handdator

Visa fullständig version : BodPod felmarginal?


HyunJin
2010-03-01, 01:20
Har hört blandade åsikter ang. BodPod, men i helgen var jag för skojs skull och testade på PNC. Jag förväntade mig drygt 10%, men jag fick resultatet 3,1%!

Första tanken är att det är något galet med den mätningen, samtidigt går det ju inte att undvika att bli orolig och tänka att man kanske "ligger för lågt".

Jag har ju fortfarande någon knapp cm fettvalk runt navel och rygg och känner mig verkligen inte "hård" just där. Resten av kroppen är dock relativt "hård"...

Någon som kan förklara hur det kan visa så fel eller om någon annan har samma erfarenhet av för lågt värde på en BodPod mätning?

Jag hade nämligen inga planer på att avsluta min deff fram tills jag fick reda på det, men man blir ju smått orolig att man kanske borde börja höja sitt kcal-intag.

Mvh

Dreas
2010-03-01, 01:38
Lägg upp, är lite lättare att bedömma då.

Felmarginalen vet jag inte hur stor är. Google: Sök på "felmarginal bodpod" ;)

HyunJin
2010-03-01, 01:43
Denna bild är den enda jag har från en dryg månad sedan och ca 3 kilo mer än idag.

Dreas
2010-03-01, 02:01
Det jag fick fram av google var två svar, ett var felmarginal på 2% och ett var att en kille som tävlade hade 2% enligt kaliper men 9% i bodpod.

Du har under 10 iaf, det är en sak som är säker. Ifall det är under 6% låter jag de mer insatta avgöra.

Tanner
2010-03-01, 07:55
Bodpoden är extremt känslig för vätskeförändringar. Så beroende på hur du äter/dricker och om du har tränat nyligen så kan resultat variera rätt mycket.

Sen till det kommer alla andra felkällor med metoden.



Med alla metoder så gäller det att ju mer man avviker från den "referensperson" de har använt som norm när de gjort metoden, desto sämre blir den. En stor muskelmassa och/eller en väldigt låg fettprocent kan ställa till det riktigt ordentligt.

HyunJin
2010-03-01, 08:38
Jag känner ju själv att jag vill "skala" bort en del till, men blir nojig när killen som testade mig säger att jag ligger alldeles för lågt i fett%.

Jag har ju fortfarande ett bälte med fett runt midjan och hade inga som helst planer på att avstanna någon diet.

Samtidigt vill man ju inte pajja något i sin kropp med hormoner osv...

Kappman
2010-03-01, 10:32
Jag kan inte se ditt "bälte med fett" som du säger dig bära runt midjan. Du ser inte speciellt tung ut (muskulös) vilket gör att du på en låg fett % ligger väldigt lågt i fettmängd på kroppen. Vad är ditt mål? Varför ska du bli ännu tunnare? Ser helt klart hälsorisker i detta.

Om jag var du så skulle jag försöka mig på en kvalitativ viktuppgång, men så känner jag ju inte till dina bakomliggande motiv heller...

HyunJin
2010-03-01, 11:16
Jag kan inte se ditt "bälte med fett" som du säger dig bära runt midjan. Du ser inte speciellt tung ut (muskulös) vilket gör att du på en låg fett % ligger väldigt lågt i fettmängd på kroppen. Vad är ditt mål? Varför ska du bli ännu tunnare? Ser helt klart hälsorisker i detta.

Om jag var du så skulle jag försöka mig på en kvalitativ viktuppgång, men så känner jag ju inte till dina bakomliggande motiv heller...

Helt riktigt så är jag ingen stor kille och jag kände på mig att det skulle komma kommentarer ang. att jag borde lägga på mig massa på ett byggarforum som kollo... ;)

Är relativt tunn året om då konditionsträning (simning, löpning) är mer prioriterat, men ville testa att "deffa" bort det sista fettet som jag alltid haft, runt midjan.

Dock blir man ju orolig när BodPod mätningen visar så lågt resultat, men hittade dock en tråd på annat forum om en totalt missvisande BodPod mätning (visade åt skogen för lite).

Ola Wallengren
2010-03-01, 12:28
I medeltal ligger felet med BodPod på ca 2-4%BF men för enstaka individer kan felet bli så stort som 7-10%BF.

HyunJin
2010-03-01, 15:30
Jag höftar mitt fett% till runt 10%, men är det möjligt att droppa så lågt som 3,1% med en "vanlig", "hederlig" diet?

Gör ju inget extremt alls utan äter allt, tränar 4-5 ggr/veckan och dricker lite alkohol ett par gånger i månaden...

Pillert
2010-03-01, 15:50
Klart du ska fortsätta deffa om du verkligen är sugen på att en gång för alla få bort en fettdepå.

Jag trodde bodpod gav betydligt mindre felmarginal än kaliper. Hade jag fel?

Anton Fräs
2010-03-01, 15:50
Ta en bild i neutralt ljus, gärna där man ser hela kroppen, så kan man göra en liten bedömning :)

Du borde dock ha några % under 10 med den definitionen du har.