handdator

Visa fullständig version : Axel problem (enligt mallen)


Punisher1
2010-03-01, 17:48
tog mig tid att fylla i den här blanketten för jag är osäker på vilket folk man ska gå till om man inte vill slänga sina pengar på någon som bara kommer säga "det är en inflammation" så ifall någon vet en bra person att gå till i malmö så säg till!

Kön: Man

Ålder: 21

Längd och vikt. 186/74

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont?
Höger och vänster axel (gissning är vänstra infraspinatus och högra infraspinatis och supraspinatus)

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Till en början kändes smärtan nog ganska ytlig och gjorde riktigt ***** ont vid vissa rörelser (dålig på att förklara sånt), men nu
strax över en månad senare känns smärtan mer som något i bakgrunden vid skullderbladen
ingen smärta som hugger till då utan verker lite hela tiden. (inte mycket då)

Gör det ont någonstans då du trycker?
Av de ställen jag själv kan nå så märker jag ingen smärta när jag trycker

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Smärtan kom efter något gympass kan inte komma ihåg vilket men jag misst att jag hade lite ont i mina axlar och dumt nog
bestämmde mig för att dra igång med ett bröst pass. dagen efter detta bröstpass kom den kraftiga smärtan jag sa i början

Är smärtan skarp eller mer dov?
Från början var den skarp hela tiden kunde inte sova på axlarna osv. nu är den mer dov och sitter vid skullderbladen och ibland
axlarna.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?
Den dova smärtan i skulderblanden sitter där hela tiden men kör jag tex ryggpass får jag smärta i axlarna som är lik den jag hade
från första början men absolut inte lika kraftig och går över efter ett par dagar. vanlig bänkpress klarar jag av att göra utan någon
smärta men kör jag lutande bänkpress stång/hantlar så känner jag smärta i axlarna och får ont resten av dagen.

Känns det bättre eller sämre efter träning?
Efter bröstpass om jag kört lutande sämre.
efter rygg pass Sämmre. (unvikt latsdrag och chins bara kört olika roddövningar)

När jag kört rotatorcuff övningar så känns det jätte skönt efter åt som att jag kan röra mig mer utan smärta (varar dock inte jätte länge)

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?
utåt rotationer och i högra armen även om jag lyfter den rakt ut åt sidan.
ibland, vädligt sällan kan jag känna något litet hugg i bänkpress då i samband med att jag slarvat någong sekund med att trycka bak axlarna.

Var i rörelsen smärtar det?
Vid utåt rotainer smärtar det istortsätt hela tiden.
Hur länge har du haft ont?
Kanske i 1 månad och ett par veckor.

Smärtvariation över dygnet.
från början var det jobbigast på natten då man vaknade av sjuk smärta. nu är det mer jämnt hela tiden.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Jag tränar 5 dagar i veckan
mån - bröst triceps
tis - ben
ons - rygg biceps
tor - axlar
fre - underarmar vader mage

Det jag ändrat är att testa inte köra rygg passen några veckor för att låta skadan vila men körde rygg igen förra veckan och
fick små ont i 2 dagar

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Nope vill hällst hålla mig borta från läkemedel om det inte är ett absolut måste.


Har du redan fått diagnos och/eller behandling?
var hos sjukgymnast och x gjorde några övningar och tryckte lite på mig och sa att det var min infraspinatus som var inflamerad
sen gav x mig en smärtsam massage för att jag sedan skulel se om det känndes bättre men nä.
(martin löwgren här sa att det troligen inte var inflamation och att jag skulle skaffa en riktig diagnos)
isf någon som kan någon bra att gå till i malmö? skicka gärna pm då! skulle vara riktigt tacksam!

besöket jag gjorde var dyrt och jag har inte bästa inkomsten nu med tanke på att jag studerar så vill inte känna att jag slänger massa pengar på någon som inte resulterar i något.

