handdator

Visa fullständig version : pricka biceps och inte armvecken


Welander
2010-02-28, 01:24
som rubriken säger så undrar jag en övning som prickar biccarna rejält. Just nu när jag kör hantelcurls alt. cable curls så känner jag ingen som helst kontakt i dem nästan utan i de flesta biceps övningarna så känns det som om armvecken och senorna är de områdena som tränas.

Det är verkligen inte samma känsla att curla biceps som att köra tricepspress i cable för att ta ett exempel.
Jag känner att jag får kontakt i de flesta övningar för andra muskler än biceps så jag undrar ifall ni har någon utomordentligt bra övning för biceps alternativt vad har ni gjort för att få rejält kontakt med biceps och inte armvecken.
Det har hänt en gång att jag har gått ifrån gymmet med tankarna att jag fick smiska biceps rejält idag. och då körde jag hantelcurls med vikterna 9kg 6kg 5kg och reps låg på 16, 10, 8. ingen vila mellan vikt byten började på 9kg och gick neråt.

när jag kör hantelcurls i mina pass så brukar jag oftast curla med 12.5kgs hanteln +- beroende på dagsformen, men då känns det som om det bara är senorna i armvecken och armvecken som jobbar.
Någon som har några tips och/eller idéer?

Tolkia
2010-02-28, 01:29
Senorna rör sig inte om inte något drar i dem. T.ex. musklerna som böjer armen. Kolla in armens anatomi för att se var biceps och dess kompisar egentligen börjar och slutar.

Gabriel174
2010-02-28, 01:40
Scottcurl? Koncentrationscurl?

Pillert
2010-02-28, 01:50
som rubriken säger så undrar jag en övning som prickar biccarna rejält. Just nu när jag kör hantelcurls alt. cable curls så känner jag ingen som helst kontakt i dem nästan utan i de flesta biceps övningarna så känns det som om armvecken och senorna är de områdena som tränas.

Det är verkligen inte samma känsla att curla biceps som att köra tricepspress i cable för att ta ett exempel.
Jag känner att jag får kontakt i de flesta övningar för andra muskler än biceps så jag undrar ifall ni har någon utomordentligt bra övning för biceps alternativt vad har ni gjort för att få rejält kontakt med biceps och inte armvecken.
Det har hänt en gång att jag har gått ifrån gymmet med tankarna att jag fick smiska biceps rejält idag. och då körde jag hantelcurls med vikterna 9kg 6kg 5kg och reps låg på 16, 10, 8. ingen vila mellan vikt byten började på 9kg och gick neråt.

när jag kör hantelcurls i mina pass så brukar jag oftast curla med 12.5kgs hanteln +- beroende på dagsformen, men då känns det som om det bara är senorna i armvecken och armvecken som jobbar.
Någon som har några tips och/eller idéer?

Upplever samma sak. Gör det inte bättre åt att mina underarmar nästan är lika stora som mina överarmar..

Jag brukar öppna handflatan, upplever att det släpper lite av spänningen "under själva biceps".

Sheogorath
2010-02-28, 10:00
Dina muskler och muskelfästen håller på att anpassa sig. Du har svaga länkar (andra flexormuskler och/eller senor) som måste bli starkare innan du kan uppnå maximal belastning av biceps. Det är det din kropp sysslar med just nu. Låt den ta sin tid och försök inte arbeta runt problemet.

Scratch89
2010-02-28, 12:48
Fortsätt träna bara. Om det nu är så jätteallvarligt, se över din teknik. Inte direkt ovanligt att nybörjare bara står och hattar med hantlarna.

emi23j
2010-02-28, 13:22
Körde 1-hands biceps curl med skivstång i fredags. Utan tvekan den roligaste biceps övningen enligt mig.

kottovic
2010-02-28, 13:31
Körde 1-hands biceps curl med skivstång i fredags. Utan tvekan den roligaste biceps övningen enligt mig.

Tur att tråden handlade om vilka övningar för biceps som är roligast.

