handdator

Visa fullständig version : Mat Lista


Rockwilda
2003-09-25, 20:45
Hejsan, jag har "typ" precis börjat tränat, träningen går bra och så, men har ett lite problem, jag e inte så high five med vikken mat osv man ska käka, sen så läser man erans kost schema, men förstår mig inte riktigt på dom med "%, kcal, g" och så vidare, undrar bara om någon orkar ta sin tid och skriva ett lätt schema samt vikken mat som e bra (några exempel)

vore schysst, tack på förhand!

shirunai
2003-09-25, 21:11
Lär dig vad kolhydrater, protein och fett gör för din kropp, börja läsa på allt du äter innehåller sen kan du börja lära dig om Glykemiskt index, börja med att inte äta socker iaf.

bra saker förutom middagar är.


Vestan 5% ost (5% fett 34gram protein)
Kesella (13g protein)
Keso
Mjölk
Risgrynsgröt (tub)
Ärtsoppa (tub)
Bananer
Äpplen
Mandariner
Kiwi
Päron
tonfisk
olivolja
majsolja
Nötter ex mandlar, jordnötter (i rimliga mängder)
flerkornsmackor även helkorn
Allbran + Mjölk
Havregryn
Mannagryn
yoghurt
torkad fisk
kikärtor
bönor
Röda linser
Gröna Linser
Fil
ostkaka light
ägg
du kan äta skaldjur som tex räkor
musli
juice

det är väll mellanmålen och frukost....finns en massa som jag inte kommer på nu.

Sen till måltiden är väll i skolan och mamma gör åt dig
be henne köpa kött, fisk, fågel, ät basmat ris/potatis/pasta

cjs
2003-09-25, 21:30
Husmanskost funkar kanon. I stora mängder, inga småflickeportioner.

Tycker du att du blir för tjock av det, rör på dig mer eller snåla lite mer med såsen. Då blir styrkeökningarna lite mindre men du sparar nån centimeter på midjan.

Proteinrik mat är alltid bra, men man behöver inte överdriva.

King Grub
2003-09-26, 07:03
Jag kan ju lägga in det här. Igen. :D'

Dela upp ditt matintag på fler mål. 5 eller 6 mindre mål per dag.

Ät långsamma kolhydrater och protein till varje mål.

Långsamma kolhydrater har ett GI på 70 eller lägre. Här är en tabell:

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka och lövbiff, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm.

Efter träningen behöver du alltid kolhydrater, då snabba, för återhämtning och glykogeninlagring. Då väljer du alltså ett högt GI i stället, enda gången på dagen. Plus protein till det. Målen därefter kan du snåla in på kolhydratintaget och basera målet innan du hoppar ner i sängen på protein och fett. Huvudsaken om du vill gå ner är dock att du ligger på kaloriminus, inte att du stryper kolhydraterna helt. Vill du däremot bygga muskler är det nästan ett måste att ligga på kaloriplus. Alltså går de båda sakerna inte ihop speciellt bra, utan man får prioritera.

Angående dina begreppsfrågor: kcal betyder kilokalorier och är ett mått på hur mycket energi maten du äter innehåller, och är alltså inte något som går att väga upp i deciliter eller gram. G är helt enkelt just gram. % är ju procent, och det kan ju vara procent av mycket, så det går inte att förklara utan vidare.

Munter
2003-09-26, 09:22
Originally posted by cjs
Husmanskost funkar kanon. I stora mängder, inga småflickeportioner. :hbang:

Herkulez
2003-09-26, 11:45
Kyckling och ris med sweet hot chili sauce.....funkar att äta kall som varm :bow:

Rockwilda
2003-09-26, 14:21
tack för alla era tips, men jag e 174 och väger dryga 66.8 kilo, vägde i och för sig 64.4 för 2 veckor sen, men käkar 3 power gainers om dagen och creatine, så i mitt fall nu ska jag bara äta äta äta äta och gå upp i vikt.... men tack iaf, mcyket mat verkar det som :eating: :eating: :eating: :eating: hehe