handdator

Visa fullständig version : Snabb fråga! 0.2promille på ett glas vin?


remixxa
2010-02-27, 20:07
Sitter här och funderar på om jag ska ta bilen eller inte! Frågan är, kommer man upp i 0.2promille på ett glas rött rent generellt?

stafh
2010-02-27, 20:09
Beror på, men det är inte omöjligt.

Hemi
2010-02-27, 20:10
Sitter här och funderar på om jag ska ta bilen eller inte! Frågan är, kommer man upp i 0.2promille på ett glas rött rent generellt?

Tänk bara på att ett glas vin är runt en tredjedel av ett fullt vanligt vinglas. En fylld kupa är flera glas vin, enligt överenskomna mått.

Det är logiskt, eftersom kupan är till för att fylla glaset med lukt, tror jag, säger vinbarbaren hemi.

spoonchest
2010-02-27, 20:10
Antagligen lugnt.

xlucasx
2010-02-27, 20:10
Har du druckit någon alkohol alls så ska du inte köra oavsett vad.

Civilrätt
2010-02-27, 20:11
har du druckit någon alkohol alls så ska du inte köra oavsett vad.

+1

spoonchest
2010-02-27, 20:12
Tänk bara på att ett glas vin är runt en tredjedel av ett fullt vanligt vinglas. En fylld kupa är flera glas vin, enligt överenskomna mått.

Det är logiskt, eftersom kupan är till för att fylla glaset med lukt, tror jag, säger vinbarbaren hemi.

+1. Exakta mått, både på dig och mängden alkohol hasde nog varit intressant.

stafh
2010-02-27, 20:12
Vänta en timme åtminstone.

Tolkia
2010-02-27, 20:16
Du skall givetvis inte ta bilen. Om inte annat: Ponera att det händer något, och du vet att du har valt att köra med alkohol i kroppen, fast du hade kunnat låta bli, hur kommer det att kännas?

spoonchest
2010-02-27, 20:17
Några kompisar gjorde under gymnasietiden sig själva till experter på att räkna ut hur mycket de kunde dricka innan det blev rattfylla.
Nu sitter en av dem inne för grovt vållande till annans död på grund av att själv blivit både odödlig och världsbäst på fyrhjuling en midsommar för några år sedan.
Hans flickvän var tyvärr inte det.

Som sagt, det är nog lugnt. Men attityden är livsfarlig.

Jagärsvag
2010-02-27, 20:46
Dricker man alkohol ska man inte köra.

spann
2010-02-27, 20:48
fall du e så körkåt så får du la dra ut, du e ju nykter men värt de?

xlucasx
2010-02-27, 20:54
Skrämmande att se hur pass många som är liberala till att sätta sig bakom ratten när man "bara har druckit lite". Hoppas innerligt att ni aldrig någonsin får körkort eller att det ryker snart, ni förtjänar det inte.

spoonchest
2010-02-27, 20:59
JUGisre9xNU

svennebanan
2010-02-27, 21:28
Det borde finnas en automagisk trådlåsningsfunktion på alla trådar med orden "alkohol, öl , vin osv" i rubriken :D. I alla fall på helgerna.

stevebc
2010-02-27, 21:31
Ett glas vin kommer knappast påverka din körning, men i Sverige är lagen så strikt att jag aldrig skulle riskera att åka dit. Om du skulle orsaka en olycka (som du ändå hade orsakat utan vinglaset) så blir det ett jävla liv om du har 0,21 promille jämfört med om du har 0 i blodet.

Säga vad man vill om gränsen, men den fyller ett gott syfte. Här är gränsen 0,5 vilket gör att "alla" tänker "fan, jag kan dricka mig halvpackad ändå och sen vänta lite innan jag kör". Resultatet är att folk kör fulla här, och de kör som idioter. Ska ofta styla och speeda. Man blir förbannad.

Morty
2010-02-27, 21:43
Imo, ingen alkohol om man ska köra. Därför "nej tack, jag kör", inte "bara nåt glas, jag kör".

Oansvarligt. Men opti att fråga kolo innan, helt rätt inställning! =D

Deceiver85
2010-02-27, 21:47
Du skulle ha vaskat det där glaset vin om du hade velat köra bil...

High1ander
2010-02-27, 21:49
Skrämmande att se hur pass många som är liberala till att sätta sig bakom ratten när man "bara har druckit lite". Hoppas innerligt att ni aldrig någonsin får körkort eller att det ryker snart, ni förtjänar det inte.

