Larsson85
2010-03-01, 21:44
Jag förstår att man inte kan sälja endel sorts bröd följande dag men istället för att kasta bort så kan man väl göra nåt nyttigt av dem t.ex ge dom åt mj eller min hund.

Men då missar dom inkomst på att du och din hund är mätt och inte köper mat.

Biceps
2010-03-01, 21:47
Smuggla ut varor i kalsongerna

von huff
2010-03-01, 21:48
Fan vad sjukt. Ta och smyg ner så mycket proteinrik mat du kan i fickorna. :D

Tyvärr blir det aldrig några proteindrinkar över=/Fler ggr kastar jag inte bort 50 liter cocacola iaf

Men då missar dom inkomst på att du och din hund är mätt och inte köper mat.

Jo och bagerierna skulle få mindre vinst=/

C.E.J.
2010-03-01, 21:49
Säkert nån juridisk skit. "Hemlös förgiftad av utdelad mat, stämmer Lidl på 10^100 kr"

Tabbe
2010-03-01, 21:51
Men varför får de anställde inte ta den?

C.E.J.
2010-03-01, 21:56
Men varför får de anställde inte ta den?

"Anställd förgiftad, stämmer Lidl på 10^inf kr"

von huff
2010-03-01, 21:58
Det är som CEJ säger.Att de anställda inte får ta dem beror väl ochså på det juruidiska ifall nån mot förmodan skulle få lite ont i magen eller nåt efter att ha ätit 20 timmar gammalt bröd.Dessutom skulle man få veckans mat om man tog allt man kunde:)

patrikjo
2010-03-01, 21:58
Men varför får de anställde inte ta den?
Möjligt att det finns skatteskäl till det. Dessutom är det som någon sa ovanför, butiken vill att du ska behöva köpa maten av dem så att de gör vinst.

johanhej
2010-03-01, 21:58
Är ganska säker på att det är som C.E.J säger, alltså sjukdomsrisken.

Zakath
2010-03-01, 22:17
Har själv jobbat på ICA, det handlar i princip bara om det ekonomiska vad jag fick veta. De anställda köper normalt sin mat där de jobbar, om man då ger dem gratis mat så tappar de i inkomst, dessutom skulle de anställda också ge bort gratis mat till vänner/släktingar - ytterligare tappad inkomst.

Fast det är ju dumt att slänga mat tycker jag, ge bort det till välgörenhetsorganisationer istället eller sälj för halva priset är en bättre lösning.

G_lund
2010-03-01, 22:27
Finns väl andra länder i Europa där arbetslösa, pensionärer och studenter kan köpa mat med kort/utgånget datum till lägre pris?

<Mike>
2010-03-01, 22:30
Fast det är ju dumt att slänga mat tycker jag, ge bort det till välgörenhetsorganisationer istället eller sälj för halva priset är en bättre lösning.

Eller frysa in det och spara inför kommande zombieinvasioner tex.

Stör mig på att alla alltid ignorerar det växande zombiehotet.

C.E.J.
2010-03-01, 22:30
Finns väl andra länder i Europa där arbetslösa, pensionärer och studenter kan köpa mat med kort/utgånget datum till lägre pris?

Länder där rättssystemet är så korrupt att folk inte vågar stämma.




(haha fan är jag trött eller)

Madame
2010-03-01, 22:42
Är ju de anställda som köper in maten också, och även avgör när det är dags för en till synes bra grönsak att slängas osv, så om de skulle få ta med sig gammalt så skulle de lätt kunna sätta i system att köpa in lite för mycket så att det ska passera utgångsdatumet, eller att sortera vissa grönsaker som svinn bara för att kunna ta med dem hem själva istället.

Skulle mao vara som upplagt för fusk om de anställda fick lov att ta med sig butikens halvgamla mat hem.

ante
2010-03-01, 22:45
Svinnet minskar om de anställda inte får ta med sig varorna hem. Man skall inte underskatta lockelsen att baka upp 40 färska baguetter 5min innan stängning som man sen kan ta med sig till 50-årsfesten osv... Men visst är det trist, speciellt med färskvaror som bröd osv som man skulle kunna skänka bort dit det behövs.

Snobbe
2010-03-01, 22:52
Det är ju iaf många 7 elevens osv som ger bort bullar osv när dem ska stänga pga att det ska slängas iaf. ICA gör nog inte det på samma sätt pga då minskar nog rätt mycket intäkt skulle jag tro.

