handdator

Visa fullständig version : Vitaminer - bra eller dåligt?


Average
2010-02-28, 20:17
Jag konsumerar regelbundet vitamintillskott, Mivi Total, som ett komplement till min varierade kost för att få i mig alla vitaminer, mineraler och spårämnen, för att min kropp ska må bra och träning flyta på utan förkylningar.

Läste häromdagen att intag av vitaminer skulle försämra muskeltillväxten? Det talades om "höga doser". Hur höga? Till vilken grad börjar vitaminer och antioxidanter verka negativ för kroppen? Är det "farligt" att konsumera vitaminer över RDI?

Andreas

Scratch89
2010-03-01, 01:35
Det är främst de fettlösliga vitaminerna, A, D, E och K, som det kan vara farligt att överdosera, då de lagras i fettväven och kan bli toxiska. Du får anstränga dig ordentligt för att överdosera de andra i toxiska mängder.

Eddie Vedder
2010-03-01, 06:56
Taken together, we find that antioxidant supplements prevent the induction of molecular regulators of insulin sensitivity and endogenous antioxidant defense by physical exercise. Consistent with the concept of mitohormesis, we propose that transiently increased levels of oxidative stress reflect a potentially health-promoting process at least in regards to prevention of insulin resistance and type 2 diabetes mellitus.

Ristow M et al. Antioxidants prevent health-promoting effects of physical exercise in humans. Proc Natl Acad Sci U S A 2009 May 26; 106:8665.

Player
2010-03-01, 07:51
Jag konsumerar regelbundet vitamintillskott, Mivi Total, som ett komplement till min varierade kost för att få i mig alla vitaminer, mineraler och spårämnen, för att min kropp ska må bra och träning flyta på utan förkylningar.

Läste häromdagen att intag av vitaminer skulle försämra muskeltillväxten? Det talades om "höga doser". Hur höga? Till vilken grad börjar vitaminer och antioxidanter verka negativ för kroppen? Är det "farligt" att konsumera vitaminer över RDI?

Andreas

Som Eddie postat så har antioxidanter en negativ verkan på oxidativ stress i kroppen som stimulerar träningsadaptation.
Samtidigt är ju vitaminer och mineraler livsviktigt. Men undvik supplementering av antioxidanter i direkt samband med träning, annars är det bara att äta vettigt utan att supplementera på tok för mycket.

Seb74
2010-03-01, 08:30
Är det "farligt" att konsumera vitaminer över RDI?


RDI är minimum man bör få i sig för att brist inte ska uppstå, så över RDI är inget att va orolig för utan snarare något nödvändigt.

Exhale_
2010-03-01, 08:48
Jag anser att man, om man äter varierat och någorlunda schysst, inte behöver några fler vitamintillskott än möjligtvis D-vitamin. Vill man vara på den säkra sidan, kan man alltid köra en halv dos av något tillskott.

Numse
2010-03-01, 09:59
Detta har mina tebletter:

Betakaroten - provitamin A - 10.000ie/6mg
Vitamin D - naturlig form av vit. D-3 - 400ie/10mcg
Vitamin C -150mg
Vitamin E (naturligt) succinat - 100ie
Vitamin B-1 - tiamin - 25mg
Vitamin B-2 - riboflavin - 25mg
Vitamin B-6 - pyridoxin - 25mg
Vitamin B-12 - kobalamoinkoncentrat - 100mcg
Niacinamid - 100mcg
Pantotensyra - 50mcg
Biotin - 300mcg
Folsyra - 400mcg
PABA - para-aminobensoesyra - 25mg
Kolinbitartrat - 25mg
Inositol - 25mg
Kalcium kalciumcitrat, kalciumkarbonat - 25mg
Magnesium magnesiumaspartat, oxid - 7,2mg
Kalium kaliumasparat, kaliumcitrat - 5mg
Zink zinkpicolinat - 15mg
Koppar - Koppargluconat - 2mg
Järn - Järnfumarat - 10mg
Mangan - Manganglukonat - 5mg
Jod - Kaliumjodid - 150mcg
Selen - Selenmetionin, selenat - 200mcg
Krom - GTF - 200mcg
Molybden - Naturellt molybdat - 150mdg

Jag har inte en aning om ifall jag får i mig för mycket av något om jag tar en tablett om dagen. Någon av er välutbildade koloiter som kan berätta om det är ok att äta en om dagen eller inte?