Skrämmande också med alla morgontrötta som kör till jobbet, eller de personer som jobbat i 8 timmar, eller kanske 24 timmar och kör...

Jag tycker inte att man ska köra efter ett glas vin, det är oansvarigt, men samtidigt så vet jag att det finns mycket mycket mera som är oansvarigt att göra i trafiken som är praxis ändå. Sen kan jag faktiskt tro att om man har druckit ett glas eller en lättöl och väntat någon timme att man faktiskt kör bättre för man är mycket mer koncentrerad på att köra rätt, vilket annars kanske inte är fallet.

spoonchest
2010-02-27, 21:53
trötthet är illa. Men det kan man råda bot på. Man kan inte påverka hur fort man blir nykter.

Kryss
2010-02-27, 22:57
Trötthet botar du genom att vänta/vila, nykterhet likaså?

MrPowa
2010-02-27, 23:18
Oansvarligt. Men opti att fråga kolo innan, helt rätt inställning! =D

Precis de borde finnas en kolopanel som kan styra våra liv.

chidde
2010-02-27, 23:51
jag är helt med highlanders resonemang här

det är minst lika skrämmande med folk som kör utan glasögon (ifall körkortet kräver det), medicin i kroppen, trötta före/efter jobb, bakfylla, sjukdom etc etc

är du en medelsvensson som väger en 70-80 kg och är fullt medveten om dina gränser så tycker jag faktiskt det är okej med ett glas (125-175 ml) vin ute och sen köra.. förutsatt att du låter det gå 1 timme (helst 2 timmar för att vara på den säkra sidan)

kroppen förbränner ju x antal cl ren starksprit per timme, du behöver bara veta var din egen gräns är.. något man kan prova en hemmakväll om man har en bra alkoholmätare

jag som är rätt liten, kan efter två timmar känna mig lika fräsch som om jag inte hade druckit nåt. men då räknar jag från att jag tömt glaset och sedan fyllt på med vatten eller annat alkoholfritt under två timmar

remixxa
2010-02-28, 00:58
Ja nu skulle jag ju bara ha ett glas gott till en oxfilé och min 'attityd' och inställning blir inte mer liberal för att jag vill ha lite gott när man är på restaurang än när jag dricker vanligtvis. 0.2 gränsen finns där av en anledning, och frågan var väldigt enkel hurpass ett glas kommer upp till gränsen eller om de ligger under. Ja vet att de var en svår fråga att svara på, men halvt okunnig som jag är vad det gäller hurpass mycket man kan dricka gentemot vad man promillen blir, blev de snabbfråga ihopp om att någon visste :) nu är middagen över och jag tog en mellanöl istället. Så blev de med det!

Tolkia
2010-02-28, 01:27
Är det bra att köra när man är så trött att man knappt kan hålla ögonen öppna? Nej. Blir det bättre att köra onykter för att det ÄVEN är dåligt att köra när man är trött? Öh ... nej.

burre
2010-02-28, 01:35
You only live once, don't be a pussy.

xlucasx
2010-02-28, 01:37
Är det bra att köra när man är så trött att man knappt kan hålla ögonen öppna? Nej. Blir det bättre att köra onykter för att det Även är dåligt att köra när man är trött? Öh ... Nej.

+1

Shakemynuts
2010-02-28, 02:23
Är det bra att köra när man är så trött att man knappt kan hålla ögonen öppna? Nej. Blir det bättre att köra onykter för att det ÄVEN är dåligt att köra när man är trött? Öh ... nej.

Tackar, nu slapp jag skriva det själv.

High1ander
2010-02-28, 02:39
Är det bra att köra när man är så trött att man knappt kan hålla ögonen öppna? Nej. Blir det bättre att köra onykter för att det ÄVEN är dåligt att köra när man är trött? Öh ... nej.

Handlar mer om att folk verkar tycka det är en dödsynd att köra "onykter" när det är i många fall inte alls lika farligt som andra saker.

Det finns skillnader mellan att köra trött så man är lite seg och köra trött så man inte kan hålla ögonen öppna, och samma sak gäller ju hur man är påverkad av alkohol.

