handdator

Visa fullständig version : frågor om min lågkolhydratdiet


Cip
2010-03-01, 15:55
Hej, jag har tränat styrketräning i ca 6 år nu med lite varierande resultat lite på grund av varierande intensitet och vissa uppehåll. Har aldrig varit riktigt deffad eller så men ändå allmänt biffig, ibland mer synligt ibland under lite mer fett.:hbang: Jag är 35 och jobbar natt. Har dom senaste 2,5 veckorna skippat eller tagit mindre av potatis, ris, pasta och sånt och istället ökat på med broccoli, sallad. Har gått ner ca 5 kilo under den tiden. Frågan jag har är, ska man ändå äta lite knäckebröd och nån macka per dag eller ska man skippa sånt helt? Så här kan en dag se ut matmässigt.

13:00 Kreatin EAA innan träning på morgonen (beställt Rage2 och Rage LTD och tänkte prova dom innan träning istället för kreatinet)

EAA efter träning

14:20 Knäckemacka med avokado strax efter.

16:00 Riktig middag med familjen (mycket broccoli, sallad plus det ungarna har beställt -potatis och sånt'

21:00 två mackor med kalkon och smör.

01:00 250g Laktosfri keso

Två äpplen +mandlar nån gång under natten när man blir sugen.

Är 35 väger 97 (102 tidigare) tränar 4 dgr i veckan rätt hårt.

Tacksam för svar.

mikaelj
2010-03-01, 15:56
ska man ändå äta lite knäckebröd och nån macka per dag eller ska man skippa sånt helt? Så här kan en dag se ut matmässigt..

Nej, du behöver inte äta bröd.

Läs t ex LCHF - Det bästa jag gjort (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119875)

Cip
2010-03-01, 16:17
Behöver kanske inte men avokado utan bröd är inte så gott. Fast man kasnke ska satsa helt på LCHF.

mikaelj
2010-03-01, 16:19
Skippa avokadon då? (annars kan jag tipsa om avokado-och-dijonmos)

Fast sådär jättelågkolhydratkost vet jag inte om det är. Smörgåsar, potatis, etc.

Cip
2010-03-01, 16:50
Haha, jag får byta ut det mot ett par kokta ägg då. Hur går LCHF ihop med mandelbröd då? Jag får läsa på lite mer om LCHF tror jag, lite kan man väl fuska ibland eller?

mikaelj
2010-03-01, 16:57
Haha, jag får byta ut det mot ett par kokta ägg då. Hur går LCHF ihop med mandelbröd då?

Läs receptet!

På tal om äggen: du kan ju alltid äta färre & större måltider. Det brukar ge sig naturligt.

Jag får läsa på lite mer om LCHF tror jag, lite kan man väl fuska ibland eller?

Om du eftersträvar ketos: nej.
Om du är ute efter att kontrollera hungern: antagligen inte.

Särskilt just bröd brukar vara rätt värdelöst vad gäller mättnad.

Cip
2010-03-01, 17:23
Japp kollade receptet nu, ser mumsigt ut. Så mycket mindre måltider än det redan är tror jag blir svårt. Det är om jag bara äter en gång på natten kanske? Jag kör lastbil och det är rätt gott att ta ett äpple nån gång när man blir lite sugen. jag får prova mig fram lite mer.

daimx
2010-03-01, 17:32
Behöver kanske inte men avokado utan bröd är inte så gott. Fast man kasnke ska satsa helt på LCHF.

Avocado med örtsalt är riktigt gott, actually.

Cip
2010-03-02, 01:32
det låter ju ganska gott.

Cip
2010-03-02, 01:40
Fast sådär jättelågkolhydratkost vet jag inte om det är. Smörgåsar, potatis, etc.
Bara dom där mackorna, ingen potatis och sånt. Jag äter det som dom andra äter minus potatis eller vad den nu blir.
Idag blev det inga mackor, bara två kokta ägg och keso till jobbet.

Swallowme
2010-03-03, 22:31
Japp kollade receptet nu, ser mumsigt ut. Så mycket mindre måltider än det redan är tror jag blir svårt. Det är om jag bara äter en gång på natten kanske? Jag kör lastbil och det är rätt gott att ta ett äpple nån gång när man blir lite sugen. jag får prova mig fram lite mer.

Sötsuget försvinner allt eftersom du skippat kolhydraterna. Riktigt skönt o slippa gå runt hungrig. Kul att man tom kan ligga på underskott utan att känna magen kurra.

Hurra för creme fraiche, grädde, fläsk kotletter och lax!