Scratch89
2010-03-01, 10:55
En vettig tablett. Mycket D-vitamin, men kanske lite överdrivet med A-vitamin.

MeekGeek
2010-03-01, 11:00
En vettig tablett. Mycket D-vitamin, men kanske lite överdrivet med A-vitamin.

Den innehåller ingen A-vitamin alls.

Numse
2010-03-01, 11:20
Vad är detta då:

Betakaroten - provitamin A - 10.000ie/6mg

Är inte A-vitamin och provitamin A samma sak :/

Lästa detta angående A-vitamin precis:
"Övrigt överdosering av Retinol är farligt, symptom är illamående, kräkningar, huvudvärk. Kan i samband med graviditet leda till missbildningar och förgiftning. Överdosering av Karotin är inte farligt."

Vad är Retinol och Karotin?

Scratch89
2010-03-01, 11:25
Nej, men ett förstadium till vitaminet.

MeekGeek
2010-03-01, 11:26
Betakaroten kan omvandlas till A-vitamin i kroppen, om den så behöver (medelst någon omvandlingsfaktor, så det blir inte samma mängd). A-vitamin är giftigt i ganska små doser, vilket gör att för mycket A-vitamin (via t ex piller) kan resultera i skrumplever. Det slipper man om man tillsätter betakaroten i stället.

"Överdrivet med A-vitamin" är alltså väldigt illa. Mycket betakaroten däremot, är ingen fara.

Edit:
Retinol = a-vitamin
Karoten = förstadiet

Scratch89
2010-03-01, 11:28
Vad är Retinol och Karotin?

Retinol är A-vitamin, eller ja, en av tre former. (beta)karoten är ett förstadium till retinol, och det är en rätt så dålig utväxling. Jag har inte de exakta siffrorna i huvudet, men det är bara ett procent enheter som omvandlas till den aktiva formen retinol. Det är rätt så svårt att överdosera betakaroten, men betydligt enklare med biologiskt aktiva retinol.

Numse
2010-03-01, 11:31
Ah, har mått illa i en vecka nu och vet inte varför. Antar att det inte kan vara en överdosering av A-vitamin då.

Rätt far fetched från början iof..

Eddie Vedder
2010-03-01, 12:59
RDI är minimum man bör få i sig för att brist inte ska uppstå

Nej så är det inte alls. RDI är fastställt utifrån en normalfördelningskurva för behovet hos hela befolkningen där två standardavvikelser adderas.

RDI ligger alltså en bra bit över de nivåer som angränsar till brist.

Alla vitaminer och mineraler har inget fastställt RDI-värde och flera har både LI-värden och UL-värden, dvs lowest intake och upper level. Alltså andra värden som anger när risk för bristintag eller överdosering föreligger.

Seb74
2010-03-01, 16:35
Nej så är det inte alls. RDI är fastställt utifrån en normalfördelningskurva för behovet hos hela befolkningen där två standardavvikelser adderas.

RDI ligger alltså en bra bit över de nivåer som angränsar till brist.

Alla vitaminer och mineraler har inget fastställt RDI-värde och flera har både LI-värden och UL-värden, dvs lowest intake och upper level. Alltså andra värden som anger när risk för bristintag eller överdosering föreligger.

Ok, jag har bara läst det här, plus att nån här inne skrev förut (till mig tror jag) att RDI fungerade på det sättet....det är ingen rekommendation utan ett minimum. Men det kan ju vara fel ändå förstås.

Rekommenderade RDI-värden är satta så inte brist ska kunna uppstå.

http://www.halsosidorna.se/Vitaminer.htm

Optimalt intag, det som är det verkliga rekommenderade, kallas då istället ODI tror jag.

Doctor Snuggles
2010-03-01, 16:42
En vettig tablett. Mycket D-vitamin, men kanske lite överdrivet med A-vitamin.

400IE av d3 är inte mycket, det är snarare på den lägre änden av spektrat. 6000-10000 skulle jag säga vara mycket.

Crocker
2010-03-01, 16:45
Ok, jag har bara läst det här, plus att nån här inne skrev förut (till mig tror jag) att RDI fungerade på det sättet....det är ingen rekommendation utan ett minimum. Men det kan ju vara fel ändå förstås.



http://www.halsosidorna.se/Vitaminer.htm

Optimalt intag, det som är det verkliga rekommenderade, kallas då istället ODI tror jag.