Har du påbörjat någon form av rehabträning?
har börjat med rotatorcuff övningar 2 gånger i veckan med rotationer i cablecrossen kör på 2,5 kg.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Har ett extremt litet pectus excavatum som kanske bidrar lite till att jag har aningen fram skjutna axlar men har blitt bättre
då jag tänkt mycket på hållningen hela tiden.

nyrjoh
2010-03-01, 20:17
Det är omöjligt att ge dig helt rätt övningar över nätet men har man smärta vid utåtrotationer så har man ofta stram bakre kapsel/strama utåtroterare. Då är dessa stretchövningar bra att utföra dagligen:

http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/stretching/posterior_shoulder_stretch.php

http://ajs.sagepub.com/content/26/2/325/F9.large.jpg

Du ligger på den axeln du skall stretcha(nedre bilden). Rulla överkroppen något över axeln. Pressa lugnt ned underarmen mot golvet så att axeln inåtroteras och håll kvar där det stoppar. Håll 30-60sek 2-3ggr.

Punisher1
2010-03-01, 21:10
Det är omöjligt att ge dig helt rätt övningar över nätet men har man smärta vid utåtrotationer så har man ofta stram bakre kapsel/strama utåtroterare. Då är dessa stretchövningar bra att utföra dagligen:

http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/stretching/posterior_shoulder_stretch.php

http://ajs.sagepub.com/content/26/2/325/F9.large.jpg

Du ligger på den axeln du skall stretcha(nedre bilden). Rulla överkroppen något över axeln. Pressa lugnt ned underarmen mot golvet så att axeln inåtroteras och håll kvar där det stoppar. Håll 30-60sek 2-3ggr.

Ska testas! men finns det ingen risk för att om jag strechar bakredelen att det har dålig effekt på mina redan framåtpekande axlar?

åter igen om någon kan tippsa om bra sjukgymnast för sånt här i malmö så säg!

nyrjoh
2010-03-01, 21:25
Ska testas! men finns det ingen risk för att om jag strechar bakredelen att det har dålig effekt på mina redan framåtpekande axlar?

åter igen om någon kan tippsa om bra sjukgymnast för sånt här i malmö så säg!

Det är inte musklerna mellan skulderbladen du skall stretcha ut utan bakre ledkapseln och utåtroterarna i rotatorcuffen. T ex när du gör stretchen där du drar armen mot dig tvärs över bröstkorgen så kan du göra det i ryggliggande för att trycka fast skulderbladet något.
En stram bakre kapsel kan vara en orsak till att ledhuvudet ligger frampressat. Vilket kan ge smärtor i axlarna.

Effect of shoulder tightness on glenohumeral translation, scapular kinematics, and scapulohumeral rhythm in subjects with stiff shoulders
Jiu-jenq Lin 1, Hyun K. Lim 2, Jing-Lan Yang 1 *

Abstract
Shoulder tightness may cause altered kinematics and lead to development of subacromial impingement, tendinitis, and degenerative changes. In this investigation, the humeral head translations, scapular kinematics, and scapulohumeral rhythm were determined with a three-dimensional electromagnetic tracking device during arm elevations in six subjects with anterior shoulder tightness and in six subjects with posterior shoulder tightness to study the effects of anterior/posterior tightness on shoulder kinematics. Subjects with anterior tightness showed lower slopes in curves of glenohumeral elevation plotted against scapular upward rotation (scapulohumeral rhythm, 0.11 to 0.32; p = 0.021) and less posterior scapular tilt (2.9 to 7.5°; p = 0.002) during arm elevations when compared to the group with posterior tightness. The humeral head was positioned less posteriorly (2.2 to 3.4 mm; p = 0.004) and more superiorly (3.8 to 7.0 mm; p < 0.0005) during arm elevation in subjects with posterior tightness. The alternations in shoulder kinematics between subjects with anterior and posterior shoulder tightness may be relevant to the development of subacromial impingement, tendinitis, and degenerative changes as seen in subjects with stiff shoulders. © 2006 Orthopaedic Research Society. Published by Wiley Periodicals, Inc. J Orthop Res

Anders Dybdahl
2010-03-01, 21:25
Hmm.. Utifrån vad du berättar, så ville jag ha uteslutit en mera central orsak till din smärta först och främst. Då tänker jag på smärta som kan ha sitt ursprung från övre delen av bröstryggen, Th2 området. Detta området kan imitera rotator cuff besvär. Lägg gärna in en bild där du markerar vart smärtan sitter.

