handdator

Visa fullständig version : Utbildningskrav/-rekommendationer ekonomichef?


Botrik
2010-02-28, 17:57
Hej,

Jag är nyfiken på vilka utbildningskraven/-rekommendationerna är för arbetstiteln Ekonomichef.

Har googlat lite men inte riktigt hittat några konkreta svar (kanske inte finns några?) men om jag har förstått det hela rätt bör man skaffa sig en cililekonomexamen, därefter jobba ett antal år för att sedan gå en specifik ekonomichefsutbildning? Rätta mig om jag har fel.



Mvh

Chrilli
2010-02-28, 18:02
Att ha en civilekonom utbildning i botten är nästan en självklarhet. Dock någon ekonomichefsutbildning vet jag inte riktigt om det behövs, dock kan det med extra utbildningar inom chefutbildning, ledarskap, budgetering, juridik för spetsa kompetensen.

Då Ekonomichef oftast har en ledande roll inom bolagen så krävs erfarenhet och goda resultat. När man har jobbat några år och samlat på sig erfarenhet kanske man får söka sig till mindre bolag och jobba där som ekonomichef för sedan söka sig mot större bolag.

Dock tror jag på erfarenhet och goda resultat som vägen mot CFO.

Dav0d
2010-02-28, 18:03
Hej,

Jag är nyfiken på vilka utbildningskraven/-rekommendationerna är för arbetstiteln Ekonomichef.

Har googlat lite men inte riktigt hittat några konkreta svar (kanske inte finns några?) men om jag har förstått det hela rätt bör man skaffa sig en cililekonomexamen, därefter jobba ett antal år för att sedan gå en specifik ekonomichefsutbildning? Rätta mig om jag har fel.



Mvh
Jag har ett mål att bli något liknande i framtiden och det jag tänkte göra är att påbörja civilekonomutbildningen på sthlm nästa termin och sedan arbeta mig upp. Har redan tidigare chef erfarenheter som bonus. Jag tror inte att det krävs mer än att visa att du har ledaregenskaper på ditt jobb. Visst kan små utbildningar göra det lite lättare och ge dig dom ledaregenskaperna.