Prova variera utförandet på övningarna. Långsamma/snabba reps, kortare vila, fler set osv. Annars kan du fråga Larry Scott om biceps.

z_bumbi
2010-02-28, 16:35
Antingen är det senorna etc som håller på att vänja sig eller så har du en teknik där du bara "släpper" ner skivstången i den negativa fasen. Testa att halvera vikten, bromsa hela vägen ner och se om det blir någon skillnad.

Marcus H
2010-03-01, 01:20
nu vet vi ju inte riktigt hur det ser ut medans du utför övningen, men om du kan lägga in en film så kanske det skulle hjälpa.
Om du nu skulle ''slänga'' upp vikterna så känns det ju ingenting..

johan.f
2010-03-01, 11:46
jag gissar att du inte tränat hårt så länge... så fortsätt gnid så kommer den rätta känslan..
om du vill påskynda den så kanske du kan prova att inte sträcka armen helt utan vända
när den fortfarande är lite böjd. återgå sedan till att sträcka armen när du fått "kontakt"...

feyin
2010-03-01, 13:48
Jag har fått träningsvärk i armvecken men inte biceps i snart 2 år nu. Antar eftersom att alla tjatar om att 'träningsvärk är inte ett nödvändigt kvitto för utveckling!!!!111' så är det bara att köra på ändå. Jag har ju blivit starkare och ökat volymen så utvecklas gör jag ju.

prOtotype
2010-03-01, 14:00
Jag har fått träningsvärk i armvecken men inte biceps i snart 2 år nu. Antar eftersom att alla tjatar om att 'träningsvärk är inte ett nödvändigt kvitto för utveckling!!!!111' så är det bara att köra på ändå. Jag har ju blivit starkare och ökat volymen så utvecklas gör jag ju.

Det här låter ju mer som att du har skadade muskelfästen. Har du haft någon längre viloperiod under dom här två åren?

emi23j
2010-03-01, 14:53
Tur att tråden handlade om vilka övningar för biceps som är roligast.

Prova variera utförandet på övningarna. Långsamma/snabba reps, kortare vila, fler set osv. Annars kan du fråga Larry Scott om biceps.

Tänkte ge TS lite tips på övningar han kan prova så får han själv bestämma vad som funkar för honom:thumbup:

feyin
2010-03-01, 15:38
Det här låter ju mer som att du har skadade muskelfästen. Har du haft någon längre viloperiod under dom här två åren?
Hmm, max 1vecka någon gång. Annars bara när jag varit sjuk.

Welander
2010-03-01, 22:59
Senorna rör sig inte om inte något drar i dem. T.ex. musklerna som böjer armen. Kolla in armens anatomi för att se var biceps och dess kompisar egentligen börjar och slutar.

http://www.rci.rutgers.edu/~uzwiak/AnatPhys/APFallLect15_files/image016.jpg

Okej, kollade upp det, och för mig känns det som vid hantelcurl är Brachialis som tränas, är inte säker men det känns som om det är där det känns och inte i Biceps brachii.

Danne2k
2010-03-01, 23:35
Väldigt strikta stångcurls med rak stång och axelbrett grepp funkar verkligen bra för mig. Hur många reps är upp till var och en, kör själv 4-8, slutar när jag inte kan köra strikt längre, och det gäller framförallt när överkroppen börjar röra för mycket på sig.

Annars är det nog som de andra säger, det kommer när du kört ett tag.

ProteinKreatin
2010-03-01, 23:47
Väldigt strikta stångcurls med rak stång och axelbrett grepp funkar verkligen bra för mig. Hur många reps är upp till var och en, kör själv 4-8, slutar när jag inte kan köra strikt längre, och det gäller framförallt när överkroppen börjar röra för mycket på sig.

Annars är det nog som de andra säger, det kommer när du kört ett tag.

Håller med! Sjukt grym övning! :hbang:

Danne2k
2010-03-02, 00:00
Håller med! Sjukt grym övning! :hbang:

Ja, när man väl släpper viktkåtheten och ez-stången samt går över till rak stång så är man frälst! :thumbup:

sharkzlayer
2010-03-02, 02:44
Körde 1-hands biceps curl med skivstång i fredags. Utan tvekan den roligaste biceps övningen enligt mig.

+1 fast ne -1