Punisher1
2010-03-01, 22:57
http://i45.tinypic.com/j183zo.jpg

Där är en bild över det hela kanske inte bästa bilden men.
iaf det röda är där jag har en svag verk hela tiden inte alls mycket men finns i bakgrunden
det gula är där jag får "smärta" då det gör ont efter vissa och under vissa övningar.

Punisher1
2010-03-01, 22:58
Lyckas inte få vilden att visas här på sidan =/ och kan tillägga att det ibland även verker lite över de röda markeringarna med

Anders Dybdahl
2010-03-02, 20:59
Lyckas inte få vilden att visas här på sidan =/ och kan tillägga att det ibland även verker lite över de röda markeringarna med

Utifrån din smärt bild, och hur du beskriver dina besvär, så ville jag letat centralt i bröstryggen först. Det är min åsikt. Rekommenderar dig att söka upp en terapeut, var noga med att beskriva hela din smärt bild. Man kan jo även ha flera åkommor samtidigt :)

nyrjoh
2010-03-02, 22:04
Jag skulle kolla längden och styrkan på skuldermuskulaturen. Om jag chansar så är du troligen domingant i rhomboideér, svag i trapezius och förkortad i brösmuskulaturen.:)

Mitt förslag är att du provar rodd i 90° abducerat läge, med axeln i neutralläge och även där du utåtroterar i bakre läget. (Martin får väl hicka nu...)Alltså hög rodd... När du stretchar bröstmusklerna så se till att ha armen i ca 130° abduktion istället för 90° som de flesta har. Detta eftersom man oftast är kortare i nedre delen av stora bröstmuskeln.

Anders The Peak
2010-03-02, 22:16
Kanske bäst att få ryggen röntgad (MR) för att utesluta diskproblematik.
Jag tror att du kan be sjukgymnasten att skicka remissen till ortopeden då brukar det gå lite fortare att få tid till röntgen.
nyrjoh vad tror du?

Punisher1
2010-03-02, 23:08
Jag skulle kolla längden och styrkan på skuldermuskulaturen. Om jag chansar så är du troligen domingant i rhomboideér, svag i trapezius och förkortad i brösmuskulaturen.:)

Mitt förslag är att du provar rodd i 90° abducerat läge, med axeln i neutralläge och även där du utåtroterar i bakre läget. (Martin får väl hicka nu...)Alltså hög rodd... När du stretchar bröstmusklerna så se till att ha armen i ca 130° abduktion istället för 90° som de flesta har. Detta eftersom man oftast är kortare i nedre delen av stora bröstmuskeln.

Ska testas imorgon har rygg då! får väl ta det extra föriskigt i de övningarna ifall det är övningar som martin får hicka av =) jag har faktiskt funderat en hel del på det där med bröstmuskulaturen. inte att de är förkortade men att de sitter mer spänt på mig iom att jag har ett litet pectus excavatum? jag menar de får ju en lite längre väg att gå? iaf en tanke jag haft.

Kanske bäst att få ryggen röntgad (MR) för att utesluta diskproblematik.
Jag tror att du kan be sjukgymnasten att skicka remissen till ortopeden då brukar det gå lite fortare att få tid till röntgen.
nyrjoh vad tror du?

Det känns verkligen inte som att det skulle kunna vara något som har med mina diskar att göra men kan ju kanske vara så ändå. en sak jag glömt säga är att det börjat knaka lite här och var i axlarna ibland efter att jag fick skadan. knakade aldrig tidigare. Jag önskar att någon som vet någon bra person i malmö skulle kunna berätta det känns som att det finns många som bara sitter och säger inflamation till alla för enkelhetens skull.

