handdator

Visa fullständig version : viktpendel deluxe


idapida
2010-02-27, 15:07
Jag provade ett halvår med intensiv konditionsträning, ingen styrketräning alls och en varierad, regelbunden kost med mycket frukt. Det resulterade i en viktminskning på ca 6 kg.
Nu under 4 månader har jag ffa styrketränat och ätit betydligt mer protein (även börjat knapra östrogenfria p-piller)...och ökat vikten med nästan 10 kg.

Min fråga nu är vad dessa 10 kilon består av. Jag har verkligen inte medvetet "bulkat"...

Sen har jag en liten bifråga; jag känner att kroppen är vätskefylld jämfört med tidigare. Har min nuvarande kost och träning påverkat kroppens vätskeupptag? ...och har ni något tips på hur jag kan "dränera" kroppen lite?

Peace!

King Grub
2010-02-27, 15:15
Normalt sett, om man viktminskningen går ner ner i fett, är det mest fett man går upp vid en kommande viktökning, och tvärtom om viktminskningen mest bestått av muskelmassa - då är det fettfri massa man främst lägger på sig. I ditt fall, när du har förändrat din träning och kost med att lägga till styrketräning och höja proteinintaget kraftigt, är det mest största sannolikhet mycket muskelmassa du har lagt på dig. En viktökning på 10 kilo på kort tid består alltid till en viss del av fett, men dina förändringar gör att en mycket större del av den vikten garanterat består av muskelmassa än vad annars hade varit fallet.

Tolkia
2010-02-27, 15:21
Något (men inte 10 kg) av viktuppgången kan ha med minipillren att göra; ofta drar man på sig något kilo (brukar vara 1-2) vätska när man börjar med p-piller. Det kan också hända att man blir hungrigare när man äter p-piller och därför omedvetet äter mer.

idapida
2010-02-27, 16:02
yes, jag tror att de där två extra kilona har med pillerknapringen att göra...vad är det i dem som gör att jag suger åt mig vatten?

och tackar, det känns lite bättre att veta (det jag också iofs anat) att mycket av ökningen faktiskt är muskelmassa.

but then again, jag känner även av "slätheten" och tycker att jag är vattnig för tillfället.
Är kolhydratstömning en utväg?

Sniggel
2010-02-28, 12:27
Ett tips är att ta bilder på dig själv 1 gång i halvåret samt teckna vikt och midjemått om du på sikt vill avgöra vad viktförändrongar består av. Det är inte alltid man kan se i spegeln vad som händer med ens kropp, man blir blind och kanske inte märker om man gör några "framsteg" utan tittar bara på vad vågen visar.

Angående vatten. Vad är det som gör att du tror att du lägger på dig mer vätska? Är du säker på att det är just vätska och inget annat?
Om det är så, så kan det bero på väldigt mycket olika faktorer varav hormonförändringar och förändrat saltintag kan vara några, stress en annan.

edit: Ofta tycker jag att folk förväxlar vattnighet till viss del med vanligt hederligt fett.

idapida
2010-03-03, 11:29
jo bilder är ju det bästa...men jag har mina ställen på kroppen som förändras när jag pendlar i vikt. Kinder, mage och lår. Otroligt otacksamma ställen som är rätt synbara för allmänheten :) jag brukar försöka strunta i vågen men man kan ju ha den som ett bevis på att något har "tillförts" kroppen...så att säga :p

Tyvärr är en del fett...antar jag, eftersom jag helt ändrat vardagen från intensiv vardagsmotion + 3 konditionspass/dag, till soffläge + "endast" ett konditionspass och ett styrkepass/dag. Förhoppningsvis är en del muskelmassa också.
Däremot 10 kg på så kort tid! Jag har som sagt inte medvetet stoppat i mig ett så pass stort överskott av mat. Uppenbarligen mer än vad jag gör av med (även om det känns konstigt), men så mycket mer?

Hur som haver så är jag inte alls nöjd med den plufsiga känslan som jag har dragit på mig.

QueenFu
2010-03-04, 08:34
Helt klart p-pillrena.. vet inte varför du äter östrogenfria p-piller om det kanske är så att du mått dåligt av andra eller så, men själv äter jag yasmin vilket är känt just för att extremt få tjejer går upp i vikt av dem..tvärtom är det vätskedrivande. Jag själv har inte märkt några viktförändringar överhuvudtaget av dem under de nästan 2 år jag knaprat. Men så innehåller de också mycket östrogen.
Är du säker på att det är mycket vatten du känner i kroppen är det nästan garanterat pillrena eftersom man brukar få en sån där plufsig, nästan skvalpande känsla av det, vet av erfarenhet med andra sorter.

Annars kan det ju som sagt vara att du äter lika mycket som förut eller mer som när du tränade mer intensivt, att du äter fel, att pillrena gett dig mer aptit osv osv ja allt det som nämnts i tråden eller en kombination av alla de sakerna.

Vad heter dina p-piller?

idapida
2010-03-05, 12:51
cerazette, mest för att det ligger propp-historik i släkten.
Hmm...jag måste ändå förnya receptet idagarna så då ska jag ta mig en funderare på alternativ. Dock har jag hört att östrogenpreparat försvårar muskelökningen pga nivåerna testosteron/östrogen...därmed sämre resultat av styrketräning...
vet ni något om det?
Så mycket strul för att man inte ska gå omkring och bli med barn..gosch :p