Eddie Vedder
2010-03-01, 23:07
Det är som CEJ säger.Att de anställda inte får ta dem beror väl ochså på det juruidiska ifall nån mot förmodan skulle få lite ont i magen eller nåt efter att ha ätit 20 timmar gammalt bröd.Dessutom skulle man få veckans mat om man tog allt man kunde:)

Ja det finns sjukt många såna här regler i Sverige. Fruktansvärt löjliga hygienregler som i mina ögon gör mer skada än nytta.

Samma sak med mat inom storkök. Nog för att egenkontrollen är viktig men den kontroll som krävs i Sverige (och från början troligtvis bestämts av EU) leder till enorma svinn av bra och fullt ätbar mat. Tack och lov skiter ju många i de reglerna, inklusive jag själv när jag jobbat i äldreomsorg och storkök.

zanzi
2010-03-01, 23:50
Skulle inte ett livsmedelsbutikerna gå back om dom valde att ge bort maten som skall kastas alt. sälja den för ett reducerat pris? Då är bättre att ta ett fullpris på varan istället och tjäna mer pengar.
Jag hittar själv rätt ofta köttfärs som säljs för ett reducerat pris och då väljer jag att köpa den istället för köttfärsen som har längre tid på datumet.

Degpekka
2010-03-01, 23:57
Mindre mataffärer brukar ju va duktigare på att sänka priset på varor mer kort datum. Det borde ju dem större kedjorna också kunna bli bättre på.

krellik
2010-03-01, 23:57
Problematiskt sånt här, vet att mc D i kalmar ett tag gav sina rester till grisarna på 4H... De fick sluta med det på grund av någon sjukdom som kunde spridas till grisarna har jag för mig... ...

Gabriel174
2010-03-02, 01:10
"Anställd förgiftad, stämmer Lidl på 10^inf kr"

hahaha

Shakemynuts
2010-03-02, 01:16
Eller frysa in det och spara inför kommande zombieinvasioner tex.

Stör mig på att alla alltid ignorerar det växande zombiehotet.

Är åtminstone lite tröstande att jag inte är Helt ensam om att tänka på detta. :(

LoTiX
2010-03-02, 01:42
Som nämnt hade personalen då varit mer benägna att vänta ut det som ska kastas bort än att köpa själva. Hade man gett ut det till försäljning till reducerat pris hade folk väntat och köpt då istället.

tsp
2010-03-02, 02:42
Minns starkt om att jag läst om någon affär i något land som fick/köpte in utgången mat från butikskedjorna och sålde sedan maten riktigt riktigt billigt till de som var i behov av den.

beckman88
2010-03-02, 02:44
Vet inte hur det ar pa MC donalds runt om i Sverige, me, Kalmar som tidigare namnt ar helt sanslosa. Dom kastar sopsackar med overflodig mat varje vecka.

Stoltz
2010-03-02, 02:46
När liknande saker hände i min butik så var det fritt fram för personalen att ta det. Shit, vi hade läsk som inte alls sålt och var ca två veckor gammal. Vi drack det utan problem, ingen smakskillnad alls. Tog med hem till korridoren och staplade upp ett stort berg av Coca cola med C-vitaminer i (Vilken jävla höjdare, sålde en enda flaska i butiken på ett halvår) och folk blev glada.

Jag förstår matkedjornas tankar, men samtidigt så... nej, fan,a tt slänga så mycket är ett jävla humbug.

Nitrometan
2010-03-02, 09:00
Fast det är ju dumt att slänga mat tycker jag, ge bort det till välgörenhetsorganisationer istället eller sälj för halva priset är en bättre lösning.
Japp. Stadsmissionen, Röda Korset, LP, nån kyrka, eller liknande hjälporganisation tycker jag kan få maten att dela ut till behövande. Eller kanske laga till den och dela ut varm mat.

Kischen
2010-03-02, 09:09
När jag jobbade på Konsum för en 9-10 år sedan var det inget snack om hygien, det var bara ekonomi att inte ge bort "gammal" mat. Inte alltid det slängdes heller, vissa saker skickades tillbaka för ersättning.

mangs
2010-03-02, 10:23
Det är klart att det är en ekonmisk fråga. varför ge bort något gratis för att sedan få minskad försäljnig och därmed ännu mer gamla artiklar att skänka iväg. Dessutom är det väl som så att personlane medvetet skulle kunna gömma mat eller lägga den i fel ordning för att det skulle bli mycket gammal mat kvar att plocka hem.

Jag kan tänka mig att en stor butik har rätt mycket mat som slängs och jag tycker at tdet borde finnas något man kan göra. Jag menar, kan man panera köttfärs i golvdamm på ICA borde man väl kunna komma på andra lönande idéer med.