Det är lite som att köra för fort, vissa är bättre förare och har bättre bilar för att köra snabbare än vad som tillåts så jag tycker inte folk som kör för fort ska skjutas (inom rimliga gränser), samma sak gäller personer som är påverkade av alkohol, vissa blir sämre än andra. Men när man väl åker dit, för både fortkörning eller fyllekörning så får man stå sitt kast. Det handlar ju inte om att uppmuntra varken fortkörning, fyllekörning eller tröttkörning, utan om att sätta det i perspektiv mot varandra. Jag personligen avskyr sådana som kör "fulla" dvs. kanske mer mot 1-2 promillehållet (och under), men jag avskyr ju lika mycket trötta personer eller coola snubbar som ska burna runt och därmed utsätter andra för ökad fara.

För mig känns det skitsamma om en person blir ihjälkörd pga. någon idiot druckit för mycket eller att någon idiot försökte impa på någon tjej genom att maxa i tätbebyggt område, båda sakerna utförs av idioter som prioriterar sig själva framför andra människors säkerhet, riskerna och konsekvenserna är det samma.

Stoltz
2010-02-28, 02:40
You only live once, don't be a pussy.

Tyvärr har ju inte de som dör i trafikolyckor några extraliv heller. Du kanske har lite gröna svampar åt dem?

LoTiX
2010-02-28, 02:46
Låter som ni förväntar er att om man börjar med ett glas vin så blir det snabbt att man tänjer mer och mer på gränserna.

Ett glas vin gör ingen som helst minsta skillnad för din körförmåga. Trevlig åktur.

ryss
2010-02-28, 02:56
Jag har kört 17 mil på fyllan en gång, riktigt berusad, minderårig dessutom, det gick faktiskt bra, fast i efterhand ångrar jag mig otroligt mycket. Speciellt när man gjorde dumheter som tillexempel ligga i 100 på en 50 väg och styra ut mot busshållsplatserna där det stod människor, vilket gjorde att dom började springa, vilket man själv tyckte var skitroligt när man satt där med sina lika packade polare...inte bra alls och det är inget jag kommer göra om

Degpekka
2010-02-28, 03:00
Låter som ni förväntar er att om man börjar med ett glas vin så blir det snabbt att man tänjer mer och mer på gränserna.

Ett glas vin gör ingen som helst minsta skillnad för din körförmåga. Trevlig åktur.

Ja, det var ju väldigt klokt sagt. *screwy*

LoTiX
2010-02-28, 03:02
Ja, det var ju väldigt klokt sagt. *screwy*

Du får gärna utveckla istället för att komma med små intetsägande meningar.

Nu vet jag inte hur mycket du har i glaset men att man försätts i okörbart skick av ett glas rött känns smått otroligt. Du får gärna redovisa siffror på det så tar jag tillbaka.

spann
2010-02-28, 03:05
håller med lotix, är ju lika skärpt i huvet efter ett litet glas vin som han hade vart utan.. bara att man inte bör köra pga principer

tsp
2010-02-28, 03:08
lotix nu kn iper du igen! har man druckit ska man icke köra fordon även om man bara kör så skoter eller lekfordon eller så stadsbuss i innerstan! sjävl skulle jag aldrig sätta mig bakom ratten för tillfället! livsfarligt ju! HAHA

Degpekka
2010-02-28, 03:09
Du känner dig säkert lika skärt när du precis passerar 0.2promille också. Du kan ju känna dig hur skärpt som helst och ändå ha nedsatt förmåga att framföra ett motorfordon.

LoTiX
2010-02-28, 03:10
Du känner dig säkert lika skärt när du precis passerar 0.2promille också. Du kan ju känna dig hur skärpt som helst och ändå ha nedsatt förmåga att framföra ett motorfordon.

Skillnad på att känna och att vara.

Förstår inte varför man inte sätter gränsen vid 0 promille så löser man problemet.

Neuwb
2010-02-28, 03:42
Vad innbär det att "ha druckit"? Känns som det finns massa låtsashjältar här som vill briljera med sin oklanderliga moral även om låtsashjälten två poster innan sa exakt samma sak, men vad menar ni egentligen?
"Inte köra om man druckit alkohol" alltså men då tråden gäller ett glas vin och en hel armé kommer med såna uttalanden så blir man lite nyfiken. Kan man köra bil efter en lättöl t.ex?

stevebc
2010-02-28, 06:33
Låter som ni förväntar er att om man börjar med ett glas vin så blir det snabbt att man tänjer mer och mer på gränserna.

Ett glas vin gör ingen som helst minsta skillnad för din körförmåga. Trevlig åktur.Sant, men lagen är som den är. Om glaset får en att pusha ens promillehalt över 0,2-strecket så är man fackad ifall man åker dit. Oavsett hur bra man än kör.

spoonchest
2010-02-28, 08:52
Förstår inte varför man inte sätter gränsen vid 0 promille så löser man problemet.

