handdator

Visa fullständig version : Forma bröstmusklerna, mellanrum


noShame
2010-03-01, 16:43
Hej alla!

Länge läst som gäst men nu även registrerat mig och skriver första posten.

Jag är rätt nöjd med utvecklingen av mina bröstmuskler men skulle vilja ha ett mindre mellanrum mellan brösten och undrar om mellanrummet går att träna bort med olika övningar (cable cross, flyes etc) eller om man genetiskt har olika form på bröstmusklerna och det inte går att träna bort?

Just nu "sitter de ihop" fram till mitten ungefär sedan börjar de dela på sig för att längst ned ha ett mellanrum på ~2cm. Jag skulle vilja forma dem så att de sitter ihop hela vägen ala Dolph Lundgren, är det möjligt? Åtminstone att minska på mellanrummet?

Vilka övningar skulle ni rekommendera isf?
Narrow grip bench press
Cable cross
Flyes
andra?

Mr.Sarkastisk
2010-03-01, 16:51
Hej alla!

Länge läst som gäst men nu även registrerat mig och skriver första posten.

Jag är rätt nöjd med utvecklingen av mina bröstmuskler men skulle vilja ha ett mindre mellanrum mellan brösten och undrar om mellanrummet går att träna bort med olika övningar (cable cross, flyes etc) eller om man genetiskt har olika form på bröstmusklerna och det inte går att träna bort?

Just nu "sitter de ihop" fram till mitten ungefär sedan börjar de dela på sig för att längst ned ha ett mellanrum på ~2cm. Jag skulle vilja forma dem så att de sitter ihop hela vägen ala Dolph Lundgren, är det möjligt? Åtminstone att minska på mellanrummet?

Vilka övningar skulle ni rekommendera isf?
Narrow grip bench press
Cable cross
Flyes
andra?

Går inte direkt att forma utan det är mest genetiskt, men självklart kan de verka som att de sitter ihop mer när musklerna blir större.
Mina bästa bröst övningar:
Hantelpress
Bänkpress

dt06mj2
2010-03-01, 16:52
Du behöver mer volym.

Ungrim
2010-03-01, 16:52
Det enda du kan göra är att få mera massa på brösten, sen får du väll rotera fram axlarna så du pressar ihop dem, I övrigt är det svårt att göra nått åt.

noShame
2010-03-01, 17:12
Tackar för de snabba svaren, misstänkte att det var så.
Kommer bygga lite mer volym så får vi se, är rätt nöjd med volymen som det är annars - får väl leva med det antar jag

Christyle
2010-03-01, 17:35
Tackar för de snabba svaren, misstänkte att det var så.
Kommer bygga lite mer volym så får vi se, är rätt nöjd med volymen som det är annars - får väl leva med det antar jag

vilka nedre bröst övningar kör du?? dips o cablecross kanske borde ge dig massa där nere

CVN
2010-03-01, 17:37
vilka nedre bröst övningar kör du?? dips o cablecross kanske borde ge dig massa där nere

Cablecross är väll inte direkt känt för att träna nedre brösten? Det är väll snarare decline bänkpress och hantel press som tränar nedre.

Martin Löwgren
2010-03-01, 17:40
vilka nedre bröst övningar kör du?? dips o cablecross kanske borde ge dig massa där nere

Om det sedan i slutändan kommer göra någon skillnad jämfört med att enbart träna vanliga plana bröstövningar - troligtvis inte då de studier som gjorts avseende EMG aktivering vid olika bänklutningar visar på ytterst marginell skillnad samt att det nästa uteslutatande är genetiken som styr hur dina bröstmuskler kommer se ut när de växer i storlek.

Mitt råd är därför att fokusera på att få in tekniken och bli starkare i de klassiska basövningarna istället för att finlira med massa vinklar hit och dit.

z_bumbi
2010-03-01, 17:45
Cablecross är väll inte direkt känt för att träna nedre brösten? Det är väll snarare decline bänkpress och hantel press som tränar nedre.

Cablecross i sig är neutralt då man kan träna det från olika vinklar men tittar man på någon sorts genomsnitt av utföranden så skulle jag, tyvärr, säga att det är mycket nedre bröst.
Från övre trissorna, böjda armar och händerna hamnar nere vid magen.

