handdator

Visa fullständig version : Söka sommarpraktik som högskolestuderande


stevebc
2010-02-28, 17:35
Mig veterligen är deadline för de flesta ansökningar till sommarpraktik 28 feb - 1 mars och som vanligt är man ute i god tid. Läser nu fjärde året som civilingenjör och har ännu inte lyckats spika en praktikplats. Har lite frågor:

1. Har ni sökt sommarpraktik och kommit in? Använde ni kontakter och/eller var det genom ett välskrivet ansökningsbrev och meritförteckning?

2. Snackade med en kille som jobbar på HR för ett år sedan på en arbetsmarknadsmässa och han sa att alla kandidater som inte ringer in 2 veckor efter inskickad ansökan avslås. Är detta standard? Gjorde detta förra året, med större framgång, då man kunde tala direkt med avdelningschefen på olika företag, men fick ändå avslag. Mest beroende på att jag gick i tredje årskursen och konjunkturläget (hoppas jag).

3. Det viktigaste skälet till varför jag ansöker om en praktikplats är för meritens skull och "få in en fot". Anser ni att det gav mycket nyttig erfarenhet och kontakter? Hur bra betalt var det jämfört med vanliga sommarjobb?

4. Något extra man bör tänka på som hjälper ens chanser?

mikaelj
2010-02-28, 17:40
Vad läser du?

stevebc
2010-02-28, 17:43
Civilingenjör i Väg- och Vattenbyggnad. Antar dock att hela HR-processen är densamma för de flesta högskolestuderande. Det som skiljer åt är väl hur lätt det är att fixa praktiplats, men processen borde som sagt vara likadan.