handdator

Visa fullständig version : Träna 7 Dagar i veckan


Danbe
2010-02-28, 19:13
Kan man träna 7 dagar i veckan utan att kroppen får lida av det om jag lägger upp det så här.

måndag: styrketräning

tisdag: löpning

onsdag: styrketräning

torsdag: löpning:

fredag: styrketräning

lördag,söndag: nån form av kondition, ex simning cykling löpning min1h

bara en undran jag har, jag kör så nu men nån vecka då och då har jag vilodag och jag mår toppen nu men jag vill veta om det håller i längden

fiskebulle
2010-02-28, 19:15
Jag tycker det låter som en dum idé. Om du inte kör varannan vecka eller något. Din kropp kommer att prestera bättre om den får lite rejäl, kvalitativ vila.

Mack10
2010-02-28, 19:16
händer för mig ibland att ja tränar 7 eller fler dagar i sträck, men brukar inte ofta gå mer 6-7 dagar utan vila, eller ett såkallat recovery pass, men då eftersom ja inte kör efter något spikat schema, så det ska nog gå bra, bara du får tillräckligt med sömn o mat o tar vila ibland.. läste igenom ditt inlägg ibland där det står att du tar vila närdu känner fördet, så kör jag med och det funkar bra för mig

tsp
2010-02-28, 19:17
Jag tycker det låter utmärkt. Löpning och styrketräning sliter inte på kroppen på samma sätt.

Valvanto
2010-02-28, 19:18
Håller med fiskebullen. Kroppen behöver återhämtning, du kommer prestera bättre om du har vilodagar och låter kroppen få sin välbehövliga vila.

Danbe
2010-02-28, 19:30
räcker det med att jag tar varannan söndag ledigt ex? som jag skrev så mår jag toppen nu men man vill ju inte må kasst i framtiden

emi23j
2010-02-28, 19:39
räcker det med att jag tar varannan söndag ledigt ex? som jag skrev så mår jag toppen nu men man vill ju inte må kasst i framtiden


Jag skulle då rekommendera 1 vilodag i veckan. kanske till och med 2 varannan eller var tredje vecka.

Förra året tränade jag (eller vi, basketlaget) 14 dagar i sträck utan vila. Vissa av oss även styrketräning 3-4 dagar i veckan. Kan ju säga att skadorna började komma då. Humöret bland alla var också extremt dåligt..

krellik
2010-02-28, 19:44
En jävligt lugn jogg sliter inte mycket mer än en snabb promenad, skillnad på om du ska vara ute och pressa tider varje pass (nej det lär inte funka). Frågan är varför du inte ska ta en dag i veckan som vilodag? Du lär kunna pressa hårdare på så sätt...

Danbe
2010-02-28, 19:57
En jävligt lugn jogg sliter inte mycket mer än en snabb promenad, skillnad på om du ska vara ute och pressa tider varje pass (nej det lär inte funka). Frågan är varför du inte ska ta en dag i veckan som vilodag? Du lär kunna pressa hårdare på så sätt...
jo visst jag skulle utan problem kunna ta ex söndag varje vecka som vilodag :)
tack för alla inputs

Pjotor
2010-02-28, 20:01
Känner du din kropp mycket väl och anpassar tempo och belastning efter dagsformen så är det bara att köra på. Jag rekommenderar dock att du tar helledigt varannan helg, ifall du nu inte vill ha fasta vilodagar varje vecka. Det finns annat i livet än träning, hoppas jag.

Mineur
2010-02-28, 20:02
tror det kommer slita på kroppen alldeles för mycket

Danbe
2010-02-28, 20:06
efter lyssnat på er så blir det 1dag/veckan ledigt till att börja med :)

Eddie Vedder
2010-02-28, 21:02
Hur kan ni säga att ni tror det blir för mycket bara sådär? Danbe nämner ju inte ett skvatt om vad "löpning" innebär konkret, inte heller hans utgångsläge och inget om styrketräningen.

King Grub
2010-02-28, 21:12
Du kanske inte skall vänta dig maximal muskeltillväxt, men visst kan man träna varje dag på det sättet. Inga som helst problem bara man sköter återhämtning och näringsintag. När hade jag min senaste vilodag? Någon gång på 90-talet?

Tränar du för att vara i form, för att det är roligt, och för hälsoeffekterna - träna på och vila när du behöver, om du behöver, inte för att någon säger att du måste.

