handdator

Visa fullständig version : Blanda överskott/underskott under bulk...blir det förstört då?


Seb74
2010-02-28, 10:48
Om man tex skulle åka på ett fysiskt jobb, som gör att man inte kan uppnå överskott mån-fre (dålig aptit och ont om tid tex)...man kanske kan lyckas pressa sig en kväll efter ett helkroppspass, men totalt sett blir det kanske -1500kcal mån-fre.
Kan man då kompensera det här under helgen, fokusera med extra träning och mat och vila vila vila, så man över en vecka hamnar på svagt överskott ändå?

Funkar det liksom, eller kommer alla underskottsdagar störa kroppen så att det aldrig blir nån riktig bulk, utan bara fläskbygge....att kroppen aldrig ställer in sig på uppbyggnad liksom?

Nån som vet hur petigt det är?

Tack på förhand :)

King Grub
2010-02-28, 10:54
En mätperiod måste inte vara 24 timmar. Du kan använda, säg, en vecka mätperiod i stället och gå efter överskott/underskott på den mätperioden. Överskott på den mätperiod = viktökning.

Mindre mätperioder i den stora mätperioden kan inriktas på att ha tillräckligt med aminosyror tillgängliga, särskilt i samband med träningspass.

Eddie Vedder
2010-02-28, 10:55
Kroppens förmåga till muskeltillväxt per dygn är inte obegränsad. Så att överäta extremt under få dagar lär göra dig fetare än att överäta mindre varje dag.

Även om det är samma sett över hela veckan.

Seb74
2010-02-28, 12:13
Hmmm, ok, så kan man inte styra varje dags intag optimalt och få det bra fördelat över tid så blir det till bekostnad på fett.

Nåväl, bästa är väl ett jobb där man sitter stilla på röven hela dagarna, men om man inte lyckas få ett sånt utan det blir ett mer fysiskt så ligger väl träningen lite mer illa till då, och såklart även vad gäller vilodagar för stackars musklerna :(

Seb74
2010-02-28, 12:19
Om man nu inte kan se det hela som nån periodisk fasta...fast en enkel sådan, och sett i större tidsperiod....man "deffar" några dagar i veckan, men under träning ligger man på överskott, och totalt sett kanske man tom hamnar lite underskott varje vecka.....fast då kanske det blir fel signaler till kroppen och hormoner osv osv så det inte blir nåt bygge alls, även fast man äter rätt dagar.....

Scratch89
2010-02-28, 13:10
Det bästa är nog att du bara tränar hårt och äter normalt, om du inte vill bli tjock samtidigt som du försöker bli muskulösare.

Seb74
2010-02-28, 13:14
Det bästa är nog att du bara tränar hårt och äter normalt, om du inte vill bli tjock samtidigt som du försöker bli muskulösare.

Njae, har man typ 10kg för lite muskler på kroppen som utgångsläge så tror jag man gör bäst i att köra bulk/deff ett antal år framåt för att uppnå en dugligare kroppssammansättning....

Men ja, hade jag redan vart stor och grov så hade man ju kunnat skita i bulk/deff och bara underhålla det som finns...mindre kritiskt då med kost tror jag.

mikaelj
2010-02-28, 13:16
Nu pratar du i nattmössan.

Scratch89
2010-02-28, 13:33
Fast du verkar ju inte köra någon slags kontrollerad "bulk/deff". Du överäter någon dag, får ångest i några dagar och bantar, upprepar. Tycker det låter som ett bra recept för att bygga muskler?

Seb74
2010-02-28, 13:51
Fast du verkar ju inte köra någon slags kontrollerad "bulk/deff". Du överäter någon dag, får ångest i några dagar och bantar, upprepar. Tycker det låter som ett bra recept för att bygga muskler?

Jo det gör jag.

Frågan var teoretisk, OM man får ett fysiskt jobb som drar iväg rejält med kaloribehovet, så att man ovilligt hamnar i en sådan situation, hur skulle det funka då.

I dagsläget, utan jobb, sköter jag kost hur exemplariskt som helst...all mat hemma -> stenkoll på kalorier och all tid i världen att äta.

Eddie Vedder
2010-02-28, 16:02
Frågan var teoretisk, OM man får ett fysiskt jobb som drar iväg rejält med kaloribehovet, så att man ovilligt hamnar i en sådan situation, hur skulle det funka då.


Var det inte det jag svarade på?

Det jag skrev då (och upprepar nu igen) är att stora underskott under ett par dagar följt av jätteöverskott några andra dagar med största sannolikhet är sämre eftersom du inte kommer kunna lägga på dig hur mycket muskelmassa som helst under överätningsdagarna.