JohnRick
2010-03-02, 23:39
Kolla upp Baltic Rehab

Punisher1
2010-03-02, 23:44
Kolla upp Baltic Rehab
Silka prisskillnader 200 kr och där jag gick kostade över 600! ska ta och höra av mig till de

Punisher1
2010-03-03, 13:56
Idag körde jag en ordentlig rotatorcuff uppvärmning innan jag drog igång med ryggpasset och fick inte känningar alls förutom lite i latsdrag. och hade inte ont efter heller! helt underbart. kanske går att träna axlar igen nu med samma uppvärming =) testade din rodd men jag föredrar nog ändp den vanliga skivstångsrodden ändå iaf nu när jag inte får ont av den. Tack för alla svar!

butkus09
2010-03-03, 19:05
http://i45.tinypic.com/j183zo.jpg

Där är en bild över det hela kanske inte bästa bilden men.
iaf det röda är där jag har en svag verk hela tiden inte alls mycket men finns i bakgrunden
det gula är där jag får "smärta" då det gör ont efter vissa och under vissa övningar.

Jag har smärta i ungefär samma områden. Har varit hos naprapat, och det blev faktikst bättre, men sen när jag började träna så fick jag tillbaka samma smärta... jag skulle helst av allt röntga min rygg, MR, men vet inte hur jag ska gå till väga. Det är väl den "vanliga" sjukvården som kan ge remiss?

Dom verkar så ovilliga.

Punisher1
2010-03-04, 00:39
Jag har smärta i ungefär samma områden. Har varit hos naprapat, och det blev faktikst bättre, men sen när jag började träna så fick jag tillbaka samma smärta... jag skulle helst av allt röntga min rygg, MR, men vet inte hur jag ska gå till väga. Det är väl den "vanliga" sjukvården som kan ge remiss?

Dom verkar så ovilliga.

Jo jag vet går man till sjukvården så känns det mest som att de bara vill bli av med en så fort som möjligt. "här tugga voltaren i en vecka och kom tillbaka" jag har fortfarande ont "hmm okej då ökar vi dosen kom igen om 1 vecka"

mihmut
2010-03-06, 18:07
det här hjälpte för mig i alla fall, du kan ju alltid prova om du vill! använd en sån där lätt träpinne de flesta gym brukar ha du vet
http://intensemuscle.com/showthread.php?t=6997

butkus09
2010-03-06, 19:03
det här hjälpte för mig i alla fall, du kan ju alltid prova om du vill! använd en sån där lätt träpinne de flesta gym brukar ha du vet
http://intensemuscle.com/showthread.php?t=6997

Hm... låter intressant. Man håller alltså en pinne med raka armar ut från kroppen, och för den upp över huvudet och bakåt i en halvcirkel?

Vad säger "Axon" och resten av experterna om detta?

Vore bra om nån har en bild eller video på rörelsen.

mihmut
2010-03-06, 20:29
Hm... låter intressant. Man håller alltså en pinne med raka armar ut från kroppen, och för den upp över huvudet och bakåt i en halvcirkel?

Vad säger "Axon" och resten av experterna om detta?

Vore bra om nån har en bild eller video på rörelsen.

mm precis börja brett de första gångerna sen gå smalare om du klarar

butkus09
2010-03-07, 19:05
det här hjälpte för mig i alla fall, du kan ju alltid prova om du vill! använd en sån där lätt träpinne de flesta gym brukar ha du vet
http://intensemuscle.com/showthread.php?t=6997

Som sagt, det vore intressant att höra några experters åsikter angående denna övning. VAD exakt är det som händer av övningen? Är det att man ökar genomblödningen som är så bra?

Luca Brasi
2010-03-07, 22:21
De kommer säga att det är dåligt.

Martin Löwgren
2010-03-07, 22:37
De kommer säga att det är dåligt.

