handdator

Visa fullständig version : motverka sötsug


fred82ros
2010-02-27, 17:05
som min topic lyder har ja en fråga om sötsuget.... man har väldigt ofta... hur motverkar man de.. har hört att "krom" ska hjälpa... finns de något annat som hjälper mot sötsuget??? alla tips är välkomna

/Fredrik....

mikaelj
2010-02-27, 17:13
Att sluta äta godis & läsk samt raffinerade kolhydratkällor som bröd.

fred82ros
2010-02-27, 17:19
Att sluta äta godis & läsk samt raffinerade kolhydratkällor som bröd.

försökt men sockersuget är för stort och behöver något som hjälper mig i början för att bara sluta funkar itne har försökt hahaha

mikaelj
2010-02-27, 17:42
LCHF / Paleo. Läs min FAQ. Det fungerar för många som ett bra sätt att bli av med sötsuget. Eller periodisk fasta.

Problemet med att utesluta bröd, pasta o annat som kan agera som "trigger" är att man får i sig för lite energi då. När du gjort det, har du samtidigt ökat mängden fett i maten?

Pepz
2010-02-27, 17:48
försökt men sockersuget är för stort och behöver något som hjälper mig i början för att bara sluta funkar itne har försökt hahaha

viljestyrka. det tar bara några dagar så är suget borta.

mikaelj
2010-02-27, 17:52
Just ja. Se til att få tillräckligt med sömn och försök att undvik att låta saker göra dig stressad.

Det påverkar till och med mig som i vanliga fall hellre äter en omelett än en kladdkaka... (som tur är har jag viljestyrkan att stå emot, för jag vet att det inte egentligen hjälper)

Chrilli
2010-02-27, 18:00
Bra mat och sömn kan ta bort suget, men det psykologiska är svårast. Där gäller bara stark vilja. Ibland är jag inte sugen, men hjärnan vill ha lite känns det som.
Är det ett jätte sug för mig så köper jag liten påse med skumbananer eller sockerbitar och äter dem sen får det vara nog. Oftast är det bästa och inte ha något hemma, när man sedan skall ta sig och köpa det så försvinner oftast suget för mig.

Christyle
2010-02-27, 18:18
Försök att disciplinera dig annars häll i lite EEA i munnen det brukar hjälpa för mig

Icefire
2010-02-27, 19:19
Tuggummi kanske? Annars är det nog bara viljestyrka och diciplin som gäller. Man kan klara av det mesta, bara man tror på sig själv och kämpar tillräckligt hårt.

malfunction
2010-02-27, 19:34
Tuggummi kanske?

Bob Harper backar det, nuff said.

MrBurner
2010-02-27, 19:57
Något som åtminstone ger mig sötsug, är att vara vaken väldigt länge och med det menar jag att t ex. köra en "all-nighter" med exempelvis ett spel eller en hög med filmer eller serier.

Med andra ord: Undvik det :)

Olegh
2010-02-27, 20:16
viljestyrka. det tar bara några dagar så är suget borta.

Oj, somliga har det bra hör jag. Suget ligger alltid där i bakgrunden och retas, mer eller mindre. Men sötsugs-attackerna kommer betydligt mera sällan om man lyckas avstå från socker och snask ett par veckor.

Crocker
2010-02-27, 22:39
Oj, somliga har det bra hör jag. Suget ligger alltid där i bakgrunden och retas, mer eller mindre. Men sötsugs-attackerna kommer betydligt mera sällan om man lyckas avstå från socker och snask ett par veckor.

Finns gener som påverkar allt också.
Vissa har det lättare/svårare.
Men försök att undvik raffinerade kolhydrater, malto/vitargo os.v. För mig triggar det igång totalt iaf.

Fredrik_S
2010-02-28, 00:37
Äta mycket mat tycker jag funkar bäst, akta sig för att dra in på det vanliga käket. Oftast har sötsuget kommit isamband med att man blivit hungrig, men har man väl fått sötsuget är det inte säkert det försvinner bara för man äter mat.
Äta mat regelbundet med både mycket fett protein och kolhydrater hjälper, akta sig för att ligga på kcal minus. som kolhydratkälla funkar ris pasta bröd potatis havrgryn och dylikt bra.

astrodog
2010-02-28, 14:15
Krom och glutamin.

CVN
2010-02-28, 18:01
Krom och glutamin.

Motivera gärna :)

jacklemmon
2010-03-02, 09:37
På kort sikt: drick kaffe.
På lång sikt: dra ner rejält på stärkelse och andra kolhydrater. Personligen blir jag av med sötsuget helt om jag låter större delen av mitt näringsintag komma från fett.

Swallowme
2010-03-02, 09:49
På kort sikt: drick kaffe.
På lång sikt: dra ner rejält på stärkelse och andra kolhydrater. Personligen blir jag av med sötsuget helt om jag låter större delen av mitt näringsintag komma från fett.

Bättre tips finns inte, kan jag säga med egen erfarenhet. Fungerar som på en dans.

sen gå inte till ICA på tom mage och spotanhandla. Händer lätt att en godis slinker ner i korgen när man står o väntar i kön till kassan annars. *popcorn*

prOtotype
2010-03-02, 10:17
Ät stora måltider mat och ge fan i småsaker imellan.

Den förklaring jag har fått av det värsta sötsuget är att när kroppen har höga insulinnivåer och lågt blodsocker så uppfattar den det som farligt och de delar som kallas reptilhjärnan försöker därför styra kroppen till att äta något för att jämna ut det. (obs - har inga vettiga källor på detta utan det är så jag har fått det förklarat) Så försök att inte ge dig själv blodsocker-spikes. Vet att en del människor jag känner tänker "jag måste få upp mitt blodsocker" när dom känner att det är lågt och så trycker dom i sig något med massa socker istället för att äta något vettigt.

astrodog
2010-03-02, 20:13
Motivera gärna :)

Kan inte motivera krom och glutamin mer än att det är det som brukar cirkulera i alternativmedicin-kretsar när det pratas om sötsug. Har aldrig själv provat, men läst/hört om det mångfaldigt med gånger. Allt jag provat i alternativmedicin-väg har funkat bra och det här med krom upplever jag vara av samma höga kvalitet i resnonemang som annat. Sök efter chromium och kanske sugar eller sweet tooth på google.

Scar
2010-03-02, 20:20
Kanske inte är det nyttigaste alternativet men om jag röker en cigg så försvinner sötsuget för mig helt. Tuggummin hjälper också ganska bra för mig, dock så är det väl individuellt eftersom en del påstår sig få högre sockersug av tuggummin. Fast i slutändand så handlar det väl egentligen bara om viljestyrka. Se till att aldrig handla hem sötsaker så käkar du det inte. Om jag blir sugen på något och det inte finns hemma är jag i 99 fall av 100 för lat för att gå och handla det ändå och är hellre utan då.