Jepp. Är man under 0,2 promille så är man ju faktiskt enligt lagen nykter nog att köra.
Sätter man den vid noll kan folk sluta spekulera och hålla sig hemma istället.
Av princip sätter jag mig aldrig bakom ratten efter att ha druckit starkvaror, om än i mkt små mängder.

Hemi
2010-02-28, 10:19
Trötthet kan ju vara värre än alkoholpåverkan men man skall inte separera de två eftersom tröttheten är en del av alkoholpåverkan. Den slår in efter ett tag och beroende på hur trött/pigg man var innan man drack den lilla mängden alkohol är resultatet variabelt även om man har exakta siffror på promillen.

Shakemynuts
2010-02-28, 12:31
Du får gärna utveckla istället för att komma med små intetsägande meningar.

Nu vet jag inte hur mycket du har i glaset men att man försätts i okörbart skick av ett glas rött känns smått otroligt. Du får gärna redovisa siffror på det så tar jag tillbaka.

Du kan känna dig hur "körbar" som helst. Det ändrar inte det faktum att din reaktionsförmåga sänks avsevärt!

Jagärsvag
2010-02-28, 13:27
Låter som ni förväntar er att om man börjar med ett glas vin så blir det snabbt att man tänjer mer och mer på gränserna.

Ett glas vin gör ingen som helst minsta skillnad för din körförmåga. Trevlig åktur.

Varför kan man inte skippa vinet om man ska köra bil? Dummare inlägg får man leta efter.
Och hur mycket är 1 glas vin?

tsp
2010-02-28, 13:36
Jag är inte lättpåverkad. Men dricker jag ett glas vin förändras mina stats i cod4 till det sämre även fast jag inte känner mig ett dugg berusad...

LoTiX
2010-02-28, 14:03
Sant, men lagen är som den är. Om glaset får en att pusha ens promillehalt över 0,2-strecket så är man fackad ifall man åker dit. Oavsett hur bra man än kör.

Självklart rör diskussionen fallet där man inte når över någon juridisk gräns.

Du kan känna dig hur "körbar" som helst. Det ändrar inte det faktum att din reaktionsförmåga sänks avsevärt!

Har du några siffror på att reaktionsförmågan sänks avsevärt vid så låga nivåer?

Varför kan man inte skippa vinet om man ska köra bil? Dummare inlägg får man leta efter.
Och hur mycket är 1 glas vin?

Vem sa det?

Och ett glas vin, första google-träffen:

http://storstadskvinna.blogg.se/images/2008/vin_19390111.jpg

Med ett så korkat inlägg märks det att det är du på din avatar.

Du blir nog inte långvarig med så idiotiska inlägg. ;)

svennebanan
2010-02-28, 14:09
LoTiX:

Jag blir arg när du tycker det är okey att äventyra andras säkerhet.

Undra vad du skulle ha för inställning till det hela om något rattfyllo gav dig ett par månader i rullstol nästa helg?

Visst kanske man inte blir allt för påverkad av ett glas vin, men du måste ju förstå att alla reagerar olika på alkohol. Det är också självklart att man vill ha en rejäl säkerhetsmarginal.

tsp
2010-02-28, 14:12
Om man vet att man ska köra bil men det ändå är så jävla viktigt att dricka att man inte kan låta bli behöver man fan i mig uppsöka hjälp för sitt alkoholberoende.

LoTiX
2010-02-28, 14:15
LoTiX:

Jag blir arg när du tycker det är okey att äventyra andras säkerhet.

Undra vad du skulle ha för inställning till det hela om något rattfyllo gav dig ett par månader i rullstol nästa helg?

Visst kanske man inte blir allt för påverkad av ett glas vin, men du måste ju förstå att alla reagerar olika på alkohol. Det är också självklart att man vill ha en rejäl säkerhetsmarginal.

Vilket vi har med 0.2 promille.

Det behövs alltid en djävulens advokat i diskussioner som blir allt för löjligt felvinklade. Det existerar ett tiotal variabler som har långt värre konsekvenser än en sub 0.2-promillig alkoholhalt men ändå sätter sig halva landet i sina bilar på morgonen, stressade, trötta och i dåligt väder på undermåliga vägar och ser det som en rättighet.