Så JAG tror att ett sådant upplägg innebär en onödigt stor fettökning på överskottsdagarna och negativ proteinbalans underskottsdagarna.

Seb74
2010-02-28, 16:09
Var det inte det jag svarade på?

Det jag skrev då (och upprepar nu igen) är att stora underskott under ett par dagar följt av jätteöverskott några andra dagar med största sannolikhet är sämre eftersom du inte kommer kunna lägga på dig hur mycket muskelmassa som helst under överätningsdagarna.

Så JAG tror att ett sådant upplägg innebär en onödigt stor fettökning på överskottsdagarna och negativ proteinbalans underskottsdagarna.

Mmm det gjorde du, och jag tackar för det och det du skriver låter klokt...mitt förtydligande var riktat till någon annan som inte hade läst min fråga ordentligt.

Nutrid
2011-10-27, 20:30
Var det inte det jag svarade på?

Så JAG tror att ett sådant upplägg innebär en onödigt stor fettökning på överskottsdagarna och negativ proteinbalans underskottsdagarna.

Varför skulle proteinbalansen vara negativ på underskottsdagarna? Bara att se till att man får i sig nog med protein

Eddie Vedder
2011-10-27, 20:33
Bara att se till att man får i sig nog med protein

Det var något nytt för mig. Vad grundar du det på?

Crocker
2011-10-27, 20:39
Det var något nytt för mig. Vad grundar du det på?
Att få i sig mycket protein när man ligger på underskott?

Anders The Peak
2011-10-27, 21:00
Jag tror att Lyle har ett bra svar på frågan. (http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/ampk-master-metabolic-regulator.html)
Han menar på att det går inte både öka i muskelmassa och samtidigt gå ned i vikt utan det krävs att man tänker till. Han har ett förslag på hur det kan gå till i sin bok (http://www.bodyrecomposition.com/ultimate-diet-20) Upplägget bör kunna passa in i dina behov.

Nutrid
2011-10-27, 21:08
Det var något nytt för mig. Vad grundar du det på?

Aminosyror

Sniggel
2011-10-27, 22:21
Kroppens förmåga till muskeltillväxt per dygn är inte obegränsad. Så att överäta extremt under få dagar lär göra dig fetare än att överäta mindre varje dag.

Även om det är samma sett över hela veckan.

Inte säkert om kroppens buffertsystem (t ex glykogenlager som varierar i mängd - låga nivåer strax efter några dagar av underskott, höga nivåer strax efter några dagar av överskott) förhindrar ökad nybildning av fett.
Dessutom verkar det vara så att om man förlorat mycket muskler (vilket man gör under t ex ett större underskott) så bygger man in muskler lättare också, alltså kanske man kan bygga in muskler snabbare dagarna efter ett större underskott (den muskelmassa man tappat plus lite till).

Eddie Vedder
2011-10-28, 09:20
Aminosyror

Jag vet vad aminosyror är. Förklara istället utförligare varför aminosyror är det enda som behövs. Det var nämligen nyheter för mig och jag lär mig gärna nytt. Har du några studier på positiv kvävebalans vid stort underskott?

Nutrid
2011-10-28, 15:03
Jag vet vad aminosyror är. Förklara istället utförligare varför aminosyror är det enda som behövs. Det var nämligen nyheter för mig och jag lär mig gärna nytt. Har du några studier på positiv kvävebalans vid stort underskott?

Googla det kompis :)

Eddie Vedder
2011-10-28, 15:04
Googla det kompis :)

Du vet alltså inte.

Nutrid
2011-10-28, 15:37
Du vet alltså inte.

Du beter dig väldigt professionellt som admin måste jag tillägga.

Pompere
2011-10-28, 17:17
Du beter dig väldigt professionellt som admin måste jag tillägga.

Lägg ner attityden och fram med informationen..

Nutrid
2011-10-28, 18:20
Lägg ner attityden och fram med informationen..

Behöver inte fram med någon info du själv kan leta upp, tänker inte göra det åt dig

Anders The Peak
2011-10-28, 18:21
Varför skulle proteinbalansen vara negativ på underskottsdagarna? Bara att se till att man får i sig nog med protein

Ett litet lästips kring ämnet som diskuteras (http://www.sportsnutritionworkshop.com/Files/14.SPNT.pdf)

Det går inte ihop eftersom det är många faktorer som spelar större roll än proteinintagets storlek

paatrik
2011-10-28, 18:48
Kroppens förmåga till muskeltillväxt per dygn är inte obegränsad. Så att överäta extremt under få dagar lär göra dig fetare än att överäta mindre varje dag.

Även om det är samma sett över hela veckan.

Utifrån detta tänker jag; Du kan öka med 5 enheter/dag. Du måste då äta 5 kakor. Äter du 5 kakor måndag-fredag ökar du med 25 enheter. Äter du 3 kakor måndag-torsdag och 15 på fredag ökar du 17. Logiskt?