Alla är långt ifrån i behov att göra sin axlar ännu rörligare. Överrörlighet kontra stabilitet är en svår ekvation och de flesta är inte i behov att öka sin rörlighet ytterligare = överrörlighet. Att då hålla på med en övning som maximalt påfrestar axelleden och dess ledband är inte så smart.

Jänkare och deras forum är generellt inget man ska dra några stora växlar ifrån.

"I axelleden möts överarmsbenet och skulderbladet. Axelleden är en kulled som kan röras i tre plan. Man kan därför pendla med armen framåt och bakåt, föra den in eller ut från kroppen, upp över huvudet samt rotera den. Axelleden är kroppens rörligaste led men skuldrans rörelser sker inte bara i axelleden, utan även i nyckelbenets leder och tack vare att skulderbladet kan röras. Om inte skulderbladet rörs kan man inte lyfta armen ovanför huvudet.

Axelledens ledkapsel och ledband är ganska slappa. Dessutom är ledpannan inte så djup. Därför kan ledhuvudet relativt lätt glida ur ledpannan. Man säger att leden luxerar eller hoppar ur led. För att göra leden stabil omges den av kraftiga muskler.

Skuldran är ett vanligt säte för smärttillstånd och dysfunktioner. Problemet uppstår eftersom stabilitet och stor rörlighet är svåra att förena och detta ställer höga krav på strukturer och koordination. Skuldran utsätts för stora och snabba rörelser, till exempel vid kast. Den utsätts även för långvarig , statisk belastning med lyft skuldra och arm, till exempel vid vissa arbetspositioner.

Överbelastning, muskulär obalans och instabilitet är de absolut vanligaste orsaksmekanismerna bakom smärttillstånd i axelleden och prognosen är väldigt god vid en korrekt ställd diagnos och genomförd rehabilitering."

Anders Dybdahl
2010-03-07, 23:48
Jag är alltid skeptisk till olika "mirakel påståenden".. Denna gången är det 90% av alla onda axlar som blir bra med denna övningen..

Utöver att påverka ledkapsel, ledband etc. kan det att föra axelleden i en rörelse eller position där leden sällan används underlätta cirkulationen till perifera nervtrådar belägna runtom leden. Perifera nervtrådar är trots allt kroppens mest känsliga vävnad när det gäller syrebrist. Syrebrist leder till kemisk irritation (och oftast smärta). Typisk för en dator/kontors nacke.

The nervous system consumes 20% of the available oxygen in the circulating blood yet consists of 2% of body mass (Dommisse 1986).

beckman88
2010-03-08, 02:49
Alla är långt ifrån i behov att göra sin axlar ännu rörligare.



Inte simmare och gymnaster:cool:

butkus09
2010-03-08, 09:32
Jag är alltid skeptisk till olika "mirakel påståenden".. Denna gången är det 90% av alla onda axlar som blir bra med denna övningen..

Utöver att påverka ledkapsel, ledband etc. kan det att föra axelleden i en rörelse eller position där leden sällan används underlätta cirkulationen till perifera nervtrådar belägna runtom leden. Perifera nervtrådar är trots allt kroppens mest känsliga vävnad när det gäller syrebrist. Syrebrist leder till kemisk irritation (och oftast smärta). Typisk för en dator/kontors nacke.

The nervous system consumes 20% of the available oxygen in the circulating blood yet consists of 2% of body mass (Dommisse 1986).

Så övningen kan alltså hjälpa genom att öka genomblödningen, är det korrekt?

butkus09
2010-03-08, 09:35
Alla är långt ifrån i behov att göra sin axlar ännu rörligare. Överrörlighet kontra stabilitet är en svår ekvation och de flesta är inte i behov att öka sin rörlighet ytterligare = överrörlighet. Att då hålla på med en övning som maximalt påfrestar axelleden och dess ledband är inte så smart.

Jänkare och deras forum är generellt inget man ska dra några stora växlar ifrån.