Vad i hela friden ett rattfyllo har med saken att göra kan jag för mitt liv inte förstå. Och vad gäller min personliga syn på det juridiska så hade gränsen som sagt gärna fått vara 0.0 dels så man sluppit dessa idiotiska moraliska diskussioner, dels så att man kunnat säkerställa ett brott direkt vid utblås i bilen istället för som nu att alkoholnivån måste ligga ovanför gränsen även vid test inne i polishuset.

Om man vet att man ska köra bil men det ändå är så jävla viktigt att dricka att man inte kan låta bli behöver man fan i mig uppsöka hjälp för sitt alkoholberoende.

Här har vi ju åter igen en komisk snedvinklig utav det ursprungliga meddelandet från remixxa. Jag ser varken att personen tycker det är jävligt viktigt att dricka alkohol eller att personen måste ta bilen under kvällen. Men som vanligt verkar det bli så i dessa diskussioner.

svennebanan
2010-02-28, 14:16
Om man vet att man ska köra bil men det ändå är så jävla viktigt att dricka att man inte kan låta bli behöver man fan i mig uppsöka hjälp för sitt alkoholberoende.

Alkoholister finns det gott om har jag märkt!

Trance
2010-02-28, 14:20
Jag har kört 17 mil på fyllan en gång, riktigt berusad, minderårig dessutom, det gick faktiskt bra, fast i efterhand ångrar jag mig otroligt mycket. Speciellt när man gjorde dumheter som tillexempel ligga i 100 på en 50 väg och styra ut mot busshållsplatserna där det stod människor, vilket gjorde att dom började springa, vilket man själv tyckte var skitroligt när man satt där med sina lika packade polare...inte bra alls och det är inget jag kommer göra om

Jag hoppas du inte kommer få barn någon gång. Du verkar ha rätt dåliga värderingar överlag.

Tolkia
2010-02-28, 14:21
Här har vi ju åter igen en komisk snedvinklig utav det ursprungliga meddelandet.
Inte mer än din "nanananatröttapersonerärminsannocksåfarliga" osv.

Jag skulle fortfarande ställa frågan: Är det verkligen värt risken? Om det händer något kanske det inte kan bevisas att det berodde på att man druckit, men man kommer alltid att själv veta att man druckit. Varför inte bespara sig eventuella funderingar i efterhand?

svennebanan
2010-02-28, 14:28
Jag hoppas du inte kommer få barn någon gång. Du verkar ha rätt dåliga värderingar överlag.

Det naturliga urvalet gör inte sitt jobb längre, så du kommer nog bli besviken. :D

LoTiX
2010-02-28, 14:28
Inte mer än din "nanananatröttapersonerärminsannocksåfarliga" osv.

Jag skulle fortfarande ställa frågan: Är det verkligen värt risken? Om det händer något kanske det inte kan bevisas att det berodde på att man druckit, men man kommer alltid att själv veta att man druckit. Varför inte bespara sig eventuella funderingar i efterhand?

Tycker du att i en mening påpeka trötthetens påverkan på körningen kan tolkas som "nanananatröttapersonerärminsannocksåfarliga osv."? Och på vilket vis är det irrelevant? Och om den är lika komisk, gör den tsp:s kommentar mindre irrelevant?

Angående ens egna funderingar vid en eventuell olycka är det självklart ett rationellt argument man borde lyssna till innan man beslutar sig för att köra, precis som med alla andra variabler som spelar in. Man kan inte se på det som en extrem, helt isolerad och unik i sin påverkan. Det blir allt för svartvitt. Ett glas vin som på postad bild drucken av en genomsnittlig kolo-medlem strax innan en körning menar jag fortfarande på har en helt negligerbar effekt för körningen i alla praktiska sammanhang.

tsp
2010-02-28, 14:52
Här har vi ju åter igen en komisk snedvinklig utav det ursprungliga meddelandet från remixxa. Jag ser varken att personen tycker det är jävligt viktigt att dricka alkohol eller att personen måste ta bilen under kvällen. Men som vanligt verkar det bli så i dessa diskussioner.

Men om det inte är viktigt att få sitt jävla glas vin eller köra ner till macken för å köpa korv på natten, vad är då problemet? Avstå alkohol om man vill köra bil, svårare är det inte.

LoTiX
2010-02-28, 14:58
Men om det inte är viktigt att få sitt jävla glas vin eller köra ner till macken för å köpa korv på natten, vad är då problemet? Avstå alkohol om man vill köra bil, svårare är det inte.

