handdator

Visa fullständig version : Ni som har kört eller kör stronglifts 5*5 beginners har jag lite frågor till


Fredrik_S
2010-02-28, 18:40
Tycker ni det är roligt att köra efter det programmet?

Hur långt tid tog det innan den linjära ökningen fick problem.

Funkade det att deloada eller körde ni fast nästan på en gång igen?

Blev det någon oöverkommlig bariär någonstans i programmet?

Hur hanterar man dålig dagar som man känner inte är normala. Tex om man en dag klarat 5*5 på en viss vikt och nästa pass där man ska öka känner att man inte ens kommer klara en repetition på den vikten.

Programmet i stort är (men inte exakt, det är några assistansövningar till(googla))
Mån Squat Bänk Rodd
Ons Squat axelpress Marklyft
Fre Squat Bänk Rodd

Mån Squat axelpress Marklyft
Ons Squat Bänk Rodd
Fre Squat axelpress Marklyft

Alla övningar 5*5 utom marklyft som är 1*5

phrack
2010-02-28, 19:01
Spontant så tror jag att du är lite för avancerad för programmet helt operiodiserat. 5x5 tunga squats tre gånger i veckan med ständiga höjningar kommer du nog inte klara av så länge på din nivå. Linjär progression tror jag är något man kan hålla på med första året av sin träning i bästa fall.

panzerpig
2010-02-28, 21:32
Håller med ovanstående.
det finns massvis med variationer på 5x5 (alla är inte "riktiga 5x5 iofs)
jag gillar:
3ggr i veckan överkropp 2 ggr, ben/mark 1ggr: http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=20480
inte lika slitigt och tråkigt som stronglifts 5x5. Kör denna nu, bra hittills.

Annars är denna bättre för mer avancerade lyftare:
http://www.wackyhq.com/madcow5x5/geocities/5x5_Program/Periodized_5x5.htm

mikaelj
2010-02-28, 21:47
En annan periodisering: "Korte 3x3" (som är 5x5): http://www.fituncensored.com/forums/sistemi-di-allenamento/128-korte-3-x-3-revolutionary-approach-powerlifting.html

Fredrik_S
2010-03-01, 00:21
Spontant så tror jag att du är lite för avancerad för programmet helt operiodiserat. 5x5 tunga squats tre gånger i veckan med ständiga höjningar kommer du nog inte klara av så länge på din nivå. Linjär progression tror jag är något man kan hålla på med första året av sin träning i bästa fall.

Jag är inte avancerad när det gäller benträning är nybörjare sen november nångång typ och har mest testat träna lite på känsla. Först nu jag hoppar på ett seriöst programm med förutbestämmd progression.
Jag kanske får problem snart men tänk om det funkar i 12 veckor då ska jag klara 5x5 på 197,5 i squat, 5x5 102,5 i overheadpress och 5x5 142,5 i bänk.

Hoppas!!

Onigiri
2010-03-01, 08:47
Jag kör som enligt ditt program du skrivit, helt klart det bästa på länge :)

phrack
2010-03-01, 11:31
Jag är inte avancerad när det gäller benträning är nybörjare sen november nångång typ och har mest testat träna lite på känsla. Först nu jag hoppar på ett seriöst programm med förutbestämmd progression.
Jag kanske får problem snart men tänk om det funkar i 12 veckor då ska jag klara 5x5 på 197,5 i squat, 5x5 102,5 i overheadpress och 5x5 142,5 i bänk.

Hoppas!!

Ja, hoppas kan man alltid göra :D Sen när du stagnerar tycker att du byter till något bättre program, typ Korte som mikaelj länkade till.

Stronglifts är ju egentligen bara en bastardisering utav äldre och i viss utsträckning bättre 5x5 program som har blivit populär därför att Mehdi (som ligger bakom stronglifts) är duktig på marknadsföring.

Adama
2010-03-01, 13:39
Jag tycker programmet är det roligaste jag har kört. Gillar enkelheten och basövningar helt enkelt.

Det är något tidigt för att säga något om resultaten, men jag har ju ökat i alla övningar. Jag kan dock inte räkna med att öka 2.5 kg varje pass då jag redan hade med övningarna i andra program tidigare. Har bara deloadat en gång hittils, så vi får väl se om det hjälper. Räknar med deload på fler övningar snart.

krellik
2010-03-01, 20:07
Ja, hoppas kan man alltid göra :D Sen när du stagnerar tycker att du byter till något bättre program, typ Korte som mikaelj länkade till.

Stronglifts är ju egentligen bara en bastardisering utav äldre och i viss utsträckning bättre 5x5 program som har blivit populär därför att Mehdi (som ligger bakom stronglifts) är duktig på marknadsföring.