Fredrik_S
2010-02-28, 21:13
Du kan "träna" flera timmar om dagen året om utan att råka ut för överträning.
Det hänger på hur hårt löpningen och simningen och promenaderna etc går till...
Det framgår inte av urspungsposten om det handlar om elitlöpning eller motion. Ej heller hur simningen ser ut.

Jag har klämmt in 74 danslektioner på 5 veckor och även styrketräning 3-5 gnr i veckan på det utan att råka ut för några som helst överträningssymptom. Har bara haft 2 rena vilodagar under denna 5 veckorsperiod och det var för jag råkade dra ryggen lite snett när jag strechade oföriktigt.

Det har väldigt mycket och göra med kosten också.. deffar man är det extremt mycket lättare att råka ut för överträningen än om man ligger på kaloribalans eller något över...

Medusa
2010-02-28, 21:17
intensiteten avgör om det fungerar eller inte, tyvärr finns det inget enkelt svar, personligen tror jag dock att kroppen är ganska tålig och att många underskattar den... överträning är inte särskilt vanligt och om du bara äter tillräckligt och lägger upp rutinen på ett bra sätt så ska det inte vara några somhelst problem..

Danbe
2010-02-28, 21:57
så här ser det ut just nu så får vi klarhet i det
styrketräning är typ så här(nybörjare typ)
Sittande rodd: 40kg 3*12
Latsdrag: 30kg 3*12
Bänkpress: 40kg 3*12
Flyes: 4kg 3*12
Rear delt: 16kg 3*12
Hantellyft åt sidan: 3kg 3*12
Biceps: 25kg 3*12
Triceps: 25kg 3*12
Magmaskin: 41kg 3*12

löpning ca 1mil eller 60min/pass
simning och cykling minst 1h normalhårt

fiskebulle
2010-02-28, 22:13
Hur kan ni säga att ni tror det blir för mycket bara sådär? Danbe nämner ju inte ett skvatt om vad "löpning" innebär konkret, inte heller hans utgångsläge och inget om styrketräningen.

Det står ju ganska tydligt i hans journal och signatur vilken nivå han ligger på.

Anyways, vilodag på söndag låter ju alldeles utmärkt! Men glöm för all del inte att lyssna på kroppen, om du känner dig trött/sliten så kan det vara lika effektivt att vila som att träna. Sedan kan ju även det motsatta ske. Du kanske är dunderpigg på söndag, då finns det liksom ingen anledning att inte dra ut och springa eller whatnot.

Fredrik_S
2010-02-28, 22:22
Mycket tveksamt att du skulle behöva en helt träningsfri dag på det programmet och den nivån.
Ta träningsfria dagar när det istället blir smidigt eller du känner dig dålig, tex släkträff, middag eller annat strul som kommer i vägen.

Eddie Vedder
2010-02-28, 22:22
Det står ju ganska tydligt i hans journal och signatur vilken nivå han ligger på.

Ganska bra gjort att uifrån det plötsligt veta exakt hur hans konditions- och styrketräningspass ser ut. Och de siffrorna som står där säger väldigt lite om träningsbakgrunden.

Men nu när Danbe har redovisat mer konkret kan man ju se att det definitivt handlar om en hög träningsdos. En dos som skulle slita ut de allra flesta.

siimon89
2010-03-01, 06:45
jag skulle då rekommendera 1 vilodag i veckan. Kanske till och med 2 varannan eller var tredje vecka.

+1

Inte för det nödvändigtvis inte går att träna 7 dagar i veckan, men då MÅSTE du se till att variera intensitet och volym så vissa dagar blir återhämtningsdagar. De ska isåfall vara så lätta att du känner dig piggare efter än innan passet. En vilodag per vecka känns som att du borde få in åtminstone.

Psyla
2010-03-01, 07:07
Intensiteten på konditionen lär väl vara det som har störst betydelse gällande tillväxt, bortsett från en vettig kost då..

Los
2010-03-01, 09:11
Mycket tveksamt att du skulle behöva en helt träningsfri dag på det programmet och den nivån.
Ta träningsfria dagar när det istället blir smidigt eller du känner dig dålig, tex släkträff, middag eller annat strul som kommer i vägen.
+1

Jag tränar 7-10 pass i veckan. Tar väldigt ställan planerade vilodagar, det blir vila när omständigheterna "kräver" det, vill inte vara en sån som ska träna till varje pris. Hårda pass (för mig 85% av maxpuls och uppåt) kör jag i princip aldrig mer än 3 ggr/v.