Farligt för mig att tolka någon annans ord men jag kan bara anta att remixxa funderade över om ett glas vin kunde tänkas ha någon påverkan på antingen (1) förmågan att framföra ett fordon, (2) risken att gå över den juridiska gränsen för ratfylla eller (3) en kombination.

Stoltz
2010-02-28, 15:03
Påminnelse: Hur mycket man än mår bra i magen av att försöka - Två fel innebär inte ett rätt. Hur mycket man än vill det. (Gäller båda hållen i den här tråden..)

tsp
2010-02-28, 15:37
Farligt för mig att tolka någon annans ord men jag kan bara anta att remixxa funderade över om ett glas vin kunde tänkas ha någon påverkan på antingen (1) förmågan att framföra ett fordon, (2) risken att gå över den juridiska gränsen för ratfylla eller (3) en kombination.

Jag fattade det som att han undrade om han bör ta bilen eller ej. Jag säger lämna bilen hemma.

Librish
2010-02-28, 16:23
Måste hålla med LoTiX här.

Ibland kan det ju vara så att man dricker ett glas vin för att sedan överraskande behöva köra bil. Då kan det vara bra och veta ifall man måste försöka ringa in en chaufför eller om man kan köra. Och känner man sig pigg och alert i övrigt så tror jag att man kan köra bil på ett glas vin utan problem.

Självklart ska man i alla möjliga fall försöka att inte dricka över huvud taget vid körning, men ibland kommer det situationer oväntat där det kan vara viktigt att köra och då skulle i alla fall inte jag ha något problem att köra på ett glas.

tsp
2010-02-28, 16:34
För att vara 100% realistisk så skulle jag inte köra direkt efter att jag druckit ur ett glas vin. Men efter 1,5-2 timmar skulle jag göra det.

svennebanan
2010-02-28, 17:43
Måste hålla med LoTiX här.

Ibland kan det ju vara så att man dricker ett glas vin för att sedan överraskande behöva köra bil. Då kan det vara bra och veta ifall man måste försöka ringa in en chaufför eller om man kan köra. Och känner man sig pigg och alert i övrigt så tror jag att man kan köra bil på ett glas vin utan problem.

Självklart ska man i alla möjliga fall försöka att inte dricka över huvud taget vid körning, men ibland kommer det situationer oväntat där det kan vara viktigt att köra och då skulle i alla fall inte jag ha något problem att köra på ett glas.

Vad för situationer skulle rättfärdiga en "rattfylla"? Köra hem polarna? Köpa en korv på macken?

Den ända situation där det faktiskt skulle vara ok(enligt mig då) var om en kompis(eller vem som helst) hade en kniv i ena lungan eller liknande.

Stoltz
2010-02-28, 17:48
Vad för situationer skulle rättfärdiga en "rattfylla"?

rw2b8ENc_Ak

Librish
2010-02-28, 18:11
Vad för situationer skulle rättfärdiga en "rattfylla"? Köra hem polarna? Köpa en korv på macken?

Den ända situation där det faktiskt skulle vara ok(enligt mig då) var om en kompis(eller vem som helst) hade en kniv i ena lungan eller liknande.

Kan väl försöka hitta på ett par scenarion.

1. Din kompis tappar en kruka på foten och bryter den. Han har skitont men det är ju inte direkt livshotande. Då skulle jag köra in honom till akuten.

2. Din flickvän ringer och säger att taxibolaget slarvat bort hennes bokning och hon håller på att missa sitt flyg till Sidney. Då skulle jag köra henne till flygplatsen.

Detta gäller alltså för ETT glas vin och att jag i övrigt känner mig i fullgod form för att köra.

EDIT: Dessa situationer förutsätter naturligtvis att det inte finns någon annan förare nära tillgänglig.

svennebanan
2010-02-28, 18:18
Kan väl försöka hitta på ett par scenarion.

1. Din kompis tappar en kruka på foten och bryter den. Han har skitont men det är ju inte direkt livshotande. Då skulle jag köra in honom till akuten.

2. Din flickvän ringer och säger att taxibolaget slarvat bort hennes bokning och hon håller på att missa sitt flyg till Sidney. Då skulle jag köra henne till flygplatsen.

Detta gäller alltså för ETT glas vin och att jag i övrigt känner mig i fullgod form för att köra.

EDIT: Dessa situationer förutsätter naturligtvis att det inte finns någon annan förare nära tillgänglig.

Du förtjänar att bli påkörd av någon som efter ETT glas vin kör sin flickvän till flygpassen tycker då jag.