Christyle
2010-03-01, 17:46
Cablecross är väll inte direkt känt för att träna nedre brösten? Det är väll snarare decline bänkpress och hantel press som tränar nedre.

jo men man kan väl köra decline fast med cablecross oxå väl?

Christyle
2010-03-01, 17:50
Om det sedan i slutändan kommer göra någon skillnad jämfört med att enbart träna vanliga plana bröstövningar - troligtvis inte då de studier som gjorts avseende EMG aktivering vid olika bänklutningar visar på ytterst marginell skillnad samt att det nästa uteslutatande är genetiken som styr hur dina bröstmuskler kommer se ut när de växer i storlek.

Mitt råd är därför att fokusera på att få in tekniken och bli starkare i de klassiska basövningarna istället för att finlira med massa vinklar hit och dit.

men visst kan det vara så att om man tränar nedre bröstmuskulaturen så lyfter man bröstet en aning eller har jag fel?

wird
2010-03-01, 18:42
men visst kan det vara så att om man tränar nedre bröstmuskulaturen så lyfter man bröstet en aning eller har jag fel?

Det är främst genetiken som styr hur musklerna ser ut. Som bland annat Martin skrivit i tråden. Jag tror inte bröstet lyfts pga mer aktivering av de nedre bröstmuskelfibrerna.

Martin Löwgren
2010-03-01, 19:06
men visst kan det vara så att om man tränar nedre bröstmuskulaturen så lyfter man bröstet en aning eller har jag fel?

Du kan aldrig träna bara de nedre fibrerna utan bröstmuskeln samarbetar aldrig och nej det kommer inte lyfta bröstet utan de styrs av genetiken hur dina bröst formas.

fiskebulle
2010-03-01, 23:51
Plastikoperation är nog svaret du är ute efter.

sharkzlayer
2010-03-02, 02:58
Om det sedan i slutändan kommer göra någon skillnad jämfört med att enbart träna vanliga plana bröstövningar - troligtvis inte då de studier som gjorts avseende EMG aktivering vid olika bänklutningar visar på ytterst marginell skillnad samt att det nästa uteslutatande är genetiken som styr hur dina bröstmuskler kommer se ut när de växer i storlek.

Mitt råd är därför att fokusera på att få in tekniken och bli starkare i de klassiska basövningarna istället för att finlira med massa vinklar hit och dit.

hm, intressant. hur kommer det sig då att diverse "proffs" ändå attackerar pec från olika vinklar när det i slutändan ändå visar ytterst marginell skillnad. Väljer dom att gå på sin egna stig?

Degpekka
2010-03-02, 03:46
hm, intressant. hur kommer det sig då att diverse "proffs" ändå attackerar pec från olika vinklar när det i slutändan ändå visar ytterst marginell skillnad. Väljer dom att gå på sin egna stig?

Variation kanske. Och sen går det ju inte riktigt att jämföra deras träningsmetoder med någon som tränar ren heller.

LoTiX
2010-03-02, 08:25
Variation kanske. Och sen går det ju inte riktigt att jämföra deras träningsmetoder med någon som tränar ren heller.

Vi kan lägga till ren okunskap. Många bodybuilders verkar ha mer hjärta än hjärna och gå efter devisen jag gör X, får resultat Y, alltså skapar X, Y utan att på något vis fundera över kausaliteten.

Martin Löwgren
2010-03-02, 15:53
Vi kan lägga till ren okunskap. Många bodybuilders verkar ha mer hjärta än hjärna och gå efter devisen jag gör X, får resultat Y, alltså skapar X, Y utan att på något vis fundera över kausaliteten.

Monkey see, Monkey do är snarare regel än undantag inom styrekträningsbranchen.

Sheogorath
2010-03-02, 16:25
Vi kan lägga till ren okunskap. Många bodybuilders verkar ha mer hjärta än hjärna och gå efter devisen jag gör X, får resultat Y, alltså skapar X, Y utan att på något vis fundera över kausaliteten.

OK. Detta är en signatur-kandidat!