Cip
2010-03-04, 01:22
Japp, tycker det går fint det här. Har precis ätit en burk keso men två kokta ägg och en halv stor avokado och lite salt på min rast. Inte varit sugen på nåt sen middan hemma. Inget mer småätande mellan:-) samma igår.
Har fått hem mina Rage burkar nu. Är det nån som vet om man kan ta det ihop med Eaa på fastande mage innan träning? Inte samtidigt förstås.

darocker
2010-03-04, 08:11
Japp, tycker det går fint det här. Har precis ätit en burk keso men två kokta ägg och en halv stor avokado och lite salt på min rast. Inte varit sugen på nåt sen middan hemma. Inget mer småätande mellan:-) samma igår.
Har fått hem mina Rage burkar nu. Är det nån som vet om man kan ta det ihop med Eaa på fastande mage innan träning? Inte samtidigt förstås.

Det är bara och ta efter vad som står på burken, brukar vara Rage 30min cirkus innan, EAA precis innan.

Cip
2010-03-04, 12:32
Det är bara och ta efter vad som står på burken, brukar vara Rage 30min cirkus innan, EAA precis innan.

Ja det var så ja hade tänkt och göra också men visste inte om man kunde kombinera dom.

Cip
2010-03-04, 23:58
jag tog två skopor Rage Ltd idag. Det kan inte vara nyttigt när kroppen reagerar så. Kliar i hela ansiktet och det känns som om händerna domnar bort efter en kvart. Galet. Jag som har två burkar. Jag undrar om jag inte går ner för fort i vikt? Över ett kilo i veckan än så länge. Jag har ju tjockt med fläsk att ta av men ändå. I den här takten finns jag inte längre när badsäsongen börjar:-)

Christyle
2010-03-04, 23:59
Shit det låter som kreatinet jag har hemma pump 250 X nånting heter det

Tanner
2010-03-05, 01:34
jag tog två skopor Rage Ltd idag. Det kan inte vara nyttigt när kroppen reagerar så. Kliar i hela ansiktet och det känns som om händerna domnar bort efter en kvart. Galet. Jag som har två burkar. Jag undrar om jag inte går ner för fort i vikt? Över ett kilo i veckan än så länge. Jag har ju tjockt med fläsk att ta av men ändå. I den här takten finns jag inte längre när badsäsongen börjar:-)

1 kg i veckan nu i början är inget lustig. Dina glykogendepåer håller på att tömmas och vätska med det, så då går kilona fort i början.

Att det kliar är helt i sin ordning med Rage. Det är b-alaninet i som fixar det åt dig och inget farligt. För mig fungerar det som en riktigt booster, för när kliningarna kommer blir jag mentalt inställd på att ge allt på träningen.
Men är man inte beredd på det så kan jag tänka mig att det känns obehagligt.

Ang EEA och Rage så kan du blanda dem. Inga problem. Jag brukar dock behöva ta rage 45-60min innan träningen för att tima "peaken" bäst och mitt EAA/BCAA tar jag 20-30 min före träningen (samt under).

Cip
2010-03-05, 01:58
skönt att få lite svar så man slipper grubbla. Det är riktigt roligt att kolla spegeln nu :-)

Cip
2010-03-09, 17:16
Nu har man gått ner 6 kg.
så har jag ätit idag:
frukost

Rage ltd 2,5 skopa
2 koppar kaffe
eaa

Träning Biceps/Triceps bra pass.

Eaa och två glada kon ostar efter träningen

Lunch/Middag ca 2 timmar efter träning:

Äggröra med 200g Keso, ett paket bacon, 1 Avokado, lite vanlig gräddost och lite Parmesan, lite lök, lite paprika.

Kcal: 1502, Protein: 130g Kolhydrat: 19,2g Fett: 102,1g

Mycket mat på en gång kan man tycka men jag känner mig inte uppsvälld eller nåt sån, bara lagom mätt. Efter en tallrik med pasta och köttfärssås kan man ju knapp röra sig annars ju.


Det blir väl en keso i natt på jobbet också och kanske lite mandlar.

Vad tror vi om detta?

forslund
2010-03-09, 18:03
För lite protein. Du ska helst ligga på minst 2g/kg kroppsvikt under deff. Gärna betydligt högre.

chrilledude
2010-03-09, 19:01
Borde inte den "stora middagen" vara direkt efter träningen istället för en liten knäckarmacka?

Sen borde du käka mer protein.

Cip
2010-03-09, 19:13
Borde inte den "stora middagen" vara direkt efter träningen istället för en liten knäckarmacka?

Sen borde du käka mer protein.

Ingen macka, bara ossssst. gott. Jag kan inte äta den stora middan direkt efter träning, hinner inte. Jag har ungar som ska hämtas från skolan och sånt. Det funkar ändå.

Ska försöka få i mig mer protein men det är fan jobbigt. Jag är ju inte sugen på nåt på hela natten sen efter en sån middag.*gah!*

Cip
2010-03-09, 22:52
hittade Weiders bodyshaper på macken. 24g protein 5g kollisar. Perfekt:-)