Ring en taxi?
edit: finns fler än ett bolag?

Librish
2010-02-28, 18:27
Du förtjänar att bli påkörd av någon som efter ETT glas vin kör sin flickvän till flygpassen tycker då jag.

Ring en taxi?
edit: finns fler än ett bolag?

Jag skrev ju att det inte fanns någon annan förare att tillgå, det var ett exempel inte en verklig situation.

Då måste jag anta att du inte kör bil om du gäspade för två timmar sen, fick en kärringstöt på jobbet eller åt en likörpralin till kaffet?

Nu överdriver jag, men jag tror att ett glas vin snarare skulle göra mig till en bättre bilförare (eftersom jag skulle koncentrera mig mer) än det motsatta. Det finns en anledning att man för köra med 0,1 promille.

Degpekka
2010-02-28, 18:34
Då var det ju väldigt relevant om det bara var ett exempel och inte någon som skulle kunna ske i verkligheten.

Vad har gäspa att göra med trötthet?

Jag kan sätta ganska mkt pengar på att du inte är en bättre förare med ett glas vin i kroppen. :)

svennebanan
2010-02-28, 18:39
Då var det ju väldigt relevant om det bara var ett exempel och inte någon som skulle kunna ske i verkligheten.

Vad har gäspa att göra med trötthet?

Jag kan sätta ganska mkt pengar på att du inte är en bättre förare med ett glas vin i kroppen. :)

Troligtvis var det verkliga eller smått förändrade situationer hur hans liv.

Alkohol har väl annars den effekten att man känner sig lite "bättre". Han kanske är full?

Jag äter inga praliner och cyklar för övrigt.

Librish
2010-02-28, 18:41
Då var det ju väldigt relevant om det bara var ett exempel och inte någon som skulle kunna ske i verkligheten.





Nu skrev jag ju överst att jag hittade på dom, då får man ju försöka ta till sig andemeningen med exemplena.

Vad har gäspa att göra med trötthet?

Jag vet inte om du drygar dig eller inte förstår men det var väl en ganska irrelevant fråga om du förstod min poäng?

Jag kan sätta ganska mkt pengar på att du inte är en bättre förare med ett glas vin i kroppen. :)

Nu dricker jag aldrig vin, men är inte ett glas strax över en deciliter och är inte %-halten mellan 10-20? Då känns det som det är väldigt lite alkohol men jag kanske har fel på hur lite som krävs för att på ett betydande sätt försämra körförmågan.

Allt som oftast när man kör så kör man på rutin, lite inne i sitt huvud och då har man inte världens bästa reaktionsförmåga. Så om man sittar och koncentrerar sig tror jag definitivt att man kör bättre.

Librish
2010-02-28, 18:43
Troligtvis var det verkliga eller smått förändrade situationer hur hans liv.

Alkohol har väl annars den effekten att man känner sig lite "bättre". Han kanske är full?

Jag äter inga praliner och cyklar för övrigt.

Det var ju moget... Nej, jag dricker nästan aldrig och har aldrig kört bil inom 24h efter ett alkoholintag så där har du fel. Har inte ens bil.

tsp
2010-02-28, 22:53
Vad hade du gjort om din flickvän ringt om skjuts till flygplatsen och du inte haft körkort eller bil då, eller samma sak i fallet med den brutna foten? Liksom allt går att lösa på flera sätt.. Man kan be någon annan att köra eller ringa ett annat taxibolag. Det är ett väldigt bra skäl att be ex. en granne eller någon annan bekant om skjuts "för jag har ingen bil/körkort", precis som det är ett väldigt bra skäl "för jag har druckit ett glas vin och vill inte ta onödiga risker". Tror både din polare och din flickvän hade haft förstående för båda dessa ursäkter.

Shakemynuts
2010-02-28, 22:59
Har du några siffror på att reaktionsförmågan sänks avsevärt vid så låga nivåer?


Orkar inte leta upp. Men det finns tester som visar hur mycket längre bromssträckor blir t ex med alkohol, trötthet etc. Är du intresserad kan du väl kika på vägverket eller nått.

Librish
2010-02-28, 23:23
Vad hade du gjort om din flickvän ringt om skjuts till flygplatsen och du inte haft körkort eller bil då, eller samma sak i fallet med den brutna foten? Liksom allt går att lösa på flera sätt.. Man kan be någon annan att köra eller ringa ett annat taxibolag. Det är ett väldigt bra skäl att be ex. en granne eller någon annan bekant om skjuts "för jag har ingen bil/körkort", precis som det är ett väldigt bra skäl "för jag har druckit ett glas vin och vill inte ta onödiga risker". Tror både din polare och din flickvän hade haft förstående för båda dessa ursäkter.