"I axelleden möts överarmsbenet och skulderbladet. Axelleden är en kulled som kan röras i tre plan. Man kan därför pendla med armen framåt och bakåt, föra den in eller ut från kroppen, upp över huvudet samt rotera den. Axelleden är kroppens rörligaste led men skuldrans rörelser sker inte bara i axelleden, utan även i nyckelbenets leder och tack vare att skulderbladet kan röras. Om inte skulderbladet rörs kan man inte lyfta armen ovanför huvudet.

Axelledens ledkapsel och ledband är ganska slappa. Dessutom är ledpannan inte så djup. Därför kan ledhuvudet relativt lätt glida ur ledpannan. Man säger att leden luxerar eller hoppar ur led. För att göra leden stabil omges den av kraftiga muskler.

Skuldran är ett vanligt säte för smärttillstånd och dysfunktioner. Problemet uppstår eftersom stabilitet och stor rörlighet är svåra att förena och detta ställer höga krav på strukturer och koordination. Skuldran utsätts för stora och snabba rörelser, till exempel vid kast. Den utsätts även för långvarig , statisk belastning med lyft skuldra och arm, till exempel vid vissa arbetspositioner.

Överbelastning, muskulär obalans och instabilitet är de absolut vanligaste orsaksmekanismerna bakom smärttillstånd i axelleden och prognosen är väldigt god vid en korrekt ställd diagnos och genomförd rehabilitering."

Det låter vettigt det du säger... men samtidigt så blir man nyfiken på att testa, när inget annat har hjälpt.

Jag går hos naprapat, och får olika behandlingar som akupunktur med el, massage osv. Har blivit lite bättre, men jag VET JU fortfarande inte ursprunget till smärtan, vad som är fel. Alla bara gissar.

Anders Dybdahl
2010-03-08, 17:08
Så övningen kan alltså hjälpa genom att öka genomblödningen, är det korrekt?

Det är sannolikt en av effekterna, ja.

Luca Brasi
2010-03-09, 13:35
Så genomblödningen kan bli bättre men ledkapseln blir uttänjd?

exevision
2012-09-13, 15:38
Alla är långt ifrån i behov att göra sin axlar ännu rörligare. Överrörlighet kontra stabilitet är en svår ekvation och de flesta är inte i behov att öka sin rörlighet ytterligare = överrörlighet. Att då hålla på med en övning som maximalt påfrestar axelleden och dess ledband är inte så smart.

Jänkare och deras forum är generellt inget man ska dra några stora växlar ifrån.

"I axelleden möts överarmsbenet och skulderbladet. Axelleden är en kulled som kan röras i tre plan. Man kan därför pendla med armen framåt och bakåt, föra den in eller ut från kroppen, upp över huvudet samt rotera den. Axelleden är kroppens rörligaste led men skuldrans rörelser sker inte bara i axelleden, utan även i nyckelbenets leder och tack vare att skulderbladet kan röras. Om inte skulderbladet rörs kan man inte lyfta armen ovanför huvudet.

Axelledens ledkapsel och ledband är ganska slappa. Dessutom är ledpannan inte så djup. Därför kan ledhuvudet relativt lätt glida ur ledpannan. Man säger att leden luxerar eller hoppar ur led. För att göra leden stabil omges den av kraftiga muskler.

Skuldran är ett vanligt säte för smärttillstånd och dysfunktioner. Problemet uppstår eftersom stabilitet och stor rörlighet är svåra att förena och detta ställer höga krav på strukturer och koordination. Skuldran utsätts för stora och snabba rörelser, till exempel vid kast. Den utsätts även för långvarig , statisk belastning med lyft skuldra och arm, till exempel vid vissa arbetspositioner.

Överbelastning, muskulär obalans och instabilitet är de absolut vanligaste orsaksmekanismerna bakom smärttillstånd i axelleden och prognosen är väldigt god vid en korrekt ställd diagnos och genomförd rehabilitering."

Är det fortfarande dåligt att tänja ledkapseln även om man har en av sjukgymnast uttalad stramhet i ledkapseln på ena axeln och den strama axeln är den som har små problem?