Egentligen vill jag inte skriva något men Medhi måste vara den svagaste styrke gurun som finns på nätet, speciellt med tanke på att han ska ha 10 års konsistent styrketräning i ryggen. Sen har han ju iofs bara tagit Ripetoes 5x5 och bytt ut lite övningar så ett dumt program är det ju förstås inte. Frågan är varför man skulle välja ett program designat av någon som inte hanterar 90kg i bänkpress istället för att välja Bill Stars eller Mark Ripetoes 5x5 istället? Eller är jag fånig nu?

Alexton
2010-03-01, 21:28
Det program du länkar i början tror jag är version 2, i version 3 har de bytt ut roddar och dips. Tycker helt klart du ska gå in på det mer advancerade programmet de har.
Det de skriver själva är att om du knäböjer 1x1.5kv så är beginner för enkelt.

Om du bestämmer för dig för att köra advanced se till att öka långsamt och inte börja för högt. Blir ganska tungt snabbt om man överskattar sig själv.

sunetdanne
2010-03-01, 21:37
Jag har kört det rätt länge tills jag fick problem med spänningsyrsel(alla behöver dock inte få det, var kombination av stress, datorarbete, styrketräning och delvis allergier).

Mitt tips är därför se upp med mehdis rek av att köra lowbar squat(min nacke fixade inte detta) resp. det framåthuvud tiltande som han förespråkar för over head press och slutligen om du kör en av dem tidigare versionerna så är du försiktigt med huvud nack positionen i den så kallade explosiva barbell rodden.

Annars är programmet ok. Men jag tycker att man ska komplettera med övningar som face pulls, armhävning på boll och ryggresning.


Har precis bytt och kör numera på en variant av pavel tsatsoulines power to the people(press och marklyft 1x5xmax,1x5x0,9xmax till faliure x5x0,8xmax)

Hälsningar
Daniel

Fredrik_S
2010-03-02, 01:07
Har läst runt på diverse olika 5x5 1x5(pyramid) 3x3 upplägg, dels de ni länkade till och några till, men då jag känner mig som helt nybörjar på det här sättet att träna så tror jag inte det spelar så jättestor roll exakt vad jag kör efter. Det är ju ändå basövningar och 5 reppare i grunden för alla.

Jag tycker desutom benböj är mycket roligare än mark just nu så då passar det bra att marken är rätt begränsad.

Stagnerar jag eller når oöverkomlig platå så blir det väl dags att kolla på varianter som har inbyggda tunga/lätta perioder och pyramider. Men så länge jag kan ha hyfsat linjär progression så kör jag vidare med detta. Fast jag kommer köra stående framåtlutad rodd istället för inverted row.

Fredrik_S
2010-03-02, 01:12
Mitt tips är därför se upp med mehdis rek av att köra lowbar squat(min nacke fixade inte detta) resp. det framåthuvud tiltande som han förespråkar för over head press och slutligen om du kör en av dem tidigare versionerna så är du försiktigt med huvud nack positionen i den så kallade explosiva barbell rodden.


Jag kör övningarna efter hur ripptoe lär ut dom i sina video och hur han fölklarar hur de ska utföras i sin bok.

kaer
2010-03-02, 10:15
Jag ska börja med det här programmet idag, ser verkligen fram emot det, ska bli kul att prova på något färdigt program för första gången.
Som jag skrev i någon annan post så är jag lite orolig för hur det ska gå att kombinera med thaiboxning, men det är bara köra så visar det sig väl.

phrack
2010-03-02, 12:23
Har läst runt på diverse olika 5x5 1x5(pyramid) 3x3 upplägg, dels de ni länkade till och några till, men då jag känner mig som helt nybörjar på det här sättet att träna så tror jag inte det spelar så jättestor roll exakt vad jag kör efter. Det är ju ändå basövningar och 5 reppare i grunden för alla.

Jag tycker desutom benböj är mycket roligare än mark just nu så då passar det bra att marken är rätt begränsad.

Stagnerar jag eller når oöverkomlig platå så blir det väl dags att kolla på varianter som har inbyggda tunga/lätta perioder och pyramider. Men så länge jag kan ha hyfsat linjär progression så kör jag vidare med detta. Fast jag kommer köra stående framåtlutad rodd istället för inverted row.

Låter mycket vettigt! :thumbup: Lycka till, men var försiktig med ryggen. Det kommer bli mycket för den, speciellt när du kör framåtlutad rodd också. Det är bland annat därför Mark Rippetoe säger "fuck rows" och istället har pullups/chins i sina nybörjarprogram :D

Fredrik_S
2010-03-02, 14:59
Låter mycket vettigt! :thumbup: Lycka till, men var försiktig med ryggen. Det kommer bli mycket för den, speciellt när du kör framåtlutad rodd också. Det är bland annat därför Mark Rippetoe säger "fuck rows" och istället har pullups/chins i sina nybörjarprogram :D

Ska känna efter hur bentover row känns. Nedre ryggmuskulatur är annars min bästa muskelgrupp, massageterapeuter komenterar just de musklerna jämt som väldigt tjocka :)