Att köra bil är ALLTID en risk. Vad jag försöker säga är att andra faktorer som man utan problem skulle köra med, t ex väglag, trötthet och väder kan påverka mycket mer än ett glas vin.

Med detta försöker jag inte säga att man ska köra bil efter att ha druckit, utan man ska i största mån undvika det, precis som man ska, om man kan, undvika att köra på natten eller vid vinterväglag.

Men ibland så kommer det "viktigare" körningar och då tycker jag att det är lite löjligt att dom flesta utan tvekan skulle köra till affären för att köpa godis halv elva på natten eller tar bilen till jobbet tidigt på morgonen men att överhuvudtaget köra någonstans, när man har duckit ett glas vin, är helt otänkbart.

remixxa
2010-02-28, 23:43
Jag förstår inte eran diskussion. Frågan var väldigt enkel, och hurvida det är smart eller ej är faktiskt ointressant. Jag, som jag antar alla (de flesta med vett) andra också gör, använda sig utav sunt förnuft och avgöra om man är kapabel eller ej vid körning när man druckit. Det intressanta är hur mycket man rent generellt som man eller kvinna, kan dricka innan man kommer upp till den olagliga gränsen. Om man som person vet med sig att man efter en öl är riktigt dunderseg i skallen, ja då ska man ju inte heller köra. Men för dom som inte blir de, är det ju faktiskt helt Ok på alla sätt och vis, förutsatt att man vet sin gräns. Ingen som vet riktlinjer eller har forskningsresultat om ämnet?

Lando
2010-02-28, 23:47
Måste hålla med LoTiX här.

Ibland kan det ju vara så att man dricker ett glas vin för att sedan överraskande behöva köra bil. Då kan det vara bra och veta ifall man måste försöka ringa in en chaufför eller om man kan köra. Och känner man sig pigg och alert i övrigt så tror jag att man kan köra bil på ett glas vin utan problem.

Självklart ska man i alla möjliga fall försöka att inte dricka över huvud taget vid körning, men ibland kommer det situationer oväntat där det kan vara viktigt att köra och då skulle i alla fall inte jag ha något problem att köra på ett glas.

Kan bara hålla med här. Jag tycker:

-Planera aldrig för att dricka och köra.
-Om en akut situation inträder och du tvingas ta bilen efter ett glas, ha då respekt för alkoholen och ta det extra försiktigt.

svennebanan
2010-02-28, 23:58
Jag förstår inte eran diskussion. Frågan var väldigt enkel, och hurvida det är smart eller ej är faktiskt ointressant. Jag, som jag antar alla (de flesta med vett) andra också gör, använda sig utav sunt förnuft och avgöra om man är kapabel eller ej vid körning när man druckit. Det intressanta är hur mycket man rent generellt som man eller kvinna, kan dricka innan man kommer upp till den olagliga gränsen. Om man som person vet med sig att man efter en öl är riktigt dunderseg i skallen, ja då ska man ju inte heller köra. Men för dom som inte blir de, är det ju faktiskt helt Ok på alla sätt och vis, förutsatt att man vet sin gräns. Ingen som vet riktlinjer eller har forskningsresultat om ämnet?

Hur bra är man på att bedöma om man borde köra bil när man börjat dricka? Är det inte så att desto mer man dricker, desto bättre bilist anser man sig vara?
OM du som nykter kunde bedöma hur vida du borde köra vore det ju en helt annan femma.

Ignatius72
2010-03-01, 08:07
För de allra flesta så innebär inte ett glas vin eller öl att man tappar någon körförmåga. Jag hatar verkligen fyllekörning, men ett glas vin är inte fyllekörning. Med Tolkias "argument" om hur man skulle känna sig om man var med i en olycka och man druckit ett glas vin. Ja, eftersom den mängden inte påverkar så kan man sova lugnt över den saken. Dåliga däck, ouppmärksamhet pga telefoner, stereo, polare, annat, trötthet, bakis, dåliga planering, hastighet etc etc är bar anågra variabler som man kan fundera över innan man får ångest över ett glas vin. Däremot så är alkohol en extremt stor syndare när det gäller trafikolyckor, men då pratar vi om andra mängder.
Men nej, jag dricker inte och kör.