handdator

Visa fullständig version : Axelpressar


Spike
2003-09-26, 09:03
Vad är skillnaden mellan olika axelpressar. Om vi jämför militärpress, hantelpress, press bakon nacken etc. Militärpress som körs mot framsidan bör ju lämligen ta mest på framsida axel (icke önskvärt i mitt fall) medans press bakom nacken tar störst andel på mitten-delta av ovan nämnda pressar.

Anledningen till att jag frågar är att jag har aningen framåtroterande axlar och vill i mitt axelprogram VERKELIGEN prioritera mitteldelta. Så här ser det ut nu.

5 set Cabledrag för mittdelta
10 set Laterial Raise
6-8 set press bakom nacken
Sen två övningar för spec.för.baksidan

Bra sätt att ge mittendelta mycket stryk? Har kört såhär ett tag och trivs men är osäker på om press bakom nacken bara är FEL att slänga in i detta sammanhanget. Har inga problem med press bakom nacke så pekpinnarna angångde skador får ni ta i den andra tråden :D

Tack på förhand JA :thumbup: :thumbup:

Fartman
2003-09-26, 12:10
själv tycker jag militärpressar tar brutalmycket på mittdeltat, och jag känner i princip ingenting i främre..

Castro
2003-09-26, 14:38
Jag har då hört att det är pressarna bakom nacken som tar mer på främre delen av deltat, men jag kanske har hört fel? Nån som vet?

Action
2003-09-26, 15:29
Det finns stor risk för att klämma o skada supraspinatus om man kör bakom nacken.. undvik alltså den övningen..

Militärpressar fungerar utmärkt eller hantelpress.

Spike
2003-09-26, 16:56
Originally posted by Castro
Jag har då hört att det är pressarna bakom nacken som tar mer på främre delen av deltat, men jag kanske har hört fel? Nån som vet?

Jag förklarar min teori enklast med bilder. I bänkpress har vi "lärt oss" att man inte kopplar in mittendelta i någon större del. Dock om vi vinklar den bakåt till militärpressens ställning så tar den mer på mittendelta än vid bänkpressen. Då är det naturligt av mig att "anta" att vinklar vi upp den så det är raka armar ovan för huvudet (hela rörelsen, till och med lite bakom) som i press bakom nacken, borde det ju ta ÄNNU mer i mittendelta då vinklen blir ännu mer uppåtlutad :naughty:.

Rätta mig om jag har fel?

Survivor
2003-09-26, 17:12
Originally posted by Fartman
själv tycker jag militärpressar tar brutalmycket på mittdeltat, och jag känner i princip ingenting i främre..
Det var som... Själv blir jag i princip lam i främre delta men knappt något märkbart i mittdelta.

Spike
2003-09-26, 17:14
Originally posted by Survivor

Det var som... Själv blir jag i princip lam i främre delta men knappt något märkbart i mittdelta.

Samma här :(

Officer
2003-09-26, 17:28
Originally posted by Survivor

Det var som... Själv blir jag i princip lam i främre delta men knappt något märkbart i mittdelta.


Samma här

-squat-
2003-09-26, 17:32
Originally posted by Spike


Jag förklarar min teori enklast med bilder. I bänkpress har vi "lärt oss" att man inte kopplar in mittendelta i någon större del. Dock om vi vinklar den bakåt till militärpressens ställning så tar den mer på mittendelta än vid bänkpressen. Då är det naturligt av mig att "anta" att vinklar vi upp den så det är raka armar ovan för huvudet (hela rörelsen, till och med lite bakom) som i press bakom nacken, borde det ju ta ÄNNU mer i mittendelta då vinklen blir ännu mer uppåtlutad :naughty:.

Rätta mig om jag har fel?


bild 2 ser ju ut som snebänk. riktiga militärpressar har ett slutläge som liknar bild nr 3.

Pressarn
2003-09-26, 17:39
Alla pressar tar i stort sett bara på främre axlar. :booty:
Finns andra skojiga övningar för mittdeltan.

Castro
2003-09-26, 17:42
Jag har kollat riktigt, riktigt många byggarfilmer och något jag tänkt på är att nästan varenda en kör pressar bakom nacken och inte framför. Dom borde väl kanske inte allesammans ha fel...Men vad vet jag?

Wannabebiff
2003-09-26, 18:02
Originally posted by Spike
5 set Cabledrag för mittdelta
10 set Laterial Raise
6-8 set press bakom nacken
Sen två övningar för spec.för.baksidan


Bara jag som osökt kommer å tänka på frågan hur många set man ska kötta olika muskelgrupper me?? ;)

rätta om jag har fel, men personligen med så många set för en sån liten muskelgrupp så känner jag att kroppen inte hinner återbygga allt om man tränar 4 ggr/vecka...
Har då tränat i 2 år... antar att det blir fler set me tiden!

Spike
2003-09-26, 18:12
Originally posted by -squat-



bild 2 ser ju ut som snebänk. riktiga militärpressar har ett slutläge som liknar bild nr 3.

Du har väl inte stången bakom huvvet i snebänk va? :D

I övrigt förstår jag att bilden är inte fullt detaljriktig. Men min poäng blir precis samma, man får mer gynnsam vinkel för mittendelta med press bakom vs framför.

Spike
2003-09-26, 18:14
Originally posted by Wannabebiff


Bara jag som osökt kommer å tänka på frågan hur många set man ska kötta olika muskelgrupper me?? ;)

rätta om jag har fel, men personligen med så många set för en sån liten muskelgrupp så känner jag att kroppen inte hinner återbygga allt om man tränar 4 ggr/vecka...
Har då tränat i 2 år... antar att det blir fler set me tiden!


Lågsettrams e inget för mig :thefinger

Alla setten är givetvis inte arbetsset :love:

Fridolf
2003-09-27, 17:43
själv tycker jag när ja kör pressar bakom nacken så blir armbågarna mer bakåt. men när ja kör framför så är armbågarna mer farmåt vinklade.

Herkulez
2003-09-28, 10:37
Originally posted by Spike


Anledningen till att jag frågar är att jag har aningen framåtroterande axlar och vill i mitt axelprogram VERKELIGEN prioritera mitteldelta. Så här ser det ut nu.


Skulle tippa på att dina bröstmuskler är för korta så dina axlar roterar framåt, stretcha dom!!

Spike
2003-09-28, 11:41
Bra tippat. Strechar dom mycket!

Framdelta är inte bara framåtroterad utan även "överrepresenterad". Vill inte träna framsida axel mer än vad jag får gratis i bänkpress/hantelpress för bröst. Därför frågar jag om press bakom nacken är bra för mitt ändamål?

Herkulez
2003-09-28, 11:53
Originally posted by Spike
Bra tippat. Strechar dom mycket!

Framdelta är inte bara framåtroterad utan även "överrepresenterad". Vill inte träna framsida axel mer än vad jag får gratis i bänkpress/hantelpress för bröst. Därför frågar jag om press bakom nacken är bra för mitt ändamål?


Nog funkar det säkert, brukar oxå köra det. men om framsidan är överrepresenterad kanske du borde köra mer baksida, börja passet med tex framåtlutade flyes eller vad det nu heter.

Spike
2003-09-28, 12:36
Får fundera på det. Kan prova om det känns bra att börja med baksidan. Bör inte påverka nämnvärt iofs :thumbup:

Ideer och åsikter att utesluta axelpressar överhuvudtaget? Går det att träna axlar utan pressar?