Eddie Vedder
2011-10-28, 21:33
Behöver inte fram med någon info du själv kan leta upp, tänker inte göra det åt dig

Du visar ju bara att du inte har något att komma med. Sluta kalla mig oproffesionell för det är ju bara ett löjligt retoriskt grepp. Antingen har du stöd för det du pratar om eller så har du det inte. Och du bevisar ju om och om igen att du inte har det. Så erkänn det istället för att försöka smita undan genom att kalla mig oproffessionell.

Du har artikeln från Anders och här är en nyare:

http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/02640414.2011.574722

Ingenstans i varken den här eller Anders artikel nämner något om positiv kvävebalans vid energiunderskott. Nu är det din tur att redovisa varför det du säger är korrekt.

Anders The Peak
2011-10-29, 07:48
Sammanfattning av artikeln som Eddie presenterade är följande:


* 25g of high quality protein post training is optimal for muscle protein synthesis;
* The addition of carbohydrate to sufficient protein is not necessary;
* Daily carbohydrate intake should be between 4-7g/kg/BM;
* Exceeding a daily intake of 1.6-1.7g/kg/BM of protein offers no advantage for hypertrophy and strength development;

* Whey protein is sufficiently rich in essential amino acids, BCAAs and leucine to optimize strength and muscle growth that adding more of these to 25g of protein is not necessary

Inge Enveten
2011-10-29, 09:32
Behöver inte fram med någon info du själv kan leta upp, tänker inte göra det åt dig

Ditt beteende är pinsamt. Googla själv och svara med resultaten och visa källa om ditt svar nu är så självklart.

Barbastark
2011-10-29, 09:56
Du har artikeln från Anders och här är en nyare:

http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/02640414.2011.574722

Ingenstans i varken den här eller Anders artikel nämner något om positiv kvävebalans vid energiunderskott.

Vad är det här med kvävebalans du pratar om? Inte hört förut. Kan du förklara kort eller tipsa om källa att läsa om det?

Sen, finns artikeln du länka till gratis i fulltext?

Anders The Peak
2011-10-29, 11:34
Vad är det här med kvävebalans du pratar om? Inte hört förut. Kan du förklara kort eller tipsa om källa att läsa om det?

Sen, finns artikeln du länka till gratis i fulltext?

En uppsats i ämnet av William och Tanner. (http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=kv%C3%A4vebalans&source=web&cd=5&sqi=2&ved=0CEMQFjAE&url=http%3A%2F%2Fgih.diva-portal.org%2Fsmash%2Fget%2Fdiva2%3A666%2FFULLTEXT0 1&ei=OtarTrHoOofk4QS00KyDDw&usg=AFQjCNH2tE085UiEqb6eUEny_ejKtoS2aw)

Nutrid
2011-10-29, 12:00
Du visar ju bara att du inte har något att komma med. Sluta kalla mig oproffesionell för det är ju bara ett löjligt retoriskt grepp. Antingen har du stöd för det du pratar om eller så har du det inte. Och du bevisar ju om och om igen att du inte har det. Så erkänn det istället för att försöka smita undan genom att kalla mig oproffessionell.

Du har artikeln från Anders och här är en nyare:

http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/02640414.2011.574722

Ingenstans i varken den här eller Anders artikel nämner något om positiv kvävebalans vid energiunderskott. Nu är det din tur att redovisa varför det du säger är korrekt.

Kan du bara svara på frågan? Varför skulle proteinbalansen vara negativ för att det är underskott någon dag? Du blir så sjukt defensiv, ta det lugnt grabben

Eddie Vedder
2011-10-29, 13:49
Kan du bara svara på frågan? Varför skulle proteinbalansen vara negativ för att det är underskott någon dag? Du blir så sjukt defensiv, ta det lugnt grabben

Vid energiunderskott används mer protein som energi. Energibehovet är prioritet 1. Du hävdar dock att kvävebalansen är positiv ändå om bara proteinintaget är högt nog. Jag undrar vad du grundar det på. Den som ska ta det lugnt är ju du som inte ens tål att bli ifrågasatt utan att påstå att jag är en dålig moderator.

Observera att jag inte utesluter att du har har rätt. Men du övertygar knappast genom att svara "Aminosyror" och sedan bara hänvisa till Google för att sedan gå på personangrepp.

Inge Enveten
2011-10-29, 13:54
Kan du bara svara på frågan? Varför skulle proteinbalansen vara negativ för att det är underskott någon dag? Du blir så sjukt defensiv, ta det lugnt grabben

Hahahahha din retorik lyser upp min mörka höstlördag. Tack.