Läs igenom hela länken också. ;)
Står mycket på den sidan som inte stämmer sedan.

Doctor Snuggles
2010-03-01, 16:49
Ah, har mått illa i en vecka nu och vet inte varför. Antar att det inte kan vara en överdosering av A-vitamin då.

Rätt far fetched från början iof..

Det är rätt osannolikt att du mår illa från betakarotenet, då kroppen bara omvandlar så mycket den behöver till a-vitamin. Vad som sker om man överdoserar en längre tid är att du kommer börja se ut som en apelsin och eventuellt bli lite snurrig.

Eddie Vedder
2010-03-01, 17:22
Ok, jag har bara läst det här, plus att nån här inne skrev förut (till mig tror jag) att RDI fungerade på det sättet....det är ingen rekommendation utan ett minimum. Men det kan ju vara fel ändå förstås.



http://www.halsosidorna.se/Vitaminer.htm

Optimalt intag, det som är det verkliga rekommenderade, kallas då istället ODI tror jag.

Du har fel.

Du verkar inte ha lärt dig särskilt mycket om källkritik från Roaccutandiskussionen i en annan tråd direkt.*rolleyes*

Seb74
2010-03-01, 18:01
Du har fel.

Du verkar inte ha lärt dig särskilt mycket om källkritik från Roaccutandiskussionen i en annan tråd direkt.*rolleyes*

Blev som sagt uppläxad av nån annan här inne, eller ev på ett annat forum, för länge sen, när jag trodde RDI var just rekommenderat, det som var lagom liksom.

Men ok, spelar roll, man vet ju ändå aldrig exakt hur mycket man får i sig, eller om alla listade värden verkligen stämmer eller ej, plus att alla säkert har olika individuella behov, så det känns måttligt intressant om man tänker efter.

Dock såklart intressant att veta hur terminologin funkar, vilket jag, och rätt många andra tror jag, tydligen inte vet.

Eddie Vedder
2010-03-01, 18:06
plus att alla säkert har olika individuella behov

Just därför sätter man ett RDI som tros inrymma 95 % av befolkningen. Som sagt, medelvärdet plus två standardavvikelser.

Att sedan konkreta siffror kan vara felaktiga är sant, det forskas ju ständigt och rekommendationer för det ena och det andra revideras med tiden. Kolla tillbaka i tiden så ser du själc att förändringar gjorts.

Numse
2010-03-01, 18:26
Det är rätt osannolikt att du mår illa från betakarotenet, då kroppen bara omvandlar så mycket den behöver till a-vitamin. Vad som sker om man överdoserar en längre tid är att du kommer börja se ut som en apelsin och eventuellt bli lite snurrig.

tack, bra att veta

Sniggel
2010-03-01, 18:45
Är inte RDI för magnesium cirka 200mg om dagen?

MeekGeek
2010-03-01, 20:01
Är inte RDI för magnesium cirka 200mg om dagen?

300mg till och med, men det är så bulkigt, inga multivitamineraler brukar komma upp till RDI. Folk gillar inte svälja piller stora som golfbollar. :)

Apos78
2010-03-04, 11:57
Retinol är A-vitamin, eller ja, en av tre former. (beta)karoten är ett förstadium till retinol, och det är en rätt så dålig utväxling. Jag har inte de exakta siffrorna i huvudet, men det är bara ett procent enheter som omvandlas till den aktiva formen retinol. Det är rätt så svårt att överdosera betakaroten, men betydligt enklare med biologiskt aktiva retinol.

Recent progress in the measurement of the bioconversion of dietary provitamin A carotenoids to vitamin A is reviewed in this article. Methods to assess the bioavailability and bioconversion of provitamin A carotenoids have advanced significantly in the past 10 y, specifically through the use of stable isotope methodology, which includes the use of labeled plant foods. The effects of the food matrix on the bioconversion of provitamin A carotenoids to vitamin A, dietary fat effects, and the effect of genotype on the absorption and metabolism of β-carotene have been reported recently. A summary of the major human studies that determined conversion factors for dietary β-carotene to retinol is presented here, and these data show that the conversion efficiency of dietary β-carotene to retinol is in the range of 3.6–28:1 by weight. There is a wide variation in conversion factors reported not only between different studies but also between individuals in a particular study. These findings show that the vitamin A value of individual plant foods rich in provitamin A carotenoids may vary significantly and need further investigation.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2010.28674Gv1?papetoc